Litt utfordringer med bass gjengivels

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.303
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Hei

dere får ha meg unnskyldt dersom det allerede finnes tråder som dekker dette, mine søk forsøk klarte ikke å finne frem...

Har platespiller med to forskjellige tonearmer og pick-up satt opp etter alle kunsten regler med Dr Feickert protractor Baerwald, tonearm og pick-up vatret godt opp, anti skate satt slik at tonearmene ikke vandrer, alt etter beste evne sjølsagt.

Godt fornøyd med gjengivelse og noen plater gir ren gåsehud, feks Nils Lofgren Acoustic Live, og intet hørbart som skurrer i mine ører... Dette gjelder ved bruk av begge toneartene.

Men, har kjøpt Janos Starker Johann S Bach Suites for unaccompanied cello complete, 180 g, Mercury. Og der er det på enkelte låter langt unna gåsehuden - d e nok nærmere angst.. (Bass)gjengivelsen rumbler fælt på enkelte partier og det hele er veldig uklart. Og dette gjelder på begge tonearmene.

Så da er spørsmålet mht raskeste vei til målet? Hvilke justeringer er da nærmest å ta tak i? Har forsøkt endringer av vinkel på tonearm uten at det gav noe resultat. Det kan jo være platen/innspilling selvsagt, men jeg tviler siden dette kun er tilstede på enkelte partier på enkelte låter. Eller har vinyl problem med håndtering av denne type? Ren cello kan jo være svært så dyp.

Setter pris på alle innspill

mvh
PerM
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.498
Antall liker
15.290
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
For meg så høres det ut som et høyttaler vs rom problem! Har du dette problemet på andre plater med mye bass også? Hvis ikke så kan det jo være innspillingen/utgivelsen du har som er problemet.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.303
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Har ikke opplevd tilsvarende med noen andre plater, ei heller med andre konfigurasjoner i samme rom. Så skal det sies at Starker på cello er av type one of a kind, ihvertfall i min samling - og ikke spilt på andre konfigurasjoner en det jeg har nå. Jeg ser problemet med rom og plassering (lite rom, men åpent ut mot større stue, høyttalere står ut fra vegg, stereo/platespiller står i rack på steinplate som står montert i husets grunnmur), men jeg håper i det lengste at andre tiltak kan hjelpe.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hvis ikke problemet oppstår på andre opptak så er det vel ikke problem? Hadde i tidligere rom et bassproblem, men det gjaldt på de fleste opptak.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.303
Antall liker
1.740
Sted
Bergen
Det er selvsagt en løsning. Det er to deler med dette. En er selvsagt å kunne spille platene. Den andre er om det er noen åpenbare justeringer spesielt mht pick-up og tonearm som kan avhjelpe, dvs er dyp bass gjengivelse en spesifikk utfordring for en vinylrigg og som krever spesiell oppmerksomhet mht oppsett.

Sent fra min H8266 via Tapatalk
 
Topp Bunn