Alt til hus og bolig Levegg - åpen/lukket - erfaringer - stil?

C

Cyber

Gjest
Siden jeg har dratt fruen med til et område der det blåser stiv kuling 29 av 30 dager i året har jeg fått beskjed om å få opp en levegg sporenstreks.

Jeg ser teorien bak det hele går på at man bør ha maks 81% dekket, altså med noget trekk gjennom. Helt tett vegg anbefales ikke. Etter en lokal rundtur ser jeg veldig mange likevel bygger tette vegger.

Jeg er ute etter noen erfaringer med levegger og gjerne tips om ting som man absolutt bør styre unna. Huset er et relativt normalt hus med kledning som på bildet under. Veggen blir ca 175 cm høy - enkel skisse under.

Alternativene er mange:
- Liggende lekter?
- Stående/liggende terrassebord
- Tett vegg i samme stil som husets kledning.
- Noe tett med lufting i topp?


eks.jpg detaljer_kledning-etter_revet-468x311.jpg
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.200
Torget vurderinger
49
Tett vegg gir ofte mer vind på terrassen pga turbulens.
Laget tett selv, syntes det var finest, men erfarte at det ikke hjalp mot vinden.
Hvis det er ly du ønsker er åpen løsning for og bremse vinden best.
 
C

Cyber

Gjest
Skjønner. Da er nok åpen veien. Har vurdert å lage med liggende lekter på 48 mm bredde og ca 1.5 cm mellomrom, men blir vel en lidelse å male/beise.
 

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Tar litt lengre tid, men om du forhåndskapper kledningen og maler den før den monteres på vegg er du spart mye irritasjon.
Hvis du lager seksjoner, med lekter på 120 som skrus fast i staven, så kan disse enkelt demonteres og males liggende i garasje/uthus.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Tett vegg gir ofte mer vind på terrassen pga turbulens.
Laget tett selv, syntes det var finest, men erfarte at det ikke hjalp mot vinden.
Hvis det er ly du ønsker er åpen løsning for og bremse vinden best.

Min erfaring også. Endte til slutt opp med en levegg montert på 4X4 stolper med liggende bordkledning. Bordene ligger slik at de på utsiden dekker hullet mellom de på innsiden. tar bort innsyn men gir tilstrekkelig gjennomlufting til at jeg unngår turbulens over toppen på veggen samtidig som det bremser vinden meget effektivt.
 
C

Cyber

Gjest
Tett vegg gir ofte mer vind på terrassen pga turbulens.
Laget tett selv, syntes det var finest, men erfarte at det ikke hjalp mot vinden.
Hvis det er ly du ønsker er åpen løsning for og bremse vinden best.

Min erfaring også. Endte til slutt opp med en levegg montert på 4X4 stolper med liggende bordkledning. Bordene ligger slik at de på utsiden dekker hullet mellom de på innsiden. tar bort innsyn men gir tilstrekkelig gjennomlufting til at jeg unngår turbulens over toppen på veggen samtidig som det bremser vinden meget effektivt.
Jeg har sett for meg en slik løsning, men føler det blir litt "boks". Hvordan har du behandlet den da? Opphavet har en slik men sjefen i huset er ikke helt enig i at det er en kjekk løsning.
 
C

Cyber

Gjest
Tar litt lengre tid, men om du forhåndskapper kledningen og maler den før den monteres på vegg er du spart mye irritasjon.
Hvis du lager seksjoner, med lekter på 120 som skrus fast i staven, så kan disse enkelt demonteres og males liggende i garasje/uthus.
Veit, har en nabo som har hele stakittgjerdet i seksjoner han kan ta med seg, men jeg så for meg en permanent installasjon.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.459
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Min er malt, samme farge som huset. Glipen mellom bordene er bred nok til at det går an å male det som blir "inne" i veggen uten alt for store problemer. Åpningen mellom bordene er vel 5-6 cm.
 
C

Cyber

Gjest
Vurderte en slik polyestersak, men fikk opplyst at den kun var beregnet på svak vind.

Enden på visa så langt har blitt 80% dekning, vannrette lekte på 48 mm i 180 høyde. Terrassen som forrige eier laget heller med 8 cm i retningen veggen går og innover fra kanten så det var en utfordring for en trenevet akademiker, men nu er veggen 84% fullført og kona er ihvertfall fornøyd - og det er vel det viktigste? Får håpe den stopper no vind også...

FullSizeRender.jpg
 
Topp Bunn