Bil, båt og motorsykkel Levetid Continental SportContact

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Er det virkelig meningen at dekk bare skal holde 2 sesonger og ca 15 000 km?

Mulig å vinne frem med en reklamasjon? Blir dyre kilometer hvis man skal betale 50 øre i dekkslitasje pr km og jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig. Begynner å bli tam bak rattet så jeg kjører normalt pent, ser ikke noe med kjørestilen min som skal tilsi så stor slitasje.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Du har vel funnet den dekktypen som slites suverent fortest tror jeg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Kommer an på hvordan du kjører. På min forrige bil sto Michelin MXV 3A. De holdt èn sesong foran. To bak. Gode dekk. Brukte dem hele tiden jeg hadde bilen. 7 år....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.454
Antall liker
7.788
Torget vurderinger
0
Ikke for å være moralist, men jeg tror kjøresstil har noe å si??

Men det var ikke mye, det er jeg enig med deg i.Trodde Pirelli var håpløse på livslengde men mine Pirelli har faktisk holdt lenger enn det der.

Det dårligste jeg har hatt var Michelin TRX i en lav profil for sin tid ( sent 80 tall ) noe som i dag ville være bortimot normalprofil, 55 eller noe slikt.

De holdt bare en knapp sommersesong, men veigrep det hadde de. Det var som å kjøre med klister på dekkene, og jeg kjørte selvsagt deretter!:cool:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Du har vel funnet den dekktypen som slites suverent fortest tror jeg.
Det jeg er redd for.

De skal ha skryt for veigrep og kjørefølelse men det går tydeligvis på bekostning av levetiden.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.925
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Synes i grunnen 2 sesonger er mere en nok på et sett dekk

mvh
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En kompis hadde en Saab med 240 gamp på forhjulene og veldig lav profil på dekkene. Der gikk det et sett dekk på sesongen, uansett hva han kjøpte.

På Geländewagen som jegg hadde, varte sommerdekkene i 6 år, og fulgte bilen til ny eier. Kjørte ca 10.000/år. Dette var Yokohama Geolandar AT 31x10,5/15 med grovt mønster - mao godt med gummi å slite på.

På Mercedes ML, som jeg har nå, varer dekkene 3-4 år, litt avhengig av. Det ser ut som jeg har fått skadet et stag, slik at et dekk er begynt å slites skjevt, så da blir det nok tidligere bytte :( Det jeg bruker her er Hankook Ventus 275/55R17, et mediumpriset gatedekk.

Min erfaring er at jo lavere profil, jo fortere slites dekkene. Aggressiv kjøring og mye motor øker slitasjen.

Det jeg har funnet ut med mine to 4x4, er at vinterdekkene greier jeg ikke å slite ut før de bør byttes pga at de har blitt harde...

Johan-Kr
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det virkelig meningen at dekk bare skal holde 2 sesonger og ca 15 000 km?

Mulig å vinne frem med en reklamasjon? Blir dyre kilometer hvis man skal betale 50 øre i dekkslitasje pr km og jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig. Begynner å bli tam bak rattet så jeg kjører normalt pent, ser ikke noe med kjørestilen min som skal tilsi så stor slitasje.
Satte på akkurat samme dekk nylig. Men har skjønt nå at dette blir en kostbar affære:eek:. Blir Dunlop neste gang, tenker jeg, på min Saab 9-5.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Saab 9-5 med forhjulstrekk, lavprofil og godt chiptunet? Du vil uansett ikke få sånn voldsom levetid på dekkene foran.

Johan-Kr
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har blitt ganske slitt bak også. Hadde det bare vært foran hadde jeg ikke blitt overasket.

Bortsett fra holdbarheten er jeg meget fornøyd, langt bedre grep på vått føre enn andre dekk jeg har hatt.

Har en gammel SAAB 9-5 med 17 toms hjul og en map for 95 oktan.
 
Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Hva er "treadwear"- verdi på dekkene dine? Tresifret angivelse. Over 300 er brukbart.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ut fra google ser det ut som det er enten 240 eller 280.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har de Contiene, Anonym. Virker å slites raskt, ja. Michelin neste gang.
 

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
575
Antall liker
111
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Har Nokian Hakka Black. Fantastiske dekk, men holder nok ikke mer enn drøye to sesonger. Kjører med firehjulstrekk.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.634
Antall liker
4.243
Sted
Bartistan
Er det ikke helt normalt at klistrete dekk har kort levetid? Det er det du ofrer for dEt veigrepet....?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hver gang jeg går til min dekkpusher for å handle sommerdekk så blir det Pirelli.
Av en eller annen grunn like skeptisk hver gang, men like fornøyd hver gang.
Gode på våt vei (veldig viktig for meg), støysvake (forholdsvis) og slitesterke.
Pris helt OK.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Ser at jeg er langt fra den eneste. Etter en inspeksjon så ser jeg at treadwear indikatoren er 280.

Ser at jeg er langt fra alene om å oppleve kort levetid, litt synd da det er det eneste jeg har å utsette på de. Mye mulig at jeg bestiller 2 stk like dekk da bakdekkene har noen kilometer igjen, blir jo halv pris i forhold til 4 nye dekk.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Tror aldri jeg har kjørt noe særlig over to sesonger med sommerdekkene jeg har hatt opp gjennom årene, alt over er bonus med litt tyngre bil.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Continental lavprofil slites legendarisk fort. Andre dyre kjente merker er ikke spesielt bedre.
Lavprofil dekk har mykere gummi for å veie opp for den lave fjøringen som er i dekket, og for å beholde komfort.
Gode egenskaper på vått og tørt følger med, men holdbarheten blir deretter.

Kjøp gjerne billig dekk med hardere blanding, det vil holde lenger, men en vil ikke ha samme egenskapene.

Beste på holdbarhet er nok old fashion ballongdekk med høy profil. Det ser selvfølgelig ikke like tøft ut, og en har gjerne ikke samme feite kjøreegenskapene på tørr asfalt. Men er mer holdbart og bør da kunne holde til kjøring i 80km/t, eller kjører en som Petter Solberg?

Selv bruker jeg mest penger på vinterdekkene, det er her det er viktig med godt grep!!

No free lunch når det gjelder dette temaet også! :)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Selv bruker jeg mest penger på vinterdekkene, det er her det er viktig med godt grep!!
Støtter denne fullt ut, har alltid brukt noe av de beste vinterdekkene, fordi man når ytterpunktene for egenskapene til vinterdekk mye raskere enn sommerdekk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har piggdekk med flere pigger enn normalt, IceContact 2. Suverene dekk hvis en må ha piggdekk.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Kjører god gammel Volvo 240.
Sommerdekkene har som krav at de skal være svarte, runde og ikke trenge 3kg lodd for å være i balanse.
Vinterdekk så er det ingenting annet enn piggdekk som gjelder, samme f..... hva piggfri fanatikerne sier!
Med kliss nye Hakkapelitta på 240`n graver til og med den bilen seg frem på vinterføre :)

Og ja, jeg har hatt piggfrie dekk. Kan ikke leve med det. Kun brukendes på høyfjellet og i Finnmark der det er så kaldt at en kjører på puddersnø hele vinteren!
En liten isflekk og piggfritt er tapt sak!

Kan gjerne diskuteres, og folk er fri til å kjøre med det de vil, men jeg rikker meg ikke en millimeter fra dette standpunktet :)

Mvh
oks
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg passerte en Q5 som stod fast i en bakke forrige vinter, dekk og sjåfør kan bety mer enn alle mulige hjelpemidler.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Kjører god gammel Volvo 240.
Sommerdekkene har som krav at de skal være svarte, runde og ikke trenge 3kg lodd for å være i balanse.
Vinterdekk så er det ingenting annet enn piggdekk som gjelder, samme f..... hva piggfri fanatikerne sier!
Med kliss nye Hakkapelitta på 240`n graver til og med den bilen seg frem på vinterføre :)

Og ja, jeg har hatt piggfrie dekk. Kan ikke leve med det. Kun brukendes på høyfjellet og i Finnmark der det er så kaldt at en kjører på puddersnø hele vinteren!
En liten isflekk og piggfritt er tapt sak!

Kan gjerne diskuteres, og folk er fri til å kjøre med det de vil, men jeg rikker meg ikke en millimeter fra dette standpunktet :)

Mvh
oks
Tiltredes. Kommer nok til å fortsette med piggdekk til enten klimaforandringene har ført til at vi har varmegrader hele vinteren, eller våre folkevalgte finner ut at det skal være strengste verboten å kjøre med pigger. Har også kusket rundt en del år i bil med bakhjulstrekk, lavt tyngdepunkt, og midtmontert motor med piggfritt på det sentrale østlandet, og det har ofte vært litt i overkant spennende for å si det med så mange ord.
Pusher piggdekk på alle andre som vil høre også, og har påtatt meg ansvar for bilene til både samboeren og muttern som nå begge er ustyrt med Hakka piggdekk i vinterhalvåret.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Dekk er ferskvare...krav til mønsterdybde på sommerføre er -såvidt meg bekjent 1.6 mm. Men det er ikke bare mønsteret, men altså også gommiblanding og alder det kommer an på. Hvor og hvordan du kjører har også sitt å si. Sjekk lasteindeks- gå etter et holdbart, men velkonstruert dekk. Unngå "børning". Skift dem alle fire hvis ett har begynt å vise svakhetstegn- før sprekkene kommer. Om du har tjue år gamle dekk med OK mønster i - skift ut. Gummiblandinga er mest sannsynlig så hard at det ikke er morsomt engang..Bytta til åtte nye , skikkelige van-dekk ifjor..piggfritt Nokian på vinter´n, Nokian C2 sommer. Sikkert, gebyrfritt, komfortabelt, lite rullemotstand, holdbart og laget for min type bil. Batteriet også skiftet (til Optima YTS). Skiftet starter og opphengsforinger foran og bak tidligere i sommer- bilen ligger som limt, og vil tåle kommende vinter mye bedre..Pass lufttrykk og sporing også..
 
Sist redigert:
Topp Bunn