Høyttalere Liten hybel, søker stor lytteglede

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Heisann!

Jeg leier en leilighet med et par kompiser i Oslo, og har stereoanlegget på rommet, som er ca. 12 kvm. Planen er å kjøpe meg et par nye gulvstående høyttalere, som kan erstatte mine nåværende bokhyllehøyttalere b&w 686 s2. Mitt nåværende anlegg drives av en Nad d3020 på 30w per kanal, som sikkert står klar til å byttes ut i neste runde, men budsjettet gir meg bare lov til å ta en ting av gangen. I høyttalere er jeg spesielt på utkikk etter stort stereoperspektiv, engasjerende lyd og at de er enkle å ha med å gjøre. Vil ikke ha noen svarte kasser, men heller en høyttaler som ikke gjør en stue til skam (kliptch er for eksempel helt uaktuelt). Det er begrenset hvor lenge jeg kommer til å være hybelboende, så jeg må ta forbehold om å kjøpe høyttalere som også kan fylle en stue på 20-30 kvm, evt med en sub. Lytter til mange sjangere, fra akustisk til rock til daft punk

Har generelt vært mer fornøyd med lyden fra gulvstående enn de stativhøyttalerne jeg har hørt. Likevel er jeg redd for å kjøpe en høyttaler som høres bra ut i butikken (orker ikke prøvelytte flere høyttalere hjemme enn jeg må), men som gir fra seg en helt annen lyd hjemme. Har jo selv hørt hvordan høyttalerne jeg har nå høres mye bedre ut på hybelen, enn i en stor og åpen stue. Har noen tips i forhold til dette?

Har hørt på tannoy revolution xt 6f, som både så fin ut og hadde en behagelig lydkarakter. Vurderer storebroren som jeg ikke har hørt på enda. Den mistenker jeg kommer til å høres bra ut i butikken, men blir det for mye bass med en høyttaler med 8" elementer i et så lite rom?

Har også hørt dali opticon 6 ved flere anledninger. For min del så er dette en stor oppgradering fra opticon 5 og zensor 7. Hørte den opp mot b&w cm8 også, som jeg synes hadde en kjedelig og innstengt lydkarakter. Likte bassen på cm8 bedre enn opticon 6 da, men i forhold til resten av lydbilde foretrakk jeg opticon.

Både kjæresten min og jeg hørte på stativhøyttaleren focal aria 906 (som jeg hørte på opp mot tannoy), og selv om denne var mye mer detaljert i toppen i forhold til tannoy xt 6f, så synes vi diskanten var litt for frempå, og ble slitsom å høre på.

Er det noen som har noen tips til høyttalervalg, og forslag til høyttalere jeg kan lytte til? Vil for eksempel dali opticon 6 eller Tannoy xt 8f bli for mye for et lite rom? Vil det for eksempel være bedre å gå for en system audio høyttaler (gitt at jeg også oppgraderer forsterekeren...)? Er villig til å ta en titt på bruktmarkedet, så ikke vær redd for å foreslå høyttalere i 20000kr-klassen også.
 
Sist redigert:

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg er vanvittig fornøyd med Psb Imagine Mini som er på stue-tjeneste hos oss. Kunne godt tenkt meg å høre hva Psb får til med en litt større stativhøyttaler. Jeg ville lånt ører til disse. Brukt dali Mentor 6, og sikkert fler andre også.

Om du holder til i Oslo ville jeg tatt turen rundt og hørte litt forskjellig. Det er jo fordelen med å bo i byen.
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Takk for svar. Skal sjekke det ut :) Har lånt en tanke til mentor 6. Vet du hvordan de høres ut i forhold til opticon og rubicon?

Planlegger en skikkelig rundttur, men prøver å innsnevre søket. Blir litt ør i hodet av å høre på 100 høytallere på samme dag
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Sjekk ut kudos :) moet i stavanger selger de.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Mitt tips: 2 x Sonos Play:5. Super lyd. Står ikke tilbake for så veldig mye i prisklassen, IMO. Pluss at det er superenkel betjening. Og ser bra ut. Kan tilpasses romakustikken med trueplay-systemet deres (hvis en av dere har en iphone eller en ipad, ellers kan dere bare låne en av en kompis en enkelt gang for å få lyden konfigurert).

