Level/gain når surround receiver brukes som forforsterker?

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei!

Mulig dette er et litt diffust og tullete spørsmål, men jeg prøver.

Har en Arcam AVR 350 surround receiver. Kjøpte nylig en effektforsterker til å drive frontene, nærmere bestemt Coda CS 300.

I Arcamen, som i alle receivere, settes samtlige høyttalere i surround modus til å spille like høyt ved hjelp av level justering til hver kanal.

Den nye effektforsterkeren har "kun" 26 db gain. Den innebygde forsterkeren i Arcamen har en gain på 31 db. I tillegg er senter og bakhøyttalerene mer følsomme enn fronthøyttalerene. Dette medfører at jeg må redusere gain/level til senter og bakhøyttalerene ganske mye.

Da tenker jeg at både den nye effektforsterkeren, og den integrerte forsterkeren i Arcamen, får et relativt svakt signal å jobbe med. Det som bekymrer meg er om dette gjør at jeg ikke får "drevet" effektforsterkerene opptimalt? Vil det være lurere å heller sette opp level/gain på utgangen til fronthøyttalerene? Eller har det ingen betydning og bekymringen min er av sykelig art? ::)

Setter som vanlig stor pris på svar!
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg er svært tynn is her ang. ditt spørsmål om Gain, men slik jeg gjorde det med min Pioneer, brukte jeg pre-out til front-kanalene, og lot receiver`n drive senter/bakhøyttalere.
Fungerte utmerket.

Mvh
Rocker
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Tja, gain kan jo i enkelte tilfeller slå galt ut har jeg opplevd. Men har du prøvd å koble opp? blir det nivåforskjeller?

Mvh. Bjørn
 
O

OldBoy

Gjest
Ivaols skrev:
Hei!

Mulig dette er et litt diffust og tullete spørsmål, men jeg prøver.

Har en Arcam AVR 350 surround receiver. Kjøpte nylig en effektforsterker til å drive frontene, nærmere bestemt Coda CS 300.

I Arcamen, som i alle receivere, settes samtlige høyttalere i surround modus til å spille like høyt ved hjelp av level justering til hver kanal.

Den nye effektforsterkeren har "kun" 26 db gain. Den innebygde forsterkeren i Arcamen har en gain på 31 db. I tillegg er senter og bakhøyttalerene mer følsomme enn fronthøyttalerene. Dette medfører at jeg må redusere gain/level til senter og bakhøyttalerene ganske mye.

Da tenker jeg at både den nye effektforsterkeren, og den integrerte forsterkeren i Arcamen, får et relativt svakt signal å jobbe med. Det som bekymrer meg er om dette gjør at jeg ikke får "drevet" effektforsterkerene opptimalt? Vil det være lurere å heller sette opp level/gain på utgangen til fronthøyttalerene? Eller har det ingen betydning og bekymringen min er av sykelig art? ::)

Setter som vanlig stor pris på svar!
Ikke tullete, dette. Men kanskje litt diffust.

:) :) :)

Men hvis jeg oppfatter dette riktig, så bruker du ikke lenger to av de fem innebygde effekttrinnene i Arcam'en til noe som helst, for der har det nye effekttrinnet ditt overtatt. Hvis dette er riktig, betyr det at du må skru OPP signalstyrken fra pre-out på frontene for å få samme lydstyrke som du hadde tidligere, altså at du kjører med et STERKERE utgangssignal fra forforsterkeren eller inngangssignal til effekttrinnet, om du vil. Det er da dette blir litt diffust for meg. For såvidt jeg vet, foregår level-justeringen i slike surroundforsterkere i forforsterkerdelen, ikke ved at man justerer gain på effekttrinnet.

Når bak- og senterhøyttalerne er mer følsomme enn frontene, betyr det, som du sier, at du må justere ned signalnivået til disse kanalene, men det hadde du jo måttet gjøre likevel, uavhengig av det nye effekttrinnet ditt. Så hvis dette fungerte greit før du koblet til det nye effekttrinnet, skulle det fungere like greit nå. Det eneste du egentlig trenger å gjøre er å heve nivået til frontene, såvidt jeg kan skjønne.

Men jeg har kanskje ikke forstått dette riktig?

:) :) :)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
OldBoy:

- Stemmer, to av fem kanaler blir ikke lenger brukt i Arcamen, den driver kun front og bakhøyttalere nå
- Stemmer at jeg må skru opp gain/level i surroundforsterkeren, ikke i effektforsterkeren, der er det ingen innstilling for gain

- Du skriver at jeg kan/bør(?) heve signalet til frontene, og da er vi ved sakens kjerne. bjornh skriver at økt gain i noen tilfeller kan slå galt ut. Spørsmålet er da om en bør øke gain/level til frontene, eller redusere gain/level til de andre høyttalerene i surroundreceiveren?

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har lest at effekttrinn med lav gain, kanskje helst et problem for rørforsterkere?, i noen tilfeller ikke blir drevet maksimalt hvis utgangsspenningen fra forforsterker ikke er høy nok.
 
O

OldBoy

Gjest
Signalstyrken inn på effekttrinnene må nødvendigvis ha samme nivå gitt samme lyttevolum.

Hvis du reduserer "level" på surroundforsterkeren, trenger du ikke å skru volumknappen like høyt opp, hvis du øker "level", kan du slippe med litt mindre pådrag på volumknappen. Men utgangsnivået må bli det samme til slutt, hvis lydstyrken skal bli den samme.

Så spørsmålet er om du skal ha lavt nivå på "level" og skru volumknappen høyt opp, eller høyt nivå på "level" og nøye deg med et lavere nivå på volumknappen.

Du har jo valget mellom å ta all "level"-justering på frontene, det vil si "opp", eller all justering på de øvrige kanalere, det vil si "ned", eller litt av begge deler. Hva som gir minst forvrengning totalt sett skal ikke jeg ha sagt noe om, men jeg ville tro at det er lurt å la level ligge nærmest mulig +/- null, altså en kombinasjon. Men signalstyrken ut til effekttrinnene må, totalt sett, bli nøyaktig den samme til slutt. Det vil litt høyere foran, i og med lavere gain på effekttrinnet, og uendret nivå ellers.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Synes tanken om å la level ligge mest mulig rundt null på både pluss og minus siden høres fornuftig ut. Kommer derfor til å øke level litt til frontene og redusere litt til resten.

Mange takk for hjelpen!
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Dukket opp et nytt spørsmål da jeg rotet rundt i bruksanvisningen til Arcam AVR 350 her en dag.

Det er mulighet til å stille V for de analoge inngangene. Denne kan settes til 0.5,1,2 eller 4V, der 2V er standard. Settes den ned til f.eks 1V spiller det høyere.

Nu, noen som har en formening om hva dette gjør med signalet med tanke på støy, dynamikk o.l.? Jeg har ikke peiling...
 
O

OldBoy

Gjest
Inngangssignalet bør ligge så høyt som mulig, men ikke så høyt at det blir for sterkt for forforsterkeren.

Jeg antar at forforsterkeren i Arcamen din er designet for å fungere optimalt med et inngangssignal på 2V, som er vanlig på for eksempel RCA-utgangen på CD-spillere.

Hvis inn-signalet er sterkere enn 2V, og du har stilt inn inngangsfølsomheten på 2V, vil du kunne få overstyring i forforsterkeren, og må da velge inngangsnivå 4V, altså en demping av inngangssignalet.

Hvis inngangssignalet er svakere, reduserer du dempingen, slik at forforsterkeren får riktig inn-nivå. Med et for lavt nivå på inn-signalet, må forforsterkeren forsterke opp et svakere signal til samme pre-out-nivå, og det vil gi kunne gi en merkbart dårligere lydkvalitet.

Det pleier å stå i de forskjellige brukermanualene for CD- og DVD-spillere, samt eventuelt DAC, tuner og RIAA-trinn du måtte ha i tillegg, hvilken signalspenning de leverer på de forskjellige utgangene.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Kloke ord som så ofte fra din kant OldBoy :)

Utgangsspenningen fra cd spilleren er i følge manualen 1V. I følge det du skrev blir det da riktig å sette inngangsspenningen i Arcamen ned til 1V (?).
 
O

OldBoy

Gjest
Bare hyggelig hvis jeg kan bidra litt....

:) :) :)

Det blir riktig som du sier: Med forbehold om at du har lest riktig i brukermanualen til CD-spilleren din, kan du stille om inngangsspenningen til 1V, det som Arcam kaller MEDIUM (Ja, jeg har vært inne på Arcam's hjemmeside og sjekket brukermanualen.).

Igjen, hvis du har lest riktig, skal lyden fra CD-spilleren nå matche nivået til de andre inngangene dine. Så får du lytte litt ekstra nøye i starten, bare for å sjekke at det ikke låter forvrengt. Men det går nok bra.

Edit: Litt klargjøring av begreper:

Du stiller egentlig ikke inngangsspenningen når du velger én av 0,5, 1, 2 eller 4 Volt-innstillingene.

Det du gjør er å øke eller redusere den dempingen som inngangssignalet får i receiveren din, før det blir forsterket, slik at dempingen passer til et inngangssignal på henholdsvis 0,5, 1, 2 eller 4 Volt. Fra fabrikken er receiveren stilt inn slik at den er beregnet på å ta i mot et signal på 2 Volt.
 
Topp Bunn