Lite spørsmål om MM pickup'er

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Har surfet rundt og sett etter MM-pickup i det siste, lest tilbakemeldinger om diverse og prøvd å se på spesifikasjonene til de forskjellige. Er på det siste der jeg ikke har særlig kunnskap, jeg forstår noen av begrepene som Frequency Response, Vertival Tracking Force Range m.m. Men så har du andre ting jeg er usikker på, og noe jeg ikke forstår i det hele tatt...

Output Voltage regner jeg med er styrken på signalet ut? Opplever at noen pickuper spiller høyere enn andre i lydstyrke selv med volume-hjulet i tilnærmet samme possisjon. Output Voltage er vel det som styrer dette? Hva er et ok tall for denne, sett det har variert fra 3,5-5,0 av dem jeg har sett på. Er det fordel at dette tallet ikke er for høyt eller for lavt?

Og hva med disse?

Coil Impedance 2,700Ω (1kHz)
Static Compliance 40 x 10-6 cm/dyne
Dynamic Compliance 10 x 10-6 cm/dyne (100Hz)
Recommended Load Impedance 47,000Ω
Recommended Load Capacitance 100 – 200pF


Håper noen kan svare og forklare litt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jepp. Utgangsspeningen er styrken på signalet ut. «Normalt» ligger den på kanskje rundt 5 mV. Noen høyere, noen lavere. Dette sammen med forsterkningsgraden i RIAA-trinnet avgjør hvor sterkt signalet inn i forsterkeren blir, og dermed volumet sammenliknet med de andre kildekoponentene. Hvis RIAA-trinnet har 52dB gain (400x spenningsforsterkning) får forsterkeren et 2V signal, som er ca. «normen», fra en pickup med 5mV utgangssignal. Oftest har nok RIAA-trinn for MM lavere gain enn dette.

Siden vi har volumkontroll er det sjelden så mye å tenke på. Ofte blir volumet fra platespillerinngangen en del lavere enn fra f.eks. CD-spiller, men da er det jo bare å skru opp mer. ;)

Spoleimpedansen i pickupen bruker man bl.a. for å estimere hvilken inngangsimpedans på RIAA-trinnet pickupen vil fungere best med. For en MM er det ikke så mye å tenke på. Der er inngangsimpedansen i praksis standardisert til 47KOhm.

Compliance eller «ettergivenhet» sier noe om hvor mykt eller stivt det fjærende opphenget til nålefanen i pickupen er. Denne parameteren bruker vi sammen med pickupens masse og tonearmens «effektive masse» for å finne ut om armen med montert pickup har en resonansfrekvens som er i det området vi vil ha den, for igjen å finne ut om en pickup er en god match i en gitt arm.

For MM-er forandrer kapasitansen i armkabel og i inngangen på RIAA-trinn noe på frekvensresponsen i diskanten. Dette varierer med parametrene til pickupen, og derfor oppgis noen ganger hvilken kapasitans som i teorien gir det riktigste resultatet, siden dette kan justeres på noen RIAA-trinn.

Men oftest er det nok bare å velge «mm»-inngangen og spille i vei, for mange RIAA-trinn har ingen av disse innstillingene. :) Andre igjen har så mange muligheter at man kan justere seg frem og tilbake herfra og til dommedag. :)
 
Sist redigert:

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Takk for tilbakemelding Dazed.

I praksis er det viktigste for egen del da Output Voltage. Skal finne meg en som har høyere tall enn 3,5 neste gang, må jo over kl. ett med volum-konntrollen dersom jeg skal dra til litt nå og det må jeg jo når jeg står i dusjen på badet når anlegget står i stuen. Skal jeg ha tilsvarende trøkk som jeg får med CD-spiller kl. 11 så må jeg nær snurre til klokken to med platespiller som kilde og jeg liker ikke å skru volumehjulet så høyt - må vel bli mer støy også av slikt tenker jeg.

Så høyere Output Voltage på neste pickup, og kanskje benytte en RIAA som også gir høyere signal ut (tilsvarende de andre kildene eller i det minste ikke såpass mye lavere som det er nå). Ikke at det er noen problem i de fleste sammenhenger, annet enn når jeg skal dra til litt som sagt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Om du må ha volum rattet på 11 eller 13 (1) har absolutt ingen betydning.
Bortsett fra hvis noe har satt seg fast der "oppe".
Et litt fleksibelt RIAA trin har flere gain valg.
Et enkelt pirk på en DIP velger gjør at alt faller på plass.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om du må ha volum rattet på 11 eller 13 (1) har absolutt ingen betydning.
Jeg vil vel nesten heller si at det er bedre å kunne bruke mer av skalaen på volumkontrollen.

Sånn sett er det jo bare tull at forsterkeren har brukt opp alle kreftene med volumkontrollen på klokka tolv, og normalt lyttevolum ligger på klokka åtte. Hvis noe skulle jeg jo tro at et potmeter forvrenger mindre jo mindre det behøver å dempe. Akkurat det siste tror jeg ikke betyr så mye, men med mindre man plages fælt av forskjellig volum på forskjellige innganger, er det ikke noe å bekymre seg for, så lenge man kan spille høyt nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemelding Dazed.

I praksis er det viktigste for egen del da Output Voltage.
Jeg tenker at noenlunde lik lydstyrke på alle inngangene på forsterkeren er kjekt å ha, men det absolutt viktigste er jo at du finner en pickup du liker lyden av, som matcher armen din mtp. stivhet og vekt.

Er det noe spesielt du har sett på av pickuper? Hva er du ute etter? Hva har du nå, og hva ønsker du å forbedre? Hva slags budsjett tenker du deg? Hva slags musikk spiller du?