Den andre fordelen med å kjøpe sonos, er at dere nesten helt sikkert vil kunne ha det med videre i livet, hvor enn du/dere bor. Kan utvides med suben til sonos, hvis dere vil ha enda mer tyngde helt nederst. Så når dere får en større stue, kan dere vurdere om dere synes det fortsatt gjør nytten. Hvis ikke vil dere kunne plassere play:5-høyttalerne på kjøkken og soverom, og få et glimrende multiromsoppsett... Og så kjøpe et større anlegg som passer perfekt for den større stua (som evt. kan kobles til med en sonos connect). Det er slik jeg har det. Et langt dyrere anlegg i stua med sonos connect, og små sonos-høyttalere i hele resten av leiligheten.

En del hifi-entusiaster rynker nok litt på nesen av sonos, fordi det er så enkelt. Fiks ferdig, ingen sammensetning av komponenter eller bokser eller kabler. Hvor blir moroa av, spør de. Men for oss som synes fikling og tweaking er et onde (selv om det i blant kan være et nødvendig onde), og som gjerne vil få god lyd i stua så enkelt som overhode mulig, er sonos nærmest uslåelig. Du får ingen hifi-kred av å bruke sonos. Men du får god lyd.

Men er jo ikke sikkert det er noe for deg. Og er jo heller ikke sikkert at du synes lyden av bra. Men er ikke verre enn å gå innom nærmeste hifiklubben og be om å få høre på et par play:5 :)

Lykke til uansett!
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Har flørtet med tanken om sonos første gang jeg kjøpte høyttalere og forsterker, men nå vet jeg ikke om det ville vært så mye oppgradering. Har ikke hørt den nye versjonen av sonos 5, og den har fått knakende gode anmeldelser. Tror likevel det nok blir noe mer tradisjonelt, men skal absolutt høre de opp mot det anlegget jeg har hos hifiklubben når jeg er innom!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Har flørtet med tanken om sonos første gang jeg kjøpte høyttalere og forsterker, men nå vet jeg ikke om det ville vært så mye oppgradering. Har ikke hørt den nye versjonen av sonos 5, og den har fått knakende gode anmeldelser. Tror likevel det nok blir noe mer tradisjonelt, men skal absolutt høre de opp mot det anlegget jeg har hos hifiklubben når jeg er innom!
Høres ut som en bra plan, og som at du vet litt om hva du ser etter da! Men ja, jeg synes den nye play:5 er et sjumilssteg i forhold til alle høyttalerne de har hatt før. Uansett er det bare øret ditt som kan avgjøre hva du faller for.

Hvis du ikke tenker sonos, og primært tenker lydkvalitet, ville jeg for min del forsøkt å finne et par studiomonitorer på brukten. Aktive høyttalere (altså som ikke har passivt delefilter, og ofte har forsterker innebygd) høres nesten alltid bedre ut i mine ører. Men hvis vi snakker studiomonitorer så blir det jo et spørsmål om design og stuevennlighet igjen...
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Ja, aktive høyttalere virker lurt, for da er det et skreddersydd forhold mellom høyttaler og forsterker. Har sett (men ikke hørt) dynaudio xeo, som har forsterker til hvert element. Vet du om noen flere jeg kan være på utkikk etter? Angrer nesten litt på at jeg ikke slo til med aktive fra starten av
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Dette er forgjengeren til dem jeg har nå, fra engelske AVI: FINN – AVI ADM9 RS Rosewood - Aktive høyttalere med fjernkontroll av ypperste merke!
Til den prisen er det et godt kjøp, synes jeg.

Jeg er ekstremt fornøyd med de jeg har nå i hvert fall, og synes de spiller bedre enn nesten alle andre kommersielle kassehøyttalere jeg har hørt. Har ikke hørt forrige versjon, men tror de har mye samme preg som de jeg har, bare ikke fullt så bra. Er mulig det er noen i Oslo-området som har denne utgaven som du kan få hørt dem oss (vi AVI-eiere pleier være litt misjonerende, hehe).

Ellers har jeg selv hørt aktive monitorer fra Event (opal), som også spilte ekstremt bra. Men event opalene har et veldig klassisk studio-utseende, som kanskje ikke passer inn i alle hjem. Har også hørt mye bra om monitorer fra Adam, uten å ha hørt de selv. Har hørt HS8 fra yamaha, som spilte veldig bra også (om enn ikke like bra som event opalene, eller mine AVI-høyttalere).

og så finnes det jo en del aktive modeller fra klassiske hifi-produsenter. Men da betaler man automatisk et påslag i pris, bare for at det er rettet mot hifi-markedet (og ikke proff-markedet). Men har hørt aktive høyttalere i ulike prisklasser fra Dali feks som har spilt fint.
 
Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Lite rom. Dali Mentor Menuet.
Glimrende i nærfelt, men kan fylle 10-12 kvm.
SE-utgaven er herlig.
86 dB følsomhet, men ikke så gale det.
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Den har jeg faktisk hørt på, men valgte i utgangspunktet bw 686 over denne på grunn av pris og at de hørtes relativt like ut. Utseende på menuetene er det i alle fall vanskelig å ikke like. Tror jeg ville gått for noe med hybriddiskant hvis jeg skulle valgt dali.

Men hvor galt blir det med en gulvstående i et så lite lytterom? f. eks tannoy xt 8f eller dali opticon 6?
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Har vurdert rubicon lcr for billigtorget + sub, men er litt redd for at sub + kompakthøyttalere fort blir mer kronglete å sette opp, og at resultatet blir dårligere enn et par gulvstående
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Skal sjekke det ut :) Har lånt en tanke til mentor 6. Vet du hvordan de høres ut i forhold til opticon og rubicon?

Planlegger en skikkelig rundttur, men prøver å innsnevre søket. Blir litt ør i hodet av å høre på 100 høytallere på samme dag
Skal være veeeldig forsiktig da jeg "tilfeldigvis" har et par Mentor 6 ute på torget nå. Men skal forsøke å være objektiv. Har ikke hørt oticon eller rubicon, men her får du sikkert gode råd fra HiFi klubben. Jeg var veldig godt fornøyd hele veien under fire år med M6. Men nå hadde jeg et større lytterom enn deg, og følte at jeg måtte ha en sub i bunn. Imidlertid, Daliene var et gigantisk sprang lydmessig for meg da jeg fikk de i hus. Hadde før det et hjemmekinoanlegg (7.1) med Harmon Kardon, Infinity, litt Bose og en B&W sub. Overgangen til ren stereo med Dali M6 løftet lyttergleden så jeg følte virkelig at jeg var kommet inn i (den nedre delen av...;-) "high end". Toppen og midten i M6 er etter mitt syn upåklagelig. Bunnen, som antydet, er med 6,5 tommere kanskje det man må forvente i den prisklassen. Så det er vel vurderingen du må ta: sub eller ikke sub og hva tåler omgivelsene rundt deg av "dundrebass". Jeg fikk til et flott oppsett etter min smak med M6 og en B&W ASW 300, tror jeg det var, og koste meg som sagt i fire år med det.

Lykke til videre i din søken:rolleyes:. Spennende prosess.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg synes Sonos låter helt kurant men jeg returnerte det på grunn av manglende funksjoner i programvaren.

Aktive høyttalere er en god ide men vær obs på at studiomonitorer flest er laget for å spille korrekt, i motsetning til bra, som er vanlig for høyttalere.
 

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
571
Antall liker
479
Sted
Longnose
sjekk ut krix eqinox mk 3 nyeste type. spiller utrolig stort med fantastisk lydbilde og kan suppleres med sub. Prøv å lytt på den!
PM Audio
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Bare en liten kommentar ang Focal du har testet og Nad forsterker.

Sitter selv på Aria 906 og kan være enig at diskanten kan avogtil være noe hard og engasjerende til tider. Jeg eide også Nad forsterkeren du sitter med, men den gikk i retur etter noen dager da jeg ikke likte den. Den hadde en særdeles hard og kald diskant følte jeg.

Poenget jeg vil frem til er at med den forsterkeren din hadde jeg nok sett mest på høyttalere med domediskant da de ofte er litt mykere enn metalldiskanter.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg hadde gått den andre veien... Behold høyttalerne i 1. runde og kjøp en rørforsterker isteden. Du finner sikkert en på Torget til en fornuftig pris. Dette kan gi deg en åpenbaring som du ikke kommer over. :)

Edit, Du har 8 ohms høyttalere, de burde fungere bra sammen med rør. Og Focal 906 enda bedre !
 
Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Innlegg
2.687
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Dynaudio Focus til ca. 10.000 brukt. Peachtree - Hegel - Bladelius som forsterker f.eks.

160 er vel kjent som en stativhøyttaler som spiller med pondus i bunn. Flere som har de i større rom med vellykket resultat.
Har selv eid 110. Kan ikke annet enn skryte av de for egen del.

Test av Dynaudio Focus 160 | Lyd & Bilde
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Jeg synes Sonos låter helt kurant men jeg returnerte det på grunn av manglende funksjoner i programvaren.

Aktive høyttalere er en god ide men vær obs på at studiomonitorer flest er laget for å spille korrekt, i motsetning til bra, som er vanlig for høyttalere.
Jeg er usikker på om jeg forstår hva som er forskjellen på «korrekt» og «bra». Målet for meg er at høyttalerne og anlegget skal gjengi hva som finnes på opptaket, så nøyaktig og korrekt som mulig. Så kan jeg heller selv styre lydbildet med equalizer hvis jeg skulle ønske mer eller mindre bass på en låt, for eksempel.

En mer relevant innvending mot studiomonitorer er at mange av dem er designet for å brukes i nærfelt, noe som ikke alltid passer i heimen. Men på et lite rom er jo ikke det problem.

Men uansett virker det som TS heller vil ha gulvstående, så da utgår jo monitorer uansett. Jeg synes bare at den slags skiller mellom «korrekt» og «bra» er med på å gjøre lydgjengivelse mye mer mystisk enn det trenger være.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Heisann!

Jeg leier en leilighet med et par kompiser i Oslo, og har stereoanlegget på rommet, som er ca. 12 kvm. Planen er å kjøpe meg et par nye gulvstående høyttalere, som kan erstatte mine nåværende bokhyllehøyttalere b&w 686 s2. Mitt nåværende anlegg drives av en Nad d3020 på 30w per kanal, som sikkert står klar til å byttes ut i neste runde, men budsjettet gir meg bare lov til å ta en ting av gangen. I høyttalere er jeg spesielt på utkikk etter stort stereoperspektiv, engasjerende lyd og at de er enkle å ha med å gjøre. Vil ikke ha noen svarte kasser, men heller en høyttaler som ikke gjør en stue til skam (kliptch er for eksempel helt uaktuelt). Det er begrenset hvor lenge jeg kommer til å være hybelboende, så jeg må ta forbehold om å kjøpe høyttalere som også kan fylle en stue på 20-30 kvm, evt med en sub. Lytter til mange sjangere, fra akustisk til rock til daft punk

Har generelt vært mer fornøyd med lyden fra gulvstående enn de stativhøyttalerne jeg har hørt. Likevel er jeg redd for å kjøpe en høyttaler som høres bra ut i butikken (orker ikke prøvelytte flere høyttalere hjemme enn jeg må), men som gir fra seg en helt annen lyd hjemme. Har jo selv hørt hvordan høyttalerne jeg har nå høres mye bedre ut på hybelen, enn i en stor og åpen stue. Har noen tips i forhold til dette?

Har hørt på tannoy revolution xt 6f, som både så fin ut og hadde en behagelig lydkarakter. Vurderer storebroren som jeg ikke har hørt på enda. Den mistenker jeg kommer til å høres bra ut i butikken, men blir det for mye bass med en høyttaler med 8" elementer i et så lite rom?

Har også hørt dali opticon 6 ved flere anledninger. For min del så er dette en stor oppgradering fra opticon 5 og zensor 7. Hørte den opp mot b&w cm8 også, som jeg synes hadde en kjedelig og innstengt lydkarakter. Likte bassen på cm8 bedre enn opticon 6 da, men i forhold til resten av lydbilde foretrakk jeg opticon.

Både kjæresten min og jeg hørte på stativhøyttaleren focal aria 906 (som jeg hørte på opp mot tannoy), og selv om denne var mye mer detaljert i toppen i forhold til tannoy xt 6f, så synes vi diskanten var litt for frempå, og ble slitsom å høre på.

Er det noen som har noen tips til høyttalervalg, og forslag til høyttalere jeg kan lytte til? Vil for eksempel dali opticon 6 eller Tannoy xt 8f bli for mye for et lite rom? Vil det for eksempel være bedre å gå for en system audio høyttaler (gitt at jeg også oppgraderer forsterekeren...)? Er villig til å ta en titt på bruktmarkedet, så ikke vær redd for å foreslå høyttalere i 20000kr-klassen også.
Du nevner att du kanskje ikke blir boende så lenge på 12 kvm, så da hadde jeg gått for Tannoy xt 8. I ditt nåværende rom vil xt 6 og Opticon 6 bli langt enklere å få til. Har selv brukt langt større høyttalere på samme kvm str med greit resultat.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Aktive høyttalere er en god ide men vær obs på at studiomonitorer flest er laget for å spille korrekt, i motsetning til bra, som er vanlig for høyttalere.
Jeg er usikker på om jeg forstår hva som er forskjellen på «korrekt» og «bra». Målet for meg er at høyttalerne og anlegget skal gjengi hva som finnes på opptaket, så nøyaktig og korrekt som mulig. Så kan jeg heller selv styre lydbildet med equalizer hvis jeg skulle ønske mer eller mindre bass på en låt, for eksempel.

[...]

Jeg synes bare at den slags skiller mellom «korrekt» og «bra» er med på å gjøre lydgjengivelse mye mer mystisk enn det trenger være.
Med korrekt mener jeg å høre akkurat det som er på innspillingen. Ufarget. Er det en kjip innspilling så høres det.

Med bra mener jeg behagelig, musikalsk, kanskje varmt. HiFi høyttalere er ofte 'voicet' denne veien, kanskje med en liten pukkel i bassen for mer trøkk og et fall oppover i diskanten for å ikke oppleves pågående.

Det er ikke mystisk etter min mening.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Aktive høyttalere er en god ide men vær obs på at studiomonitorer flest er laget for å spille korrekt, i motsetning til bra, som er vanlig for høyttalere.
Jeg er usikker på om jeg forstår hva som er forskjellen på «korrekt» og «bra». Målet for meg er at høyttalerne og anlegget skal gjengi hva som finnes på opptaket, så nøyaktig og korrekt som mulig. Så kan jeg heller selv styre lydbildet med equalizer hvis jeg skulle ønske mer eller mindre bass på en låt, for eksempel.

[...]

Jeg synes bare at den slags skiller mellom «korrekt» og «bra» er med på å gjøre lydgjengivelse mye mer mystisk enn det trenger være.
Med korrekt mener jeg å høre akkurat det som er på innspillingen. Ufarget. Er det en kjip innspilling så høres det.

Med bra mener jeg behagelig, musikalsk, kanskje varmt. HiFi høyttalere er ofte 'voicet' denne veien, kanskje med en liten pukkel i bassen for mer trøkk og et fall oppover i diskanten for å ikke oppleves pågående.

Det er ikke mystisk etter min mening.
Takk for bra og klart svar! Ja, når du sier på den måten er det ikke så mystisk lenger. I så fall er vi helt enige. Mange hifi-høyttalere farger lydbildet i den eller andre retningen. Det kan man synes er bra eller dårlig. Jeg foretrekker at de ikke gjør det, fordi jeg da i større grad får tilgang til opptaket helt uforstyrret. Pluss at det gir meg større kontroll over lydbildet. Jeg bruker relativt ofte equalizer selv, hvis jeg synes at et opptak ikke er balansert i den ene eller andre retningen (noen bruker for mye bass i miksen for min smak, andre for lite, osv). Men jeg synes det er bra at utgangspunktet i anlegget er så uforstyrret som mulig. Men ja, her kan man ha forskjellige idealer, og hvis man foretrekker en liten pukkel i bassen på det meste, er det ikke så dumt å kjøpe høyttalere som har det.

(EDIT: forøvrig helt enig i orsos kommentar ang. å kjøpe en høyttaler med jevnt spredningsmønster)
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Den har jeg faktisk hørt på, men valgte i utgangspunktet bw 686 over denne på grunn av pris og at de hørtes relativt like ut. Utseende på menuetene er det i alle fall vanskelig å ikke like. Tror jeg ville gått for noe med hybriddiskant hvis jeg skulle valgt dali.

Men hvor galt blir det med en gulvstående i et så lite lytterom? f. eks tannoy xt 8f eller dali opticon 6?
Hva hører du på da?
Hvis det er mye orkesterverk og slikt er jo dybdeperspektiv og slikt viktig. Hører du mest på rock/pop er det kanskje ikke så avgjørende.
I det første tilfelle ville jeg anbefalt å tenke nærfelt, og da er Menueten glimrende. Ved mest rock/pop er det sikkert et poeng med litt mer tyngde, og en større kompakthøyttaler er da kanskje det beste. Ser at brukte KRIX-er nevnes, de har jo gode anbefalinger....

Har selv et lite lytterom, og har gått for høy kvalitet på DAC og signalkabler, og små høyttalere. Bass under 60 HZ må jeg droppe. Et bevisst valg, musikkopplevelsene er likevel gode. Flyttet nettopp anlegget inn i et større rom (med gulvteppe og strietapet), og det var imponerende. Så rommet har mye å si. Menuetene tåler svært kort avstand til bakvegg, en stor fordel i små rom. De vil naturligvis ha litt mer plass sideveis. Så var det diskanten da. Har hørt at ribbondiskanten sprer godt sideveis. Jeg vurderte ikke det som en fordel i et lite rom, men vet ikke hvordan ditt anlegg er tenkt satt opp i ditt rom.

Så er det jo latterlig hvor bra rimelig utstyr har blitt, men tipser om at et par Mentor Menuet ligger på tilbudstorget til 5995. Et kjempekjøp.
Til slutt: dropper man subfrekvensene kan man spille en hel del høyere uten at naboene bryr seg. Og det ligger jo en stor glede i nettopp det :)

Leser at den siste kompakten til ELAC er kjempebra. Ditto Buckhart Audio sine kompakter.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke tenker sonos, og primært tenker lydkvalitet, ville jeg for min del forsøkt å finne et par studiomonitorer på brukten. Aktive høyttalere (altså som ikke har passivt delefilter, og ofte har forsterker innebygd) høres nesten alltid bedre ut i mine ører. Men hvis vi snakker studiomonitorer så blir det jo et spørsmål om design og stuevennlighet igjen...

Har de ikke passiv deling, må de nødvendigvis være aktive, men det er ikke dette som beskriver en "studiomonitor". Aktive høyttalere kan godt ha passiv deling, forresten. Det som kjennetegner en aktiv høyttaler er at den har innebygget forsterker. En studiomonitor behøver ikke være aktiv, selv om de ofte er det. Det finnes aktive høyttalere til hjemmebruk også.

Aktive høyttalere kan godt være en god idé. Det er jeg enig i.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Hvis du ikke tenker sonos, og primært tenker lydkvalitet, ville jeg for min del forsøkt å finne et par studiomonitorer på brukten. Aktive høyttalere (altså som ikke har passivt delefilter, og ofte har forsterker innebygd) høres nesten alltid bedre ut i mine ører. Men hvis vi snakker studiomonitorer så blir det jo et spørsmål om design og stuevennlighet igjen...

Har de ikke passiv deling, må de nødvendigvis være aktive, men det er ikke dette som beskriver en "studiomonitor". Aktive høyttalere kan godt ha passiv deling, forresten. Det som kjennetegner en aktiv høyttaler er at den har innebygget forsterker. En studiomonitor behøver ikke være aktiv, selv om de ofte er det. Det finnes aktive høyttalere til hjemmebruk også.

Aktive høyttalere kan godt være en god idé. Det er jeg enig i.
Aktive høyttalere defineres gjerne på to ulike måter... Enten ved at det er aktivt delefilter, eller ved at den har forsterker innebygd (eller begge deler). Så det er litt forvirring ute og går her blant folk, med hva som egentlig menes når man sier "aktiv høyttaler". Men ja, det finnes høyttalere med forsterkere innebygd som likevel har passivt delefilter, det har du rett i. Og du har helt rett i at det finnes passive studiomonitorer. Skrev det bare på den måten fordi det er veldig vanlig at studiomonitorer er aktive i dobbel forstand, altså både med innebygd(e) forsterker(e), og aktivt delefilter. Det jeg ser på som den primære fordelen for lyden med aktive høyttalere er først og fremst at de har aktivt delefilter. Men innebygget forsterker(e) kan også være praktisk, fordi man sparer plass, og man er sikker på at det er god match mellom forsterker og drivere.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sorry, men en "aktiv høyttaler" er en høyttaler med innebygget forsterker, og den kan ha eller ikke ha aktiv deling.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Det finnes sånn ca. 10000 ting i verden det er viktigere å diskutere enn hvordan et begrep som "aktiv høyttaler" skal defineres, synes jeg. Men wikipedia definerer det i hvert fall slik:

