Siste dustete fra han,... se der ble det rettSisste intelligente fra han
Er vel bare å håpe, at en eller annen moderator mener, at nokk er nokk![]()
Siste dustete fra han,... se der ble det rettSisste intelligente fra han
Nei. Det er eksempler for å motbevise en feilslutnign.Virker som om, alle tråder Rakerholm deltar i har nådd bunnen.
Sisste intelligente fra han i Trump tråden: "Dersom Støre sier, at em rød bil er blå (sukk).
Dette er etterhånden ikke annet en trolling, og på et serdeles lavt plan.
Du forstår heller ikkje korleis ignorefunksjonen fungerer heller? Vil tru at ignore ikkje syner dine innlegg, men om andre siterer deg so syner sitatet. Går eg ut frå, eg har diverre ikkje ditt ljosande intellekt og enorme IQ.Nei. Det er eksempler for å motbevise en feilslutnign.
Du hadde meg på ignore en times tid eller noe. Hva fikk deg til å ønske å lese mer av meg?
Med mindre du hentyder til rødfarget sockerdrikka, så er den offisielle datoen onsdag 5. novemberJulebrusen kommer snart, god jul.
Snart, som sagtMed mindre du hentyder til rødfarget sockerdrikka, så er den offisielle datoen onsdag 5. november
Oj oj her snakker vi ikke bare pandoras eske men et helt minilager fyllt av esker.Snart, som sagt
Da åpnes det for heftig debatt om begrepet "snart".
Samt det politiske aspekt; er det forskjell på kommunisters òg høyreekstremes forhold til begrepet "snart", samt den eventuelle provokasjon man opplever av å utelate punktumOj oj, her snakker vi ikke pandoras eske, men et helt minilager fyllt av esker.
Noen vil sikkert slenge inn Schrødinger og hans kattepus også
Fra et deontologisk standpunkt, syntes jeg det er svært lett å helt firkantet støtte negativ frihet, der uskyldige alltid vil bli forsvart prinsipielt dersom deres handlinger ikke har offere.Strategien heter reductio ad absurdum og går ut på å redusere en kompleks problemstilling så mye at den til slutt bare består av én påstand som så kan bekreftes eller benektes. Den kan fungere godt i matematikk, der stort sett alle bevis hviler på et eller annet aksiom (antatt sannhet), men i samfunnsspørsmål fungerer det veldig dårlig, fordi ingen sånne spørsmål hviler på ett enkelt premiss. Det er derfor folk ikke gidder å svare på disse reduksjonene dine, Rakerholm, du er rett og slett aleine i å mene at det går an å legge enkle premisser til grunn for spørsmålet om hvordan samfunnet bør organiseres. Dette kan du velge å ta personlig, men det handler rett og slett om at du har valgt en tilnærming som er veldig uvanlig, den er vanskelig å forsvare, og inviterer mer kritikk enn dyp tenking fra de fleste andre i dette landet.
Nå skylder du meg å forklare hvordan mobberne blir borte med dine politiske føringer all tid det ikke ser ut til å hjelpe med eksplisitt forbud som eksisterende system har.Jeg sier ikke at "PeriodeLytter" spesifikt gjør noe. Det jeg derimot sier, er at du støtter et rammeverk som gir insentiver for at et flertall av mennekser demokratisk kan velge at det er greit å mobbe noen
Altå sykemelte som kommer tilbake til arbeidslivet etter besøk hos psykriatisk helsevesen burde heller skråle på torget? Got it!Det hjelper lite å lobotomere de gærne eller å dope de ned slik at de er ute av stand til å gjøre noe.
Bedre å slippe de ut i samfunnet og la de klare seg selv, samfunnet må ha rom for alle også de som står på torvet og skriker tull eller han mongoen som alltid spør om is utenfor butikken.
Og disse klarer seg fint uten at myndighetene skal bry seg og kaste bort ressurserene våre.
Det er myndighetene som definerer noen som sinnsyke, sammen med sine medhjelpere som har fått diplom i å analysere andre og gi de en eller annen diagnose. Godt hjulpet av legemiddel industrien som ønsker å tjene penger.