Er det til platespilleren i signaturen din du er ute etter ny pickup? Vet ikke noe om effektiv masse og slikt for den tonearmen, men slike spillere, ryddige, gode kvartstyyrte, direktredrevne spillere fra 70-80-tallet har gjerne medium tunge S-armer, og da tipper jeg forholdene ligger godt til rette for en god MM fra f.eks. Audio Technica eller Nagaoka, eller for den saks skyld en High Output MC som f.eks. Dynavector DV-10x5. Sistnevnte er en personlig favoritt.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Er denne jeg skal benytte:

https://www.vinylengine.com/library/sony/ps-11.shtml

En Sony PS-11 (Direkte Drevet platespiller med S-arm)

Liker spilleren veldig godt, er en spiller jeg måtte slå til da jeg så en for salg, jeg hadde storebroren (PS-22) på 90-tallet og har savnet platespiller lenge. Dessverre ramlet et par ski over PS-22, dette var på en tid hvor jeg uansett trodde at platespillere skulle dø ut og det ble mindre og mindre vinyl å finne i platebutikkene, så jeg kjøpte meg aldri ny spiller på 90-tallet. Men har hele tiden savnet det, og da jeg så PS-11 så var det en spiller jeg bare MÅTTE ha. Så jeg kjøpte den av en hyggelig kar her fra Sentralen, fant dog annonsen på Finn.

Nå står den her og har fått en enkel og rimelig pickup. AT N95E, ble anbefalt den og tenkte at den fikk bli en grei start. Er den som står på nå, riktig justert og holder for tiden på med å finne ut av hvilket stifttrykk jeg foretrekker på den, slik det ser ut nå så er 2,2g det som virker mest lovende (bare stilt på arm, kjøpt digital vekt men ikke testet den enda fordi da må jeg ta strømmen på spilleren for den starter å snurre når arm løftes av).

Uansett, skal ha meg en Pickup som får mer ut av rillene enn den. Har fått anbefalt diverse fra forskjellige personer, men aner ikke hva jeg skal gå for? Audio-Technica pickupen jeg benytter nå leverer greit synes jeg, forventer ikke noe bedre for den lave prisen den hadde. Det at den spiller greit får meg jo til å tenke at et trygt valg vil være en annen Audio-Technica. Så jeg har lekt litt med å kjøpe denne ferdig montert på headshell (så jeg bare trenger å justere så den passer min arm). Men jeg vet ikke, siden den bare har en Output Voltage på 4,0 som bare er 0,5 mer enn den jeg har. Tenkte at 5,0 kanskje måtte passe bedre her da jeg tenker at støy må forsterkes volsomt det også når volum-hjulet må stilles såpass høyt som det må nå.

https://platekompaniet.no/platespiller/stifter-pickup-og-riaa/audio-technica-vm540ml---plug--play/

Har sett på MANGE pickuper, på nettet og ikke i butikk (altså lest om dem). Det er mange kandidater og neste blir en pickup i 2-3000 kroners klassen (pluss minus da jeg jo kan betale mer dersom jeg virkelig finner noe jeg liker). Problemet er dog at man får jo ikke hørt noe opp mot hverandre...

Benytter akkurat nå forsterkerens egen RIAA, men planen er å koble til en gammel Dali-RIAA. Alltid brukt MM jeg så langt, men tror Dali'en kan benyttes med MC også. Har vært inne på å kjøpe en mer avansert RIAA også, med innstillinger (noe ikke Dalien har), men uten kunnskap om dette så føles det litt banalt også - men jeg er lærevillig så det er spennende tanker.

Senere var planen å kjøpe en enda dyrere pickup, men skal handle kamerautstyr og annet også, så det får vente (blir alltså N95E og en 2-3000 kr Pickup nå i starten).

Denne har jeg fått anbefalt av han som hadde spilleren før meg.

https://www.stereofil.no/platespillere/pick-up-mm/nagaoka-mp-110-1

Så den er også aktuell som en nr.2 pickup nå, kanskje mer aktuelt enn AT'en jeg linket til over her siden Nagaoka'en har en Output Voltage på 5mV som er 1mV mer enn Audio-Technica'en.

---

Er spennende å ha fått platespiller i hus igjen i alle fall, lytter til musikk på en helt annen måte med den enn med CD-spiller som kan få meg til å hoppe fra den ene sangen til den andre. Nå hører jeg platene i sin helhet og har mer en indre ro når jeg hører på musikk. Dessuten finner jeg en form for spenning i å teste meg frem med stift-trykk og diverse pickup'er (lånt noen av en kamerat), så det er litt av samme spenningen som når man åpner en flaske med vin og bytte fra det ene til det andre med de forskjellene det gir... En CD-spiller er kjedelig til sammenligning. Så føler nærmest jeg har fått et instrument, som nå skal stemmes best mulig og som responderer på endringene på godt og vondt.

Plass til tre pickuper på headshell på spilleren, en på armen og de to andre stående i hull for formålet på spilleren. Og det er jo planen og ha tre stk, en billig, en som er litt dyrere og til sist en virkelig bra en).
 
X

X186841

Gjest
Den VM540 hadde jeg en stund og den kan virkelig anbefales. Sporer ekstremt bra, lite støy og flott lyd. Gikk etterhvert over til Ortofon 2M Black som var litt "skarpere" i lyden, ga litt ekstra gain, men ikke sikker på om det var verdt merprisen.
Store forskjeller ble det ikke før jeg gikk over til MC , Ortofon Cadenza Blue og oppover, men det koster jo flesk.
Den aller beste og som fortsatt sitter på en spiller her i huset er Glans GMC-20 NOS pick-up. Men de er vel sjeldne og nesten umulige å få tak i.
 
Topp Bunn