"The terms "powered" and "active" have been used interchangeably in regard to loudspeaker designs, however, a differentiation may be made between the terms:


  • In a passive loudspeaker system the low-level audio signal is first amplified by an external power amplifier before being sent to the loudspeaker where the signal is split by a passive crossover into the appropriate frequency ranges before being sent to the individual drivers. This design is common in home audio as well as professional concert audio.
  • A powered loudspeaker works the same way as a passive speaker but the power amplifier is built into the loudspeaker enclosure. This design is common in compact personal speakers such as those used to amplify portable digital music devices.
  • In a fully active loudspeaker system each driver has its own dedicated power amplifier. The low-level audio signal is first sent through an active crossover to split the audio signal into the appropriate frequency ranges before being sent to the power amplifiers and then on to the drivers. This design is commonly seen in studio monitors and professional concert audio."

https://en.wikipedia.org/wiki/Power...etween_passive.2C_powered_and_active_speakers

Folk bruker altså begrepet på ulike måter. Og wikipedia-artikkelen foreslår å primært bruke begrepet "aktive høyttalere" om høyttalere med aktiv deling, og "powered loudspeakers" om forsterkere med innebygget forsterker og passiv deling. Men hvis du mener at den begrepsbruken er feil, så for all del. Dette er ikke noe viktig spørsmål.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Hvis du ikke tenker sonos, og primært tenker lydkvalitet, ville jeg for min del forsøkt å finne et par studiomonitorer på brukten. Aktive høyttalere (altså som ikke har passivt delefilter, og ofte har forsterker innebygd) høres nesten alltid bedre ut i mine ører. Men hvis vi snakker studiomonitorer så blir det jo et spørsmål om design og stuevennlighet igjen...

Har de ikke passiv deling, må de nødvendigvis være aktive, men det er ikke dette som beskriver en "studiomonitor". Aktive høyttalere kan godt ha passiv deling, forresten. Det som kjennetegner en aktiv høyttaler er at den har innebygget forsterker. En studiomonitor behøver ikke være aktiv, selv om de ofte er det. Det finnes aktive høyttalere til hjemmebruk også.

Aktive høyttalere kan godt være en god idé. Det er jeg enig i.
Aktive høyttalere defineres gjerne på to ulike måter... Enten ved at det er aktivt delefilter, eller ved at den har forsterker innebygd (eller begge deler). Så det er litt forvirring ute og går her blant folk, med hva som egentlig menes når man sier "aktiv høyttaler". Men ja, det finnes høyttalere med forsterkere innebygd som likevel har passivt delefilter, det har du rett i. Og du har helt rett i at det finnes passive studiomonitorer. Skrev det bare på den måten fordi det er veldig vanlig at studiomonitorer er aktive i dobbel forstand, altså både med innebygd(e) forsterker(e), og aktivt delefilter. Det jeg ser på som den primære fordelen for lyden med aktive høyttalere er først og fremst at de har aktivt delefilter. Men innebygget forsterker(e) kan også være praktisk, fordi man sparer plass, og man er sikker på at det er god match mellom forsterker og drivere.
Vis meg en høyttaler som har aktivt delefilter uten integrerte forsterkere.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Vis meg en høyttaler som har aktivt delefilter uten integrerte forsterkere.
Altså, mener du en høyttaler med aktivt delefilter der forsterkern(e) ikke er innebygd i selve høyttaleren? Det finnes det jo flere av. Tja, linkwitz sin lx mini for eksempel. Men blant mainstream kommersielle tilbydere er det klart mest vanlig å ha forsterkerne integrert, ja.

Men – nå synes jeg vi skal slutte å hijacke denne tråden med diskusjoner om definisjoner av begrepet "aktiv høyttaler". Det var neppe for å få svar på det at trådstarter startet denne tråden ;)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Vis meg en høyttaler som har aktivt delefilter uten integrerte forsterkere.
Altså, mener du en høyttaler med aktivt delefilter der forsterkern(e) ikke er innebygd i selve høyttaleren? Det finnes det jo flere av. Tja, linkwitz sin lx mini for eksempel. Men blant mainstream kommersielle tilbydere er det klart mest vanlig å ha forsterkerne integrert, ja.

Men – nå synes jeg vi skal slutte å hijacke denne tråden med diskusjoner om definisjoner av begrepet "aktiv høyttaler". Det var neppe for å få svar på det at trådstarter startet denne tråden ;)
Jeg tolket innlegget ditt som at man fikk kjøpt høyttalere med integrert aktivt delefilter, men uten forsterker.
En aktiv høyttaler er enkelt og greit en høyttaler med integrert forsterker. Jeg har aldri hørt noen med ekstern aktiv deling kalle høyttalerene sine for aktive.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Jeg er sikker på at nytt nå har fått tilegnet seg mye god kunnskap om aktiv og ikke aktiv og deling og hva det nå var, slik at han ganske umiddelbart kan ta en avgjørelse om hvilken høyttaler han vil ha;-)
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Lurer mer på hvordan man enkelt kan få gulvhøyttalere til å fungere i små rom, uten store inngrep. Leier jo leiligheten. Kan det være en ide med puter i bassporten eller noe sånt?
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Noen forslag til høyttalere som kan konkurere med tannoy 6f og 8f eller dali opticon 6? Tar gjerne imot tips om aktive gulvstående som kan konkurrere med de nevnte høyttalerne (under 20000kr for aktive etter pruting)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dali har noen små, aktive gulvstående.

Ellers er Klipsch RF-52 mk2 verdt en grundige kikk, hvis du ikke velger aktive. Ellers er det jo vanskelig å komme med konkrete anbefalinger uten å vite hva du selv ønsker av lydkarakteristikken. Tannoy og SA er f.eks. ganske langt fra hverandre i klangsignatur.

Men Klipsch er i alle fall suveréne til rock og morofaktor så hvis det er noe for deg, kan du jo lytte til noen. :)
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Dali ikon 6 mk1
skulle muligens funke i et lite rom.
Ikke noe fleskebass der.
Den går ikke veldig dypt og spiller ganske så ærlig.
Lasse.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
bassport og hvor den står er ikke av betydning akustisk. større woofere er egentlig bedre i små rom fordi de er direksjonelle lenger ned i frekvens. men er ikke mange 10-12" ferdigvarer på markedet å snakke om, særlig for 2veis. da må man gå PA.
dypbass blir et annet tema.
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Vil en vegghøyttaler + sub kunne høres like bra ut som en gulvhøyttaler? Ser litt på dali opticon/rubicon lcr, som tar visuelt lite (men positivt) plass i rommet, i kombinasjon med xtz 10.17. Lcr-versjonene har en fordel over mentor menuet med sine hybriddiskant Kan denne kombinasjonen bli like god som f. eks opticon 6 eller andre gulvhøyttalere i samme prisklasse.

Hvilke forhåndregler må man ta i forhold til plassering av vegghøyttalere?
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Hei igjen! Nå har jeg flyttet inn i hybelen. Har mulighet til å gjøre et kupp på en audio physics classic 10, og var på demo i dag. Noen som har kjennskap til denne? Synes den hadde et detaljert og veldig kontrollert lydbilde, og vokalene i musikken ble realistisk fremført. Men etter å ha hørt en stund så følte jeg at de kunne være litt aggressive for ørene mine og litt lite engasjerende. Spesielt merket jeg det når jeg satte på låta "get lucky" - daft punk, som alltid engasjerer. Men på APene var som at en helt annen del av lydbildet ble fokusert på enn det jeg er vant til. For eksempel var perkusjons instrumentene og klappingen veldig mye mer fremtredende (tydelige og harde) gjennom hele sangen enn jeg har hørt før.

Akkurat nå står valget mellom AP classic 10, tannoy revolution xt 6f og muligens martin logan motion (20 eller 40). Har hørt tannoy r 6f xt før, og var veldig imponert. Mener å huske at de ikke er like detaljerte og kontrollert som AP, men mer engasjerende. De koster i utgangspunktet halvparten av AP, og mangler nok noen av de kvalitetene til AP. Flere som har hørt de to høyttalerne som kan hjelpe meg med valgets kvale. Evt andre lettdrevende gulvstående høyttalere til under 15000kr. Hvordan er ML motion i forhold?
 
Topp Bunn