Lilleborg lyd- og spasérklubb.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Da er ørevoksblåserne på plass. Satt opp i AES In, via +4 kanaler i Altitude.

Men det har skjedd mer i bakveggen. Inkogs'ene er tatt ned, opp har det kommet 4 bilstereokasser. Helt sant, bilstereo. Plass er mangelvare i det lille hjørnet, kun 2,89 meter mellom front- og bakvegg. Jeg har derfor vært nygjerrig på slike slim/shallow-elementer en stund. Tanken var å få bygget 4 flate kasser, og teste det ut. Hertz-elementet har jeg kikket på tidligere, men det var dyrt. Nå har de kommet ned i pris, 4 stk. i ferdigkasse kom på under 20K. Pluss en billigforsterker fra Thomann. Men duger billige bilstereokasser? Først, hva billig og hvorfor? Inntrykket mitt er at proffutstyr og bistereo generelt er priset med lave marginer, derav lave priser. 18-25-åringer flest er på budsjett, og utstyr til denne gruppen kan ikke ksote for mye. I proffmarkedet får man bare betalt for hva det yter, ikke noe flashy design o.l. I det generelle Hifi-markedet spiller følelser en viktigere rolle, og kundegruppen er betalingsvillige. Så er det unntak. Det finnes ikke f. eks. ikke plateforsterkere til 50K+, ett prisnivå som er helt vanlig for forsterkere generelt.

Subber bak i Trinnov Waveforming gjør for det meste kanselleringsjobb. Min tanke er at lydkvalitet ikke er like kritisk her som i front, dog har jeg ikke noe belegg for dette. Førsteinntrykket er veldig bra, det låter riktig så fint. Men jeg ikke påpeke noen vesentlig forskjell fra tidligere. Nå gjenstår det rep og fiks av veggen, den ser litt trist ut.

sbs.jpeg
    SBS2.jpeg
    SBS3.jpeg
    SBS4.jpeg
    sbs5.jpeg

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    46
    Oi, det var en overraskende vending! Gratulerer med nye suber! Skal Inkognito ut på brukten? Spør for en venn.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Den dagen jeg nedgraderer, er det bare å snu stolen, og vipps så har jeg SBS1 med et par tullesubber.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    I dag er det en Behringer NX-4 6000 siom driver subbene i front, med byttet vifte for lavere støynivå. Denne har hele tiden vært midlertidig. Ny forsterker kjøpt på brukten, JBL DCI 2.0.

IMG_0046.jpeg

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Da er Inkognito 12-ere ute for salg, en er allerede solgt. Disse er lettsolgte, synes jeg. Jeg priser kanskje for lavt.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Dette kjøpet ble litt annerledes. Jeg kjøpte en JBL crown Synthesis DSi 2.0 MA4-D. Det som dukket opp var en BL crown Synthesis DSi 2.0 MA4, altså uten Dante/AES67, hvilket var en vesentlig grunn til at jeg kjøpte akkurat denne. Inntrykket er at selger ikke forsøkte å lure kjøpere, men hadde surret med modellene. Etter noen runder med prisavslag, valgte jeg å beholde den, for 14K. Hvorvidt jeg har gjort et godt kjøp, eller ikke vet jeg ikke. Den starter og det går fint å koble til via nettverket, men jeg har ikke tested den ennå.

Lavstøyvifter skal monteres først, de vil ha ca. 50% kapasitet av de originale. DIsse forsterkerne er tatt fram for å banke og gå for fullt dag ut og dag inn, så jeg tror det går greit. Jeg vrir opp et par ganger i måneden.

IMG_0081_preview.jpeg

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Endelig er ny permanent forsterker for subbene på plass. Det tok en stund, men i racket står nå en 8 kanals Powersoft Unica. Utrolig funksjonsrik med programvaren ArmoniaPlus. Kalibrerte på nytt i Trinnov i dag, førsteinntrykket er veldig bra. Noen minus? Ja, en eller to. Jeg var klar over at viftene høres, på tomgang omtrent like hørbar som Altitude. Blir det for mye viftestøy, får jeg vurdere og gi garantien på båten, og installere noen Noctua-vifter. Den andre er at viftene går selv i standby, såvidt hørbart. Det er mulig å gjøre endringer i standby, med ArmoniaPlus.

Da er feriepengene for i år (og et par år framover svidd av).

Powersoft.jpeg

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med snasen amp!
    Takk for det. Neste blir å sette noen fornuftige verdier i limiteren. Her er jeg virkelig på bortebane. Powersoft snakker om et verktøy kalt "designer" et eller annet.

