Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Litt av søndagens produksjon av førjuls avlat. Mormors oppskrift på havrekjeks, etter at vaffeljernet hennes ble stjålet av en æreløs radd på Sogn student by for en mannsalder siden, har jeg laget et lass av disse hvert år.
    De er sykt gode til Stilton og.....
    (i mangel av giveaway døtre ...)
     

    Vedlegg

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jan;
    Har ikke, men om du kjøper deg litt 2"x4" eller 6" eller 8", lar vi dette ligge her og tørke litt og aå limer vi en kubbe til deg.
    Blir et lite og fint kveldsprosjekt for oss to - da kan vi kose oss og tørke svetta mens limet tørker.

    Vegard;
    Er alltid klar for allslags ost men begynner å bli lei av Sætrekjeksen på Rema.
    Det skulle ikke være en ørliten tjangs for ei oppskrift på disse
    - gjerne som PM om du ikke vi at de andre Gesellene ikke har fortjent denne?

    BB
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    1 kopp smeltet smør
    1 kopp varmt vann
    1/2 kopp sukker som løses opp i smørvannet
    1 ts hjortetakksalt
    3 kopper lettkokte havregryn helles oppi rør rundt la svelle, når avkjølt ha i pose legg i kjøleskapet. når det passer et solid glass til kokken
    ta ut litt deig av gangen og tilsett mel

    Den er litt tricky å kjevle ut bruker du for lite mel blir kjeksene sprø, bruker du for mye mister de smak. er deigen for kald går det ikke, er den for varm kladder kjevlet, og kjeksene skal være tynne .
    Bruker du store kopper må du bruke mer hjortetakksalt, kjeksene er best når det er litt sting i smaken.

    180 grader ca 10-15 min avkjøles på rist og oppbevares i tett boks.

    Som nevnt mormors oppskrift fra Sandvollan på inderøya. Tviler på at hun noen gang smakte disse med Stilton...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vegard;
    Setter usigelig pris på dette.
    Hører allerede egen slafsing
    God ost og en feit, fin, rød en i glasset.
    Så godt at dæ knulla i munnen.
    Nam og takker.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sluket;
    Nydelig - skal bruke disse bldene i undervisninga.
    Prøver å finne en youtube med bolledreier som lager noe med det samme mønstret som Eschergreiene.
    Bøyer meg i støvet for innsats.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    To voksne yrkesskolelærerstudentdamer hospiterer hos med - legger ut bilder av kreasjonene deres i løpet av morgendagen om alt går bra. Her er likevel en smakebit på den enes krestivitet og bruk av OSB, MDF og ekte furu - stå på jenter

    WP_20151124_09_49_03_Pro.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    I morgen kommer storfint besøk på besøk og jeg må ha litt klart til gutta kommer. Må nok en tur nedom verkstedet i kveld siden dagen ble i overkant amputert pga vær- og føreforhold for å få saken på plass til da.

    Småbafler har jeg til Supraene men Raal-dipolen har ingen. Denne er litt sær i formen og siden tida er litt kort, tar jeg den kjappe ruta og lager lag for lag. Her er noen bilder - flere kommer etterhvert.

    Å prøve ut Raalene blir som juleaftenen - forferdelig lenge siden jeg har hørt dipoler og endelig skal det opp et par her i heimen. Så fine banddiskanter har jeg nok aldri satt min fot i før, håper jeg.

    26.jpg


    27.jpg


    28.jpg


    29.jpg


    30.jpg


    31.jpg


    32.jpg


    33.jpg


    34.jpg


    Endelig er jeg igang med modulbaflene....

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Mannen med verdens vanskeligste nick;
    Jeg lager plass til to elementer i TVeggen - en flott liten luring.
    Om du eller andre har noen de ikke skal bruke eller har brukt, fins en kjøper på Skedsmokorset.
    Sikker betaler!
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    To voksne yrkesskolelærerstudentdamer hospiterer hos med - legger ut bilder av kreasjonene deres i løpet av morgendagen om alt går bra. Her er likevel en smakebit på den enes krestivitet og bruk av OSB, MDF og ekte furu - stå på jenter

    Vis vedlegget 350456

    BB
    Gruppekjøp av den lokale damehåndballklubben?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Innom som snarest og hentet pengeboka på jobben og fikk limt litt til på disse.
    Jaggu bra at jeg ikke brukte den medsendte malen for den var helt feil.
    Nå er alt i orden - bilder av det som ble gjort i kveld kommer i morgen.

    35.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Senjaværingsen kartering ankom heimen i dag.
    Takk for handelen, Kenneth.

    Fire skrytebilder - nå må jeg jo sette igang med understell.

    39.jpg


    40.jpg


    41.jpg


    42.jpg


    BB

    Kollegaen min har også en L78 liggende og slenge og har meldt seg på dugnaden
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    BB, du sa du ville teste en som gikk litt lavere. Jeg har en litt større versjon av den du akkurat har bygget her. Denne fungerer ca ned til 30-100hz med magneten i munningen. Test ivei dersom du har lyst. Legger ved tegninger for å gjøre livet lettere.

