Ønsker anbefaling Liten aktiv PA

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Har sett litt på et par JBL EON 615 som ligger på ca 8200kr.
Jeg er veldig lite bevandret i PA verden så hvis noen kunne tipset om lignende aktive gode aktive høyttalere hadde jeg satt stor pris på det. Prisklasse opp til 8-10000.
Skal brukes i bryllup i første omgang.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
JBL Eon har vært en øreåpner for mange de senere år, men har etter hvert fått konkurrenter.

Electrovoice er vel en av de åpenbare, ikke fullt så åpenbart med IMG Stageline, kanskje, men også disse produserer enkelte svært så fornuftige modeller. Men skal du velge et helt safe bet, er nok JBL Eon fortsatt det greieste. Spiller kontant og levende, selv utendørs!

Mvh
Håkon Rognlien
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Takk for svar. Da får jeg bare bestille et par JBL EON 615. :) virker som det er det greieste valget.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Titta litt ned PA gata av ren nysgjerrighet nylig som mulig "kino-anlegg"

Titta føsrt på JBL eon, men etter litt lesing er det RCF 7 serien som har min oppmerksomhet. De har ikke kjølevifter som suser. Har DSP og noe faseforberding mellom horn/ bass som forbedrer lyden betraktelig vistnok.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Electrovoice ZLX12P er gode og rimelige aktive budsjettkasser med DSP og bra guffe. Flotte til småjobber, monitoring og øving. Etter min mening bedre lydmessig enn JBLs budsjettvariant. JBL muligens noe mer robuste, men dette skal vel ikke ut på veien. Da stiller saken seg helt annerledes.
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Du skriver at de skal brukes til bryllup, men til hva da? Taler eller party etterpå?
Skal det kobles opp mere enn enten en mikrofon eller en PC/mobil/CD på de?

Det er utrolig mange gode aktive høyttalere og alt avhenger av bruken og budsjettet.
RCF Art-serien er gode, QSC K-serien er veldig gode og Dynacord lager utrolig vellydene høyttalere. Både FBT, Montarbo, Turbosound, Yamaha, Mackie, JBL og ikke minst HK er verdt å se etter. Det finnes selvsagt langt dyrere og bedre ting, men de er ikke verdt å nevne i denne sammenhengen.
Av de billige er Omnitronic, Samson, Alto og Behringer helt ok. Alt avhenger av bruken.

Når det er sagt, til den prisen du nevner, så er det verdt å kikke på brukt også. Da kan du få et enkelt og lite PA anlegg med aktiv sub også.

Dersom dette skal brukes til kun et bryllupp, lei et anlegg istedet!
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
J.Rasmussen, skal du ha "PA-lyd" så kjøp noe av det du her er anbefalt, men da låter også alt omtrent som Bjørn Eidsvåg - mørkt og kraftig og hard øvre mellomtone/diskant (uten at det siste stemmer med Eidsvåg).

Når det gjelder PA så har verden gått VELDIG mye fremover, hvor den gang kule JBL EON er totalt forbikjørt av (seriøse) satelitt løsninger. Her er et par forslag, som låter som et stereoanlegg i forhold (kan høres i noen av 4sound sine butikker) og er laget av den tyske PA høyttalerprodusenten HK Audio:

https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-lucas-nano-605-fx
https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-elements-easy-base

Jeg anbefaler en dyreste av disse to til 12.500 mens den første koster ca. 11.000 husker jeg ikke feil.
Du sier brukes til bryllup i første omgng, dyreste versjon her vil du glemme tilhører PA-verden, for å si det sånn.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
J.Rasmussen, skal du ha "PA-lyd" så kjøp noe av det du her er anbefalt, men da låter også alt omtrent som Bjørn Eidsvåg - mørkt og kraftig og hard øvre mellomtone/diskant (uten at det siste stemmer med Eidsvåg).

Når det gjelder PA så har verden gått VELDIG mye fremover, hvor den gang kule JBL EON er totalt forbikjørt av (seriøse) satelitt løsninger. Her er et par forslag, som låter som et stereoanlegg i forhold (kan høres i noen av 4sound sine butikker) og er laget av den tyske PA høyttalerprodusenten HK Audio:

https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-lucas-nano-605-fx
https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-elements-easy-base

Jeg anbefaler en dyreste av disse to til 12.500 mens den første koster ca. 11.000 husker jeg ikke feil.
Du sier brukes til bryllup i første omgng, dyreste versjon her vil du glemme tilhører PA-verden, for å si det sånn.
Spennende, nesten så jeg fikk lyst å dra det inn i hjemmet får å prøve. Tror det blir vanskelig å finne vanlig hifi som slår det.
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
HK lager meget gode produkter og dette så spennende ut, men til hifi...husk at ordet støy ikke er like mye tatt hensyn til som på hifi. Spesielt da med viftestøy. QSC K-serien har forøvrig også hifi kvaliteter, men har også vifter.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
HK lager meget gode produkter og dette så spennende ut, men til hifi...husk at ordet støy ikke er like mye tatt hensyn til som på hifi. Spesielt da med viftestøy. QSC K-serien har forøvrig også hifi kvaliteter, men har også vifter.
Ja, jeg sa nesten. De er for stygge til å ha i stuen.
 
M

MusicBear

Gjest
J.Rasmussen, skal du ha "PA-lyd" så kjøp noe av det du her er anbefalt, men da låter også alt omtrent som Bjørn Eidsvåg - mørkt og kraftig og hard øvre mellomtone/diskant (uten at det siste stemmer med Eidsvåg).

Når det gjelder PA så har verden gått VELDIG mye fremover, hvor den gang kule JBL EON er totalt forbikjørt av (seriøse) satelitt løsninger. Her er et par forslag, som låter som et stereoanlegg i forhold (kan høres i noen av 4sound sine butikker) og er laget av den tyske PA høyttalerprodusenten HK Audio:

https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-lucas-nano-605-fx
https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-elements-easy-base

Jeg anbefaler en dyreste av disse to til 12.500 mens den første koster ca. 11.000 husker jeg ikke feil.
Du sier brukes til bryllup i første omgng, dyreste versjon her vil du glemme tilhører PA-verden, for å si det sånn.
Spennende, nesten så jeg fikk lyst å dra det inn i hjemmet får å prøve. Tror det blir vanskelig å finne vanlig hifi som slår det.

Nope, dette er IKKE bedre enn vanlig hi-fi, bare klasser bedre enn tradisjonell PA, som er svært grovkornet/farget/lite oppløst.

Denne type PA produkter er på vei inn for full styrke, dette og line-array, disse systemer også klasser bedre fordi de benytter seg av mer egnede høyttalere til gjengivelse av hele lydspekteret fra bassen og oppover i frekvens. 12- og 15-tommere er ikke en spesielt god mellomtone, for å si det sånn, noe som frem til siste halve tiår har vært helt vanlig. Dagens satelitt PA høyttalere benytter elementer fra 2,5 og opp til 5 tommer, mens de tidligere PA "toppkassene" i dag benytter flere elementer fra 5 til 8 tommer, noen også 10-tommere. Alle med tradisjonelle basskasser.

Titter man på slike moderne konstruksjoner fra eksempelvis tyske Nova eller italienske FBT, så ser man hvor akterutseilt giganter som JBL er...
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
J.Rasmussen, skal du ha "PA-lyd" så kjøp noe av det du her er anbefalt, men da låter også alt omtrent som Bjørn Eidsvåg - mørkt og kraftig og hard øvre mellomtone/diskant (uten at det siste stemmer med Eidsvåg).

Når det gjelder PA så har verden gått VELDIG mye fremover, hvor den gang kule JBL EON er totalt forbikjørt av (seriøse) satelitt løsninger. Her er et par forslag, som låter som et stereoanlegg i forhold (kan høres i noen av 4sound sine butikker) og er laget av den tyske PA høyttalerprodusenten HK Audio:

https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-lucas-nano-605-fx
https://www.4sound.no/pa/pa-systemer/hk-audio-elements-easy-base

Jeg anbefaler en dyreste av disse to til 12.500 mens den første koster ca. 11.000 husker jeg ikke feil.
Du sier brukes til bryllup i første omgng, dyreste versjon her vil du glemme tilhører PA-verden, for å si det sånn.
Spennende, nesten så jeg fikk lyst å dra det inn i hjemmet får å prøve. Tror det blir vanskelig å finne vanlig hifi som slår det.

Nope, dette er IKKE bedre enn vanlig hi-fi, bare klasser bedre enn tradisjonell PA, som er svært grovkornet/farget/lite oppløst.

Denne type PA produkter er på vei inn for full styrke, dette og line-array, disse systemer også klasser bedre fordi de benytter seg av mer egnede høyttalere til gjengivelse av hele lydspekteret fra bassen og oppover i frekvens. 12- og 15-tommere er ikke en spesielt god mellomtone, for å si det sånn, noe som frem til siste halve tiår har vært helt vanlig. Dagens satelitt PA høyttalere benytter elementer fra 2,5 og opp til 5 tommer, mens de tidligere PA "toppkassene" i dag benytter flere elementer fra 5 til 8 tommer, noen også 10-tommere. Alle med tradisjonelle basskasser.

