Lengde på bassport for 2-veis gulvstående, tuning rundt 48Hz

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Jeg har tenkt å tilpasse en bassport til en 2-veis gulvstående høyttaler. De indre dimensjonene på kabinettet er i cm 26 dybde x 20 bredde x 86 høyde. Og det er et 8" Seas CA21RE element (papir-membran) i fronten høyt oppe med diskant ovenfor, slik det vanvligvis er. Med en utregning så gir det 45 liter, i tillegg så er det dempemateriale på veggene.

Har kommet frem til at jeg vil ha tuningfrekvens 48Hz, eller rundt 50Hz. Ikke nede på 35Hz. Da elementet ikke har så kraftig membran, men er mer musikalsk av seg.


plassering av port :cool:
Jeg skal sette bassporten på sideveggen av kabinettet omtrent 15-20cm under nederste kanten av basselementet. Slik at den er ganske nærme basselementet for bra output (at lyd-trykket ikke faller), samt at den også peker i en annen retning enn fronten i tilfelle eventuell kansellering med basselementet.
I tillegg kan bassen fra porten få noe hjelp av bakveggen i lytterommet. Vil gjerne ha litt økt nivå i bassområdet.
Bassporten er 6.6cm i diameter, og synes det holder. Da jeg ikke skal spille spesielt høyt.


volum til kassen ???
Blir volumet regnet som 45 liter når kassen er så høy, sammenlignet med dybde og bredde? Da jeg ikke helt vet om det er best å ta utgangspunkt i 45liter med dempemateriale som kan være 50liter. Eller at den nederste delen av kassen ikke så effektiv som det øvre volumet, og at det er bedre å ha en utregning med 35 liter volum. Selv tror jeg at tuningfrekvensen til porten kan bli noe bredere med en slik gulvstående kasse. At tuningfrekvensen legger seg rundt noen hertz.

Linear Team sin vent calculator gir gode resultater, og en testutregning samsvarer bra med vent-tuning artikkelen til troelsgravesen. Bortsett fra at tuningfrekvensen blir lavere når det er dempemateriale i den 29.5 liter kassen han bruker.


lengde på port ???
utregning for bassport med 6.6cm diameter og 50liter: 48Hz gir lengde 5.3cm 51Hz gir lengde 4.1cm
utregning for bassport med 6.6cm diameter og 45liter: 48Hz lengde 6.5cm 51Hz gir lengde 5.2cm
utregning for bassport med 6.6cm diameter og 35liter: 48Hz lengde 9.9cm 51Hz gir lengde 8.1cm

Synes selv det ser ut som at bassporten kan være ganske kort. Gjør det noe om bassporten er 7.5 cm når diameteren er 6.6cm?
7.5cm er kanskje den korteste lengden som er fornuftig for dette.
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Her er bassportene ferdig tilpasset i lengde, de ble 6.8 cm. Diameter innvendig er 6.6cm. Det passer bra til elementet og kabinettet. En utregning med 45liter fra Linear Team sin vent calculator gir en vent tuning på 44.3Hz.

Hvis kabinettet har et større volum med dempemateriale tilsvarende 50liter, så er frekvensen 42Hz. Hvis kabinettet har et volum tilsvarende 40liter for de formlene som er brukt til kalkulatoren, så er frekvensen 47Hz. Det blir ikke montert på en stund. Men en slik bassport hever vel nivået oppover i frekvensen et stykke også, sammenlignet med lukket kasse.

DSC_0025 – Kopi.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Bassrefleks forandrer kun responsen i nedre område, ved å flytte resonansfrekvnesen litt nedover i forhold til et lukket kabinett. CA21RE har en oppgitt Qt på 0,48 som relativt høyt for å passe til bassrefleksavstemming. Elementer med Qt under 0,40 regnes vanligvis for å passe bedre til bassrefleks. Oppgitt Fs - frilufts resonans, er 31 Hz. Da synes det å tune for 48Hz svært høyt - antatt normal avstemming for refleks vil trolig være rundt 35Hz for dette elementet, men jeg har ikke regnet på det i forhold til kabinettvolumet. Det er flere måter å avstemme et reflekskabinett på, ved å variere lengden på porten og kabinettvolumet, som igjen gir forskjell i frekvenskurven nedover, men også forskjell i impulsresponsen i nedre område. Den i alle fall tidligere mest brukte for mindre kabinetter er QB3 - 3.ordens kvasi-Butterworth.
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Ca21re er utgaven med vanlig magnetstørrelse, Ca21rex hadde større magnet, og passet bedre med mindre kabinettvolum. Den bassporten jeg tenker å bruke er en tilnærming til en god løsning for høyttaleren, og ikke helt perfekt eller optimalt. Da Ca21re gjerne vil ha større kabinett. Det er ikke sikkert elementet klarer å imponere så mye under 40Hz med 45liter kabinett, da frekvenskurven faller ganske mye. Høyttaleren har ganske stor lyd/stort lydbilde, men bassen oppleves ikke som spesielt frempå med lengre port.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ser du har brukt kalkulatoren til Linear Team, har du prøvd WinLsd for å se ca. hvordan elementet vil fungere i br med den kassestørelsen?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Du kan jo gjerne prøve, men dette elementet trives nok best et sted rundt 100l for bassrefleks. Et bassreflekssystem faller av mye fortere nedover i frekvens, - normalt 24dB/oktav når man kommer et stykke ned på flanken, en QB3 avstemming er tilnærmet 18dB/oktav i øvre del av kurven, mens et lukket kabinett faller av med 12 dB.
Uten å ha simulert dette, har jeg en mistanke om at du får både bedre bass og faktisk lavere bass med et lukket kabinett. Alternativt kan du jo eksperimentere med aperiodisk avstemming - stapp skumgummi eller et par sokker i porten,- varier gjerne "tetthet" med mer eller mindre skum eller sokker :) - alt . fjern hele porten og legg et lokk over, når du blir enig med deg selv om hva som låter best.
Etter et PC-havari rundt juletider har jeg ingen simulatorer installert ... dette går på gammel "gefühl..."

Forresten så finner du mer om forskjellige avstemminger her..Bass reflex alignments explained - Step by step - Audio Judgement
"Loudspeaker Cookbook" av Vance Dickason beskriver også dette på en grei og ikke altfor teoretisk måte....
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Synes dette blir seende litt "ugreit" ut i WinLsd.

 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Just precis, sa svensken.... rød kurve er alt for liten box og for høy avstemming. 50L lukket ser faktisk ikke så hoppende gæernt ut, og gir utvilsom beste resultat med det volumet, - på den annen side så er det svært mange kommersielle høyttalere som er designet med nettopp den pukkelen, da det gir illusjonen av "mer bass".
Kan også jo være verdt å senke portfrekvensen til ca 40 Hz og se hva som skjer....
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Ja, ser den simuleringen i WinLsd. Glimrende med input. Lyden ble litt kjedelig i lukket kasse med gulvstående 45l og dempemateriale. Har allerede gulvstående kasse på 45l. Også vil jeg gjerne ha noe heving i bassen, og diskant som spiller noe lavere enn mellomtone igjen. Det kan hende bassporten heller bør være 10-13 cm og 6.6cm i diameter. Men på databladet til Seas H397 så detter nivået endel nedenfor 60Hz i lukket kasse på 20liter. Det er vel noe med at elementet ikke er helt nytt... Da mange nye elementer er lagd for volum langt mindre enn 100liter. Det kan faktisk hende at bassen kan imponere med en slik heving. På det høyeste ser den toppen/pukkelen ut som 4.3dB, men kan vel hende det er bedre med en mindre heving/pukkel på 2dB.

Når jeg ikke spiller så høyt så er det heller ikke helt sikkert at elementet og høyttaleren klarer å få en bassport på 13-15cm og 6.6cm i diameter til å fungere. Da det kan vel tenkes at det er nødvendig med noe lydtrykk for å få bassporten til å fungere.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Prøv med litt lavere tuning. En av grunnene til slike pukler er at både kabinett og portresonans faller helt eller delvis sammen. Med lavere tuning flyttes portavstemmingen nedover og pukkelen blir mindre
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg lurer litt på hva årsaken er til at du skal ha en bassreflekstining så høyt i frekvens med det elementet og det kassevolumet?

Frekvensresponsen blir helt på bærtur med denne tuningen. Hvis du isteden går på lukket kasse med 45 liter, få får du en F3 på 50Hz.

Her er en kjapp og dirty simulering. Rød graf er bassrefleks tunet på 48Hz, mens grønn graf er lukket kasse på 45 liter.
IMG_2492.jpg



Johan-Kr
 

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Har ikke helt tid til å prøve å utdype så mye. Men tviler på at elementet spiller noe særlig under 35 Hz. Amplituden til Ca21re øker også når frekvensen stiger, at elementet spiller høyere på 1250Hz enn 250Hz. Og et vanlig 2.orden passivt low-pass filter skal gi flat frekvensgang? Det er ikke helt sikkert. Da det er bare et 2.ordens lowpassfiler til Ca21re elementet. I lukket kasse på 45 liter så kom ikke den dypere bassen seg helt med. Men som det ble nevnt, kan hende en bassport med dia 6.6 cm og lengde 10-12 cm er mer korrekt. Jeg tror egentlig av hevingen fra 200Hz og nedover kan bidra til en jevnere frekvenskurve. Synes det fungerer bedre på film og med lytteposisjon i sweet-spot, når bassen har en heving og diskanten ligger litt lavere enn mellomtoneområdet. At diskanten ikke stikker seg frem, og at bassen spiller/ligger noe høyere og kan imponere.
 
Topp Bunn