linn Majik LP12 eller Rega P9?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
.. Det at du opplever VPI som en mer dynamisk spiller enn din LP12 med Basik PSU forbauser meg ikke, men en LP12 med Keel og Radikal er noe helt annet når det gjelder punch og dynamik...
Veldig godt poeng. Alle oppgraderinger til LP12 gir mye på bl.a dynamikk og "punch". Så det er ikke annet å vente enn at entrylevel LP12 ikke konkurrerer på spitzenegenskaper. Den konkurrerer imidlertid på helhet og musikalsk opplevelse imo.

Fra Akito til en bedre arm, fra Basik psu til f.eks Lingo, fra standard til Keel chassis. Var det flere da? Alle jekker opp ytelsen noen betydelige hakk. I mitt syn er vel kanskje Keel den som gir mest for minst, men også hoppet fra Basik til f.eks Lingo er virkelig svært!

Entrylevel LP12 er besnærende i sin tonalitet, men man kan ikke forvente at man ikke oppnår noe ved oppgraderinger. Slik er det vel for de fleste spillere. I LP12's tilfelle så er det imo innsikt, utstrekning, klangrikdom, åpenhet og kraft man oppnår ved de eksemplifiserte oppgraderinger. Så LP12 er og blir så mangt; et nær uendelig antall konfigurasjoner og årsmodeller som alle låter forskjellig.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Steen skrev:
Kalle, denne tråd er det beste argument for ikke å velge LP12. Sorry, men det var akkurat dette som gjorde at jeg i sin tid solgte meg ut. Slik som det diskuteres i en tråd som kun er et par dager gammel, har det vært siden LP12 kom en gang på 70-tallet. Som det sies et sted over, kjøp Rega, så begynner du å høre på musikken i stedet for å undre deg om spilleren kanskje trenger service eller oppgradering ;D
Fotnote: Hvis du tenker å bruke i nærheten av 50 laken på ny analogkilde, så finnes det uendelig mye annet å kigge på.
Steen
Så la oss si at jeg velger bort LP12 på grunn av "kompleksitet og vedlikeholdsbehov". Hvilke andre spillere burde jeg vurdert som alternativ til en P9/Apheta? Uansett så er det lite sannsynlig at jeg bommer kraftig med en slik kombinasjon, eller?

EDIT: denon spilleren kan jeg uansett ha stående i et annet oppsett...

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Spørs jo litt hva man ønsker av lydsignatur, men jeg ville vel ha VPI, Michell og ikke minst Avid på min shortlist. Lykke til :)

OU812

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
toriamos skrev:
FZ skrev:
toriamos skrev:
FZ skrev:
Kalle Klovn skrev:
Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
Men fremdeles er det mange som roter det til. Har f.eks. sett noen her på forumet som anbefaler å bruke talkum på pakningene som ligger mellom fjær og subchassiet. Helt feil.
Det var meg. Måtte bruke talkum for i det hele tatt å få rotert fjærene. Trengte ikke det neste gang jeg justerte - da med nye fjærer.
Usikker på om det å bruke talkum handler om å "rote det til."
Du må ta i litt for å få rotert pakningen og ikke vær redd for å få litt såre fingertupper. Det er selvsagt lettere å få vridd på dem med talkum, men da går spilleren også "out of tune" etter en stund og du må til å justere igjen. Det er bl.a. pga. slike ting at LP12 har fått ord på seg for å trenge stadig vedlikehold......
Brukte talkum for å redusere friksjon. Syntes det fungerte bra - i den forstand at fjærene ble veldig greie å rotere. Litt motstand må en fovente, men i dette tilfelle satt fjær og gummi sammen i sju stein, og en fikk ikke rotert fjærene uten å måtte bruke uanstendig mye makt.
Om en tanke med talkum mellom fjær og gummi har medførte at spilleren fort måtte re-justeres, kan jeg ærlig talt ikke si jeg fikk inntrykk av. Men, nå er dette en tid tilbake.
Da har du misforstått hvordan det skal gjøres. Fjær og gummi skal sitte sammen, det er gummi mot subchassis som skal roteres, altså hele fjæringsopplegget; pakning oppe, fjær, pakning nede.
Hva er forskjellen?