Uten myndighetene hadde vi ikke hatt det man kaller sinnsyke, vi hadde hatt det man kaller spesielle folk eller folk man helst ikke bør vie oppmerksomhet.
Alt er oppkonstruert og en illusjon om at noe er ditt og datt, vi må ha noen som passer på oss og alt det tullet. Faktum er at dette har vi regulert i titusenvis av år uten det moderne samfunn.
Husk at det kanpt bare er 100år siden passet kom, nå tror vi det alltid har vært sånn og det er liksom en naturlov at vi skal ha myndigheters velsignelse for å bevege oss rundt på vår egen jordklode
Trist hvis de ikke har noen å snakke med, men at det skal være min kost at noen som møter litt motbakke trenger noen å snakke med syns jeg ikke er riktig. Det finnes 8milliarder der ute å snakke med så det må da finnes noen som ikke koster oss 3millioner i åretAltå sykemelte som kommer tilbake til arbeidslivet etter besøk hos psykriatisk helsevesen burde heller skråle på torget? Got it!
Ja, det er nettopp det som er poenget mitt. Dette er enkelt hvis du sier det sånn, men for å kunne si det sånn må du se bort fra en hel masse kompleksitet som også er helt reelt i samfunnet vårt.Fra et deontologisk standpunkt, syntes jeg det er svært lett å helt firkantet støtte negativ frihet, der uskyldige alltid vil bli forsvart prinsipielt dersom deres handlinger ikke har offere.
Dette sier jeg i aller beste mening: Det kan hende du også smurte det tannhjulet litt.Jeg startet med å forsøke å diskutere et tankesett. Men en gjeng mennesker ville heller diskutere meg.
For en fantastisk forenklet og totalt meningløs kommentar.Uten myndighetene hadde vi ikke hatt det man kaller sinnsyke, vi hadde hatt det man kaller spesielle folk eller folk man helst ikke bør vie oppmerksomhet.
Der er vi forskjellige, dersom noen er farlige for samfunnet ( eller antatt farlige) så vet vi det faktisk ikke før handlingen har skjedd. Og har vi handlingen skjedd har vi straffer for dette.For en fantastisk forenklet og totalt meningløs kommentar.
Sinnsyke har vi hatt til alle tider. Nå får de fleste hjelp i mange land. Vi har også proffesjonelle som skjønner mere om dette enn både du og jeg noensinne vil skjønne. Noen sinnsyke kan ikke slippes ut. Noen har altfor mange taner i hodet og altfor store problemer til at de kan fungere i et vanlig samfunn i dag.
Vi kunne gjort mer og det er mange i dag som ikke får den hjelpen de enten vil ha eller bør ha. Det betyr ikke at vi skal kutte det ut eller at det er feil det vi gjør.
Pliktetikk tar ikke hensyn til konsekvenser av nettopp etikken òg følger av handlinger. Derfor er det en dårlig rettesnor.Ja, det er nettopp det som er poenget mitt. Dette er enkelt hvis du sier det sånn, men for å kunne si det sånn må du se bort fra en hel masse kompleksitet som også er helt reelt i samfunnet vårt.
Det er helt sprøtt å tenke på hvor mange handlinger som har ofre. Sist jeg var ute på flytur, bidro jeg til å brenne en haug med flybensin, og det er jo slett ikke bra for noe som helst. Jeg kjøpte flybilletter, noe som gjorde rike mennesker enda rikere. Jeg fikk servert mat, som blant annet inneholdt dyr som ble drept for å fôre meg. Jeg setter det litt på spissen (mye av det vi gjør, må vi gjøre selv om det skaper ofre), men poenget er at det er umulig å late som at disse tingene ikke fins i verden, eller bare kan ses bort fra, med mindre man snakker om noe som ikke har noen konsekvenser i det hele tatt. Kanskje et eksempel kunne være at vi lagde et dataspill med helt egne regler – men så har vi jo det problemet at hvis noen mennesker skal spille dette spillet, så forteller vi jo en historie om hvordan ting kunne vært, og da begynner folk å tenke, så da har det jo konsekvenser likevel.
Poenget er at moralfilosofi må være knyttet sammen med praktisk, levd liv, hvis det skal være overbevisende i det hele tatt. Kants kategoriske imperativ er sånn sett altfor kategorisk til å være nyttig i vår tid, annet en som en del av ex.phil-pensum. Det blir rett og slett altfor fjernt fra det virkelige liv. Det er for lett å komme på eksempler på situasjoner der imperativet rett og slett er mer til bry enn til hjelp.
Dette sier jeg i aller beste mening: Det kan hende du også smurte det tannhjulet litt.
Som en nevnte:Du holder kjeft, krysser fingre, og håper det beste naturligvis.![]()
Just presis, fordi konsekvensetikk tilsier at konsekvensene av å ikke si fra er bedre enn det motsatte.Du holder kjeft, krysser fingre, og håper det beste naturligvis.![]()
Du skal iallfall ha skryt for et svært seriøst svar. Det setter jeg pris på. Da kan man ha en dialog om uenighetene iallfall.Ja, det er nettopp det som er poenget mitt. Dette er enkelt hvis du sier det sånn, men for å kunne si det sånn må du se bort fra en hel masse kompleksitet som også er helt reelt i samfunnet vårt.
Det er helt sprøtt å tenke på hvor mange handlinger som har ofre. Sist jeg var ute på flytur, bidro jeg til å brenne en haug med flybensin, og det er jo slett ikke bra for noe som helst. Jeg kjøpte flybilletter, noe som gjorde rike mennesker enda rikere. Jeg fikk servert mat, som blant annet inneholdt dyr som ble drept for å fôre meg. Jeg setter det litt på spissen (mye av det vi gjør, må vi gjøre selv om det skaper ofre), men poenget er at det er umulig å late som at disse tingene ikke fins i verden, eller bare kan ses bort fra, med mindre man snakker om noe som ikke har noen konsekvenser i det hele tatt. Kanskje et eksempel kunne være at vi lagde et dataspill med helt egne regler – men så har vi jo det problemet at hvis noen mennesker skal spille dette spillet, så forteller vi jo en historie om hvordan ting kunne vært, og da begynner folk å tenke, så da har det jo konsekvenser likevel.
Poenget er at moralfilosofi må være knyttet sammen med praktisk, levd liv, hvis det skal være overbevisende i det hele tatt. Kants kategoriske imperativ er sånn sett altfor kategorisk til å være nyttig i vår tid, annet en som en del av ex.phil-pensum. Det blir rett og slett altfor fjernt fra det virkelige liv. Det er for lett å komme på eksempler på situasjoner der imperativet rett og slett er mer til bry enn til hjelp.
Dette sier jeg i aller beste mening: Det kan hende du også smurte det tannhjulet litt.
Dette. Jeg fikk aldri noe svar på om det er riktig at staten skal kappe hendene av én som stjeler et brød for ikke å sulte i hjel, men det er i alle fall lett å ta dissens på idéen om at hvorvidt man er et moralsk menneske (eller en moralsk stat) utelukkende kan avgjøres ut fra hvor dogmatisk man forholder seg til det kategoriske imperativ. Og det er vel nærliggende å anta at selv den mest svorne pliktetiker ville stjålet et brød for å unngå sultedøden, dersom muligheten b(r)ød seg.Poenget er at moralfilosofi må være knyttet sammen med praktisk, levd liv, hvis det skal være overbevisende i det hele tatt. Kants kategoriske imperativ er sånn sett altfor kategorisk til å være nyttig i vår tid, annet en som en del av ex.phil-pensum. Det blir rett og slett altfor fjernt fra det virkelige liv. Det er for lett å komme på eksempler på situasjoner der imperativet rett og slett er mer til bry enn til hjelp.
Selv i en voldelig del av vår historie hadde vi humanistiske lover.Dette. Jeg fikk aldri noe svar på om det er riktig at staten skal kappe hendene av én som stjeler et brød for ikke å sulte i hjel, men det er i alle fall lett å ta dissens på idéen om at hvorvidt man er et moralsk menneske (eller en moralsk stat) utelukkende kan avgjøres ut fra hvor dogmatisk man forholder seg til det kategoriske imperativ. Og det er vel nærliggende å anta at selv den mest svorne pliktetiker ville stjålet et brød for å unngå sultedøden, dersom muligheten b(r)ød seg.
Det åpenbare svaret er at jeg ikke er pliktetiker. For meg var flyreisen både riktig og gal samtidig, men fordelene veide i dette tilfellet tyngre enn ulempene. For meg, akkurat nå. Men du kan jo banne på at jeg kommer til å brette melkekartonger med enda større iver framover.Når det gjelder din flyreise. Dersom du er motstander av de nevnte tingene, hvorfor velger du så å ta denne reisen? Skal man ha respekt for et synspunkt, så syntes jeg man burde leve som man preker.
Apropos det, siden du er i mot enhver bruk av tvang eller makt mot uskyldige enkeltmennesker, demokratisk besluttet eller ei, men aksepterer selv å bli tvunget gjennom sikkerhetskontrollen hver gang du er ute og flyr. Hvordan henger dette sammen med et firkantet syn på negativ frihet?Når det gjelder din flyreise. Dersom du er motstander av de nevnte tingene, hvorfor velger du så å ta denne reisen? Skal man ha respekt for et synspunkt, så syntes jeg man burde leve som man preker.
Noe av det mest tullete jeg har lest.Det hjelper lite å lobotomere de gærne eller å dope de ned slik at de er ute av stand til å gjøre noe.
Bedre å slippe de ut i samfunnet og la de klare seg selv, samfunnet må ha rom for alle også de som står på torvet og skriker tull eller han mongoen som alltid spør om is utenfor butikken.
Og disse klarer seg fint uten at myndighetene skal bry seg og kaste bort ressurserene våre.
Det er myndighetene som definerer noen som sinnsyke, sammen med sine medhjelpere som har fått diplom i å analysere andre og gi de en eller annen diagnose. Godt hjulpet av legemiddel industrien som ønsker å tjene penger.
Uten myndighetene hadde vi ikke hatt det man kaller sinnsyke, vi hadde hatt det man kaller spesielle folk eller folk man helst ikke bør vie oppmerksomhet.
Alt er oppkonstruert og en illusjon om at noe er ditt og datt, vi må ha noen som passer på oss og alt det tullet. Faktum er at dette har vi regulert i titusenvis av år uten det moderne samfunn.
Husk at det kanpt bare er 100år siden passet kom, nå tror vi det alltid har vært sånn og det er liksom en naturlov at vi skal ha myndigheters velsignelse for å bevege oss rundt på vår egen jordklode
Forventer ikke noe svar fra en godhetsposør som forventer at alt og alle skal ivaretas av alleNoe av det mest tullete jeg har lest.
Gidder ikke forklare hvorfor da det neppe vil gå inn hos skribenten.
Det er frivillig. Det er ingen som tvinger meg gjennom den kontrollen.Apropos det, siden du er i mot enhver bruk av tvang eller makt mot uskyldige enkeltmennesker, demokratisk besluttet eller ei, men aksepterer selv å bli tvunget gjennom sikkerhetskontrollen hver gang du er ute og flyr. Hvordan henger dette sammen med et firkantet syn på negativ frihet?
Kan du boarde flyet uten en slik kontroll?Det er frivillig. Det er ingen som tvinger meg gjennom den kontrollen.
Det er jo helt feil.det går fint ann å fly uten sikkerhetskontrollen på flyplassene. Flyr man privat feks så slipper man det tullet der
hvor mye privat har du flydd?Det er jo helt feil.
Pioter og resten av crewet må igjennom en slik kontroll. Likeledes pax på innleide fly.
Selv de som skal inn på en internasjonal flyplass for varelevering må gjennom Security.
Våres interaksjon er frivillig. Jeg velger om jeg vil fly, og da aksepterer jeg samtidig de eventuelle reglene som er for det aktuelle selskapet jeg måtte bruke.Kan du boarde flyet uten en slik kontroll?
Om ikke, så er det vel mer sånn at det er frivillig å fly, men alle kriteriene som må til før du kan fly, er ren tvang.
Så egen personlige kost/nytteverdi trumfer prinsipper i møtet med de samfunnsmessige realiteter, akkurat som for de fleste andre.Det er frivillig. Det er ingen som tvinger meg gjennom den kontrollen.