Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Grenseløst basstårn og separat linjekilde er ikke designmålet her, men en kompakt, aktiv slank 3 veis med mange ingredienser. Har selv separate enheter, men det er ikke et" must".
    Ja, dette blir et lekkert design og jeg skjønner at basstårn ikke er en del av miksen her. Dette er bare tanker om designvalg og kost/nytte vurderinger. Ingen form for kritikk. Det er jo et snev av Bang Olufsen over dette, med kvalitetsdrivere, aktiv deling og elegant formgivning. Det jeg tenker på er at dere har en overkapasitet i området 100-1000 hz (som egentlig er hyggelig å ha tilgjengelig) grunnet valget av ‘’dyre’’ satori drivere. Gitt at dere har så «små» basser som 7’’, så kunne linjekilden blitt delt høyere i frekvens, og den ville da også i større grad har gitt en lytteposisjon som blir innenfor nærfeltsonen. Kanskje er det egentlig bare luksus da dere nå kan velge å overlappe responsen mellom wavecore’ene og Satori, hvis det fungerer best i en gitt situasjon?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    6 stk 7" tilsvarer vel ca 1,5 stk 15"
    Så ikke så galt i bunnen dette synes jeg.
    Snakker jo her om å lage noe som skal være stuerent for kvinnen i huset😁
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    6 stk 7" tilsvarer vel ca 1,5 stk 15"
    Så ikke så galt i bunnen dette synes jeg.
    Snakker jo her om å lage noe som skal være stuerent for kvinnen i huset😁
    Wavecore 182 elementene har (bevegelig) membranareal på 131cm2, mens en typisk 15 tommer ligger vel rundt 830-850?. Så må man også huske på eventuelle forskjeller i slaglengde.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette blir et lekkert design og jeg skjønner at basstårn ikke er en del av miksen her. Dette er bare tanker om designvalg og kost/nytte vurderinger. Ingen form for kritikk. Det er jo et snev av Bang Olufsen over dette, med kvalitetsdrivere, aktiv deling og elegant formgivning. Det jeg tenker på er at dere har en overkapasitet i området 100-1000 hz (som egentlig er hyggelig å ha tilgjengelig) grunnet valget av ‘’dyre’’ satori drivere. Gitt at dere har så «små» basser som 7’’, så kunne linjekilden blitt delt høyere i frekvens, og den ville da også i større grad har gitt en lytteposisjon som blir innenfor nærfeltsonen. Kanskje er det egentlig bare luksus da dere nå kan velge å overlappe responsen mellom wavecore’ene og Satori, hvis det fungerer best i en gitt situasjon?
    Hyggelig at du har sans for designet. Jeg skjønner hva du mener og oppfatter det ikke som kritikk. Jeg tenker slik selv når jeg ser en ny konstruksjon: Hva ville JEG ha gjort/utbedret her? Men, her er rammebetingelsene satt og all hardware er underveis. Aktiv deling gir stor frihet og med passiv deling ville man ha sittet i "deep shit". Med Bendit erfarte vi at for høy deling ødelegger definisjon i mellombassen selv om frekvensområdet på papiret skulle være under Schrøeder og elementavstand godt innenfor overlappsområdet. Delefrekvensen ble senket.
    Det er med bass som med 3-fot syken. Jeg vet at jeg ikke kan få tilbake den samme taktile dype opplevelsen under 100 hz som i de 4 x 21" som jeg solgte til Bergfinn. Wavecor er et dedikert sub-element som vil spille mer raffinert bass utover et større frekvensområde som vi vil ha til rådighet. Jeg tror heller ikke at man vil savne bass her i en normal stue. Jo høyrere man deler, jo bedre symmetri kreves i overgang til mellomtone. Her er bassene jevnt fordelt i høyden og 6 stk vrenger mindre enn 1 stk. Uansett høyttalerdrivere og systemer finnes det kompromisser og mange "avlives" dessverre derfor av bekymringer før de rekker å bli hardware. Mulighetene for dagens DIY-er er uendelige. Det beste med DIY her på sentralen, synes jeg, er de unike konstruksjonene som ikke er blåkopier. F.eks Syncros hjemmkino, Valentinos pendulum, hele 17-mai toget av konstruksjoner fra OB-BB, Cbarts C17-flørter, Slukets blåsebelger, Hans' raptuser, Asbjørns cardioider og en haug andre. Hvem blir først med f.eks. et tårn med Purifi-drivere i DSP/kontrollert delay-rekke og " kompressor-diskant" ? Det er fritt frem :)
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hør med møbelsnekkere eller møbelfabrikker.. type kjøkken osv... disse vet hvor.
    Kanskje vi skulle lage ei FB-gruppe "vi som savner respatex"?
    Det er dessverre magert med utvalg av "phenolic wall cladding" for innendørs bruk her på bjerget. Fraktkostnader og minstevolum gjør innkjøp trått for oss sivile.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Wavecore 182 elementene har (bevegelig) membranareal på 131cm2, mens en typisk 15 tommer ligger vel rundt 830-850?. Så må man også huske på eventuelle forskjeller i slaglengde.
    Likt areal flytter lik mengde luft. Er jo ganske enkelt.
    1mm bevegelse er 1 mm bevegelse så lenge arealet er det samme. Vil da flytte lik mengde luft.
    Er det det er snakk og det jeg prøver å si. Likt areal flytter lik med luft.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Likt areal flytter lik mengde luft. Er jo ganske enkelt.
    1mm bevegelse er 1 mm bevegelse så lenge arealet er det samme. Vil da flytte lik mengde luft.
    Er det det er snakk og det jeg prøver å si. Likt areal flytter lik med luft.
    Ja selvsagt, og like selvsagt som at maksimal linær slaglengde * membranareal er lik maksimalt volum av luft som kan flyttes. I praksis betyr det noe bare når det gjelder maksimalt lydtrykk ved lavere frekvenser og avhengig av om van velger lukket eller portet kasse.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Blir spennende å høre disse ferdige, jeg er spesielt spent på det som foregår under mellomtonene og samspillet med mellomtonene.
    Ble ikke delay/fase fint på bendit med 180hz-deling eller ble det utforsket med høyere deling først?
    Eller har jeg misforstått så det var deling mellom mellomtone/fulltone og diskant som ikke fungerte spesielt godt på teoretisk delingspunkt?

    Hvor høyt kan eventuelt delingspunkt mellom bass og mellomtone være på de nye? :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    @ Markus: Hver konstruksjon er unik. På Bendit (sidemonterte 10") ble delefrekvensen senket fra ca 220 til 180 hz om jeg husker rett.
    Delefrekvens bass /mellombass i Moelva: Helt åpent i utgangspunktet. Buchhardt S500 deler bakre bass med 150 hz (og 2800). Dutch & Dutch 8c deler ved 100 hz (og 1250). Buchhardt har flere master-innstillinger. Bl.a kan den kjøres som 2,5 veis. Den muligheten har vi også.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Bare for å klargjøre hva jeg mente @W.Sand og @inselwind :

    Dere skal selvsagt ikke endre noe som er basert på allerede innkjøpte dingser, og jeg har skikkelig trua på det dere gjør her. Så mange mellomtoner gir rom for svært lav deling med god kardioideeffekt.

    Det jeg kommenterte:
    Når jeg kikket på tegningen så slo det meg at ca halvparten av volumet var til mellomtoner. Da tenkte jeg at det kanskje ville gitt en vel så interessant konstruksjon totalt sett om man hadde flyttet denne volumfordelingen i favør bassene. Hvis jeg husker rett har bassene omtrent 130kvcm og 8mm x-max. Det betyr at de tilsvarer marginalt mindre enn en 15" med samme slaglengde.

    Når det gjelder kardioideeffekten har jeg erfart at om denne skal være effektiv opp til der en 15cm driver har sin egen beaming er man i området 2cm, altså tykkelsen på en vanlig baffel, før man begynner å få et område der man ikke har kardioideeffekt, og heller ikke har naturlig spredningsbegrensning i driveren.