1784055988318.png

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg fått hjelp her og der. AutoHiFi var særdeles hjelpsom med hvilke innstillinger som burde settes. Personen jeg kommunserte med virket å ha pro-erfaring. Viktig å ha limiter på plass når ampen kan levere 3 x spenningen av hva subbene bak tåler. Tommel opp for AutoHiFi i Trondheim.

1784626157196.png

For frontsubbene måtte Claude til pers. Hvilken erfaring Claude har med dette vites ikke, men han hørtes overbevisende ut. Jeg tar gjerne imot inspill her. Driveren er Stereo Integrity SQL 15 series 2 og kabinettet er ca, 85 liter netto. Forsterkeren er Powersoft Unica 8M 8K8.

1784626620828.png

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    27.807
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    46
    Hvordan fungerer bilsubene i forhold til Inkognito?

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan fungerer bilsubene i forhold til Inkognito?
    Jeg hadde skikkelig bilstereo in min første bil, en 1975 Mazda 1300. Satt i Pioneer komponentstereo, mener forsterkeren het GM40 (den store het GM120), høyttalere i hattehylla (hvor ellers), TS-16 eller TS 1600. Spilte så stålplasten trua med å slippe taket.

Vel, tilbake til nåtid. Jeg bytta ut 3 x Incognito12 med 4 x bilstereoflatsubber. Det er egentlig 3 ulemper allerede her. Flat driver, lite kabinett og ordet "bilstereo". Jeg kobla på en forsterker som kosta like mye som en middels lottokupong. Jeg vil si det låt omtrent som før. Jeg tror det var en fordel med 4, uten at jeg kan peke på hva. Men, det låt fint og tight.

Løftet kom etter at jeg putta på ny forsterker, Powersoft Unica 8M, 1kW til hver sub, med fordeling av enda mer om det trengs. Mer tilstedeværelse i bassområdet, men det er fort gjort å lure seg selv her. Jeg tøyde bort noen av unotene i rommet med programvaren til Powersoft, ArmoniaPlus, før jeg kalibrerte Trinnoven. Inngrepene i Waveforming ble vesentlig mindre da. Og ikke minst fikk plugga på noen limiterverdier før jeg begynte å skru opp. Importøren av Hertz, Autohifi i Trondheim, var veldig behjelpelig med å beregne og foreslå limiterverdier. Veldig bra siden forsterkeren kan gi en spenning 3x det flatsubbene tåler. Stereo Integrity var derimot ikke behjelpelig. Men det var Claude, rart det der.

Helgas lille opptur var at jeg kunne kjøre programmet ArmoniaPlus fra min Linux-PC. Om jeg nå bare kan få Hypex Filter Design til å kjøre der også, så kan jeg pakke bort Windows-VM'n for godt. (Jeg holder på å luke bort det meste av US-made. Utenom Claude, selvsagt.....).

1785705608588.png

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var i ferd med å legge 24"-en ut for salg, siden jeg ikke helt fikk til dette med infrabass. Men mitt i annonseskrivingen slo det meg at jeg får prøve en gang til. Og selv om jeg ikke skulle komme i mål, er det sikkert et og annet å lære på ferden.

Ruggen gjemmer seg bak høyre Manta, og drives av en JBL DSI 2.0 MA4 satt opp brokoblet. Den gir 2600W i 8 Ohm

24.jpeg
    JBL.jpeg

1788369032969.png

24"-en low-pass er på 18 Hz for ikke å surret til Waveforming-kalibreringen. Og kalibrert mot nærmeste sub. Level blir da i fohold til en 15". Siden jeg har 4, har jeg lagt på 12 dB. I og med at 24"-en er plassert på tilnærmet samme sted som høyre frontsubber, blir forsterkning og huller på de samme stedene i frekvenskurven. Effekten av 24"-en i infrabassområdet er 5-8 dB 13-18 Hz. (24"-en er dempet 8 dB ved 20 og 30 Hz).

