linn Majik LP12 eller Rega P9?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg starter det nye året med å vurdere om jeg skal skifte ut min 1987 modell Denon DP-47F med en av de nevnte spillerne. For meg vil dette være en sekundær signalkilde, men den bør likevel være bra. Jeg er ikke opptatt av at platespilleren skal se ut som et romskip, men den må være robust, enkel, "vedlikeholdsfri" og selvsagt låte bra. Jeg har tenkt å koble den til min McIntosh C48 pre. Den har både mc og mm inngang, men jeg vil tro at mm inngangen er bedre.

Er det noen som har noen tanker om de to nevnte spillerne, evt noen bedre alternativer i omtrent samme prisklasse?
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Hvor store ambisjoner har du? Vil du oppgradere, så velg Linn (uante muligheter!). Er det den platespileren som oppfyller dine krav nå, og som du ikke vil gjøre så mye mer med, så velg Rega. Begge er svært gode platespillrere!
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Kalle Klovn skrev:
Jeg starter det nye året med å vurdere om jeg skal skifte ut min 1987 modell Denon DP-47F med en av de nevnte spillerne. For meg vil dette være en sekundær signalkilde, men den bør likevel være bra. Jeg er ikke opptatt av at platespilleren skal se ut som et romskip, men den må være robust, enkel, "vedlikeholdsfri" og selvsagt låte bra. Jeg har tenkt å koble den til min McIntosh C48 pre. Den har både mc og mm inngang, men jeg vil tro at mm inngangen er bedre.

Er det noen som har noen tanker om de to nevnte spillerne, evt noen bedre alternativer i omtrent samme prisklasse?
Hva er i veien med den spilleren du har?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
det er ingenting i veien med min DP-47F. utfordringen er at den er lydmessig et stykke cd/sacd løsningen som jeg har, og jeg håper at en LP12 eller P9 vil kunne gi meg en analog lyd som er noe bedre (enn DP-47F).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DP47, med ein god pickup, skulle kunne spele skjorta av dei fleste digitalriggar. Klangmessig (med klassiske Denon-pickupar) vil nok vere annleis enn ein (SA)CD-rigg, men det er no litt av vitsen også...
Det finnest entusiastar for dei fleste spelarar, og både LP12 og P9 er storveges spelarar, som i dei rette konstellasjonane kan by på "endå betre" (iallfall annleis) lyd enn DP47. Spørsmålet er akkurat kva du søkjer å oppnå.

Har ikkje prøvd C48, men det kan godt hende at du bør sjå litt på kva pickupar som passar i MC-inngangen, så vel som i armen på DP47. Lån evt. ein riaa og/eller ein ny pickup, for å få nye erfaringar om kva handlingsrom du har med eksisterande drivverk. Så er det lettare å prioritere kva du eigentleg er ute etter.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Audiophile-Arve skrev:
DP47, med ein god pickup, skulle kunne spele skjorta av dei fleste digitalriggar. Klangmessig (med klassiske Denon-pickupar) vil nok vere annleis enn ein (SA)CD-rigg, men det er no litt av vitsen også...
Det finnest entusiastar for dei fleste spelarar, og både LP12 og P9 er storveges spelarar, som i dei rette konstellasjonane kan by på "endå betre" (iallfall annleis) lyd enn DP47. Spørsmålet er akkurat kva du søkjer å oppnå.

Har ikkje prøvd C48, men det kan godt hende at du bør sjå litt på kva pickupar som passar i MC-inngangen, så vel som i armen på DP47. Lån evt. ein riaa og/eller ein ny pickup, for å få nye erfaringar om kva handlingsrom du har med eksisterande drivverk. Så er det lettare å prioritere kva du eigentleg er ute etter.
takk Arve, det er ikke et dumt tips. Jeg skal sjekke litt rundt hva jeg kan bruker av pickuper på Denon spilleren. På min står den original DL160, som er en high-output mc pickup.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
P9 og LP12 er 2 svært gode spillere. Synes forøvrig ikke klangen i de er så forsjellige. LP12 er muligen litt fetere i mellombassen, men begge fremmer den såkalte PRAT.
LP12 kan også oppgraderes i det nærmeste uendlige. Men LP12 krever litt mere av eier i form av velikehold også, men kjøper du via en god forhandler er dette null problem.
P9en er det nærmeste du kommer en velikeholdsfri platespiller.

Det er et vansklig valg da begge låter fantastisk, men om du ikke har tenkt å vidreutvikle en LP12 Majilk hadde jeg gått for en P9. Rega sin RB1000 arm er endel bedre en Pro-ject armen på den LP12 du ser på.

