Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atlet;
    Turiststedene preges ikke særlig av krisa, etter det jeg har fått med meg.
    I alle fall er dette som manna fra himmelen for blekkene rundtomkring - og så blir det jo litt mindre agurk på oss andre.

    For en som ikke forstår seg særlig på dette, ei heller er overbevist om at uføret bare er grekernes skyld, blir det spennende å se utfallet av folkeavstemningen og hvor lang nedetid landet vil ha på grunn av et eventuelt valutaskifte og hvor viktig det er for EU å holde sømmene tette.

    Ikke enkelt å danne unioner, spesielt ikke når man har en følelse av at det er mange aktører inni disse systemene som ser store muligheter på begge sider av den menneskelige og moraliske linja. En interessant øvelse!

    Kos deg overvettes Babyface, men dra innom banken på Sæter og fyll opp lommene med Juro.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    96_Tom;
    Glemte det første spørsmålet ditt...
    Ja, de er oppe - tredve tjueentommere, tror jeg at det ble plass til til slutt! Nei, fattige to, er vel et mer edruelig estimat.

    Jeg bygde jo opp nye vegger på innsiden av gipsveggene som var der fra før av. Gips sammen med to lag gulvspon og et lag 19mm MDF ble behørlig hellimt og skrudd sammen, så nå har jeg tilsammen 75mm tykke vegger der.

    Jeg vet egentlig ikke - tviler egentlig litt - på om dette betyr allverdens, men med litt areal, en grei motor og litt slaglengde, fant jeg ut at jeg måtte tilføre mer masse for å holde huset i ro. Det høres ut som at det fungerer bra, men jeg har belaget meg på å gå på resonansjakt ei tid framover for det surrer i noe hist og her foreløpig, der oppe.

    På målingene kan vi se en noen relativt fine dipper i området til mellombasshorna. Vi får ta dette som et tema når du/dere kommer og grubbelere litt over om dette skyldes mellombasshorna eller om det kan være kanselleringer eller et eller annet.

    Lev Vel

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du har deleflanker som er antageligvis temmelig på bærtur med de nye tutene. Dipper og kanselleringer skulle bare mangle når en går så slepphent til verks ;). Det samme gjelder resonanser i dypbassen som du antageligvis kan rydde betraktelig opp i når systemet er rattet ved hjelp av målemikk og egnet programvare.
    Anbefaler deg å lære Arta først som sist. Programmet gir deg mulighet for å jobbe etter en targetkurve som gjør det til en lek å tweake deg frem til god summering av deleflankene.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk skal du ha, Johan.
    Har installlert Arta nå (og de tre brukermanualene) - legger ut linken dit her:
    ARTA Download
    Jeg har målemikk fra Dayton og et eksternt Roland-lydkort - er det noe annet jeg kommer til å savne?

    Regner med at det ennå gjenstår et greit forbedringspotensiale - tror det snart kommer en luring innom og tuner litt for meg.

    Likevel ble jeg ganske satt ut over hvor rått det ble bare med den enkle boksen og fem minutters albuegris. Helt sikkert ikke helt riktig, men duogdu for en lyd det ble. Hadde kunnet leve med det til dauan dag, jeg.

    Når ser du innom?

    BB
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du må ha en patch kabel i lydkortet for loopback. Det er to kanaler inn/ut?

    Jeg drar til sjøs nå. Visefestival i Skagen på Lørdag som vi skal rekke. Hjemme til tirsdag tror jeg. Vil gjerne ta en tur den uka. Si en dag!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er mye å gå på, tør jeg nesten ikke tenke på hvor bra det vil bli! Det er mulig at jeg bare er helt satt ut av mitt første møte med et skikkelig hornsystem, men det tror jeg ikke for dette låt ekstremt bra på for mange parametere. Det blir spennende å høre hva Tor et al synes.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Oppsettet til BB er en skikkelig lur oppskrift på et fireveis hornysak. JMLC og godt konstruerte FLH er en drøm å jobbe med, så jeg tror ikke det trenger allverdens ratting. Men jeg er sikker på at det er enormt potensiale igjen med å få gode filterflanker på plass.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Har alltid hatt trua på det å ha nok potens - resonnementet bifalles.
    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Fy satan BB! Jeg skammer meg i diy-hjørnet mitt....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Emo;
    Du har vel ingenting å skamme deg over!

    Det å droppe innom jobben i ferien i påvente av at Henne skal ta til vett og også ta fri, er fantastisk beroligende. Å faktisk kose seg med tidkrevende detaljer og nøyaktighet, føles som luksus. Tankene får litt friere spillerom enn ellers og man får noen småidéer rett som det er.

    Tenker nå på å reintrodusere modulbaflene fra i høst - rammer til disse kan passe ganske godt oppå disse basskassene. For å få en stødig sammenkobling av basskasse og rammer, monterer jeg fire 10mm Rampamutre på toppen av basskassene, bittelitt forsenket. Må gruble litt på utseendet til rammene for å få de til å mætsje med kassene og samtidig gi en viss formfrihet.

    Bakpå en av kassene kommer det også to Rampaer - disse for å kunne hekte på en eske inneholdende forsterkere, aktivt filter, dsp og en klemmeboks.

    Vi får se hva det blir til - arbeidsledig blir jeg i alle fall ikke, ser det ut som.

    BB
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    8x12_Tor;
    Det hadde vært gruselig koselig - begynte å glede meg allerede.

    Om Roald og Morten (navnet hans passer ham egentlig ikke - vi kaller småfisk for Mort, eller i bestemt form, morten - han er jo ikke akkurat liten! - bare en tanke som slo meg) ikke er inne i en furteperiode og ikke blir kvalme av nordlendinger, er de også innbjudna - slik at dere kan spleise på bensinpengene, tenker jeg.

    Vælkømmin og når omtrent?

    BB

    Vi har jo en avtale på hold men grunnet dårlig retningssans av Duracellkaninen er vi et halvår for sent ute, men den som venter på noe godt osv blabla……

    At Bergensere skal bli kvalme, nja tror ikke det
    breiflabb1.JPG


    Jeg har forresten blitt så miljøvennlig, kjører bærumspassat og ikler meg egenprodusert hamptøy så bensin trengs ikke
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hvordan går det med horna?? :rolleyes:

    Ser bra ut Bjørkulf, artig og se progresjonen din ... jeg er jo bare en arving... og gjør det beste ut av det... jeg går og lærer sammtidig.
    Men loftet ser veldig bra ut nå... håper at du kommer til og få rattet dette systemet inn før du går videre... hadde vært moro for oss som følger deg.. og sikkert ikke så værst lærerikt for deg selv og... så ser du hvor bra HORN faktisk er og ha i hus.... Ja - sånn over tid altså :cool:

    Gratulerer med lyd på loftet, måtte det gi deg masse glede

    VestBreddens værste

    JR
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Roald;
    Jeg skal rydde gårdsplassen for grus og forurensende kjøretøy.
    Er det sånne klær vi kan røyke når vi går tomme for andre stimuli - jeg holder fyrstikker.

    Jan;
    Håper du rekker opp hit før hjørnefyllet er borte - man skal ikke hvile for lenge på sine blåbær.

    BB
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    96_Tom;
    Glemte det første spørsmålet ditt...
    Ja, de er oppe - tredve tjueentommere, tror jeg at det ble plass til til slutt! Nei, fattige to, er vel et mer edruelig estimat.

    Jeg bygde jo opp nye vegger på innsiden av gipsveggene som var der fra før av. Gips sammen med to lag gulvspon og et lag 19mm MDF ble behørlig hellimt og skrudd sammen, så nå har jeg tilsammen 75mm tykke vegger der.

    Jeg vet egentlig ikke - tviler egentlig litt - på om dette betyr allverdens, men med litt areal, en grei motor og litt slaglengde, fant jeg ut at jeg måtte tilføre mer masse for å holde huset i ro. Det høres ut som at det fungerer bra, men jeg har belaget meg på å gå på resonansjakt ei tid framover for det surrer i noe hist og her foreløpig, der oppe.

    På målingene kan vi se en noen relativt fine dipper i området til mellombasshorna. Vi får ta dette som et tema når du/dere kommer og grubbelere litt over om dette skyldes mellombasshorna eller om det kan være kanselleringer eller et eller annet.

    Lev Vel

    BB
    Jeg skal jobbe hos den lille mannen på Gjelleråsen til lørdag og litt på søndag, og da spør jeg............?

    Bare for å ha sagt det, for meg er det helt likegyldig om det er to eller tredve, så lenge det spiller perfekt;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atlet;
    Turiststedene preges ikke særlig av krisa, etter det jeg har fått med meg.
    I alle fall er dette som manna fra himmelen for blekkene rundtomkring - og så blir det jo litt mindre agurk på oss andre.

    For en som ikke forstår seg særlig på dette, ei heller er overbevist om at uføret bare er grekernes skyld, blir det spennende å se utfallet av folkeavstemningen og hvor lang nedetid landet vil ha på grunn av et eventuelt valutaskifte og hvor viktig det er for EU å holde sømmene tette.

    Ikke enkelt å danne unioner, spesielt ikke når man har en følelse av at det er mange aktører inni disse systemene som ser store muligheter på begge sider av den menneskelige og moraliske linja. En interessant øvelse!

    Kos deg overvettes Babyface, men dra innom banken på Sæter og fyll opp lommene med Juro.

    BB
    Takk! Deler mange av tankene dine.
    Vært her en snau uke nå med nok juro. Merket litt til trivielle problemer som ustabile minibanker/bensinstasjoner og begynnende problemer med veksel, men tror ikke infrastrukturen bryter sammen på kort sikt. Grekerne behandler oss som før, men stemningen grekerne i mellom er spent. Kort fortalt, vi har det topp og kan reise hjem blide og fornøyde til Norge når ferien er slutt. Grekerne er stuck med sin historie og jeg synes synd på gjennomsnittsgrekeren
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Atlus Teodorikius;
    Håper vi får deg hjem igjen snart - håper du ikke må stampe trompetuten for å få din daglige oliven.
    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.812
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du BB du BB, du hælvetes BB!
    Superdeiliglekkert 8)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Dei siste bileta frå i dag

    Masse m-gjenger for påkobling av kommende stæsj

    928.jpg


    929.jpg



    Slik ble/blir det

    930.jpg


    931.jpg


    Nå venter smiing av adapter for 2450 og finalisering av hønna, men mange mange prosjekt står og tripper i kø.....

    BB
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    8x12_Tor;
    Det hadde vært gruselig koselig - begynte å glede meg allerede.

    Om Roald og Morten (navnet hans passer ham egentlig ikke - vi kaller småfisk for Mort, eller i bestemt form, morten - han er jo ikke akkurat liten! - bare en tanke som slo meg) ikke er inne i en furteperiode og ikke blir kvalme av nordlendinger, er de også innbjudna - slik at dere kan spleise på bensinpengene, tenker jeg.

    Vælkømmin og når omtrent?

    BB
    Passer Lørdag ettermiddag/kveld eller søndag fra midt på dagen?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tor;
    Søndagen fra midt på dagen passer perfekt - velkommen.
    Hvor mange blir dere - må bestille noen venninner!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jan;
    Faen, dette blir masse vaffelrøra - bare kom, du!
    BB
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den er god, og drit i venninnene, vi har jo jj.Tar med halsbånd så vi vet hvor vi har'n.

    Vaffelrøre er obligatorisk
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Foreløpig så er det du som kommer med kunnskapen her Roald... sier vel endel om deg ..... :cool:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Kunnskap og kunnskap, er vel bare flink til å se helhetlig på ting noe hornfolket sliter litt med……:rolleyes:

    Er det sånne klær vi kan røyke når vi går tomme for andre stimuli - jeg holder fyrstikker.
    Den er god, og drit i venninnene, vi har jo jj.Tar med halsbånd så vi vet hvor vi har'n.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    På tide å gjøre ferdig toppene.