Høres intreden av 24"-en. Nei, nesten ikke. Men det kjennes. Det jeg ikke vet, er hvilket headroom det er på denne karen. For å ta ut hele potensialet i 24"-en trenger jeg en kraftigere forsterker. Samt optimalt et par 24"-e til. Tulle rundt mellom 10 og 20 Hz krever mye.

bak.jpeg

Flekkinga mellom toppsubbene er samme farg som resten, sier boksen.

side.jpeg

front.jpeg

Vuelta på tv-en.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vurder en 24" til, plassert på toppen av den den som står der i dag. Kostprisen på Stereo Integrity HFS 24 ble over 30K, med dagens lavere vekslingskurs. Det er ikke aktuelt med en slik til. Men, kanskje kan denne modellen nedenfor gjøre jobben. Den ser mistenkelig lik HFS-24. Iflg. Aliexpress kun 0,5" diskantelement........ Den kommer på 12-13K på døra. Går vi sammen og kjøper 20 stk., blir prisen ca. 4K inkl.moms før frakt. Si 6K på døra. Jeg kan ta 3, da mangler vi bare 17.....

2424.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurder en 24" til, plassert på toppen av den den som står der i dag. Kostprisen på Stereo Integrity HFS 24 ble over 30K, med dagens lavere vekslingskurs. Det er ikke aktuelt med en slik til. Men, kanskje kan denne modellen nedenfor gjøre jobben. Den ser mistenkelig lik HFS-24. Iflg. Aliexpress kun 0,5" diskantelement........ Den kommer på 12-13K på døra. Går vi sammen og kjøper 20 stk., blir prisen ca. 4K inkl.moms før frakt. Si 6K på døra. Jeg kan ta 3, da mangler vi bare 17.....

Vis vedlegget 1219571
    hva tenker du skjer med en til da? Du er trolig ikke i nærheten av å bruke kapasiteten på den du har.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    hva tenker du skjer med en til da? Du er trolig ikke i nærheten av å bruke kapasiteten på den du har.
    Det blir vel ikke mer enn 5-6 dB økning. Det er mulig Altituden "lurer" meg noe, jeg synes jeg må skru mye opp på 24"-en.

• Målet er infrabass og kun det. Kalibret ser ut som nedenfor. Det er gjort slik:

24"satt opp som low mot nærmeste sub.
    xover2.png
    • 24"+15" kalibrert, førstnevnte kalibrert ca. 3 dB høyere enn 15". Førstnevnte = low pass18 Hz.
      24"-en hevet 12 dB siden det er 4x15" i front.
    • 24"-en EQ-et ned -8 dB for 20 og 30 Hz, siden dette området ble for sterkt.
    24 EQ.png

Da ender jeg opp slik:
    1788443318762.png

Det tyder på at Trinnov-en demper sub 20 Hz betydelig, frontsubbene målt ukalibrert. Jeg bør få sjekket ut dette med Trinnov-miljøet på AVSforum.
    subs raw.png

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Korrekt måling. Bra output 12-20 Hz,.

1788455513179.png

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Fordi forsterkeren går tom eller driveren? Da høres det jo uansett ut som det er billigere å gjøre det enn å kjøpe en driver til (som gir deg ca samme resultat) :)

Output level for forsterkeren er på 0 dB
    1788455724459.png

Filterinnstillinger for forsterkeren til 24"-en, den gir 2,6kW, 24"-en oppgis til å tåle 3,5kW.
    1788456153787.png

24"-en er satt 2 veis sammen med den nærmeste 15"-en. Etter å ha kalibrert 24" Low i bildet) med 15"-en (High), gainer Optimizer Low + 3 DB. I og med at level for 24" skal matche 4 x 15" og ikke 1x, gainer jeg manuelt +12 dB til, totalt da +15db. Maks gaining i Active Xover er 20 dB, derfor +5 dB å gå på. Trolig bånner forsterkeren før driveren.

1788456048680.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Output level for forsterkeren er på 0 dB
    Vis vedlegget 1219651

Filterinnstillinger for forsterkeren til 24"-en, den gir 2,6kW, 24"-en oppgis til å tåle 3,5kW.
    Vis vedlegget 1219654

24"-en er satt 2 veis sammen med den nærmeste 15"-en. Etter å ha kalibrert 24" Low i bildet) med 15"-en (High), gainer Optimizer Low + 3 DB. I og med at level for 24" skal matche 4 x 15" og ikke 1x, gainer jeg manuelt +12 dB til, totalt da +15db. Maks gaining i Active Xover er 20 dB, derfor +5 dB å gå på. Trolig bånner forsterkeren før driveren.

Vis vedlegget 1219652
    Kanskje det er noe med gainstrukturen her da, at du må skru ned de andre subbene i steden? Det gir ikke mening at du ikke får mer enn 80dB ut av den subben hvertfall. Her er to stk 15" hos meg:

1788501568863.png

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det er noe med gainstrukturen her da, at du må skru ned de andre subbene i steden? Det gir ikke mening at du ikke får mer enn 80dB ut av den subben hvertfall. Her er to stk 15" hos meg:

Vis vedlegget 1219717
    Da har jeg forklart meg dårlig. Den stopper ikke på 80 dB. Grafene er ikke maks-tester. (Jeg har ikke turt å kjøre slike). Hvordan gjøres det? Sku opp til plumbene løsner....

Blå linje er venstre kanal kalibret/WF/target inkl. for 4x4 subber eks. 24"-en. Grønn er 24"-en alene ukalibret (Optimizer disabled). Gain i amp for 24" satt til 0 db, altså maks. Begge REW-målinger med samme settinger og og volumnivå på pre.

1788524302567.png

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.686
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    kanskje det vil hjelpe om du laster opp hele REW-fila. Er nysgjerrig på hvorfor det faller så fort under 20 Hz hvis det er der 24-tommeren bor.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal
    kanskje det vil hjelpe om du laster opp hele REW-fila. Er nysgjerrig på hvorfor det faller så fort under 20 Hz hvis det er der 24-tommeren bor.
    Måling 6 er 24"-en målt på samme volum som L og R. Jeg skal kjøre en maks-måling for 24". Jeg har ikke kjørt maks før, så må lese litt.

Vedlegg

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg forklart meg dårlig. Den stopper ikke på 80 dB. Grafene er ikke maks-tester. (Jeg har ikke turt å kjøre slike). Hvordan gjøres det? Sku opp til plumbene løsner....

Blå linje er venstre kanal kalibret/WF/target inkl. for 4x4 subber eks. 24"-en. Grønn er 24"-en alene ukalibret (Optimizer disabled). Gain i amp for 24" satt til 0 db, altså maks. Begge REW-målinger med samme settinger og og volumnivå på pre.

Vis vedlegget 1219820
    Poenget mitt er at om jeg forstår deg rett ønsker du deg mer nivå under 20hz? Så hvis ikke driveren er makset ut (som jeg tviler på), så handler det egentlig bare om å skru opp nivået. Hvis det ikke går pga gain, kan du oppnå det samme ved å skru NED de andre subbene.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har du noe filter eller high-pass overhodet på 24"? Og er det DSP i forsterker/styring til 24"? I så fall kan du jo legge inn et løft under 20hz på den og.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Har du noe filter eller high-pass overhodet på 24"? Og er det DSP i forsterker/styring til 24"? I så fall kan du jo legge inn et løft under 20hz på den og.
    Ingen high-pass på 24"-en. Ja, jeg har en JBL DSI 2.0 MA4. Den er brokoblet til 2,6 kW, men rare er at level er likt når jeg switch av/på brokoblingen. Leser manual for å se om jeg har koblet feil. Dsp-eq stopper på 20 Hz.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har satt opp Audio Archetect bridge korrekt, men hadde feil kabing ut fra forsterkeren. Nå er output +9 dB mot feilkoblet.

Hvordan gjøre maks-swip i REW? Jeg fant ingen gode how-to's på tuben for max spl's.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har satt opp Audio Archetect bridge korrekt, men hadde feil kabing ut fra forsterkeren. Nå er output +9 dB mot feilkoblet.

Hvordan gjøre maks-swip i REW? Jeg fant ingen gode how-to's på tuben for max spl's.
    Du bør jo ikke gå rett på noe maks, men du kan øke med 3dB for hvert sveip og følge med på forvrengning underveis, og stoppe ved f.eks 30% THD i bunn og før driveren begynner å lage noen ulyder. Merk at du må betale for ny driver selv hvis du prøver dette og ødelegger den. :D

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    3
    Seigt å ødelegge den, med kostpris på ca- 31.000 kroner.

Tusen takk for kommentarene dine, Thorbjørn. Det gjorde at jeg gravde dypere, og fant ut at jeg hadde kobla feil ut fra forsterkeren. Det ble vesentlig mer futt nå. Men jeg kan ikke love å ikke installere en 24" til. Det er liksom et ledig felt til den. Og en brokobla kanal ledig i forsterkeren. Men godt fornøyd, det låt fett på den halvtimen jeg har hørt på litt av hvert. Nå går:

1788546969381.png

Jeg har et suck-out i rommet på 10-11 Hz, det er slik rommet er.. Maks spl-test får jeg kanskje vente til sørgetiden er over.

1788546538605.png

1788546851844.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    11.555
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    ja suckouten er det jo ikke sikkert du får gjort noe med i den posisjonen du har subben nå da hvertfall. Når det er sagt så tror jeg det ikke er sånn kjempelett å høre suckouts ved 10hz. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn