Likerette AC direkte fra veggen uten trafo for høyspenning til rør?

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg ser at veldig mange rørkretser for linjeforsterkning opererer på spenninger fra 200-300 volt. Dette er spenninger som man lett kan oppnå ved å benytte et likeretterrør direkte på 230 volt i veggen, så filtrere og dempe til ønsket verdi. Jeg ser den klare fordelen at man sparer pengene til trafo. Finnes det noen store ulemper. Jeg er klar over at en trafo vil fungere som et galvanisk skille og dermed blokkere for endel støy. Men hvor mye har dette å si? Er det andre åpenbare ulemper?

Jørgen
 
T

theStig

Gjest
Med en slik løsning vil du få nettspenning på signaljordingen i forsterkeren, og det er sikkerhetsmessig helt uakseptabelt.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Dette spørsmålet dukker jevnlig opp på diyaudio.com, og man får stort sett til svar at det er en lur ting å gjøre om man ønske å brenne opp og dø. Den rent tekniske forklaringen har jeg ikke helt fått med meg.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Takk. Det var jo en ganske åpenbar grunn. Da forkastes den "lure" ideen... :)

Jørgen
 
T

theStig

Gjest
Noen hundrelapper brukt på en trafo er en god forsikring mot å dø...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Den gang det ble benyttet rør i TV mottakere ble dette gjort. Med den følge at det var livsfarlig å berøre chassis. Så lenge chassis var plassert i et tre- eller plastkabinett var sikkerheten god nok. Jeg har nok observert noen TV reparatører som har kjent den spenningen. Og noen måleinstrumenter har blitt ekspedert dit slike havner når de dør.
Det fantes faktisk radiomottakere som var uten nett trafo.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
theStig skrev:
Noen hundrelapper brukt på en trafo er en god forsikring mot å dø...
Trafoer har noe ubetingede fordeler ja.
Min Dunlop Systemdek har en skikkelig kjip løsning på forsyningen til motoren. De likeretter rett fra nett og dropper spenningen over en effektmotstand. :eek:
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
jbc skrev:
Jeg ser at veldig mange rørkretser for linjeforsterkning opererer på spenninger fra 200-300 volt. Dette er spenninger som man lett kan oppnå ved å benytte et likeretterrør direkte på 230 volt i veggen, så filtrere og dempe til ønsket verdi. Jeg ser den klare fordelen at man sparer pengene til trafo. Finnes det noen store ulemper. Jeg er klar over at en trafo vil fungere som et galvanisk skille og dermed blokkere for endel støy. Men hvor mye har dette å si? Er det andre åpenbare ulemper?

Jørgen
IKKE GJØR DET! Det hadde vært hyggelig å hatt deg blant oss en stund til.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nåja, å dø var vel å ta litt hardt i.
En normalt oppegående person tåler da litt nettspenning ;D
Men selvfølgelig, trafo har sine fordeler.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dette må skrives med store bokstaver og fete typer:
DET ER STRØMMEN SOM ER FARLIG, IKKE SPENNINGEN
50mA kan være nok. Det er flere faktorer som spiller inn for å oppnå en farlig strømstyrke: Bl. a. spenningen, impedansen til spenningskilden og impedansen til kroppen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Dette må skrives med store bokstaver og fete typer:
DET ER STRØMMEN SOM ER FARLIG, IKKE SPENNINGEN
50mA kan være nok. Det er flere faktorer som spiller inn for å oppnå en farlig strømstyrke: Bl. a. spenningen, impedansen til spenningskilden og impedansen til kroppen.
Litt avhengig av kondisjonen til hjertet så er vel den «aksepterte» grensen på en bagatell av 30 mA?

EDIT: på den andre siden er det jo folk som overlever lynnedslag også, uten at jeg vil anbefale å eksperimentere med det ...

mvh
KJ
 
N

nb

Gjest
KJ skrev:
Audiomix skrev:
Dette må skrives med store bokstaver og fete typer:
DET ER STRØMMEN SOM ER FARLIG, IKKE SPENNINGEN
50mA kan være nok. Det er flere faktorer som spiller inn for å oppnå en farlig strømstyrke: Bl. a. spenningen, impedansen til spenningskilden og impedansen til kroppen.
Litt avhengig av kondisjonen til hjertet så er vel den «aksepterte» grensen på en bagatell av 30 mA?

EDIT: på den andre siden er det jo folk som overlever lynnedslag også, uten at jeg vil anbefale å eksperimentere med det ...

mvh
KJ
Man bør også være ganske tolmodig om man ønsker å eksperimentere med det...

Om jeg ikke husker feil, så er standardinnstillingen på en jordfeilbryter 30mA, det stemmer jo med det du sier.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Folk overlever flystryt også. Må en absolutt teste om slikt stemmer?
eod
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.152
Antall liker
4.311
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Folk overlever flystryt også. Må en absolutt teste om slikt stemmer?
eod
O.t. ;D Iht. mange er det kun egene erfaringer som teller .... ;D

mvh
KJ
 
Topp Bunn