Live vs CD

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Kona synger i et band i en liten frikirke. På torsdag lånte jeg de to av mine høyttalere (JBL 4628b) for å teste de mot de EV høyttalerne de har fra før.

Det ble brukt CD for å sammenligne. CD`n var koblet til et miksebord, og forsterkeren var en kraftig PA sak fra Crown.
Det låt utrolig flatt og dødt. Helt ufattelig kjedelig.

Men når bandet begynte å spille, med samme miksebord, samme forsterker og samme høyttalere var det forskjell som natt og dag. Det var TOTALT forskjell i lyden. Krystallklart, og med punch og dynamikk av det sjeldne. Hvorfor så ufattelig stor forskjell?

Leif Arild
 
L

Lydtekniker

Gjest
Her er synderen:



;)

I tillegg er det på studioinnspillinger mye mer isolasjon av de enkelte instrumentene, som gjør at det låter cleanere, men iblant på bekostning av "feithet" i lydbildet.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Du virker overasket....?
Forskjelen ER stor spør du meg ;)

Mvh
Rune
 
R

Rojoh

Gjest
Noen som vet om et bra band som passer i et rom på ca. 16m2, og som tåler å bli plassert nær bakvegg? Fortrinnsvis et band som behersker litt feit, funky musikk.

;D
 
L

Lydtekniker

Gjest
Hvis du rydder skikkelig, kanskje du får stuet inn Tower of Power ;)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.276
Antall liker
3.317
Torget vurderinger
49
Er desverre redd at Tower Of Power i rom på 16 kvadrat hadde klistra deg til bakveggen Rojoh  ;D
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takker! Skal bare male bakveggen sort først.

Aahhh,jeg digger de gutta rått!
Var på konsert med de i Ålesund og det er en av de morsomste konserter jeg har vert på.Det svingte noe så vanvittig!!! :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå har jeg hørt TOP live i alt fra store konsertsaler til et lite trangt krypinn på ca 75kvm med lav takhøyde.
Og det siste var FANTASTISK.
Lydbildet var tett med en hærlig punch i mellombass og bass.
Trommesettet var deilig mikset.
Blåserne..... ;D

Tror jeg har det meste av gjengen på både cd og vinyl.
Men ingenting slår det å oppleve dette bandet live!
Til og med når trompetistene har en dårlig dag på jobben, svinger det av bandet. (har opplevd det også ja ) ::)
 
R

Rojoh

Gjest
Blåseinstumenter låter ganske fett, ja. :eek:

Styrer av og til PA-lyden (100% amatør med 9 knottommeltotter) i et lokale på 2-300m2, og følte slett ikke behov for å mikke opp sax'en. Å sette stereo'en på etter en økt er relativt nedslående.

Mvh. Johan
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Du virker overasket....?
Forskjelen ER stor spør du meg ;)  

Mvh
Rune

Jeg er absolutt ikke overrasket. Jeg har alltid sagt at det er milevis forskjell mellom live musikk og den musikken man har hjemme. Og brukt dette argumentet bl.a. MOT å kjøpe svindyre kabler osv. For uansett hvor mye penger man bruker på slike ørsmå detaljer, så er avstanden til "fastiten" så uendelig stor, at disse pengene er svært så dårlig investering.

MEN, det er første gang jeg har fått mulighet til å sammenligne live musikk og cd over samme anlegget. Og det var en artig opplevelse igrunnen.

Jeg også har hatt gedigne nedturer etter å ha hørt live musikk for så å komme hjem til mitt ellers så gode anlegg. Men live er live.... Og selvølgelig, stemningen ed en live opptreden vil man heller aldri få hjemme i stua.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Her er synderen:

(bilde av L3)

I tillegg er det på studioinnspillinger mye mer isolasjon av de enkelte instrumentene, som gjør at det låter cleanere, men iblant på bekostning av "feithet" i lydbildet.
;)

Javisst, det der er et musikalsk mordvåpen i overivrige hender.

Jeg synes L3 er fin til dither og til å gi ørlitegrann kompresjon og klangjustering på masteren med, men bruker aldri mer enn 2 dB verken på treshold eller i noen av båndene. Også liker jeg å sette out-ceiling til -1 db for å være sikker på at jeg ikke trigger vreng i dårlige dac-er.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Uansett hvor mye vi handler og tweaker vil vi aldri greie å gjenskape livemusikk ett hundre prosent. Vi kan komme nær, men dynamikken av levende musikk er fysisk umulig å feste til 16 bit cd plate. Derfor går jeg på konsert så ofte som jeg kan.

Jeg må si at en av de lydopplevelsene jeg har hatt, som kom nærmest live, var en gang vi hørte på en liveplate med Junior Wells på et fantastisk stereoanlegg bestående av EC 4.7, EC Nemo, en toppmodell cd-spiller fra Copland, og Patos Symphonic IV. Fytti bikkja for en lyd. Men det er sikkert flere her som banker det anlegget også...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Nå har jeg hørt TOP live i alt fra store konsertsaler til et lite trangt krypinn på ca 75kvm med lav takhøyde.
Og det siste var FANTASTISK.
Lydbildet var tett med en hærlig punch i mellombass og bass.
Trommesettet var deilig mikset.
Blåserne..... ;D

Tror jeg har det meste av gjengen på både cd og vinyl.
Men ingenting slår det å oppleve dette bandet live!
Til og med når trompetistene har en dårlig dag på jobben, svinger det av bandet. (har opplevd det også ja ) ::)
Synes TOP stort sett har god lyd på alle konsertene sine.
Har stått backstage og snakket med trompetistene mens de varmet opp en gang. Kan bekrefte at det låter dritt av dem også ;) Når de først kommer seg på scenen spiller de vanligvis greit da! :)
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Jeg er absolutt ikke overrasket. Jeg har alltid sagt at det er milevis forskjell mellom live musikk og den musikken man har hjemme. Og brukt dette argumentet bl.a. MOT å kjøpe svindyre kabler osv. For uansett hvor mye penger man bruker på slike ørsmå detaljer, så er avstanden til "fastiten" så uendelig stor, at disse pengene er svært så dårlig investering.

MEN, det er første gang jeg har fått mulighet til å sammenligne live musikk og cd over samme anlegget. Og det var en artig opplevelse igrunnen.

Jeg også har hatt gedigne nedturer etter å ha hørt live musikk for så å komme hjem til mitt ellers så gode anlegg. Men live er live.... Og selvølgelig, stemningen ed en live opptreden vil man heller aldri få hjemme i stua.
klarer ikke unngå et lite innspill her; hvordan tror du saken hadde stilt seg hvis du hadde hørt det samme live-showet gang etter gang for så å høre på et godt stereoanlegg? har en sterk følelse at man ikke går like fort lei når man hører på cd. så, i det lange løp er vel kanskje cd bedre enn live?

christian
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Nei, jeg tror ikke man hadde blitt mer lei enn av å høre cd`n.
 
Topp Bunn