Lim til skumkanter på høyttalere?

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er det noe lim som egner seg til å lime nye skumkanter på høyttalere, som kan kjøpes på Clas Ohlson, Biltema e.l.? Skal fikse opp noen gamle Jamo'er, så jeg trenger ikke high-end lim ;)

Trenger lyd til en 30-årsdag neste helg, og forrige helg røk partyhøyttalerene til h...... :mad: , så jeg rekker ikke bestille lim fra Decware etc.
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
I de kit'ene jeg har fått fra Decware er jeg ganske sikker på det har vært vanlig PVA lim (hvit trelim).
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Hvis det er snakk om plastmembraner tror jeg neppe det er PVA gitt, dette fester ikke til slike materialer.

Hvis jeg skulle limt kantoppheng ville jeg brukt kontaktlim, av den gule illeluktende typen. Smør limet på begge flatene og la tørke i noen minutter. Press sammen og det fester umiddelbart ! (obs - du har kun et forsøk med andre ord)
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Du har nok rett ang. plastmembraner, jeg har bare reparert pappelement (Seas, Jamo og AR)

Litt spenning involvert ved bruk av kontaktlim ja, men bør gå bra med litt planlegging og fingerferdighet ;-)
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er ikke plastmembraner, og det nye kantopphenget er av skumtypen. Kanskje gode, gamle Carlsson-limet (?) vil funke? Har bare refoamet ett sett Acoustic Research AR18S før, og da kjøpte jeg ett kit fra en AR-spesialist med gul, seig gugge til limingen. Trelim vil kanskje bli for hardt når det har tørket?
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Trelimet funker helt fint det om du ikke får det på steder det ikke skal være. Det er ganske fleksibelt.
 

waal

Fersking
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
1
Antall liker
0
Er det noe lim som egner seg til å lime nye skumkanter på høyttalere, som kan kjøpes på Clas Ohlson, Biltema e.l.? Skal fikse opp noen gamle Jamo'er, så jeg trenger ikke high-end lim ;)

Trenger lyd til en 30-årsdag neste helg, og forrige helg røk partyhøyttalerene til h...... :mad: , så jeg rekker ikke bestille lim fra Decware etc.
Matadorlim er særdeles velegnet, kan bl.a. købes her
http://www.museumstjenesten.com/matador.htm

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Slik gjør du det:
1. Kjøp vannbasert kontaktlim hos en velassortert jernvarehandel
2. Lim sammen vått i vått (da låser ikke limet, nemlig)
3. Juster og fjern overflødig lim med en fuktig klut
Kabeldragern
 
Topp Bunn