    For ei tid siden skaffet jeg meg et par JBL 2450 som skal drive horna oppå skråkassene. Jeg dompa over to stykker uten membraner, noe som passet bra siden jeg har et par Aquaplas-smokker liggende. Jeg kommer til å tigge om hjelp til å få installert disse riktig, men før det vil jeg fjerne litt wear and tear - de ser litt slitne ut på utsiden men er fit for fight inni, akkurat som han som eier Henne.

    Ikke rare forskjellen å se når de tre første bildene ble tatt med sauset mobillinse, men det ble bedre med litt vann, trykkluft, maskeringsteip og en sprut mattsort

    932.jpg


    933.jpg


    934.jpg


    935.jpg


    Forresten - dette er jo amerikansk og da snakker vi tommer - 5/32", 30mm lange - hvor får man tak i sånt?

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    "Forresten - dette er jo amerikansk og da snakker vi tommer - 5/32", 30mm lange - hvor får man tak i sånt?"
    Har du ikke dreiebenk:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En liten runde på baksiden også, der membranet skal inn.

    936.jpg



    Et deilig lite stykke mekanisk underverk - man blir rett og slett litt glad over å se noe sånt - tenk at det går an å lage noe så vakkert!

    937.jpg



    Prøver å fjerne det som er av skitt og støv - maskeringsteip i gapet er det som gjelder

    938.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Vidar, min Vidar.
    -her går det i trescrews.

    Han Nekkolai fra Kaperdalen, som klarte å rømme fra tyskerne flere ganger under krigen, hadde en motorsykkel med sidevogn som han og ho ho Alvilde kjørte rundt i på sekstitallet. Den var skrudd sammen med en blanding av treskruer og hva nå det andre måtte være.

    Ho Alvilde "stjal" han fra en kompis. Tror ikke vennskapet ble dårligere av den grunn, for ho har til dags dato det mest skremmende utseende jeg har satt mine øyne på - minst to meter høy kan jeg huske at ho virka på en prepubertal senjagutt mens han Nekkolai hadde min høyde. Og så hadde ho glassøye på den ene sida - på den andre tror jeg ho var blind. Garantert ho som stod modell for Oluf si Emma!

    https://www.youtube.com/watch?v=wZmpeJ5gCFY

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Et godt bassystem som basis, elektronisk deling og tilgjengelig DSP (pluss noe basiskunnskap om dette siste som definitivt mangler), gir mulighet for litt tankespinn....

    Horn og guider har jeg hørt nok av både i det tidligere livet og dette til å synes at det er interessant nok til å leke videre med. Av noen driver i biblioteket, har jeg mest lyst til å starte med to luringer, Altecs klassiske 604 og Supravox' 215 EXC / JBL 2405 eller EMS LB8.

    Her er noen foreløpige tanker - stigningsvinkel er tatt rett ut av lufta men jeg regner med litt hjelp her, både hva angår vinkel og kanskje aller mest, om dette er en spiselig løsning. Tankene roterer rundt tuter i trverk og glassfiber og klar eller farget akryl.

    939.jpg


    BB
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tor;
    Søndagen fra midt på dagen passer perfekt - velkommen.
    Hvor mange blir dere - må bestille noen venninner!
    BB
    Da kommer vi kl 14.00 og det blir det vanlige trekløveret. Etter en missforståelse står JJ igjen på E-18 Kopstadkrysset i vente på å bli plukket opp av meg på veien inn til Oslo:(
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    96_Tor;
    Hjertelig velkommen.
    Skal vi bare late oss eller tar EHED med seg noe målings?
    Håper JJ finner trøst hos kjæresten.
    BB
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De sebra-kassene med horn ble rett og slett fantastisk flotte. Nydelig fargekombo - og håndverket er som vanlig.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Cyber;
    Takk skal du ha.
    Artig å lage ert møbel på gammeldags vis for en gangs skyld - tror jeg kommer til å bruke mer av dette finéret i framtida.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn