lengden på høyttalerkabler

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
hei folkens
Har det noen praktisk betydning at den ene kabelen er dobbelt så lang som den andre ( 2,5 og ca 5meter)?

Er det noen som kjenner til kabler som heter Atlas Hyper 2? Har fått mye god omtale i engelske medier.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

Det har en betydning for timing mellom de to kanalene, men det spørs om du vil oppfatte en forskjell mellom dem. Du må nesten bare forsøke det ut.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
@tommen: Det kommer an på...

En kabels oppførsel er avhengig av dens elektriske egenskaper, dvs. R, L og C, hvor R er viktigst. En dobbelt så lang kabel har dobbelt så mye av alle tre. Man ønsker at R skal være lav (eller passe), men det kan kompenseres med en dobbelt så tykk kabel, så bli resulterende R lik. Trøbbelet er (kan være) at L og C ikke følger kvadratet av kabelen på samme måte.

Om du velger en kabel (samme type/tykkelse) på 3-6 mm2 skulle de elektriske forskjellene være uhørbare, eller i det minste neglisjerbare med de høyttalerne du viser i signaturen.

Kablene du nevner har jeg ikke hørt om.  
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
tommen skrev:
hei folkens
Har det noen praktisk betydning at den ene kabelen er dobbelt så lang som den andre ( 2,5 og ca 5meter)?

Er det noen som kjenner til kabler som heter Atlas Hyper 2? Har fått mye god omtale i engelske medier.
Dess bedre kabler, dess mindre betydning vil vel en slik forskjell ha?
Kabler som på en eller annen måte begrenser signalet, vil vel gjøre det i større og større grad i forhold til økende lengde.
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Takk for svar så langt.
Jeg har en liten følelse at den kanalen med lengst kabel har et litt lavere nivå enn den andre kanalen, men det blir en veldig subjektiv følelse.
Jeg bruker Linn K20 kabel i dag og synes den er ok, men kabelspøkelset lurer i bakgrunnen spesiellt etter at jeg kjøpte nye høyttalere.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
tommen skrev:
Takk for svar så langt.
Jeg har en liten følelse at den kanalen med lengst kabel har et litt lavere nivå enn den andre kanalen, men det blir en veldig subjektiv følelse.
Jeg bruker Linn K20 kabel i dag og synes den er ok, men kabelspøkelset lurer i bakgrunnen spesiellt etter at jeg kjøpte nye høyttalere.
Jeg tror du har rett i din antakelse.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Linn K20 er relativt tynn, uten at jeg helt husker hvor tynn.
Men det er ikke sikkert at kanalubalansen skyldes kablene. Mange tradisjonelle volumpotmetre er ulineære nok til at det er hørbart, og dersom de nye høyttalerene har en annen følsomhet enn de gamle kan det være at problemet ligger der.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Prøv å bytt om på kablene da vel! Selv om jeg kan skjønne at den korte biten kan være en anelse for kort for den lange siden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K20 er vel ikke spesielt tynn med sitt 4 mm2 tverrsnitt? Den har iallefall lav impedans og kapasitans, og er egnet for veldig lange trekk. I tillegg er det jo en rettelig god kabel som låter den veldig bra i de applikasjoner jeg har hørt den i, og jeg hadde vel ikke trippet med utålmod for å bytte den ut til noe snakeoil jeg iallefall.

De har byttet om på induktans og impedans på sitt sheet her, men dataene finnes der.

http://linn.co.uk/files/a747d8be/k20_info.pdf

Den viktigste grunnen til å bruke like lange lengder er vel allikevel stabilitet i utgangstrinnet på stereoforsterkere som ikke er buffret for alle mulige eventualiteter. Forskjellig kapasitiv og induktiv belastning på to kanaler kan på de rette forsterkerne skape krøll.

Du bør ikke være kar om å høre nivåforskjell på 2.5m, svarende til 0.0125 Ω. Da har du i så fall veldig skarpe sanser. Jeg har ikke regnet på hva det vil bety i dB, men neppe hørbart som nivåforskjell.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
K20 er vel ikke spesielt tynn med sine 4 mm2? her, men dataene finnes der.

http://linn.co.uk/files/a747d8be/k20_info.pdf
I stand corrected. Og takk for PDF.
Det er større kanalubalanse i et volumpot enn hva denne kabelen kan skape.

En annen sak er at disse Larsenhøyttalerne belyder veggen og taket i stor grad. Er disse flatene akustisk homogene hos deg, tommen?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det er ikke nivåforskjell du evt. hører, derimot reduseres spesielt hørbart bassdynamikk i høyttalerkabler.
Dobler du tverrsnitt oppveier du lengdeforskjellen.
Som Karma riktig påpeker vil tapet være mindre med nedre kabel, kunsten er da bare å vite hva som er bedre. Hint; tykk massiv 8)


Mvh. RS
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man oppveier vel ikke lengdeforskjellen for annet enn resistansen vel? Dobler du tverrsnitt så reduserer du riktignok resistansen til det halve, men du dobler kapasitansen, og halverer induktansen. Ikke alle forsterkere reagerer like entusiastisk på det. Men det er jo vel verdt å prøve om man tror det skal gi resutater, K20 koster lite.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Men de færreste opplever å høre forskjell mellom to kabler på 2,5m og 5m..? -hvor mange meter skal til før en desibel forsvinner?
 
Topp Bunn