Lim egnet til LP-cover

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg har kjøpt en mengde LP-plater siste året, men det er veldig mange cover som er gått opp i limingen.

Kan noen anbefale et lim som ikke gulner eller skader coveret på annet måte?

En liten observasjon forresten vedrørende brukte klassiske plater: Jeg vil anta at nærmere 90% aldri har vært spilt! :)

LPA
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Deutsche Grammofon og smeltelim ble aldri bra sammen...

Jeg har reparert mange cover oppigjennom. Casco RX er lett å jobbe med og gir holdbart resultat.

Fine greier.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg brukte en tynn streng smeltelim på et cover jeg lappa sammen. Resultatet ble bra, men vær kjapp med å presse sammen ;)

Kanskje kontaktlim kunne fungere som alternativ?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Jeg har reparert mange cover oppigjennom. Casco RX er lett å jobbe med og gir holdbart resultat.

Fine greier.
Det er den klassiske, grå, nær-trekantede flaska med rød kork og påføringsbrett det? Vanlig fotografi-lim? Det er den jeg har endt med å bruke også, og det er supert :)

Mvh Vidar P
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Smeltelim er det de fleste bruker i utgangspunktet. Jeg vil tro at det er meget godt egnet, hvis man får presset sammen limfugen tidsnok til at det fester seg.

Et mulig alternativ er å varme og presse fugene på nytt, hvis ikke pappen har gått i oppløsning og 'forurenset' limet.

Forsiktig med strykejernet. Få hjelp av en voksen (mor, kone, samboer)...

Desverre tror jeg at coveret lett kan bli varmeskadet før limet smelter.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vidar P skrev:
Zomby_Woof skrev:
Jeg har reparert mange cover oppigjennom. Casco RX er lett å jobbe med og gir holdbart resultat.

Fine greier.
Det er den klassiske, grå, nær-trekantede flaska med rød kork og påføringsbrett det? Vanlig fotografi-lim? Det er den jeg har endt med å bruke også, og det er supert :)

Mvh Vidar P
Jepp! :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Stiftemaskin eller hulemaskin og splittbinders, eller seriøst: dobbeltisidig tape
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Vanlig,godt gammaldags trelim påført i en tyyynn streng.Legg så i press en stund
Ganske naturlig egentlig.Papir er jo tre!Smeltelim er noe søl som kun egner seg til blomsterdekorasjoner!
Mvh Rune ;)
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for mange gode svar - blir en tur til bokhandelen imorgen.

Det virker faktisk som om mange cover ikke er limt i det hele tatt - flaten virker helt ren.

LPA

Og nå har jeg passert 500 innlegg!
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
Jeg bruker Casco kontaktlim når jeg limer cover. Har brukt det i alle år og det funker kjempefint :D
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Pesquera skrev:
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
JEG bruker neglene.. Antar (har ikke forsøkt) at man kan bruke plasterfjerner på gjenstridige lapper. Fås på et apotek nær deg.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
En smule OT ja, men her kom 1000kr spørsmålet :)

Det er da så ymse lapper og lim som er blitt brukt opp gjennom årene.
Neglene er topp på nye lapper ja :)
Jeg lar prislapper bli værende når jeg kjøper brukt.

Av egen erfaring funker det IKKE med løsemidler etc...mister farge på cover....
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Pesquera skrev:
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
Pirk opp det du greier uten å ødelegge coveret,og dynk så restene med Zalovann,og la det ligge en liten stund.Vips !-løsner resten så lett som bare det.
Mvh Rune :)
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Pesquera skrev:
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
Hårføhner, evnt. varmluftpistol på svak varme. Mange av lappene plukkes lett av mens de er varme.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Pesquera skrev:
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
Dypp Q-tips i whitesprit, og fukt prislappen med dette fra oversiden. Deretter lar du det være i fred et minutt eller to, og så pirker du lappen forsitig av med neglene. Det går aldeles nydelig, og skader nesten aldri coveret. Jeg har gjort det hundrevis av ganger og opplevd at trykket løses opp to-tre ganger. Av og til har limet trukket inn i pappen og gitt litt mørkere farge. Det er ikke WS sin feil. Negler på gamle prislapper med uttørket og hardt lim er ingen god idé. I beste fall får du striper preget inn i pappen etter neglene, i verste fall ender du med å dra av det ytterste laget av pappen. De verste lappene er de som er 'glosset'. Her trekker ikkke løsemiddelet gjennom lappen.

Jeg har prøvd mye annet, men whitesprit er det eneste jeg har prøvd som løser opp limet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Pesquera skrev:
Er muligens en smule OT, men hva bruker / gjør dere for å fjerne gamle prislapper og klistremerker på coverne?
Dypp Q-tips i whitesprit, og fukt prislappen med dette fra oversiden. Deretter lar du det være i fred et minutt eller to, og så pirker du lappen forsitig av med neglene.
Bra greier. For de av oss med en rensemaskin, som bruker Vidar P's rensevæske (blåsprit/vann i 1:7 med en skvett Zalo), så kan også både Vidar P's rensevæske eller ren blåsprit (eller ren isopropanol som er det samme) gjøre samme jobben.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn