Høyttalere Liten hybel, søker stor lytteglede

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kanskje du også burde ha med Vienna Acoustics (Mozart) på vurderings- og lyttelisten din.

Krix Equinox er tidligere nevnt, og selvom det er en stativht kan jeg støtte forslaget om å lytte til den (vel og merke Mk III versjonen). Den ht var nok det produktet som imponerte med mest på siste Horten messe.
 
Sist redigert:

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Finner ikke så mye fra vienna acoustics i min prisklasse. Har hørt mye bra om merket, men aldri fått sjansen til å prøvelytte til de. Har du noen anbefalinger? Hvordan kan du beskrive lyden?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Ville kansje sett på vienna sine haydn grand se.. imponerte meg veldi til prisen og størrelsen.. en høytaler jeg absolutt kunne tenkt meg å hatt i hus igjen.
Hadde også to stykk klipsch sw308 suber sammen med disse og det svingte virkelig.

Ellers kansje det kan være verdt å lytte til noen system audio høytalere.. der får man mye for pengene.. kan plasseres nær bakvegg og tar lite gulvplass.. veldi engasjerende og morro lyd.. også eventuelt lytte til noe fra dynaudio også?
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Prøvelyttet til system audio saxo 70, og den likte jeg kjempegodt. Selgeren på soundgarden trodde likevel ikke at den var så lett å drive for Nad d3020 forsterkeren som jeg har planer om å ha frem til lommeboken kan ta seg råd til en forsterker-oppgradering. Ønsker uansett at de skal være lettdrevet. Har hørt en stativ høyttaler hos noen venner fra dynaudio med hegel 80, og ble veldig imponert. Er litt usikker på om de har noe særlig gulvstående i min prisklasse da. Sikler på dynaudio xeo 6
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Vis rommet ikke er stort kan kansje saxo 30 gi mye morro.. da er prisen lavere (finnes ofte brukt også) så en liten sub kan suplere litt i bunn..
Har hatt mantra 50 selv og de spilte faktisk ok på en 2x20w rørforsterker..

Eller har jeg også hart pandion 2 som ga enormt mye glede.. men da imponerte vienna sine stativhøytalere mer,spes med tanke på pris. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.408
Antall liker
17.105
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Finner ikke så mye fra vienna acoustics i min prisklasse. Har hørt mye bra om merket, men aldri fått sjansen til å prøvelytte til de. Har du noen anbefalinger? Hvordan kan du beskrive lyden?
Mozart Grand SE ligger på 25K nye hos Stereofil, mens lillebroren Bach Grand SE ligger på 16,5K.

Det er litt tid siden jeg sist lyttet til Vienna, og det var forrige utgave Mozart (ikke SE) og Beethoven. I forhold til mine preferanser synes jeg de er meget vel-lydende musikkformidlere. Klangbalansen er på sommersiden av nøytral med en lett avrundet topp som aldri vil føles pågående og trettende - uten at det av den grunn "mangler" noe i toppen. Dog - Vienna er ikke høyttalere som direkte inviterer til headbangers ball;).

Det er ikke så ofte man ser Vienna på brukten - og det er kanskje en årsak til det:). Du vil jo enkelt kunne danne deg et eget inntrykk, da du kan lytte til både Tannoy, Vienna og Klipsch i et og samme oppsett hos Stereofil.

Et annet alternativ er (nå utgåtte) Monitor Audio GS20. Morsom høyttaler med bra driv og trykk, men kan oppleves som litt pågående i toppen ved feil matching.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Siden du allerede befinner deg i området rundt Stereofil ved neste lytting antar jeg, bør du stikke bortom Torggata og høre noen av de små ProAc. Vil være nesten motstykke til opplevelsen din med AP. Er flere mindre modeller som kan stråle på en hybel.
Ellers blir du nok godt fornøyd med både Vienna Bach og SA Pandion om du finner til en god pris.
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Har godt inntrykk av stereofil. Var der for å lytte til tannoy rev xt 6f + sonus faber chameleon T (nedsatt grunnet demosalg). Likte lyden fra tannoyen som funket godt med den beskjedne forsterkeren min. Chameleon T ble ganske tam, sannsynligvis må den ha en bedre forsterker, men dog mer detaljert enn tannoyen.

Noen som har hørt vienne acoustics mot noen høyttalere fra tannoy revolution xt-serien, evt andre tannoy høyttalere?
 

nytt

Medlem
Ble medlem
05.05.2016
Innlegg
36
Antall liker
4
Noen som forresten har noen erfaringer med KEF xq40? Ser det selges en del brukt til under halv pris, og den fikk full pott av lyd og bilde i 2008. Hvor langt har egentlig høyttalere utviklet seg siden det?

Den har jo akseptabelt utsende, selv om veldig lite slår tannoys XT serie når det kommer til design for min del
 
Topp Bunn