Linn Records

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Kjøpte tre SACD'er herfra for å teste ut min nye Unidisc SC. Må jo si jeg ble slått i bakken. Her var det masse deilig klang, luft og ikke minst dynamikk.

http://www.linnrecords.com/

De tre jeg kjøpte var Artur Pizaoros "Chopin Sonatas". Absolutt pianist i verdensklasse.

Scottish Chamber Orchestra med Antonin Dvoraks fiolin konsert "Czech Suite"

Og til slutt med samme orkester, Felix Mendelssohns symfoni nr 3 "Skotsk" og Hebrides Overture.

Verdt å sjekke ut

Mvh
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Nei, gjør ikke det. Har et par billige Boston på veggen bak og en B&W ASW1000 sub. Dette gir kjempesmell etc på film, men til musikk holder det ikke mål, så da vrir jeg over i to kanaler.

Fikk nettop Linn Unidisc SC som jeg kjører gjennom en Parasound HCA2205 til B&W CDM9NT høyttalere.

Selv om det var artig å høre Dark side of the Moon i SACD suround, holder det egentlig med to kanaler. (Bortsett fra til film da). :)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Så har du iallefall kilden iorden.
Har selv en visjon om en sånn Unidisc SC, 5 bortgjemte ICEpower-moduler og Tre Concerto Domus til. Trøbbelet er at rommet kun kan brukes til haifai/film hvis man skal sette høyttalerne opp slik det foreskrives.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Ja, det er en kjempeløsning. Vil faktisk anbefale å bruke, som meg, et par små halvtamme høyttalere å henge på veggen bak. Det er faktisk ikke allverdens med "informasjon" som blir sendt gjennom disse to høyttalerne. Hverken på film og iallefall ikke på musikk v/feks SACD elle DVD Audio. (Om du velger å kjøre 5.1)

Har forresten bestilt de to siste fra Porcupine Tree på DVD Audio. Er spent på hvordan det låter :)

Mvh
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har de to siste med Porcupine Tree på DVD-A og det skjer utrolig mye i bakkanalene på disse.Spesielt på In Absentia. ;D
Har også en god del SACD'er fra Linn.Vil spesielt anbefale Barb
Jungr sine utgivelser.Poulenc orgel konsert med Dame Gillian Weir er også en favoritt.Her er orgelet i bakkanalene og orkesteret fremme slik det vil være i de fleste kirker.Da trengs det store høytalere bak og/eller en sub...

MVH
 
K

kbwh

Gjest
Bakhøyttalere og bakhøttalere, fru Blom. Det anbefales 5 like høyttalere plassert på -110, -30 , 0, 30 og 110 grader ser jeg. Noen her som har prøvd? skulle tro at man trenger et rom på 4x5m omtrent for å få det til å funke som tenkt?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Takk for platetipsene. Har prøvd med gulvstående bak, men det er nok ikke forenbart med noe familieliv.

Er dog glad i orgel, så får sjekke ut den plata. Det går jo som sagt bra å kjøre SACD i stereo med godt resultat også :)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Denne er en ganske så deilig meditativ 3-kanals sak som ikke er på Linn Records:

Det er Janos Starker som spiller Bachs suiter for solocello.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Den Poulenc-plata går da utmerket godt an å spille med stativhøyttalere som surroundhøyttalere(bak) også.
Man kan definere de som small i oppsettet, så blir bassen omdirigert til fronthøyttalerne.

Generelt sett mener jeg det er helt unødvendig å benytte gulvstående høyttalere som surroundhøyttalere, selv om fronthøyttalerne er gulvhøyttalere. Man bør huske at informasjonen i disse kanalene på de fleste innspillingene er ambience/romklang.

Når det gjelder plassering av surroundhøyttalerne er det riktig at anbefalt plassering er 110 grader til musikk, mens den er 90 grader i et THX-oppsett til film. Og 90 grader fungerer utmerket også til musikk. Faktisk syns jeg det er en mye større feil å plassere disse for langt bak enn for langt frem. Det gir vanligvis en god sammenheng mellom front og surround med 90 grader, mens man ved å plassere høyttalerne for langt bak får et uheldig lydbilde, med glipper. Jeg tror mange av de negative beskrivelsene en del stereofile har av multikanal, skyldes et oppsett med feilplasserte høyttalere, og dårlig/mangelfull kalibrering av oppsettet.

For å spore litt tilbake til trådens utgangspunkt, er det veldig mange gode SA-CD innspillinger på Linn Records, og med god multikanalsmiks. Alle innspillingene til Arthur Pizarro, syns jeg er spesielt bra, samme med Scottish Chamber Orchestra. Også Mozart sin requiem kan anbefales varmt.
Mye bra Jazz også. Barb Jungr som Multikanal nevnte, og Claire Martin er mine favoritter. Ellers har jeg nettop skrevet en anmeldelse av Ian Shaw sine Joni Mitchell tolkinger:http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=399



Mvh
Karl Erik
 
Topp Bunn