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Kalle Klovn skrev:
Så la oss si at jeg velger bort LP12 på grunn av "kompleksitet og vedlikeholdsbehov". Hvilke andre spillere burde jeg vurdert som alternativ til en P9/Apheta? Uansett så er det lite sannsynlig at jeg bommer kraftig med en slik kombinasjon, eller?

Igjen, for den summen er sannsynligheten stor for at du vil ende opp med kvalitet uansett. Da ville jeg bruke litt tid på å definere hvordan det ferdige oppsett ser ut. (Ooops! Feil forum :D)
Generelt er det jo de klassiske kontra bore-riggene. Hvilken type som tiltaler deg vet bare du. Du får mye professionelt utstyr type Thorens/Garrard/Technics/ Sony + SME/Saec for dine 50'
Steen

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
Kalle Klovn skrev:
Steen skrev:
Kalle, denne tråd er det beste argument for ikke å velge LP12. Sorry, men det var akkurat dette som gjorde at jeg i sin tid solgte meg ut. Slik som det diskuteres i en tråd som kun er et par dager gammel, har det vært siden LP12 kom en gang på 70-tallet. Som det sies et sted over, kjøp Rega, så begynner du å høre på musikken i stedet for å undre deg om spilleren kanskje trenger service eller oppgradering ;D
Fotnote: Hvis du tenker å bruke i nærheten av 50 laken på ny analogkilde, så finnes det uendelig mye annet å kigge på.
Steen

Det finnes jo et hav av gode spillere hvis du skal bruke 30-50K. Hvis du ønsker en spiller som ser tradisjonell ut så kan du jo gå for en vintage spiller. Du får en total restaurert Garrard 401 + ny custom plinth for under 20K. En total restaurert Garrard ser ut som ny og vil fungere som ny med vedlikeholdsbehov som en ny spiller (uten fjæring). Ytelsesmessig er det min erfaring at disse gamle Garrard spillerne står seg mot moderne drivverk i den prisklassen du beveger deg i og at den tåler en meget god arm/pickup kombinasjon.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
takk igjen for mange bra innspill! For å gjøre en lang historie kort så har jeg i dag bestilt en sort P9 med Apheta pick-up. Jeg skal jo spille plater, ikke bare snakke om å spille plater, så da var det bare å få det gjort!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Gratulerer. Sikkert et bra valg.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Kalle Klovn skrev:
takk igjen for mange bra innspill! For å gjøre en lang historie kort så har jeg i dag bestilt en sort P9 med Apheta pick-up. Jeg skal jo spille plater, ikke bare snakke om å spille plater, så da var det bare å få det gjort!
Gratulerer Kalle.
Det står respekt av en kar som ikke bare prater. Jeg er sikker på at du kommer til å ha mange gode timer med din nye combo.
Gikk selv en litt annen veg før helga, og kjøpte en restaurert Sony TTS-3000 i SME-2000 plint. Så nå venter vi begge på noe gromt :D
Steen

S

Stereo_Mono

Gjest
Kalle Klovn skrev:
Gratulerer! Nærmere plug & play og bekymringsfri hverdag kommer du ikke en med P9en :)
Apheta låter litt huggorm de første 10-20 timene men kommer seg veldig raskt. Med 3 punkts feste er det ikke noe hi-fi nevrose og bekymre seg over heller.
Husk bare for all del å laste den på rundt 25-100ohm. Alt avhengig over hvor friskt du liker det.

Fikk du noe leveringstid? Jeg måtte vente 3mnd sommeren 2010. I hovedsak er dette pga RB1000 sin lange produksjons tid og at det er bare 2 man hos Rega som er kvalifisert til å bygge den. Rega sier at de bruker 30 ganger så lang tid å bygge den en det de gjorde med RB300.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg ble fortalt at de hadde en P9 i sort på lager i Oslo, så den skal (hvis det ikke viser seg å være feil) bli levert i løpet av et par dager. Apheta var det litt verre med, der blir det noe venting, men jeg vet ennå ikke hvor lenge. I mellomtiden vil jeg bruke en Rega Elys 2 (?) som deretter får tjenestegjøre på min Denon spiller.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Kalle Klovn skrev:
Grattis :D Sant som sagt, det viktigste er å få snurret plater!

OU812

S

Stereo_Mono

Gjest
Kalle Klovn skrev:
Jeg ble fortalt at de hadde en P9 i sort på lager i Oslo, så den skal (hvis det ikke viser seg å være feil) bli levert i løpet av et par dager. Apheta var det litt verre med, der blir det noe venting, men jeg vet ennå ikke hvor lenge. I mellomtiden vil jeg bruke en Rega Elys 2 (?) som deretter får tjenestegjøre på min Denon spiller.
Ok! Det er jo supert om Mono har den på lager :)
Det er moro med rimeligere PU på supre drivverk. Det bor mye godlyd i disse rimelige PU, som aldri kommer frem før de får et skikkelig drivverk.
Veien videre fra Elys 2 og opp til Apheta er enorm med tanke på oppløsning og innsikt, men Elys 2 er en «artig» PU med fokus på fart og dynamikk. Det er en artig og punchy mellombass i de rimelige Rega PU.
Men uansett har du noe å se fram til med Apheta. Det passer bare så suverent bra med P9. Det var den i kombinasjon IOS RIAA som gjorde at det ikke vil brukt en eneste krone på vinyl fronten i hovedanlegget hos meg i 2012 :)

Bruker selv en Exact 2 på vår RP3 i anlegg 2 og den er svært musikalsk med noe bedre sporing evner og oppløsning i toppen en Elys 2, som jeg benyttet før. I tilfelle du vil svi av de ekstra kronene ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
i påvente av å få Regaen i hus har jeg sittet og fiklet litt med forforsterkeren min som har innebygd Riaa trinn. En fiks liten detalj er at justeringene for inngangsimpedans kan gjøres via fjernkontrollen.

slettes ikke dumt om jeg skal si det selv. Da kan jeg sitte i godstolen og teste meg fram til den foretrukne settingen.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
4.024
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
HC skrev:
Det finnes jo et hav av gode spillere hvis du skal bruke 30-50K. Hvis du ønsker en spiller som ser tradisjonell ut så kan du jo gå for en vintage spiller. Du får en total restaurert Garrard 401 + ny custom plinth for under 20K. En total restaurert Garrard ser ut som ny og vil fungere som ny med vedlikeholdsbehov som en ny spiller (uten fjæring). Ytelsesmessig er det min erfaring at disse gamle Garrard spillerne står seg mot moderne drivverk i den prisklassen du beveger deg i og at den tåler en meget god arm/pickup kombinasjon.
det er utvilsomt en del vintage spillere som har noe for seg. jeg måtte imidlertid innse at jeg ville vært læregutt på det feltet og raskt ville gått meg bort...

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.361
Torget vurderinger
18
Kalle Klovn skrev:
HC skrev:
det er utvilsomt en del vintage spillere som har noe for seg. jeg måtte imidlertid innse at jeg ville vært læregutt på det feltet og raskt ville gått meg bort...
Kjøper man en nyrestauret spiller så er man ganske sikker men jeg tror du har gjort et godt valg med P9. Jeg har vel ikke hørt annet enn godord om den spilleren og jeg må si jeg liker Regas "no frills, value for money" holdning. Spesielt armene til Rega er gode, ikke eksotiske nok for noen men med en pris/ytelse som mange kan misunne. Hvor mye mer må man egentlig opp i for å få en arm som er entydig bedre enn RB1000?

S

Stereo_Mono

Gjest
HC skrev:
Spesielt armene til Rega er gode, ikke eksotiske nok for noen men med en pris/ytelse som mange kan misunne. Hvor mye mer må man egentlig opp i for å få en arm som er entydig bedre enn RB1000?
Hi-News hadde en god og ryddig test av noen av de bedre armene på markedet i 2010 og RB1000 endte på en pen andreplass etter SME Series IV som også hadde en 50% høyere pris. Mener å huske at de plasserer RB1000 i den raske, detaljert og nøytrale leieren, mens SME hadde mye av de samme kvalitetene, men litt mere varme nedover med litt mere trøkk i de dypeste tonene.

Uansett mener jeg at RB1000 er suveren til prisen. Den ligger vel på på 13k alene.
Jeg hadde personlig heller valgt den fremfor de modifiserte RB300 variantene det finnes så mange av. Keep it simple 8)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Er veldig fornøyd med ikke å ha sett denne tråden før jeg kjøpte min LP12 :)

Topp Bunn