Linux Mint Cinnamon vs Mate.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Skal sett opp en "Surfe PC" til min mor som er pensjonist og nybegynner på PC. Satte opp en eldre laptop med Mate og den gjorde jobben men skjermen døde etter en måned. Skal nå bestille og sette opp en Intel NUC og hun vil heller ha Linux en Windows (hun har kun prøvd Win7) og jeg tar gjerne mot råd om Mate vs Cinnamon (bruken blir nok 99% web basert). Jeg ikke er noen raser på Linux så jeg installerte Mate sist fordi jeg hadde lest en del negativt om Cinnamon, men har også lest at Cinnamon er enklere å konfigurere en Mate?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.362
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Aller først: Din mor er dritkul. :cool:

Dersom hun er vant til å bruke Mate, og liker den, er det vel neppe noen grunn til å skifte? På den annen side tar det ikke all verdens tid å laste ned begge og gjøre en prøveinstallasjon av først den ene, så den andre.

Jeg er selv Mint-bruker (13), men har tilfeldigvis kun brukt KDE- og Xfce-versjonene, så langt. Xfce-versjonen er slett ikke dum på en svakere maskin med begrenset mengde minne. Ut fra det jeg har lest og hørt, er det nok Cinnamon-versjonen jeg kommer jeg kommer til å prøve først, nå som Mint 17 LTS nettopp er blitt sluppet.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Hun har "delt" en Win7 pc noen måneder og fikk sin "egen" for ca en måned siden og likte denne (Mate) bedre en Win7 pcen. Tror ikke det betyr så mye for henne hvilken versjon hun bruker, tenkte mest på meg som må sette den opp og vedlikeholde denne (ytelse er ikke noen issue på den nye i5/8gb/SSD). Tror ikke det er noe problem å bytte nå siden hun kun har prøvd Linux en måned, blir nok verre å bytte etter en stund.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.220
Sted
Holmestrand
Har en mint/cinnamon gående. Liker den godt og tror den kan fungere fint for eldre.
Men du trenger ikke installere på nytt. Du kan ha f eks Cinnamon eller xfc parallelt.

Topp Bunn