Linn Sondek LP12 Plinth finish

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
OK! Nå har jeg sett på diverse bilder av eldre LP12'ere her på forumet, og som relativt sett ny LP12 eier (min er dog fra '82 eller deromkring, men kom i mitt eie for noen uker siden) med "Fluted" Afromosia plinth...mitt spørsmål er; hvordan i huleste oppnår man den finishen jeg ser endel har? Mitt plinth er mørkt og relativt matt, jeg ønsker meg mer glans ala det jeg har sett bl.a. Hagto har vist frem tidlig i tråden sin om...hvordan gå frem for å oppnå dette? Er møbel-polish veien eller skadelig eller hva?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Til sammenligning

Her er Hagto sin:
Linn (Medium).jpg


og her er min:
WP_20160405_18_49_30_Pro.jpg
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Veldig forskjell i fargetemperatur mellom de to bildene men det første bildet er vakkert klassisk Linn plinth etter min mening. Ikke noe som er penere enn det.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Skal ikke si det er enkelt, eller at jeg har fått det til selv, men det er gode gamle sløydkunnskaper som må til.
Mange kjøper ny plinth også. Mange flinke på vennetråder, du kan sikkert finne gode råd på Thorens forum, Gerrard osv.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Enig i at det er vakkert. Ja det er noe forskjell i fargetemp. men det jeg lurer på er hvordan gå frem for å oppnå den grad av glans etc. jeg ønsker ikke å endre farge på min bare få frem en rikere glød samt nevnte glans.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Tipper at det til Hagto er lakkert, og ikke av Greaves of Sheffield som lagde plinthene for Linn på den tiden. Enig i at ditt ser litt matt ut på bildet. Har to Afromosia plinth liggende og de ser mye "friskere" ut i finishen enn ditt, men det kan jo være bildet som lyver.
Spør på Linn forum, mange som har spurt om det samme tidligere der.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Tipper at det til Hagto er lakkert, og ikke av Greaves of Sheffield som lagde plinthene for Linn på den tiden. Enig i at ditt ser litt matt ut på bildet. Har to Afromosia plinth liggende og de ser mye "friskere" ut i finishen enn ditt, men det kan jo være bildet som lyver.
Spør på Linn forum, mange som har spurt om det samme tidligere der.
Så den finishen som Hagto har er ikke standard...men noe en eier har foretatt/fått utført!? Da tenker jeg at jeg bare forsøker å gjøre det beste ut av det jeg har (lakkering er forsåvidt greit om man har fasilitetene til det, noe jeg ikke har) med evt. møbelpolish o.l. eller gjør jeg noe veldig feil da?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har aldri prøvd møbelpolish på Linn-plinth, men prøv på baksiden først i tilfelle det ikke blir som du ønsker.
 

jimband

Medlem
Ble medlem
01.09.2015
Innlegg
40
Antall liker
17
Sted
Oslo
Jeg synes bilde 2 har den beste finishen. Ikke finn på å legge klarlakk på den uten å vite hva du driver med!!. De små sprekkene i treet(som man ikke ser) vil gjøre at klarlakken ikke legger seg pent.

Jim
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Jeg synes bilde 2 har den beste finishen. Ikke finn på å legge klarlakk på den uten å vite hva du driver med!!. De små sprekkene i treet(som man ikke ser) vil gjøre at klarlakken ikke legger seg pent.

Jim
Ser den, ja...og my point exactly (no way at jeg går i gang med klarlakk)!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Du vil kunne få en meget pen overflate ved bruk av olje - ikke møbelpolish!

Det finnes flere ulike tre-oljer som kan brukes. Linseed olje, Tru-Oil og Tung Oil brukes av mange og man kan oppnå en speilblank finish - dog ikke uten en del jobb.
Liberon Finishing oil er eksempelvis en olje som er i handelen i Norge.

Om du googler litt, så finner du mye info om oljing av treverk på web.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Du vil kunne få en meget pen overflate ved bruk av olje - ikke møbelpolish!

Det finnes flere ulike tre-oljer som kan brukes. Linseed olje, Tru-Oil og Tung Oil brukes av mange og man kan oppnå en speilblank finish - dog ikke uten en del jobb.
Liberon Finishing oil er eksempelvis en olje som er i handelen i Norge.

Om du googler litt, så finner du mye info om oljing av treverk på web.
Takk for tips! Da skal jeg se hva jeg får til og kan gjøre...
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Hei, hvis din er fra rundt 82 så kan det være at det er av typen som ikke har forsterkede hjørner. Hvis du er på jakt etter ny så er det en del bilder her (kikk under fluted): https://www.cymbiosis.com/harban-gallery/

Det er jo treverk så det er relativt stor forskjell mellom en del av rammene.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Et fluted Harban plinth (enten direkte eller via Cymbiosis) ligger vel i dag på ca. USD 1100,- + frakt og mva.
 

Øyvind I

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.10.2010
Innlegg
102
Antall liker
29
Sted
Ski
Torget vurderinger
4
Et fluted Harban plinth (enten direkte eller via Cymbiosis) ligger vel i dag på ca. USD 1100,- + frakt og mva.
Ups, ja det er jo en aldrig så liten detalj. Spiller bra da.
Original plint er ca 4000 (husker ikke prisen) - byttet min da det var en valnøttet med 1mm høydeforskjell (vaklet når innmaten var tatt ut). Har nå eik.
(lakkert "fluted" ramme er ikke min greie men originalt er de ofte veldig pene)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.065
Antall liker
33.742
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Du vil kunne få en meget pen overflate ved bruk av olje - ikke møbelpolish!

Det finnes flere ulike tre-oljer som kan brukes. Linseed olje, Tru-Oil og Tung Oil brukes av mange og man kan oppnå en speilblank finish - dog ikke uten en del jobb.
Liberon Finishing oil er eksempelvis en olje som er i handelen i Norge.

Om du googler litt, så finner du mye info om oljing av treverk på web.
Jeg har god erfaring med Liberon Finishing oil. Bruk stålull nr. 0000 for påføring i treets lengderetning. Tørk av overflødig olje etter ca 15 min. Gir en silkeglatt og fin finish. Ønsker du den blankere kan du evt. polere med Liberon Antikkvoks til slutt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Et fluted Harban plinth (enten direkte eller via Cymbiosis) ligger vel i dag på ca. USD 1100,- + frakt og mva.
Ups, ja det er jo en aldrig så liten detalj. Spiller bra da.
Original plint er ca 4000 (husker ikke prisen) - byttet min da det var en valnøttet med 1mm høydeforskjell (vaklet når innmaten var tatt ut). Har nå eik.
(lakkert "fluted" ramme er ikke min greie men originalt er de ofte veldig pene)
Originale plinth har nok øket en del i pris de også. Tipper rundt 6K i dag.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Nytt plinth er foreløpig uaktuelt, så de blir nok en behandling av det som står på min spiller. Jeg skrev at den er fra ca '82, det korrekte er at den er fra '80...it just slipped my mind når jeg skrev innlegget. Det plinthet som jeg har er definitivt ikke av den nyere typen med avstivninger i hjørnene, dette blir eventuelt en senere oppgradering.

Jeg har begynt å undersøke hvilke oppgraderinger som er nødvendige / påkrevd for å få spilleren opp til dagens standard...blir vel i første omgang cirkus / trampolin oppgradering og videre oppgradering av strømforsyning (som i dag er den originale). Da vil spilleren være tilsvarende dagens innstegsmodell minus avstivinger, men med det jeg personlig vil anse som en bedre arm.

Jeg vil også sjekke litt mer hvilke pick-up element som passer bedre i armen enn Pickering XV15/625 (som idag er montert og som faktisk, tross alder, spiller meget godt). Her har jeg litt å velge mellom, men ønsker meg kanskje et nytt element (i skuffen min finnes pr. dato: Goldring (super sound) ES-5H, Goldring Gerrard Louis (trenger rebuild (skal til Goldring)), Audioquest AQ-T7m, Audioquest M-1, Pickering XV15/625, Audio Technica AT-F5 + diverse rimelige mm pickuper fra Grado m.fl.). Kan ha godt av noen tips her...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Høres ut som fornuftige prioriteringer m/Cirkus og Trampolin II. Mht strømforsyning, så ble jeg (i sin tid 3-4 år siden) anbefalt av Cymbiosis å enten gå for ny Hercules II , alternativt en overhalt Valhalla fra de. Fordel med Hercules vs Valhalla er at sistnevnte (om jeg ikke husker helt feil) kun har en hastighet.
Hercules II kan monteres on-board, eller i separat kabinett.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Godt å vite...da er mine tanker rundt oppgradering ikke helt på jorde sett med mer erfarne (mtp LP12) øyne enn mine

:cool:
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Jeg skal vel ikke påberope mer mer erfaringer enn at jeg på nevnte tidspunkt var i tankene om å bygge opp en LP12 fra scrach m/kombinasjon av nye- og brukte komponenter - da hovedsaklig levert av Cymbiosis. Pundet sto jo da i et noe mer edruelig forhold til NOK, så det var et også prismessig gunstig alternativ til å evt. kjøpe en brukt komplett LP12. Jeg var da i hyppig kontakt med både Peter og Wayne på Cymbiosis mht valg av komponenter, spec`s og mod`s.

Nå er det jo ulike meninger om det meste - også spec av LP12. Det finnes jo de som eksempelvis fortsatt sverger til pre Cirkus lager.

Nå ble enden på min vise at det samme dag som jeg hadde tenkt å sette ting i bestilling mot Cymbiosis dukket opp et meget godt tilbud på en "ny" LP12, som jeg ikke kunne si nei til. Så da ble det ingen scrach-bygging allikevel.
 
Topp Bunn