    Cubo Sub Construction Plans 1 of 3.jpg
    Cubo Sub Construction Plans 2 of 3.jpg
    Cubo Sub Construction Plans 3 of 3.jpg
    Cubo Sub Cut Sheet 1 of 2(3)(1).jpg
    Cubo Sub Cut Sheet 2 of 2(3).jpg



    EDIT: Her er en sammenligning mellom cubo sub'en og en 300l portet bassrefleks tunet til 30hz. I denne målingen så er elementet montert for mest mulig spl istedenfor lavest mulig frekvens, så du vil få ca 5-10hz lenger extension ved å montere slik jeg sa. Som du kan se så er følsomheten fra 40hz og opp mye bedre. helt i bunn så er det relativt likt, men punch i bassen vil være mye mer slående med såpass høy følsomhet. Begge kassene benytter Precision Device PD.1850. 100db følsomhet på 40hz med den størrelsen er vanskelig å bli sinna på.

    CubosubVReflex.jpg
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Spennende sak Thohaug
    Har et par RCF L18p200 liggende som trenger et godt hjem. Kanskje de kan flytte inn i en Cubo? Er disse simulerbare i hornresp? Hva mener du med den alternative monteringen for mer extension?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Montering med magneten i kammeret eller montering med magneten i munningen. Forskjellen er hvilken vei driveren er montert bare.
    Det elementet bør fungere fint i en cubo. Skal være fint mulig å gjøre en grov simulering i hornresp.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    JoHoo;
    Slik elementet er plassert på tegningen, går greia dypest men mister litt følsomhet (ca 1-2 dB), om jeg forstod geniet riktig.
    Takk for praten i går - det var godt å få snakket med deg selv om Henne krevde oppmerksomhet.
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    thohaug: magneten i munning gir mer extension mens i kammeret gir høyere følsomhet?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det er korrekt. Man kan ofre 1-2db følsomhet mot 5hz extension. Valgte selv følsomhet i mitt tilfelle da det brukes til utleie. Har gjort litt sammenligninger og cubo 18 utkonkurrerer Danley th118 i spl vs størrelse. Målet med denne konstruksjonen var mest mulig spl på minst mulig plass. De låter også helt konge synes jeg. Skikkelig morofaktor. Spredning er også ganske bra om man stacker de vertikalt med munningene mot hverandre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sammenliknet med BF s TUBA HT?
    mvh
    Leif
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har ikke sammenlignet med fitzmaurice sin. Har desverre aldri hatt gleden av å høre en. 4stk klarer omtrentlig 130db på 40hz ved 3m avstand i friluft på gressplen. Størrelsen vil da være 124x130x62cm totalt på alle fire. 1000liter nesten nøyaktig. Vet ikke hva TUBA klarer. Men den måler antagelig bedre enn denne.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk igjen, Thomas - vi må se om ikke denne er verdt et forsøk lenger utpå.
    Lillecuboen er klar om et øyeblikk.

    Vegard;
    Ikke så lenge til - har baflene ferdiggrunnet og klare for litt justering før farging.
    Spiller du på Supraene dine uten noe over?

    Her kommer noen bilder fra dagens dont

    1373.jpg


    1374.jpg


    1375.jpg


    1376.jpg


    1377.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Pt ja
    Det er koplet opp raal 140-15d i waveguide men jeg skal plukke de ned.tanken er å prøve noe mer lettdrevet. Raal er mer tungdrevne enn 215 exc og jeg hadde litt trøbbel med å rigge et passivt filter som delte v 6k5 ca..
    Det ble sånn noenlunde. Og jeg måtte dempe 215 noe. Med forbehold om feil imåten jeg gjorde som årsak, så syntes jeg raal var litt snille i lyden, men bevares flott som bare det.kan seff unngå å dempe ved å triampe, men da tror jeg interiørpolitiet putter julenøttene mine i knekkeren.
    eneste ampen som kunne være aktuell er fordelt på 4 chassis og det sprenger grensene for tilmålt plass i stuen....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vegard - du er også en av disse hard-core-gutta som ikke slipper elektronisk deling innafor veggene?
    Tipper at problemene hadde vært løst og at nøttene kunne ha sovet trygt foran peisen lang ut i neste nyår.

    Jeg er, som før nevnt, umåtelig spent på dipoldiskantene - ber jo om uregelmessigheter fra bakflater med ob, men har ikke så dressert ganglag ellers i livet og bryr meg vel egentlig ikke om å lete etter den riktige lyden lenger. Gøy og oi er nok det jeg egentlig har stilt inn nesen på.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Har fått tenkt en god del og tatt en avgjørelse til slutt - kobler småbaflene opp imot de skrå Zebranokassene fra lang tid tilbake

    1380.jpg



    Rammene som skal holde baflene på plass, vil få samme utseende som underdelene og samme frontareal også - et-par skisser

    1378.jpg


    1379.jpg


    bb
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Beklager BB, men føler meg nødt til å inspirere deg litt:

    iwata1.jpg


    iwata2.jpg


    iwata3.jpg


    Iwata LeCleach 220hz. Sett noe deiligere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn