Logitech Squeezebox Duet til 999,-på Elkjøp. Løp og kjøp eller..?

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Ser at Elkjøp har dagstilbud på Logitech Squeezebox Duet til 999,-
http://www.elkjop.no/product/tv-lyd...-duet?scid=EXT_NEWSLETTER_NORGESPASSET_W48-11

Må innrømme at slike dingser er ukjent terreng i vårt møblerte hjem. Her går det i CD-avspilling på den gode gamle måten. Men er dette et produkt som er verdt et kjøp? Hva med å lagre det meste av CD'er på PC og formidle disse via en slik dings til Abrahamsen V6 DAC. Hva er fordelene, og ikke minst; hva er ulempene og evt. begrensningene til et slikt produkt?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg kjøpte min første Squeezebox for en del år siden - og da ante jeg ikke hva denne kunne brukes til. Nettradio, kanskje? Fikk eldstemann til å installere den nødvendige programvaren - SqueezeCenter, som det het den gangen. Jeg regnet egentlig med å selge hele greia - inntil yngstemann dukket opp med litt musikk på en USB-minnepinne. Da så jeg lyset i tunnelen.....

Fordelen for meg er øyeblikkelig tilgang til musikken i tre stereoanlegg - uavhengig av hvor jeg spilte musikken sist. Og musikken holder seg på samme plass i musikkarkivet hele tiden. Ikke noe stress med å rydde CDer tilbake på plass. Ikke noe stress for kona å finne de CDene hun vil spille, heller - Har t.o.m. laget snarveier til "hennes" CDer i en egen musikkmappe - hvis hun ikke gidder å lete etter musikken sin på vanlig måte.

Veldig anvendelig til å lage egne spillelister for f.eks. partymusikk, peiskosmusikk, etc. etc.

Lydmessig testet jeg dette grundig før jeg solgte unna alt som heter CDspillere. Med Squeezebox og CDspiller koblet til en Benchmark DAC-1 klarte verken hifi-venner eller jeg å høre noen forskjell. Fungerer helt sikkert bra på Abrahamsens DAC også.

Duet kan være litt kilen å sette opp hvis du ikke har den tilhørende Controller'en - men ellers kjører jeg min ene Duet med en iPad. Squeezebox Classic eller Touch kan jo være et alternativ. I motsetning til Duet - som kan gjemmes bort - må de to andre være synlige. Til gjengjeld kan disse to lett styres av en universalfjernkontroll - mens Duet er avhengig av en separat fjernkontroll som kommuniserer med Duet via det trådløse nettverket.

En annen ulempe med Duet er at du må ha en PC som surrer og går når du skal lytte til musikk. Jeg har en gammel jobb-PC stående i et kott - koblet til router og ekstern musikk-harddisk - og der går den døgnet rundt uten å forstyrre.

PS: En stor fordel med å ha musikken på harddisk, er tilgang til musikk. Som far i huset har jeg tilbud barna mine å ha backup for deres musikk hjemme hos meg. Til gjengjeld har jeg backup hos dem. Musikksamlingen blir unektelig ganske mye større på den måten - for alle. Jeg gjør delvis det samme for broren min.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fordelen med Duet er at det eneste som trenger å synes er fjernkontrollen, men jeg tror jeg ville lagt til noen hundrelapper og gått for en Touch i stedet. Den skal ha bedre lyd både fra digital- og analogutgangen, har fin farge(touch)skjerm og kan spille høyere samplerater enn Duet. Videre støtter den Logitechs egen Spotify-plugin. Det gjør dessverre ikke Duet. (Men man kan bruke Triode's spotify-plugin, selvsagt.) Duet er en generasjon eldre, i alle fall.
 

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Duet spiller ikke 24/96 - det gjør touch.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Takk for nyttig info. Fine muligheter med denne, og en fin pris idag, men tror jeg avventer.
 
Topp Bunn