Titter man på slike moderne konstruksjoner fra eksempelvis tyske Nova eller italienske FBT, så ser man hvor akterutseilt giganter som JBL er...
Tenker jo på hifi i samme prisklasse, ikke rare greiene du får til 12000.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Titter man på slike moderne konstruksjoner fra eksempelvis tyske Nova eller italienske FBT, så ser man hvor akterutseilt giganter som JBL er...
JBL har jo også lenge hatt lignende løsninger som det overfor men det var kanskje ikke det du tenkte på!?

Nova kjenner jeg ikke til i det hele men FBT er generelt en bra leverandør, bruker vell som mange bl.a. B&C elementer.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Tenker jo på hifi i samme prisklasse, ikke rare greiene du får til 12000.
PA til 10.000 spiller ganske høyt men sliter med lydkvalitet iforhold til hifi til samme prisklasse mener i hvert fall jeg.

Til trådstarter: tror nok ikke JBL er det beste valget til billig PA, er nok andre som gir vell så mye valutta for pengene.

Skulle jeg kjøpt noe i den prisklassen vill jeg nok kanskje vurdert noe slikt, evt med mindre bass dersom blir for dyrt: LD Systems
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.694
Antall liker
5.874
Tenker jo på hifi i samme prisklasse, ikke rare greiene du får til 12000.
PA til 10.000 spiller ganske høyt men sliter med lydkvalitet iforhold til hifi til samme prisklasse mener i hvert fall jeg.

Til trådstarter: tror nok ikke JBL er det beste valget til billig PA, er nok andre som gir vell så mye valutta for pengene.

Skulle jeg kjøpt noe i den prisklassen vill jeg nok kanskje vurdert noe slikt, evt med mindre bass dersom blir for dyrt: LD Systems
JBL LSR308 til 3400 kr. slår det meste jeg vet til under 10000 kr.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Men LSR308 er vell ikke akkurat en PA høyttaler? Men en rimelig og grei aktiv studiomonitor.
 
M

MusicBear

Gjest
Tenker jo på hifi i samme prisklasse, ikke rare greiene du får til 12000.
PA til 10.000 spiller ganske høyt men sliter med lydkvalitet iforhold til hifi til samme prisklasse mener i hvert fall jeg.

Til trådstarter: tror nok ikke JBL er det beste valget til billig PA, er nok andre som gir vell så mye valutta for pengene.

Skulle jeg kjøpt noe i den prisklassen vill jeg nok kanskje vurdert noe slikt, evt med mindre bass dersom blir for dyrt: LD Systems
JBL LSR308 til 3400 kr. slår det meste jeg vet til under 10000 kr.

Denne du her foreslår, og et par håndfuller andre aktive studiomonitorer, gir SVÆRT mye for pengene. Helt enig!

Klart det, at fire av disse i et bryllup, enten det er ute eller inne, sparker da litt fra seg.

Hehe, hadde hi-fi folk sett litt mer på hva nettopp aktive studiemonitorer gir av lyd - selv store (men litt stygge) Genelec med 15-tommer i bassen - så hadde de fått hakaslepp.

Selv benytter jeg Even Opal aktive studiomonitorer, så bra at jeg ikke gidder forsøke å forklare...

Du var inne på JBL, og disse er passive, men jeg skulle betalt det dobbetle av et sett av disse enn hva B&W 802 D3 koster...
LSR6332 Products | JBL Professional
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Litt off-topic nå?

Bottom line, det er mye bra på markedet inne aktive PA-løsninger og en sub-satelitt løsning er absolutt å anbefale.
Og brukt er også noe å tenke over.
Men igjen, alt avhenger av bruken!

Så J.Rasmussen, fortell gjerne litt mere om bruken av dette. For alt vi vet, er alle her inne på jordet... :rolleyes:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du bør jo kanskje først si noe om hvor stort rom de skal brukes i? 50m2, 100m2 eller 500m2 medfører ganske store forskjeller i kapasitetskrav...

Johan-Kr
 

Oppoverbakke

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2017
Innlegg
120
Antall liker
36
Psst: det ligger et HK Audio Lucas Nano 600 system ute på Finn nå.
 
M

MusicBear

Gjest
Psst: det ligger et HK Audio Lucas Nano 600 system ute på Finn nå.

Denne utgaven ville jeg ikke anbefalt, Oppoverbakke. For pinglete lydmessig rett og slett - helt uten "kropp"
Da ville jeg heller gjort som JENO sier, kjøpt nytt Behringer - så billig at det nesten ikke er til å tro. Ville i så fall valgt dyreste Behringer 12-tommer fra Eurolive serien med suber, mye bedre taletydelighet her enn med større basser. Dersom Behringer er alternativet.
 
Topp Bunn