Jeg kjøpte P9 meg Rega sin Aphetea pickup og IOS MC Riaa. Angrer ikke et sekund :)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det finnes vel knapt noen spiller som scorer høyere på «boogie-faktor» enn LP 12 og det er neppe tilfeldig at denne 70-talls konstruksjonen fremdeles er i salg. Prisen du må betale er en smule unøyaktigheter og omtrentligheter hva oppløsning, perspektiv og tonalitet angår. P9 på den annen side er en moderne spiller i sinn og skinn og jeg opplever denne som mer lineær og med en «kjappere» presentasjon enn LP 12 men uten den medrivende spillestilen. Ellers bør du merke deg det digiman sier om vedlikehold. Går antageligvis ikke feil med noen av dem, men jeg tror ikke det er noen vei utenom en prøvelytt!
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.334
Enig med Arve
Lån eller stjel et par forskjellige pick-up'er og/eller RIAA-trinn og hør hvor mye det faktisk lar seg gjøre å få ut av din Denon. Som drev er den slettes ikke dårlig ;)
Når det er sagt, er det jo alltid artig med nye ting i reolen.
Et lite hint: LP12 kan være "tricky" å få til å spille optimalt. Byttet selv for mange år siden fra Linn til Rega, og jeg er vel å merke Linnist på stort sett all annen hardware i systemet mitt.
Steen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Det spesielle med LP12 er at den kan oppdateres fra en meget bra spiller til en spiller helt i toppklasse, noen mener sågar at en LP12 SE med Ekos SE og Radikal PSU spiller bedre enn stort sett alt annet som er å få kjøpt. Kjenner en som solgte sin Rockport Sirius III til fordel for en fullspekka LP12!
Skulle jeg begynt på nytt med en LP12 ville jeg ikke kjøpt Majik LP12. En mulighet er å kjøpe en brukt LP12 med f.eks. Lingo2 PSU og Ekos2 arm. Ellers kan man kjøpe en ny Sondek LP12 og sette inn Hercules PSU og siden oppgradere til enten Lingo2 (3) eller Radikal PSU. Har aldri hørt annet enn Ittok, Ekos1 og 2 og SE, men Akito 2 skal etter sigende være en god arm også.
Ulempen med Majik LP12 er at du etter oppgradering, som sannsynligvis kommer når du har fått blod på tann, sitter igjen med en PSU og arm som neppe er verdt all verden på bruktmarkedet.
LP12 krever også sitt av eier eller forhandler til å yte sitt aller beste, så Rega'en er nok mye mer "plug and play", som også andre har nevnt over.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Like fasinerande som lydkvaliteten til LP12, er kombinasjonen av legende og oppgraderingspotensiale. LP 12 i topputgåve kostar mykje pengar.

Når det er sagt, vil eg påstå at det er råd å få betre spelarar enn fullpakke-LP12 til same pris. Men for å oppleve dette, må du ha både LP12 og den andre spelaren for handa, begge må vere optimaliserte så langt råd er, og anlegget elles må vere #¤%& for at du skal få med deg kva LP12 ikkje gjer fullkome (føresett at den andre spelaren er ein av dei 10 - 20 aller, aller beste).

Rega P9 er eit rimelegare alternativ, og er utmerka. Sannsynlegvis er det råd å finne topp match med den nye generasjonen prestisjepickupar frå Ortofon. Eg testa Ortofon/Rega P9 for nokre år sidan, og har ein mistanke om at det var noko feil med Kontrapunkt-pickupen eg prøvde den gongen: http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/265-rega-p-9- -ortofon-kontrapunkt-a Men spelaren i form av arm, tallerken, motor/straumforsyning var glimrande, og er vel i grunnen mykje for pengane...

Og så spørs det kor mykje som må leggast mellom frå ein DP 47, om dette er verd pengane. Du får veldig mykje pickup/riaa for nokre titusen....
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Høres ut som du hadde en mistenklig Kontrapunkt A med P9en Arve. Brukte Ortofon Jubilee før den ble erstatet av Rega sin Apheta MC PU. Jubilee sporet +16 db sporet på Hi-Fi News platen uten prombler eller hørbar støy.

Ville forøvrig sterkt vurderten Apheta PU om P9 er aktuell. Den er friskere i klangen en min Jubilee, men dynamikk og oppløsning er noe av det beste jeg har hørt uansett prisklasse. Sporing er også topp med 3 punkts Rega feste.
Det viktigste med Apheta er å laste den lavt. Alt opp til 100 ohm er knall bra. Den blir rask for lys over det.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Når det er sagt, vil eg påstå at det er råd å få betre spelarar enn fullpakke-LP12 til same pris.
Mulig det, Arve, men har du hørt en LP12 med alt stæsjet inkl. Radikal og ikke minst satt opp optimalt?
(Jeg fikk ikke ut det maksimale av mine spillere før jeg hadde Peter Swain over fra UK til å sette dem opp og jeg er, i all beskjedenhet :) , temmelig god til det selv også.) Dette er også, etter min mening, akilleshælen til LP12. Alt for få vet hvordan disse skal settes opp optimalt og eierne får ikke full valuta for pengene sine. Nå ser dette ut til å kunne forenkles mye med 3.parts topplata Khan i maskinert aluminium. Her slipper man problemet med skjeve fjærbolter som mange LP12'ere har.

Hvilke spillere er det du mener er bedre til samme pris? Kunne vært interessant å høre dem hvis anledningen byr seg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Når det er sagt, vil eg påstå at det er råd å få betre spelarar enn fullpakke-LP12 til same pris.
1. Mulig det, Arve, men har du hørt en LP12 med alt stæsjet inkl. Radikal og ikke minst satt opp optimalt?

2. (Jeg fikk ikke ut det maksimale av mine spillere før jeg hadde Peter Swain over fra UK til å sette dem opp og jeg er, i all beskjedenhet :) , temmelig god til det selv også.) Dette er også, etter min mening, akilleshælen til LP12. Alt for få vet hvordan disse skal settes opp optimalt og eierne får ikke full valuta for pengene sine.

3. Nå ser dette ut til å kunne forenkles mye med 3.parts topplata Khan i maskinert aluminium. Her slipper man problemet med skjeve fjærbolter som mange LP12'ere har.

4. Hvilke spillere er det du mener er bedre til samme pris? Kunne vært interessant å høre dem hvis anledningen byr seg.
1. Jepp, og over eit utmerka anlegg.

2. Eg er heilt einig, og spelaren min var berre halvgod heilt til Simen tok ei skikkeleg sjekk av han. Eg hadde likevel langt frå toppmodellen, men det som var standard attende i 1997, og med Akito-arm. Gjorde likevel ein god del erfaringar som er kjekke å ha med seg. Toppmodellen har eg fått samanlikna med både ein "vintage" og andre spelarar i rå klasse.

3. Spennande. Tykkjer ein såpass rå spelar fortener å vere optimal heile tida...eg har absolutt sansen for LP12, sjølv om eg har "desertert" for tida. Men ingen veit kva morgondagen vil bringe...

4. No er det mange sider, og "best" på dette nivået er også eit spørsmål om prioriteringar. Sjølv gjekk eg over til ein VPI SSM med rimdrive og tung tallerken, og tykkjer eg har vesentleg betre dynamikk og "punch". Men eg kunne tenkt meg ein mindre dillete arm (likte definitivt ikkje Linn-armane så mykje betre. Lettare å sette opp, javel, men mykje dyrare, og ikkje betre lyd på dei pickupane eg har hatt tilgong på) Dei større arm-modellane til VPI ville nok vere betre, men så vert det dyrare, då....

Dei større VPI-spelarane er også veldig gode. Har ikkje høyrt Classic, men dei skal visstnok vere svært mykje for pengane.

Den flotte Clearaudio Champion II med tangentialarm er nok meir nøytral enn både VPI og LP12 toppmodell. Og billegare Stram og presis, men kanskje litt for disiplinert/"analytisk" etter min smak.

Nottinghamspelarane er dei med "svartaste bakgrunn", men eg likar ikkje standardarmane. Vanskeleg å få tak i er dei vel også etter kvart. Det same gjeld Simply Black-spelarane.

Goldmund lagast ikkje meir. Dei var vanskelege å sette opp, men du verda, kor godt det høyrdest ut når ting var på stell. Har ikkje høyrt reference, berre studio og studietto.

Så er det ein del spelarar som har potensiale. Dei gamle vintagespelarane frå 60-talet skal vere fullkomne, men eg har ikkje høyrt anna enn nokre gamle beist, som ikkje imponerte meg noko vidare. Gamle Technics SL 1000 kan på somme måtar måle seg med LP 12, men let veldig "direkte", og er nok ikkje på same nivå, men kostar trass alt lite i samanlikning om du finn han brukt. Kenwood K07D er ein av dei flottaste eg har høyrt av japanske dd, og denne trur eg vil kunne måle seg med det meste. Nakamichi sine to største har eg aldri høyrt, men rykta seier at dei er fantastiske. Så har vi alle desse frå Rockport, Walker og så vidare, som er vesentleg dyrare enn gode, gamle Linn... Elles har eg veldig lyst til å høyre på ein blodtrimma Montegiro toppmodell, men det vert nok også i ei ganske svimlande prisklasse....

Og det motsette: har du prøvd ein loppemarknadskjøpt Dualspelar nokon gong? Nei, ikkje så bra som ein topp-LP12, men for eit sjokk når ein tenkjer på prisen...
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
@FZ
Om du prøver å være pro LP12 så gjør du en dårlig jobb IMHO med at i mange tråder referere til at du selv behersker oppsett av LP12 bra og har lang erfaring med dette, men at det må en egen spesialist fra England til for å få det maksimale ut av en LP12. For noen som aldri har satt opp en LP12 (eller annen spiller) så virker ikke dette betryggende. Var selv i samme situasjon som trådstarter for 2 år siden og valgte delvis P9 p.g.a usikkerheten rundt "vodooen" med å sette opp en LP12. Kan være at det bare er meg som oppfatter dette slik, men ser ikke bort fra at andre kan ha fått samme inntrykk. (Nå var det ikke dette som var avgjørende for mitt valg, men det var med på å gjøre valget av P9 lettere.)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minutten skrev:
.. Kan være at det bare er meg som oppfatter dette slik, men ser ikke bort fra at andre kan ha fått samme inntrykk..
Det er ikke bare deg som oppfatter det slik. Det gis helt feil inntrykk av spillerens oppsetts-/vedlikeholdsbehov imo.

Det er ikke noe mer heksekunst å sette opp en LP12 med godt resultat enn hvilken som helst annen fjæret spiller. Kanskje mindre faktisk, da hele hifiverdenen er full av ressurser om hvordan. På nett og ellers. Å blodtune en spiller er noe annet; hente ut de siste prosentene krever sikkert plenty uansett hvilken spiller det er.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Helt enig, minutten, og jeg prøver ikke å pushe på folk LP12 nettopp av den grunn at jeg har sett så mange LP12'ere som er feil/dårlig satt opp. Det er ikke en "plug'n'play" spiller som jeg også har nevnt tidligere og jeg synes det er synd at så mange ikke får utnyttet potensialet i spilleren.
Nå begynner Dylan-filmen på TV så jeg må løpe.......
 
M

medlem215396

Gjest
FZ skrev:
så jeg må løpe.......
Det pleier Peter Swain å si/ skrive også; "....must dash" ;)

Liker du å fikle litt og skru og sånt så får du en knall spiller i LP12. Den spiller supert uten absolutt alle remediene også.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Her var det mye bra å ta med seg! Jeg hadde egentlig en preferanse (uten å ha hørt dem i eget anlegg) for LP12 pga av den lange fartstiden og flust med oppgraderingsmuligheter. Når jeg hører de forskjellige argumentene så får jeg inntrykk at LP12 er den spennende "rør" løsningen som kan - og må ? - tweakes, mens P9 er den streite "transistor" løsningen som er mer bankers. Jeg vet ikke om sammenligningen har noe for seg?

Selv hadde jeg i en periode en rør-pre men valge å gå tilbake til transistor etter en tids flørt med rørverdenen. Det stabile og bunnsolide vant over det mer romantiske og flyktige.

Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
digiman skrev:
Høres ut som du hadde en mistenklig Kontrapunkt A med P9en Arve. Brukte Ortofon Jubilee før den ble erstatet av Rega sin Apheta MC PU. Jubilee sporet +16 db sporet på Hi-Fi News platen uten prombler eller hørbar støy.

Ville forøvrig sterkt vurderten Apheta PU om P9 er aktuell. Den er friskere i klangen en min Jubilee, men dynamikk og oppløsning er noe av det beste jeg har hørt uansett prisklasse. Sporing er også topp med 3 punkts Rega feste.
Det viktigste med Apheta er å laste den lavt. Alt opp til 100 ohm er knall bra. Den blir rask for lys over det.
Jeg lurte litt på Apheta - jeg så at Stereophile ikke var særlig begeistret, men de brukte en Linn RiAA med 150 ohm input impedance. Lanskje var det årsaken til at den ble for "hvass" i deres ører.

minutten, hvilken pickup har du på din P9?

For øvrig så ser jeg at både MM og MC inngangen på min McIntosh C48 kan justeres ganske bra for å tilpasses pickupen. Kanskje kan jeg leve med den uten noen ekstern RiAA.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har pusla litt med å sette opp platespelarar opp gjennom tidene, men må innrømme at det var mykje eg ikkje fekk til. Det synte seg når Simen på Kontrapunkt justerte spelaren...ting fall skikkeleg på plass då.
Eg er kanskje relativt tre-neva, men greier meg ganske greitt på andre spelarar. Så eg meiner det er noko eige med fagfolk.....
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Jeg bruker Dynavector DV-20XL, men hadde nok vurdert Apheta for enklest montering om jeg hadde mulighet til å sett belastingen under 100ohm og var villig til å bruke så mye på en pu.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Minutten skrev:
Jeg bruker Dynavector DV-20XL, men hadde nok vurdert Apheta for enklest montering om jeg hadde mulighet til å sett belastingen under 100ohm og var villig til å bruke så mye på en pu.
Takker, C48 kan settes på både 25, 50, 100, osv - så i så fall så ligger ikke begrensningen på akkurat det punktet.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Kalle Klovn skrev:
Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
Mange snakker om at LP12 stadig må vedlikeholdes. Det er jeg ikke enig i. En LP12 som er satt opp riktig vil ikke trenge noe ettersyn på mange år. LP12 er dessuten lettere å få til nå enn de eldre utgavene. Det ble f.eks. enklere å montere topplata optimalt da de introduserte bolten i motorhjørnet. De nyere fjærene har også mindre toleranser og det er lettere å få til en god bounce. Men fremdeles er det slik at man bør ha en del fjærer for hånden og bruke 3 som passer sammen, osv osv.
Men fremdeles er det mange som roter det til. Har f.eks. sett noen her på forumet som anbefaler å bruke talkum på pakningene som ligger mellom fjær og subchassiet. Helt feil.
Beste måte å få dette optimalt er å ha en forhandler som kan jobben, det nest beste er å logge seg inn på Linn-forum og lese hva Peter Swain har skrevet der. Veldig informativt. Og nå er det ikke slik at Peter er noen slags guru, men han har en kunnskap om hvordan dette skal gjøres og en nøyaktighet til alle detaljer som er temmelig unik i bransjen imo. Han deler også villig av sin kunnskap til alle som er interessert.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Minutten skrev:
.. Kan være at det bare er meg som oppfatter dette slik, men ser ikke bort fra at andre kan ha fått samme inntrykk..
Det er ikke bare deg som oppfatter det slik. Det gis helt feil inntrykk av spillerens oppsetts-/vedlikeholdsbehov imo.

Det er ikke noe mer heksekunst å sette opp en LP12 med godt resultat enn hvilken som helst annen fjæret spiller. Kanskje mindre faktisk, da hele hifiverdenen er full av ressurser om hvordan. På nett og ellers. Å blodtune en spiller er noe annet; hente ut de siste prosentene krever sikkert plenty uansett hvilken spiller det er.
1. Jeg har ikke sagt noe om vedlikeholdsbehovet. Jeg snakker om oppsettet, Vidar.

2. Det er ikke heksekunst å sette opp en LP12, men det kreves spesialverktøy og kunnskap om spilleren for å gjøre det + litt færre enn 10 tommeltotter. Hvor mange topplater har du bøyd til for å få den til å passe perfekt i plinthet? Og hvor mange hangers har du rettet for å få dem 100% vertikale? Ellers finnes det masse desinformasjon om oppsett av LP12 på nettet. Også på Hifisentralen ;)
Og har man kjøpt en fullspekka LP12 inkl. arm og PU til over 150k vil jeg si det er en dårlig innvestering hvis den ikke er "blodtunet", som du kaller det.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
Kalle Klovn skrev:
Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
Men fremdeles er det mange som roter det til. Har f.eks. sett noen her på forumet som anbefaler å bruke talkum på pakningene som ligger mellom fjær og subchassiet. Helt feil.
Det var meg. Måtte bruke talkum for i det hele tatt å få rotert fjærene. Trengte ikke det neste gang jeg justerte - da med nye fjærer.
Usikker på om det å bruke talkum handler om å "rote det til."
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
FZ skrev:
Kalle Klovn skrev:
Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
Men fremdeles er det mange som roter det til. Har f.eks. sett noen her på forumet som anbefaler å bruke talkum på pakningene som ligger mellom fjær og subchassiet. Helt feil.
Det var meg. Måtte bruke talkum for i det hele tatt å få rotert fjærene. Trengte ikke det neste gang jeg justerte - da med nye fjærer.
Usikker på om det å bruke talkum handler om å "rote det til."
Du må ta i litt for å få rotert pakningen og ikke vær redd for å få litt såre fingertupper. Det er selvsagt lettere å få vridd på dem med talkum, men da går spilleren også "out of tune" etter en stund og du må til å justere igjen. Det er bl.a. pga. slike ting at LP12 har fått ord på seg for å trenge stadig vedlikehold......
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Kalle Klovn skrev:
digiman skrev:
Høres ut som du hadde en mistenklig Kontrapunkt A med P9en Arve. Brukte Ortofon Jubilee før den ble erstatet av Rega sin Apheta MC PU. Jubilee sporet +16 db sporet på Hi-Fi News platen uten prombler eller hørbar støy.

Ville forøvrig sterkt vurderten Apheta PU om P9 er aktuell. Den er friskere i klangen en min Jubilee, men dynamikk og oppløsning er noe av det beste jeg har hørt uansett prisklasse. Sporing er også topp med 3 punkts Rega feste.
Det viktigste med Apheta er å laste den lavt. Alt opp til 100 ohm er knall bra. Den blir rask for lys over det.
Jeg lurte litt på Apheta - jeg så at Stereophile ikke var særlig begeistret, men de brukte en Linn RiAA med 150 ohm input impedance. Lanskje var det årsaken til at den ble for "hvass" i deres ører.

minutten, hvilken pickup har du på din P9?

For øvrig så ser jeg at både MM og MC inngangen på min McIntosh C48 kan justeres ganske bra for å tilpasses pickupen. Kanskje kan jeg leve med den uten noen ekstern RiAA.
Stereophile var dessverre på ville veier med sin test av Apheta. Det har vært endel diskusjon på utenlandsforum hvordan en så graverende tekniskfeil har blitt sluppet igjennom kvalitetkontrollen og kommet på trykk.

Siterer Toneaudio, som har helt rett etter min erfaring:

Loading. That’s the secret. At least 100 ohms, 50- 75 if you can and a touch lower if you’ve got it. If you only have a 1000 ohm setting on your phono stage, there is a high probability that you will find the Apheta bright. Anything higher than that and you will definitely find it bright and possibly way too bright.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg kan ikke fri meg fra tanken om at en P9 med Apheta blir vanskelig å slå ihht mine kriterier. Da snakker vi vel om 34k+12k som blir et stykke over en Majik 12LP i pris, så sammenligningen blir ikke helt rettferdig. Det er likevel noe behagelig med å velge "Regas beste" - så blir kanskje oppgraderingsjaget stilnet (litt). Det er jo noe "tweake" arbeid med vinyl uansett, så "KISS" er en konsept som tiltaler meg.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Kalle Klovn skrev:
Jeg kan ikke fri meg fra tanken om at en P9 med Apheta blir vanskelig å slå ihht mine kriterier. Da snakker vi vel om 34k+12k som blir et stykke over en Majik 12LP i pris, så sammenligningen blir ikke helt rettferdig. Det er likevel noe behagelig med å velge "Regas beste" - så blir kanskje oppgraderingsjaget stilnet (litt). Det er jo noe "tweake" arbeid med vinyl uansett, så "KISS" er en konsept som tiltaler meg.
Rega systemet i hovedanlegget mitt har parkert min søk etter det optimale vinyl rigget.
Om Apheta er intressant kan man på sikt også vurdere Rega sin MC RIAA IOS. Den løftet det hele betydelig hos meg, men har sin prislapp den også dessverre :-\
Uansett var forbedringen såpass stor at jeg ser ikke tilbake. Det er også, som du nevner noe med å vite at dette er produkter Rega har fin tunet for hverandre.
Først kom de med siste og dagens variant av P9 i 2007, så Apheta som er tunet for P9 i samme år og senere i 2008 IOS som ble utviklet med tanke på bruk med Apheta. Det låter i hvertfall storveis.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.334
Kalle, denne tråd er det beste argument for ikke å velge LP12. Sorry, men det var akkurat dette som gjorde at jeg i sin tid solgte meg ut. Slik som det diskuteres i en tråd som kun er et par dager gammel, har det vært siden LP12 kom en gang på 70-tallet. Som det sies et sted over, kjøp Rega, så begynner du å høre på musikken i stedet for å undre deg om spilleren kanskje trenger service eller oppgradering ;D
Fotnote: Hvis du tenker å bruke i nærheten av 50 laken på ny analogkilde, så finnes det uendelig mye annet å kigge på.
Steen
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Steen skrev:
Fotnote: Hvis du tenker å bruke i nærheten av 50 laken på ny analogkilde, så finnes det uendelig mye annet å kigge på.
Steen
Finnes utrolig mye snadder.
Men som du nevner også Steen og noe jeg holder fast ved at er så vedlikeholdsfri som mulig viktig går du ikke feil med en P9. Hvis du også liker Rega huslyden er det top of the line. Det høres godt også. Jeg har RP3 her hjemme også og det er mye større fundament i bånn en de mindre spillerne og ekstremt lavt støynivå. Her snakker vi sort bakgrunn i nærheten av de gode Nottingham spillerne, men mere livlig i klangen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
FZ skrev:
toriamos skrev:
FZ skrev:
Kalle Klovn skrev:
Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
Men fremdeles er det mange som roter det til. Har f.eks. sett noen her på forumet som anbefaler å bruke talkum på pakningene som ligger mellom fjær og subchassiet. Helt feil.
Det var meg. Måtte bruke talkum for i det hele tatt å få rotert fjærene. Trengte ikke det neste gang jeg justerte - da med nye fjærer.
Usikker på om det å bruke talkum handler om å "rote det til."
Du må ta i litt for å få rotert pakningen og ikke vær redd for å få litt såre fingertupper. Det er selvsagt lettere å få vridd på dem med talkum, men da går spilleren også "out of tune" etter en stund og du må til å justere igjen. Det er bl.a. pga. slike ting at LP12 har fått ord på seg for å trenge stadig vedlikehold......
Brukte talkum for å redusere friksjon. Syntes det fungerte bra - i den forstand at fjærene ble veldig greie å rotere. Litt motstand må en fovente, men i dette tilfelle satt fjær og gummi sammen i sju stein, og en fikk ikke rotert fjærene uten å måtte bruke uanstendig mye makt.
Om en tanke med talkum mellom fjær og gummi har medførte at spilleren fort måtte re-justeres, kan jeg ærlig talt ikke si jeg fikk inntrykk av. Men, nå er dette en tid tilbake.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Audiophile-Arve skrev:
Like fasinerande som lydkvaliteten til LP12, er kombinasjonen av legende og oppgraderingspotensiale. LP 12 i topputgåve kostar mykje pengar.

Når det er sagt, vil eg påstå at det er råd å få betre spelarar enn fullpakke-LP12 til same pris. Men for å oppleve dette, må du ha både LP12 og den andre spelaren for handa, begge må vere optimaliserte så langt råd er, og anlegget elles må vere #¤%& for at du skal få med deg kva LP12 ikkje gjer fullkome (føresett at den andre spelaren er ein av dei 10 - 20 aller, aller beste).

Rega P9 er eit rimelegare alternativ, og er utmerka. Sannsynlegvis er det råd å finne topp match med den nye generasjonen prestisjepickupar frå Ortofon. Eg testa Ortofon/Rega P9 for nokre år sidan, og har ein mistanke om at det var noko feil med Kontrapunkt-pickupen eg prøvde den gongen: http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/265-rega-p-9- -ortofon-kontrapunkt-a Men spelaren i form av arm, tallerken, motor/straumforsyning var glimrande, og er vel i grunnen mykje for pengane...

Og så spørs det kor mykje som må leggast mellom frå ein DP 47, om dette er verd pengane. Du får veldig mykje pickup/riaa for nokre titusen....
Dette synes jeg var et veldig greit innlegg. Samtidig - har hatt et par av Regas (3 og P3) i hus. Kan ikke sammenlignes med P9, jeg vet. Etter at Linn Sondek LP12 kom i hus har jeg ikke hatt en eneste tanke om å kvitte meg med den - ikke en eneste tanke. Litt fordi den er god, litt fordi den er sagnomsust, litt fordi den trenger (en sjelden gang) og bli puset litt med (justeres) og således er den midt i blinken (for meg) - som heller kjører Ducati enn Honda - om sammenligningen kan benyttes.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
toriamos skrev:
FZ skrev:
toriamos skrev:
FZ skrev:
Kalle Klovn skrev:
Tilbake til LP12, er det et reelt vedlikeholdsbehov eller snakker vi bare om å få et godt oppsett i utgangspunktet?
Men fremdeles er det mange som roter det til. Har f.eks. sett noen her på forumet som anbefaler å bruke talkum på pakningene som ligger mellom fjær og subchassiet. Helt feil.
Det var meg. Måtte bruke talkum for i det hele tatt å få rotert fjærene. Trengte ikke det neste gang jeg justerte - da med nye fjærer.
Usikker på om det å bruke talkum handler om å "rote det til."
Du må ta i litt for å få rotert pakningen og ikke vær redd for å få litt såre fingertupper. Det er selvsagt lettere å få vridd på dem med talkum, men da går spilleren også "out of tune" etter en stund og du må til å justere igjen. Det er bl.a. pga. slike ting at LP12 har fått ord på seg for å trenge stadig vedlikehold......
Brukte talkum for å redusere friksjon. Syntes det fungerte bra - i den forstand at fjærene ble veldig greie å rotere. Litt motstand må en fovente, men i dette tilfelle satt fjær og gummi sammen i sju stein, og en fikk ikke rotert fjærene uten å måtte bruke uanstendig mye makt.
Om en tanke med talkum mellom fjær og gummi har medførte at spilleren fort måtte re-justeres, kan jeg ærlig talt ikke si jeg fikk inntrykk av. Men, nå er dette en tid tilbake.
Da har du misforstått hvordan det skal gjøres. Fjær og gummi skal sitte sammen, det er gummi mot subchassis som skal roteres, altså hele fjæringsopplegget; pakning oppe, fjær, pakning nede.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Når det er sagt, vil eg påstå at det er råd å få betre spelarar enn fullpakke-LP12 til same pris.
1. Mulig det, Arve, men har du hørt en LP12 med alt stæsjet inkl. Radikal og ikke minst satt opp optimalt?

2. (Jeg fikk ikke ut det maksimale av mine spillere før jeg hadde Peter Swain over fra UK til å sette dem opp og jeg er, i all beskjedenhet :) , temmelig god til det selv også.) Dette er også, etter min mening, akilleshælen til LP12. Alt for få vet hvordan disse skal settes opp optimalt og eierne får ikke full valuta for pengene sine.

3. Nå ser dette ut til å kunne forenkles mye med 3.parts topplata Khan i maskinert aluminium. Her slipper man problemet med skjeve fjærbolter som mange LP12'ere har.

4. Hvilke spillere er det du mener er bedre til samme pris? Kunne vært interessant å høre dem hvis anledningen byr seg.
1. Jepp, og over eit utmerka anlegg.

2. Eg er heilt einig, og spelaren min var berre halvgod heilt til Simen tok ei skikkeleg sjekk av han. Eg hadde likevel langt frå toppmodellen, men det som var standard attende i 1997, og med Akito-arm. Gjorde likevel ein god del erfaringar som er kjekke å ha med seg. Toppmodellen har eg fått samanlikna med både ein "vintage" og andre spelarar i rå klasse.

3. Spennande. Tykkjer ein såpass rå spelar fortener å vere optimal heile tida...eg har absolutt sansen for LP12, sjølv om eg har "desertert" for tida. Men ingen veit kva morgondagen vil bringe...

4. No er det mange sider, og "best" på dette nivået er også eit spørsmål om prioriteringar. Sjølv gjekk eg over til ein VPI SSM med rimdrive og tung tallerken, og tykkjer eg har vesentleg betre dynamikk og "punch". Men eg kunne tenkt meg ein mindre dillete arm (likte definitivt ikkje Linn-armane så mykje betre. Lettare å sette opp, javel, men mykje dyrare, og ikkje betre lyd på dei pickupane eg har hatt tilgong på) Dei større arm-modellane til VPI ville nok vere betre, men så vert det dyrare, då....

Dei større VPI-spelarane er også veldig gode. Har ikkje høyrt Classic, men dei skal visstnok vere svært mykje for pengane.

Den flotte Clearaudio Champion II med tangentialarm er nok meir nøytral enn både VPI og LP12 toppmodell. Og billegare Stram og presis, men kanskje litt for disiplinert/"analytisk" etter min smak.

Nottinghamspelarane er dei med "svartaste bakgrunn", men eg likar ikkje standardarmane. Vanskeleg å få tak i er dei vel også etter kvart. Det same gjeld Simply Black-spelarane.

Goldmund lagast ikkje meir. Dei var vanskelege å sette opp, men du verda, kor godt det høyrdest ut når ting var på stell. Har ikkje høyrt reference, berre studio og studietto.

Så er det ein del spelarar som har potensiale. Dei gamle vintagespelarane frå 60-talet skal vere fullkomne, men eg har ikkje høyrt anna enn nokre gamle beist, som ikkje imponerte meg noko vidare. Gamle Technics SL 1000 kan på somme måtar måle seg med LP 12, men let veldig "direkte", og er nok ikkje på same nivå, men kostar trass alt lite i samanlikning om du finn han brukt. Kenwood K07D er ein av dei flottaste eg har høyrt av japanske dd, og denne trur eg vil kunne måle seg med det meste. Nakamichi sine to største har eg aldri høyrt, men rykta seier at dei er fantastiske. Så har vi alle desse frå Rockport, Walker og så vidare, som er vesentleg dyrare enn gode, gamle Linn... Elles har eg veldig lyst til å høyre på ein blodtrimma Montegiro toppmodell, men det vert nok også i ei ganske svimlande prisklasse....

Og det motsette: har du prøvd ein loppemarknadskjøpt Dualspelar nokon gong? Nei, ikkje så bra som ein topp-LP12, men for eit sjokk når ein tenkjer på prisen...
Her var det mange interessante alterntiver, men de fleste er vel ikke kommersielt tilgjengelige lenger og jeg vet at en del av de du nevner er det ikke spesielt lett å få reservedeler til. Men uansett, spennende spillere.
Det at du opplever VPI som en mer dynamisk spiller enn din LP12 med Basik PSU forbauser meg ikke, men en LP12 med Keel og Radikal er noe helt annet når det gjelder punch og dynamik.
For meg blir det nok LP12 videre. Det spennende med spilleren er jo at den stadig blir forbedret og aldri avlegs. Det vil ganske sikkert være mulig å få tak i resevedeler ut vår levetid også :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, kontinuiteten på reservedelar er endå betre enn mi gamle Miele vaskemaskin....men med endå betre prispolitikk. Å reparere mi gamle maskin krevjer at eg må ha nytt printkort på 2500 kr, medan dingsen som er gåen ikkje kostar meir enn ein femtilapp. Slik er det ikkje med Linn.
VPI prøver å kopiere denne måten å gjere ting på, og ein kan oppgradere Scoutmaster til det nivå ein ynskjer. Men det er meir Miele enn Linn-prisar....
 
Topp Bunn