Logitech Transporter til DAC eller MAC direkte til DAC?? hvilket program??

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Valgets kval er som følger:

Status i dag

Benytter i dag en Logitech Transporter som er koblet direkte via BNC direkte til en ny Audio Research DAC8.

Oppsiden med dette oppsettet er brukergrensesnittet, jeg har en iMac med 2TB disk som alle musikkfilene ligger inn i FLAC format, fra vanlige rippede CD plater i 16/44 til high rez filer 24/96. (har også noen med høyere oppløsning, DACen takler det, men programvaren fra Logitech via Transporteren kjører maks på 24/96.)

Har i dag bygget opp en bruktbart musikkarkiv på en 900 + skiver samt kjøpt en del hirez musikk via nettet. Jeg bruker iPhone med appen iPeng til å styre musikkanlegget i tillegg til å styre det fra iMac.

Det siste tilskuddet er Spotify og det er helt implementert i SqueezeServer grensesnittet så sluttproduktet er blitt helt genialt.

Framtidig oppsett?

Jeg har lyst til å kutte ut Transporteren med ønske om å koble iMac direkte til Audio Research DAC8 via USB kabel.

Utfordringen er da som følger: Hvilket program skal jeg benytte for å oppnå samme fleksibilitet som det jeg har i dag. Jeg ønsker ikke å benytte iTunes da jeg ikke får spilt av FLAC filer i iTunes uten om å sette igang en konvertering av FLAC filene, (jeg har DB Poweramp som inn ripping og konverteringsprogram, men ønsker ikke å gjøre den jobben).

Testet demo versjonen av Pure Music i går (uten å koble det til anlegget) men der forsto jeg at jeg måtte konvertere alle filene fra FLAC til Apple losless format, samt at jeg ikke kunne legge til hele biblioteket mitt i en handling, måtte ta en og en skive?

Er det kun Pure Music el liknenden som finnes eller er det andre løsninger der ute som gjør at jeg kan benytte iMac til DAC med FLAC filene mine og Spotify inkludert?

Hva med Amarra 2.1 er det samme begrensninger der?, leste også at det var mye bugs i softwaren til Amarra??

De viktigste kriteriene for at jeg skal iverksette en endring er brukergrensesnittet og lyden, jeg har lest i en del av trådene er på Sentralen at noen av programmene legger til EQ "festkul", jeg ønsker kun naturel mao 0 og 1 ut av iMacen uten noen form for simulering eller EQ av lydbildet. Med andre ord High End ;D ;D

Må jeg beholde SqueezeServeren i 2011??

Erfaringer, synspunkter mottas med stor takknemlighet :)
 
N

nb

Gjest
toca skrev:
Jeg ønsker ikke å benytte iTunes da jeg ikke får spilt av FLAC filer i iTunes uten om å sette igang en konvertering av FLAC filene, (jeg har DB Poweramp som inn ripping og konverteringsprogram, men ønsker ikke å gjøre den jobben).
Det burde ikke være en showstopper. Er jo bare å sette på en batchkonvertering av biblioteket og la den kjøre til den er ferdig. Tar litt tid, men krever null innsats fra din side.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Finnes det SoftSqueeze elller liknende til MAC ? (et alternativ er kanskje å lage en dedikert HTPC og evt en mediaserver?)

Er du sikker på at USB-implementeringen til Audio Research er top-notch og evt bedre enn S/PDIF fra transporteren ?


mvh
KJ
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
nb skrev:
toca skrev:
Jeg ønsker ikke å benytte iTunes da jeg ikke får spilt av FLAC filer i iTunes uten om å sette igang en konvertering av FLAC filene, (jeg har DB Poweramp som inn ripping og konverteringsprogram, men ønsker ikke å gjøre den jobben).
Det burde ikke være en showstopper. Er jo bare å sette på en batchkonvertering av biblioteket og la den kjøre til den er ferdig. Tar litt tid, men krever null innsats fra din side.
Takker for svar, men i iTunes må man vel stille inn BIT rate manuelt når man veksler mellom vanlig 16/44 til higrez formater, samt at iTunes også legger til en EQ profil som man ikke får slått av.
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Finnes det SoftSqueeze elller liknende til MAC ? (et alternativ er kanskje å lage en dedikert HTPC og evt en mediaserver?)

Er du sikker på at USB-implementeringen til Audio Research er top-notch og evt bedre enn S/PDIF fra transporteren ?


mvh
KJ
Hei KJ, det er jaggu et godt spørsmål, det har jeg faktisk ikke testet, har bare bitt meg merke i at når de tester High End utstyr på messer og i magasiner, så gjør de ofte dette direkte i fra en PC. Om dette gjøre for enkeltheten sin skyld eller om det er lydmessig noe å hente er jo selvfølgelig spørsmålet.

Jeg venter på nye Wilson Audio høyttalere så pt spiller jeg bare på noen aktive monitorer, slik at testen får eventuelt bli når høyttalerene kommer i hus.

Hva benytter du som avsplillingsprogram?
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
toca skrev:
nb skrev:
toca skrev:
Jeg ønsker ikke å benytte iTunes da jeg ikke får spilt av FLAC filer i iTunes uten om å sette igang en konvertering av FLAC filene, (jeg har DB Poweramp som inn ripping og konverteringsprogram, men ønsker ikke å gjøre den jobben).
Det burde ikke være en showstopper. Er jo bare å sette på en batchkonvertering av biblioteket og la den kjøre til den er ferdig. Tar litt tid, men krever null innsats fra din side.
Takker for svar, men i iTunes må man vel stille inn BIT rate manuelt når man veksler mellom vanlig 16/44 til higrez formater, samt at iTunes også legger til en EQ profil som man ikke får slått av.
Jeg ville konvertert til ALAC som nb nevner, deretter gått for iTunes i kombinasjon med Pure Music - bedre lyd, samt mange muligheter og du slipper dette med manuell endring av bitrate. :) Det er ingen EQ og absolutt high-end, er linket til litt tester og sammenlikninger med Amarra i vennetråden for PureMusic, her. Bruker selv Max til konvertering FLAC->ALAC. Når filene er konvertert (du kan jo bare beholde de gamle FLAC-filene som backup), så legger du hele mappen til i biblioteket - Voilà. ;)


toca skrev:
KJ skrev:
Er du sikker på at USB-implementeringen til Audio Research er top-notch og evt bedre enn S/PDIF fra transporteren ?
Hei KJ, det er jaggu et godt spørsmål, det har jeg faktisk ikke testet, har bare bitt meg merke i at når de tester High End utstyr på messer og i magasiner, så gjør de ofte dette direkte i fra en PC. Om dette gjøre for enkeltheten sin skyld eller om det er lydmessig noe å hente er jo selvfølgelig spørsmålet.

Jeg venter på nye Wilson Audio høyttalere så pt spiller jeg bare på noen aktive monitorer, slik at testen får eventuelt bli når høyttalerene kommer i hus.
Det er vel både pga. enkelhetens skyld men også at det spiller bedre, hvis usb-implementasjonen er god (=asynk). Da AR DAC8 støtter 24/192 så regner jeg med at det fulgte med noen drivere/installasjons-cd? Jeg antar at de da har lisensiert M2Tech sin løsning som er asynk...?

Gratulerer med Wilson!! :)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Et annet alternativ er jo å boote imacen med et operativsystem som makter å kjøre avspillerprogrammer som er i stand til å spille av de filformatene du har. Kjør bootcamp eller noe slikt på imacen og boot til Windows. Så kjører du et av de ordentlige programmene for musikkavspilling som Foobar, Jriver eller Mediamonkey.

Du slipper å konvertere hele samlingen din til et eller annet merkelig format som ikke støttes av stor annet enn andre macdingser likevel, og du slipper å forholde deg til itunes. Vinn-vinn med andre ord. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
toca skrev:
KJ skrev:
...
Er du sikker på at USB-implementeringen til Audio Research er top-notch og evt bedre enn S/PDIF fra transporteren ?
...
Hei KJ, det er jaggu et godt spørsmål, det har jeg faktisk ikke testet, har bare bitt meg merke i at når de tester High End utstyr på messer og i magasiner, så gjør de ofte dette direkte i fra en PC. Om dette gjøre for enkeltheten sin skyld eller om det er lydmessig noe å hente er jo selvfølgelig spørsmålet.
...
Så litt på gjemmesidene til Audio Research og virker som de har lagt litt ekstra energi i USB-implementeringen, så det kan godt hende at det er verdt å vurdere dette nærmere.

Hva benytter du som avsplillingsprogram?
Jeg er ikke ferdig med «datalyd» oppsettet mitt. Jeg har en hjemmesnekret server basert på «avdankede» datadeler og FreeNAS med SqueezeServer. Jeg regner pt med at neste trinn er en mini PC med softsqueeze e.l. + en egnet DAC.

mvh
KJ
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Nyeste Pure Music skal vel ha nativ støtte for flac. Da får du jo også automatisk sample rate skifte.
Når det gjelder softsqueeze så tror jeg ikke den har støtte for 24/96 filer (hvis det ikke er skjed noe den senere tid)

Et annet alternativ kunne jo vært J-River/Foobar eller lignende kjørt via Crossover e.l Har ikke sjekket det selv m.t.p lydkvalitet etc men det burde fungere. Ellers så finnes jo Plex/XBMC mediacenter som skal kunne spille flac, (usikker på hi-rez støtten der). XBMC skal kunne implementere Spotify og det finnes iPhone appz for fjernstyring.
Ayre Wave spiller flac nativ http://sbooth.org/AyreWave/

Edit: Foobar under Wine http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t77261.html
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei

Mye bra forslag på programmer her, men jeg har ikke klart å finne noen typer av fjernkontroll av disse løsningene, lik den jeg benytter i dag via iPhone som er iPeng.

Pure Music fant jeg ikke ut av hvordan FLAC bilioteket kunne legges inn uten å måtte konvertere hele sulamitten til ALAC, ref demoprogrammet jeg lastet ned i går.

i utgangspunktet er det ikke noe i veien for at jeg kan kjøpe en bærbar PC for å kjøre FLAC filene på (skal jo selge Transporteren), men det hadde jo vært kjekt å slippe den kosnaden.
 
Topp Bunn