Livet er deilig! (ny Benz Lp)

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Har akkurat satt i en ny Benz Lp pickup fra Torggatens største hifi-pusher: Tor Aamodt..
Etter bare noen timer lyder det allerede deilig, og Coltrane og Davis flyter ut av høyttalerne.
Endelig har min Artemis riaa fått ordentlig mat å fordøye. litt andre saker enn den til prisen
svært habile Benz Ace'en jeg hadde før..

Kommer tilbake med rapport når dette har satt seg. Jeg kjøte også VPI tonearmskabel, samt at
det er nye rør i forforsterkeren min. Egentlig litt for mange oppgraderinger på en gang, men skitt au!

Det er varmt i Oslo i kveld, og de 22 rørene i anlegget mitt gjør det ikke kjøligere...

Andreas

L

Lars.N

Gjest
Gratulerer med ny knittrespiker så rør å da man heldige Anton :)

Mvh

Laban

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Velkommen i "LP-klubben", hilsen en som liker singler best...... ;)

R

rico

Gjest
Er det den nye 0,35mv S utgaven du har fått deg? Leste dette om denne og det virker spennende!
BTW, VPI tonearmkabelen er veldig bra synes jeg, til prisen er den ett kupp!

"New for 2008

Albert Lukaschek of Benz Micro and Garth Leerer of Musical Surroundings announce a new series of phono cartridges, the S Class. Led by the new flagship LP S cartridge, introducing the SLR Gullwing and joined by new versions of the Wood Body, Glider and ACE cartridges, the S Class furthers the performance, selection and value of the Benz Micro line.

The continued evolution of the Benz cartridge line and the culmination of years of research and manufacturing refinements, the S Class incorporates new materials, advancements in moving coil suspension design and upgraded styli on the Benz Swiss hand-made moving coils.

The new LP S incorporates a higher mass brass frame for improved coupling to tonearms, evolved ruby square plate generator and Ebony body. Brass, an alloy of copper and tin, complements Ebony, materials used for building musical instruments. The LP S has 50 percent more mass than the previous model for enhanced vibrational and resonant characteristics, thus revealing greater dynamic contrasts, deeper bass and increased resolution from all records."

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
rico skrev:
Er det den nye 0,35mv S utgaven du har fått deg? Leste dette om denne og det virker spennende!

"New for 2008

Albert Lukaschek of Benz Micro and Garth Leerer of Musical Surroundings announce a new series of phono cartridges, the S Class. Led by the new flagship LP S cartridge, introducing the SLR Gullwing and joined by new versions of the Wood Body, Glider and ACE cartridges, the S Class furthers the performance, selection and value of the Benz Micro line.

The continued evolution of the Benz cartridge line and the culmination of years of research and manufacturing refinements, the S Class incorporates new materials, advancements in moving coil suspension design and upgraded styli on the Benz Swiss hand-made moving coils.

The new LP S incorporates a higher mass brass frame for improved coupling to tonearms, evolved ruby square plate generator and Ebony body. Brass, an alloy of copper and tin, complements Ebony, materials used for building musical instruments. The LP S has 50 percent more mass than the previous model for enhanced vibrational and resonant characteristics, thus revealing greater dynamic contrasts, deeper bass and increased resolution from all records."
Dette er den gamle klassiske Lp'en. Sikkert derfor jeg fikk den gunstig. Det er slik med ny hifi at de fleste ting begynner å låte likt. Jeg er litt gammeldags og liker den store gløden i denne pickupen. Kanskje er det ikke helt hifimessig korrekt, men funker på god-følelsen min. Nye Lp-s
koster nok langt over 20k skulle jeg tro. Hadde egentlig planlagt å kjøpe Ruby3, men pusher-Tor ga meg et tilbud jeg vanskelig kunne si nei til..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Gratulerer så masse.

Er litt usikker på om jeg har hørt Benz LP faktisk. Jeg har i hvert fall ikke hørt den over tid i velkjent oppsett, men det jeg har hatt av Benz har jeg vært veldig godt fornøyd med. Synes de har en svært behagelig og god huslyd. Tipper du kommer til å bli fornøyd med denne comboen. Artemis har jo også en litt varm klang, så dette tipper jeg ligger milevidt fra lyttetrettende og pågående, med en fremragende mellomtone som varemerke?

R

rico

Gjest
hexachordia skrev:
rico skrev:

"New for 2008

Dette er den gamle klassiske Lp'en. Sikkert derfor jeg fikk den gunstig. Det er slik med ny hifi at de fleste ting begynner å låte likt. Jeg er litt gammeldags og liker den store gløden i denne pickupen. Kanskje er det ikke helt hifimessig korrekt, men funker på god-følelsen min. Nye Lp-s
koster nok langt over 20k skulle jeg tro. Hadde egentlig planlagt å kjøpe Ruby3, men pusher-Tor ga meg et tilbud jeg vanskelig kunne si nei til..
Har en gammel Lp selv og den har absolutt sine sider den, den er skikkelig "god" for å si det sånn.
Du kommer nok til å få mange fine stunder med denne tenker jeg :).

Ser den nye S utg. koster 5000$ i US men Benz`ene er vel ikke dyrere i Norge enn i US når vi handler på de rette plassene...?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.456
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Lp-S er ikke noe annet enn en vanlig Lp med mere masse, noe som det amerikanske markedet ønsket seg.
I følge Benz sjefen selv er det ingen andre forskjeller mot den Lp som selges i europa.
Foreligger hvistnok ingen konkrete planer om og selge US versjonene i europa.
Ruby og Ebony finnes også i flere US versjoner som ikke finnes på det europeiske markedet.
Det finnes forøvrig asia versjoner også av Benz pickuper hovedsakelig bestilt av distrubitørene i Singapore og Hongkong som heller ikke er blitt solgt i europa eller i US for og gjøre det hele komplett ;D.

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Rudi skrev:
Je kjøpte meg en denne uka je å........ kjekt og ha, kan jo få bruk for'n en vakker da ;)
Noen som har en mening om hvor mange timer jeg trenger for å spille inn Lp'en? Står 40 timer i Benz sine papirer.
Har tenkt å jobbe for å få ut maksimalt ut av pickup'en, men skal vente med å finjustere vta, stifttrykk, azimuth og eventuelt forandre riaa-belastning. Det låter egentlig som jeg ønsker allerede etter ca 20-25 platesider. Utrolig forskjell i stereoperspektivet i forhold til Ace.....

Jeg var innom Brynjar Kvanlid her forleden og kjøpte noen nye rør. Han fortalte meg at jeg burde bytte ut de løse motstandene i riaa-trinnet mitt (0,5 watt metalfilmmotstander) med Nos kullfibermotstander. Noen som har peiling på dette, og som har prøvd? Jeg bruker vanlige motstander til noen få kroner kjøpt på Elfa nå.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
hexachordia skrev:
Rudi skrev:
Je kjøpte meg en denne uka je å........ kjekt og ha, kan jo få bruk for'n en vakker da ;)
Noen som har en mening om hvor mange timer jeg trenger for å spille inn Lp'en? Står 40 timer i Benz sine papirer.
Har tenkt å jobbe for å få ut maksimalt ut av pickup'en, men skal vente med å finjustere vta, stifttrykk, azimuth og eventuelt forandre riaa-belastning. Det låter egentlig som jeg ønsker allerede etter ca 20-25 platesider. Utrolig forskjell i stereoperspektivet i forhold til Ace.....

Jeg var innom Brynjar Kvanlid her forleden og kjøpte noen nye rør. Han fortalte meg at jeg burde bytte ut de løse motstandene i riaa-trinnet mitt (0,5 watt metalfilmmotstander) med Nos kullfibermotstander. Noen som har peiling på dette, og som har prøvd? Jeg bruker vanlige motstander til noen få kroner kjøpt på Elfa nå.
Sant å seie, var det svært lite innspeling som skulle til. Frå 20 - 30 timar var det svært små nyanseendringar på den eg prøvde ut.
Gratulerer med pickupen, dette er ein av mine absolutte favorittar!

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
hexachordia skrev:
Rudi skrev:

Sant å seie, var det svært lite innspeling som skulle til. Frå 20 - 30 timar var det svært små nyanseendringar på den eg prøvde ut.
Gratulerer med pickupen, dette er ein av mine absolutte favorittar!
Ser ut til å begynne å sette seg nå. Den var litt mørkere og mere lukket i klangen de første timene. Hadde egentlig regnet med at den skulle være mer farget i klangen. Virker på meg å være meget nøytral og veloppløst...

Jeg bruker for øyeblikket ca 2,1 gram stiftetrykk. Maks anbefalt trykk er 2,2 gram og Benz anbefaler 1,8-2,0 som optimalt. Vpi sier at man skal sette stiftetrykket til maks. Hva er deres erfaring?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Hifi-Guiden anbefaler 2.2 g under inspillingstiden og 2.0 g etterpå. Hos meg fungerer det best på 2.2 g. Husk å sette litt negativ VTA (SRA).

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
ayaboh skrev:
Hifi-Guiden anbefaler 2.2 g under inspillingstiden og 2.0 g etterpå. Hos meg fungerer det best på 2.2 g. Husk å sette litt negativ VTA (SRA).
Takk!!

Andreas

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Velkommen i klubben!

mvh,
OS

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Da er avløseren til Ruby 2 kommet:

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , det hadde vært veldig fint å fått noen inntrykk av hvordan ruby var opp mot lp.....jeg har en ref 3 som jeg liker godt , og har hørt lp flere ganger , men ikke ruby......

lurer på om ruby låter en tanke varmere enn lp , eller forøvrig hvor forskjellene på disse to ligger lydmessig...

Mvh Espen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.084
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
grattis! er den med eller uten tre-hus?
mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Hei , det hadde vært veldig fint å fått noen inntrykk av hvordan ruby var opp mot lp.....
Har ikke fått tid til å montere den enda og jeg tror det kommer til å bli 2009 før jeg får den på spilleren. Jeg har også tenkt å forandre inngangsimpedansene på forforsterkeren først. Har 5 valg, men ingen av dem er vel ikke helt optimale; 3, 10, 30, 100 og 47k. Laster Ruby2 med 47k, men har tenkt å endre valgene til 100, 300, 500, 1k og 47k. LMC anbefalte 1k så vidt jeg husker på Ruby2.

Kommer tilbake med inntrykk når alt er på plass.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
grattis! er den med eller uten tre-hus?
mvh
Leif
Takk for det Leif. Den er med trehus, finnes den som Open Air as well?

FZ

Topp Bunn