    Forøvrig:
    Linjeeffekt er interessant, og litt utfordrende. Behovet for linjeeffekt er forankret i begrenset vertikal spredning. Med kardioide vil man få en naturlig spredningsbegrensning både horisontalt og vertikalt, selv om ventilene sitter på siden. Da er behovet for linjeeffekt redusert.

    MEN:
    Jeg har skrevet mye om mellomtoner, og også lansert mitt "true midrange driver"-konsept. Jeg mener dette har mye for seg. Det man oppnår er at mellomtonen er svært linjær, og samtidig tåler mye effekt slik at man kan få mye kapasitet/lydtrykk fra mellomtonen med svært lav forvrengning. Jeg mener dette er selve fundamentet i en god høyttaler. Med så mange mellomtoner har dere vilt mye kapasitet i mellomtonen. Det tåler mye effekt, og den totale virkningsgraden blir latterlig høy. Driverne vil flytte seg lite og de vil derfor også ha ekstremt lav bevegelsesindusert forvrengning. For en vanlig kammermontert mellomtone spiller man typ 120dB når dette beveger seg rundt 1mm med deling på 250Hz. Deres løsning er dipol og vil ha noe mer slaglengde, for samme SPL, men med så mange drivere er dere i denne størrelsesorden med vesentlig lavere deling. Det betyr at dere kan dele inn bassene langt under Schrøder, og i tillegg kan dere la mellomtonene servere råskapen fra kapasitet og spredningskontroll langt ned i frekvens.

    Det jeg ville gjort:
    ...om jeg var dere. Var å se på muligheten for å redusere størrelsen på kammeret til hver mellomtone. Jeg ville sett på plasseringen av portene til mellomtonene. Jeg ville sett på shading av arrayet med spoler (for at de høyere frekvensene skal få en kortere linje), og jeg ville sett på muligheten for å få inn porter eller slaver til bassene for å få litt mer kapasitet helt i bunnen. Jeg tror dere får volum nok til det om dere kan flytte veggen til mellomtonene litt.

    Heier på dere:
    Virkelig, dette er et kult prosjekt som jeg håper jeg får mulighet til å høre! Skal en tur til @inselwind for å finjustere banane litt, og kjenner jeg dere rett tar det ca like lang tid å kjøre herfra til Toten som det tar dere å få lyd i dette :D
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Gleder meg til fintuning av Bendit's og drodling rundt nye idéer Snickers-is 💡🤓👍
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det ville ha vært dumt av oss å trosse gode råd i ren stahet. Å flytte portene for bedre integrasjon er ikke for sent og påvirker ikke innkjøpene.
    Tar kontakt med deg Snickers for konkrete fremstillinger. Men spoler er vel ikke nødvendig når kilden er bøyd?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det ville ha vært dumt av oss å trosse gode råd i ren stahet. Å flytte portene for bedre integrasjon er ikke for sent og påvirker ikke innkjøpene.
    Tar kontakt med deg for konkrete fremstillinger. Men spoler er vel ikke nødvendig når kilden er bøyd?
    Det er denne utfordringen med avstandskoeffisent da. Dette henger sammen med hvor stor andel av en bølgelengde lengden på kilden tilsvarer. Når man henger opp line-array til PA skal man ideelt sett legge alle lyttesoner slik at lengden på linja og lytteavstanden havner utenfor sonen der man flyter over i at punktildeeffekten dominerer. Når man kurver deler av disse kan man havne utenfor sonen på kort avstand fordi man lytter til en kurvet del av arrayet. De som sitter lenger unna lytter til en lengre rett del. For skikkelig lange avstander kan man ha 8 eller flere kasser uten vinkling.

    Hvilken effekt dere får mer kurving er dels uforutsigbart, men for alle praktiske formål vil kurving være svært nær linje. Jeg har jo skrudd lyd på Bendit. Her må man liksom gjette litt på hvor overgangen er for å prøve å få lyden til å slippe helt. Det er komplisert å integrere småromsakustikk med linjeeffekt og korte lytteavstander. Vi hører jo gjerne det samme på kommersielle høyttalere som er bygget etter linjeprinsippet. Jeg har hørt flere skikkelig dyre line array som overhodet ikke forsvinner i lydbildet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det et alternativ å lage en større åpning i test- kassen og deretter bruke «inserts» for å regulere faktisk åpning og plasseringen på denne? Da kan man prøve seg litt fram
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den doble line array saken dere bygde for en 5, 6, 7 år siden, ble det en sånn engangs-sak? Ble det feil med to rader? Satt vel en LROY nederst foran, husker jeg ikke helt feil.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det ble absolutt ikke feil med mtm på tvers. Den er ikke langt unna deg idag forresten. Den er senere påsmurt med 4 stk 15" JBL- basser. Edit: Lager bare 1- gangsere 😀 bortsett fra bestillinger. Nye episoder....
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Det stemmer. Jeg har AMT i mine egne LA, Øyvind har RAAL i Bendits. Men: Det er noe eget ved gode metalldomer når det gjelder det kontante ved en utklinging.
    AMT og bånd skorter også noe på vertikal spredning.
    «Det kontante ved en utklingning»

    Takk :) der forklarte du det jeg har prøvd å sette ord på siste 15 år når jeg har lyttet til bånd og AMT. Ikke at det er dårlig, bevare meg vel, men de mangler liksom noe, akkurat som domediskanter og kompresjonsdrivere med stoffmembran. Leser at Geir Fredriksen argumenterer (godt) for hvorfor bånddiskanter er overlegne alle de andre? Men…..jeg faller tilbake til gode metalldomer (eller beryllium). Kan det være at en 20 åring verdsetter bånd og sånn mer enn oss på 50+?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken effekt dere får mer kurving er dels uforutsigbart, men for alle praktiske formål vil kurving være svært nær linje. Jeg har jo skrudd lyd på Bendit. Her må man liksom gjette litt på hvor overgangen er for å prøve å få lyden til å slippe helt. Det er komplisert å integrere småromsakustikk med linjeeffekt og korte lytteavstander. Vi hører jo gjerne det samme på kommersielle høyttalere som er bygget etter linjeprinsippet. Jeg har hørt flere skikkelig dyre line array som overhodet ikke forsvinner i lydbildet.
    De siste Line Arrayene jeg bygget hadde 20x 3,5’’ og knappe 17cm høyt diskantelement (frontplatene) i midten som separerte de øverste 10 og de nederste 10 elementene. Det medførte utfasing som startet omkring 1500hz (tatt på hukommelsen) ved omkring 4 meters avstand. Ved å skrå de øverste 8 og nederste 8 elementene så flyttet utfasingen seg opp til ca 3000hz (også tatt på hukommelsen). Dette var da med elementer som spiller rimelig flatt til over 10khz også 15 grader off axis. Det er ikke urimelig at dere finner det optimalt å dele en plass mellom 2kHz og 2,5kHz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    «Det kontante ved en utklingning»

    Takk :) der forklarte du det jeg har prøvd å sette ord på siste 15 år når jeg har lyttet til bånd og AMT. Ikke at det er dårlig, bevare meg vel, men de mangler liksom noe, akkurat som domediskanter og kompresjonsdrivere med stoffmembran. Leser at Geir Fredriksen argumenterer (godt) for hvorfor bånddiskanter er overlegne alle de andre? Men…..jeg faller tilbake til gode metalldomer (eller beryllium). Kan det være at en 20 åring verdsetter bånd og sånn mer enn oss på 50+?
    Jeg kan ikke snakke for 20-åringer, men 30-åringer snarere. Jeg sverget til bånd-diskanter helt til jeg "oppdaget" keramikk-domer, som jeg nå har hatt de siste 5 årene, kjøpte mine første med keramikk-diskanter/mellomtoner når jeg var 25 år og har ingen planer om å gå bort fra det. ;)
    Jeg har jo også alu-basser da, så det er vel teknisk sett metall i alt jeg lytter til musikk på ....
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Smaken er som baken, dvs høyst subjektiv. På generelt grunnlag foretrekker jeg softdome over hard-domes (alu, titan, beryllium, keramikk osv).
    Det er jo mange veier til mål, men det er jo det som gjør det så artig 🙂
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Etter en arbeidsøkt med Snickers i aften kom det frem en annen angrepsvinkel på kardiode enn den stien som Keyser valgte ifbm Dutch & Dutch. Metoden fremkommer i linken til Snickers over. Resultatet ble at vi beholder bassløsningen. Spaltene for kardoidene flyttes og økes successivt i areal mot senter. Til slutt kompenseres 3-stegs avrulling av linjekilden med en elektrisk krets. Dette blir kult !
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke snakke for 20-åringer, men 30-åringer snarere. Jeg sverget til bånd-diskanter helt til jeg "oppdaget" keramikk-domer, som jeg nå har hatt de siste 5 årene, kjøpte mine første med keramikk-diskanter/mellomtoner når jeg var 25 år og har ingen planer om å gå bort fra det. ;)
    Jeg har jo også alu-basser da, så det er vel teknisk sett metall i alt jeg lytter til musikk på ....
    Artig att det er mange veier til mål.
    Har jo selv hatt keramisk i både diskant og mellomtone.
    Men synes det ble veldig hardt/skarpt kontra AMT bånd fra Mundorf.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det skal værra trekkspell!
    (AMTer er jo ferdige dipoler da. Kjekt det for galgefolk som meg.)

    Forøvrig tror jeg at et sideblikk på hva Sigberg ha gjort av testing for å komme fram til form og størrelse på sine kartoideåpninger kan være lurt før saga går på ordentlig.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    På generelt grunnlag foretrekker jeg softdome over hard-domes (alu, titan, beryllium, keramikk osv).
    På et «personlig-foretrekker-nivå» tenker jeg det samme.
    Samtidig som jeg stiller spørsmål om det kan være en viss sammenheng mellom dette og relativt lave delefrekvenser benyttet for «harde» driverne? Disse skal vel tåle lavere delefrekvenser før man plages av forvrengning, men kan det allikevel hende denne (lille) forvrengning oppleves noe mer markant?
    Merker meg også at mange svært så dyre og svært så anerkjente high-end høyttalere benytter softdomer. Åpenbart ingen fasit.

    Generelt, opplever jeg at harde membraner har (eller kan ha) oppløsning som setter alt annet i skyggen. Mens motsatt mykere membraner kan hente frem sjela i musikken så man glemmer det ikke er live men via en høyttaler. Diskutert dette mye med Snickers-is, som hardnakket mener jeg tar feil her - kom gjerne og del med flere om dette - din kunnskap er høyt verdsatt her :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ribbon Tweeter Technology er helt overlegen...på lydopplevelsen (y)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ribbon Tweeter Technology er helt overlegen...på lydopplevelsen (y)
    Tør jeg anta de to (erfarne men lærevillige) herrer på hver sie ta Mjøsa ville verdsette mer info om, så de kan få rettet opp sin pågående konstruksjon :cool:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    På et «personlig-foretrekker-nivå» tenker jeg det samme.
    Samtidig som jeg stiller spørsmål om det kan være en viss sammenheng mellom dette og relativt lave delefrekvenser benyttet for «harde» driverne? Disse skal vel tåle lavere delefrekvenser før man plages av forvrengning, men kan det allikevel hende denne (lille) forvrengning oppleves noe mer markant?
    Merker meg også at mange svært så dyre og svært så anerkjente high-end høyttalere benytter softdomer. Åpenbart ingen fasit.

    Generelt, opplever jeg at harde membraner har (eller kan ha) oppløsning som setter alt annet i skyggen. Mens motsatt mykere membraner kan hente frem sjela i musikken så man glemmer det ikke er live men via en høyttaler. Diskutert dette mye med Snickers-is, som hardnakket mener jeg tar feil her - kom gjerne og del med flere om dette - din kunnskap er høyt verdsatt her :)
    Valg av delefrekvens har lite med materialvalg å gjøre, men mere om hvordan diskanten er bygd opp. Scanspeak Revelator og Seas Cresendo er eksempler på softdomer som kan deles lavt.
    Min subjektive oppfatning er at diskanter med "harde" membraner ofte har en veldig god opplevd impulsrespons, altså de høres kjappe ut. Ta f.eks den ihjelspilte låta Keith Don't Go. Ofte vil en "hard-dome" høres mer imponerende ut her enn en soft-dome.
    Det jeg ikke foretrekker på en "hard-dome" for å kalle det det er utklingingen. Som f.eks strengeinstrumenter får i mine ører en unaturlig utklinging.
    Men jeg liker "hard-domes" som deles veldig høyt, ala supertweeter på Harbeth SHL5, men det er en helt annen sak.
    Mange er sikkert sterkt uenig 😄
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Tør jeg anta de to (erfarne men lærevillige) herrer på hver sie ta Mjøsa ville verdsette mer info om, så de kan få rettet opp sin pågående konstruksjon :cool:
    Nei, dette er gammelt nytt.....og lydglede er å spille på det man trives med. Nils Lofgren Acoustic Live på Audiovector kan enten skremme eller skape et avhengighetsforhold. Her ble det også PC-høyttalere med Ribbon......så er nok blitt "avhengig" av sprudlende detaljer i 3D ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ifh pris/ytelse så synes jeg diverse Be varianter gir mest av både kvalitet, og valgfrihet i design.
    Be drivere svelger ofte unna en oktav mer enn andre...uten å bli anpusten/stressa.
    Åsså gir dem ofte det lille ekstra...som de andre mangler.
    (men det hører man ikke før man IKKE har hørt det...sorry, den var vag)

    ;)

    Gleder meg til å se deres ferdige resultatet, gutta.

    :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ved sentralens besøk hos Seas ble vi oppmerksom på at en av softdome-diskantene hadde en hardere ring som forsterking i limkanten mellom spole og dome. Denne hadde fått tilbakemelding om mer "snert" i frasparket. Altså en hard overflate i angrepspunktet. Eldre metalldomer (og noen nye) plages med markant oppbryting. F.eks Focal TD120 som ble et elsk/hat-objekt. Vi benyttet denne på Wilson Watt Puppy-kloner. Focal og f.eks Seas H400 hadde et plastskjold i senter foran domen for å dempe denne oppbrytingen. Bliesma har klart å temme denne oppbrytingen til en viss grad.
    Nå driver vi ikke "å retter opp" kontruksjonen, men holder oss til konseptet (WG /kardioide/lukket m/EQ). Dutch & Dutch begynte som en DIY-tråd på diyaudio.com og ble tidlig kommersialisert og patentert. Kardioide er ikke noen nyhet, ref. Amphion, Meyer, Gradient m.flere. Når Snickers og Sigberg utviklet sin kommende kardiode, oppdaget de noen hick-ups ved D&D, noe Snickers også hadde sett på målinger. Vi justerer derfor på spaltene i samsvar med disse observasjonene.
    3-stegs pådrag ned mot bassene kom inn som en bonus for å utnytte 12 stk 5" TX sin fulle kapasitet ned mot en lav delefrekvens.
    Vi er glad for alle ideer og bidrag både mht til estetikk og teknikk frem til "eksamen" :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Artig att det er mange veier til mål.
    Har jo selv hatt keramisk i både diskant og mellomtone.
    Men synes det ble veldig hardt/skarpt kontra AMT bånd fra Mundorf.
    Jeg har vel hørt noe lignende til den diskanten du benytter, Valentino har vel kanskje den samme(?). Uten tvil en god diskant.
    Keramikk-diskanter har vel en hardhet som man enten liker eller ikke, jeg liker de på det grunnlaget at jeg opplever de som et sted i mellom bånd og "vanlig-material-domer". Når det kommer til høyttalere, så ser jeg på en høyttaler som en lydpakke, hvis en komponent i denne pakken ikke stemmer (for meg) er ikke høyttaleren noe for meg. Tuning/delefrekvenser og drivere har så klart mye av æren for lyden, men det må på en måte "stå i stil" med hverandre også, med alt som plukkes fra hylle og settes sammen selv så har man jo valgfriheten til å plukke det man ønsker i alle kjeder. Jeg mener jo at mellomtone-område er det "viktigste", deretter bass og så lenge diskanten ikke oppleves slitsom/skarp/lys så er jeg fornøyd.
    Beryllium er noe jeg er veldig spent på, aldri hørt det, men det skal vel forhåpentligvis endres ganske snart. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn