Linn`s elskere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Noen her som kan dele litt erfaringer med Linn Selekt DSM?

    i utgangspunktet var jeg mest på jakt etter ny DAC men så oppdaget jeg Linn og synes det ser interessant ut. Er Katalyst DAC modul på høyde med annet på markedet i dag?
    Jeg skal erstatte en PS Audio DS DAC Junior og vurderer Linn som kombinert Pre/DAC/Streamer/romkorreksjon.
    Fungerer den med som Roon endpoint?
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Noen som er gode på nettverk her inne?

    Har oppgradert fra Akurate da/1 til Klimax renew ds/1 og har i den forbindelse fått noen nettverksproblemer.

    Akuraten min var koplet rett i routeren og det funket helt fint med kazoo, samt Roon og Konfig på min Mac mini. Etter oppgraderingen opplever jeg at Klimaxen faller ut av nettet hele tiden. Det vil si, den er helt tiden koplet til nettet fordi jeg kan bruke Spotify Connect hele tiden, men er snakker kun tidvis med Kazoo, Roon og Konfig. Jeg kan ha kontakt med Klimaxen i noen minutter, da fungerer alt fint, hvorpå musikken plutselig stopper etter noen minutter. Da kan det gå lang tid uten at jeg får kontakt med Klimax, men plutselig er den der igjen.

    Leste på Roon sitt forum at dette er et kjent problem og at det har noe med at Linn bruker noen proprietære nettverksprotokoller. Samt at det kunne hjelpe å kople Klimaxen til en switch som igjen var koplet til routeren min.

    Lånte en switch av naboen og ting virket tilsynelatende stabilt. Kjøpte derfor en Netgear GS108PE V2, en switch som er anbefalt av Linn selv. Når jeg koplet til denne var ting like ustabilt som før. Mulig det er noen instillinger jeg kan gjøre på switchen, men foreløpig klarer jeg ikke å logge meg inn på denne for å undersøke.

    Jeg har interessant nok fortsatt switchen til naboen til låns, men det er med denne også ustabilt.

    Slik ting er satt opp nå har jeg en router fra Get (Sagencom FAST3686v2) som er kablet sammen med en GS108PE V2 som igjen er koplet opp til Klimaxen. Mac Mini M1 er på sin side koplet til routeren via WiFi.

    Noen som kan hjelpe meg med å løse dette?

    Og ja, det å bruke Spotify er selvfølgelig en mulighet, men jeg er ikke noen fan av Spotify (bortsett fra at Spotify Connect er veldig praktisk) og vil heller bruke Qobuz og Roon.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Noen som er gode på nettverk her inne?

    Har oppgradert fra Akurate da/1 til Klimax renew ds/1 og har i den forbindelse fått noen nettverksproblemer.

    Akuraten min var koplet rett i routeren og det funket helt fint med kazoo, samt Roon og Konfig på min Mac mini. Etter oppgraderingen opplever jeg at Klimaxen faller ut av nettet hele tiden. Det vil si, den er helt tiden koplet til nettet fordi jeg kan bruke Spotify Connect hele tiden, men er snakker kun tidvis med Kazoo, Roon og Konfig. Jeg kan ha kontakt med Klimaxen i noen minutter, da fungerer alt fint, hvorpå musikken plutselig stopper etter noen minutter. Da kan det gå lang tid uten at jeg får kontakt med Klimax, men plutselig er den der igjen.

    Leste på Roon sitt forum at dette er et kjent problem og at det har noe med at Linn bruker noen proprietære nettverksprotokoller. Samt at det kunne hjelpe å kople Klimaxen til en switch som igjen var koplet til routeren min.

    Lånte en switch av naboen og ting virket tilsynelatende stabilt. Kjøpte derfor en Netgear GS108PE V2, en switch som er anbefalt av Linn selv. Når jeg koplet til denne var ting like ustabilt som før. Mulig det er noen instillinger jeg kan gjøre på switchen, men foreløpig klarer jeg ikke å logge meg inn på denne for å undersøke.

    Jeg har interessant nok fortsatt switchen til naboen til låns, men det er med denne også ustabilt.

    Slik ting er satt opp nå har jeg en router fra Get (Sagencom FAST3686v2) som er kablet sammen med en GS108PE V2 som igjen er koplet opp til Klimaxen. Mac Mini M1 er på sin side koplet til routeren via WiFi.

    Noen som kan hjelpe meg med å løse dette?

    Og ja, det å bruke Spotify er selvfølgelig en mulighet, men jeg er ikke noen fan av Spotify (bortsett fra at Spotify Connect er veldig praktisk) og vil heller bruke Qobuz og Roon.
    Har du prøvd å koble Mac mini kablet? (eller Klimax på wifi)
    Noen rutere filtrerer trafikk mellom wifi og kabel.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Har du prøvd å koble Mac mini kablet? (eller Klimax på wifi)
    Noen rutere filtrerer trafikk mellom wifi og kabel.
    Nei, dessverre. Klimax ds/1 har ikke Wifi (så vidt jeg vet) og jeg får ikke koplet macen opp med kabel fordi routeren er for langt unna macen.

    Det merkelig er at jeg har kontakt med klimaxen via spotify connect både fra telefon og mac hele tiden, det er bare med Roon, Konfig og Kazoo jeg har nevnte problem.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Lite liv på denne siden. Gjorde et eksperiment i går med å stramme til de aktive kortene på Majik6100 med momentnøkkel. samt også skruene på selve kassen. Du tror det ikke før du hører det. Mange har sikkert erfart av underlag og rack spiller stor rolle men å bruke momentnøkkel er rett og slett nødvendig. Aldri har Bjella sunget så bra.
    Spilt på aktive Majik109 (sen utgave vel å merke) med MDS/2 som preamp og LP12 Majik m Ittok og Lingo 1 som kilde.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Løfter litt i denne tråden med et par spørsmål om armene til Linn. Jeg ser at noen LP12 spillere har arm fra Pro-Ject (9cc) påmontert i stedet for Linn arm.

    Det første spørsmålet er som følger; er disse armene fra Pro-Ject såpass gode at de er på høyde med noen av armene til Linn?
    Jeg har en Pro-Ject The Classic Evo på gang, siden Pro-Ject armene passer på Linn (vet ikke om det krever noen tilpasning), vil det si at Linn armene også passer på en Pro-Ject spiller?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De korte svar er:
    a) Nei, Pro-Ject armen var brukt på innstegsmodellen Majik.
    b) Ja, Samtidig er det en rekke andre armer som også vil passe på begge spillere.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takk for oppklaringen.
    Jeg er naturligvis spent på hvilke armer som passer i Classic spilleren og tar gjerne i mot tips, dog tar jeg det i Pro-Ject tråden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Enhver 9" arm med monteringsrør av samme diameter vil passe.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Takk for bekreftelsen, da står Linn på listen over armer.
     

    Torjac

    Medlem
    Ble medlem
    29.09.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Erfaring med Organik

    Jeg har vært med LINN gjennom mange år, og mange produkter. De seneste årene har jeg vært svært fornøyd med min Akurate DSM med Katalyst. Den spilte så bra at jeg stadig vendte oppmerksomheten mot lyden i bakgrunnen. Det har likevel vært et udefinert savn etter min LINN Sondek LP12, selv 10 år etter at jeg solgte den.

    Et lyn tvang meg til å fortsette ferden...

    Som erstatter kjøpte jeg en Selekt med Organik. Det var virkelig en stor oppgradering av lyden.

    Har du noengang vært i en situasjon, der du trodde det var stille, helt til det plutselig virkelig ble stille? Slik var min førstereaksjon på Organik. Det var virkelig ikke noe støy i lyden. Dermed kom det nye detaljer fram, og alt ble tydelig og vel plassert i lydbildet. Jeg har nå brukt mye tid nå på ren lytting. Jeg prøver ikke engang å gjøre noe annet samtidig. For meg betyr dette også at jeg for første gang på lenge, ikke savner min LP12. Dette er rett og slett den lyden jeg har savnet.

    For ordens skyld; Jeg spiller stort sett high resolution på Qobuz.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    Torjac

    Medlem
    Ble medlem
    29.09.2023
    Innlegg
    12
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo
    Jeg har tatt steget helt over til Selekt. Etter å ha prøvelyttet på den interne effektmodulen til Linn, så har jeg valgt å erstatte min Akurate 2200 med denne. Lyden er, i mine ører, tilnærmet identisk. Bassen har det samme trykket på mine Carlssonhøyttalere, og resten er samme vellyden. Gevinsten er dermed først og fremst én mindre boks, og 3 færre kabler i oppsettet. Samt en vesentlig rimeligere løsning på effektforsterker enn alternativene.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tatt steget helt over til Selekt. Etter å ha prøvelyttet på den interne effektmodulen til Linn, så har jeg valgt å erstatte min Akurate 2200 med denne. Lyden er, i mine ører, tilnærmet identisk. Bassen har det samme trykket på mine Carlssonhøyttalere, og resten er samme vellyden. Gevinsten er dermed først og fremst én mindre boks, og 3 færre kabler i oppsettet. Samt en vesentlig rimeligere løsning på effektforsterker enn alternativene.
    Interessant observasjon.

    Jeg har nettopp hatt Selekt Edition med Organic DC på test (publiseres med det aller første), og den imponerte stort. I tillegg til modul med Organik DAC hadde testeksemplaret effektmoduler, men ingen modul med linjeutganger, så jeg hadde ikke mulighet for å sammenligne direkte forsterkermodulen med min Majik 6100 effektforsterker. Akurate og Majik effektforsterkere er klasse AB, mens forsterkermodulen i Selekt er klasse D.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Interessant observasjon.

    Jeg har nettopp hatt Selekt Edition med Organic DC på test (publiseres med det aller første), og den imponerte stort. I tillegg til modul med Organik DAC hadde testeksemplaret effektmoduler, men ingen modul med linjeutganger, så jeg hadde ikke mulighet for å sammenligne direkte forsterkermodulen med min Majik 6100 effektforsterker. Akurate og Majik effektforsterkere er klasse AB, mens forsterkermodulen i Selekt er klasse D.
    Hmmm…dette med Linn og forsterker klasser; Er vel Chakra du har i de du refererer til som AB?

     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er blitt lykkelig eier av Linn Sondek fra 1975. Fant på Finn og fikk den i posten i dag.
    Må ha ny reim for å komme i gang image.jpg image.jpg
    Har ønsket meg en slik i mange år, og var heldig å finne denne til en hyggelig pris.

    Planlegger å montere en Zeta tonearm
    image.jpg
    Veldig fine disse
    Vet selvsagt at denne på ingen måte er som dagens utgaver, men utseendet er jo flott!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Må lese meg opp på historien og hvordan en vedlikeholder den.
    Har pusset lett med stålull nr 0 og lagt på ett lag med Liberon finnishing oil. Resultatet ble meget bra
    image.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ksr

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om det ikke er lakkert, så - ja
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Noe overraskende at Keel for LP12-50 er i to deler og ikke en.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn