Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei! Jeg bruker mellomhjul fra Italienske Audiosilence og der får du et knippe med silikon-ringer på kjøpet.Det virker som det ulik hardhetsgrad på disse O-ringer
    og det skulle passe for ulik tyngde på platetallerken.Mellomhjul er laget i alu. med en upåklagelig finish.
    Jeg har stablede tallerkener på min Lenco L75 og mellomhjulet har ingen som helst problemer med den ekstra tyngde som dette medfører.
    Jeg vil anbefale dette mellomhjul for passform og finish er topp.Plast er nå plast.
    Mvh Kenneth
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Fine de hjulene derfra, jeg har metallhjul av den enklere typen på spilleren jeg bruker, eller skulle ha brukt. Men nå skal den få ny kropp og da tenkte jeg å starte opp en orginal L75 jeg har i mellomtiden.
    Denne har plasthjul men det er helt tight på akslingen men gummien kjennes steinhard ut. Tenkte kanskje det kunne brukes med ny gummi.
    Men da er det vel kanskje like greit å gå for et metallhjul med en gang?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Anngående hjulet fra Audiosilente, er det noe kast i de dere bruker?

    På Lencoheaven er det flere som har sidekast og høydekast ser det ut til.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Anngående hjulet fra Audiosilente, er det noe kast i de dere bruker?

    På Lencoheaven er det flere som har sidekast og høydekast ser det ut til.
    Hei! Jeg har ikke hatt problemer med kast i hjulet fra Audiosilence.Er aksling i orden skulle dette ikke by på problemer.På dette hjulet smøyer du forsiktig over O-ring
    og monterer hjulet på aksling.Så har du mest sannsynlig et hjul som er bedre enn det originale.Og husk at dette hjul er en god del billigere enn originale hjul.
    Mvh Kenneth
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Da ble det nytt hjul da, så får vi se.
    Så da er det vel bare å finne frem håndoverfres og fineerplatene..........

    Audiosilente2.JPG
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Da ble det nytt hjul da, så får vi se.
    Så da er det vel bare å finne frem håndoverfres og fineerplatene..........

    Vis vedlegget 362859
    Ja der har du det.God presisjon i disse mellom-hjul.Husk å ha en liten droppe olje på aksling før du trer det på.Er spent på plinth.Du må holde oss oppdatert med
    bilder.
    Mvh Kenneth
     

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Dette er kanskje ikkje riktig plass å spørre, men eg tenkte å skaffe meg ein ny pickup til min L75. På den har eg ein Esoter Track Ten-arm, som er meir eller mindre identisk med Jelco SA-250ST. Eg høyrte ein AT 440ML/occ på ein RB300-arm nylig og blei imponert av det. OCC-versjonen er vel ute av produksjon for tida, men det finnes jo mla og mlb-versjonar av samme pickup.

    Dette med å matche tonearm og pickup er eg fortsatt relativt grønn på, og eg har prøvd å finne ut av det, men eg har ikkje klart å hovudet mitt heilt rundt dette. Difor spør eg, og håpar på svar: vil AT 440mla vere ein god match for ein Jelco SA-250ST på ein L75?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hallo Lenco venner !

    Med en spiller på vei ut så er det på tide å fullføre min andre Lenco. Det gjenstår klarlakk / vannsliping / polering av toppen , samt demping og montering.
    Videre skal tallerken poleres , og jeg bestiller sannsynligvis en 10mm acrylmatte for å øke høyden på tallerkenen. Her er første teaser på hvordan spilleren
    kommer til å bli. Kjører et mye mere moderne preg på denne , men fremdeles med et classic look !

    LOA 1.jpg

    LOA 4.jpg

    LOA 3.jpg

    LOA 2.jpg
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Utrolig fin!

    Hvor har du kjøpt gummimatten som er på bilde?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Matten fulgte spilleren , jeg mener det er en litt nyere variant enn den jeg har på min første spiller. Synes den passet veldig bra til armen. Jeg designer spilleren ut fra hva som dukker opp av armer , slik at armen blir en avgjørende faktor med hensyn til fargevalg og stilen på hele spilleren. Kjenner det kan bli vanedannende dette her !
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Soundscape kan sine saker! Fingernem type.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det Fosse , blir rent ydmyk her jeg :) Nå skal det sies at Plinthen ikke er mitt verk , så det handler mye om å sette sammen de rette komponentene ,
    samt likk pussing og lakkering osv.

    Strålende fornøyd så langt , selv om det må kalles en fattigmanns Garrard dette her !
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Troels Gravesen er kjent for sine ypperlige høyttalerkonstruksjoner. Jeg tror han har ørene på rett plass. Han lot Garrarden gå etter å ha bygget seg et Lenco-prosjekt.

    my-turntables
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Joda, man kan dra den lenger enn langt hvis man kjører løpet helt ut. Var vel Jean Nantais som sørget for at disse spillerne fikk sin renessanse.
    Med ekstremt massive kabinetter og modding av det meste av mekanikken så var det mange som fikk en overraskelse over resultatet.
    Kan kanskje diskuteres hvor mye Lenco det er igjen av disse spillerne , men de er tross alt bygget opp rundt en gammel Lenco.

    Kan hende jeg tar den helt ut på en fremtidig spiller , i tillegg til mellomhjulet så kan man bytte lagere i motor samt ny bæring til tallerken osv. Det custom lages
    deler all over. Kunne vært artig med en 12 tommers arm versjon også.

    Her er en Nantais Reference :

    PurpleheartReference7-800x600.jpg
     

    Liveatleeds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    344
    Antall liker
    1.024
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Da er hun i hus... Mangler headshell (på vei) og tyngre armlodd, noen ideer til en rimelig og god riaa til en Shibata DL 103?

    P1050165.jpg


    P1050159.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Første tester lover godt for min andre Lenco her. VTA mildt sagt på trynet , så jeg venter på ekstra 10mm acryltallerken.

    Mellomhjul fra Audiosilence , Italia er på plass så verket går smooth......... Siste finjusteringer kommer når tallerken er på plass.

    L2.jpg


    L1.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Med fare for en viss overeksponering av den sorte dame her - så kjører jeg på med noen siste bilder. Fikk acryl tallerken fra UK i dag , og VTA er nå på plass.
    Kunne stablet en ekstra Lenco tallerken , men jeg ønsket et mindre brutalt / mere diskret uttrykk og synes dette ble bra. Det følger med en gummiring for å dempe acrylplata , men jeg synes den ser så bra ut uten at jeg antagelig dropper å bruke den. Bare noen siste justering av arm og pickup nå , så kan man snurre litt vinyl her.

    L1.jpg

    L2.jpg

    L4.jpg

    L5.jpg
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Flott sak! Ser ut som du har en DL 103 på en superlett arm. Gå det bra?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det gjenstår å prøve , første test var lovende , men jeg skal finjustere arm og pickup og eksperimentere med oljedemping. I følge Opera Consonance så skal den funke bra med de fleste MC pickuper. Jeg har satt på en Denon 103 R.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Heilt rått, spør du meg. :cool: Jeg tør ikke sende bilde av min L75. Ser ut som et vrak i forhold. Men spille -78 rpm - det kan den med glans. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for hyggelig feedback. Støvlokk - vel , sort pianolakk og støv går ikke så bra sammen , men jeg får bruke støvkluten så lenge. Har så langt ingen planer om lokk ,
    det stiligste hadde i så fall å fått til et med hengsler - så det hele så litt "ferdigkjøpt" ut. Målet har vært å få en finish som ikke står tilbake for fabrikkerte produkter -
    helt i mål er jeg nok ikke , men jeg er tross alt fornøyd med resultatet. Den kremfargede lakken var av dårligere kvalitet enn forventet, så moralen må bli - hold deg til et merke du kjenner fra før. Den ble ikke hard nok til at jeg fikk polert den "glassfinishen" jeg ønsket. Kan hende jeg lakker den på nytt en vakker sommerdag , selv om det antagelig bare er meg som pirker.

    Så til Denon dl-103 R. Av det lille jeg har spilt hittil så kan jeg ikke forstå annet enn at dette funker bra. Jeg har testet Denon i 12 tommers Jelco , Audiocraft AC 300 , SME 3009 mk II , og Mørch DP 6 med tungt armrør - på litt forskjellige spillere.

    Opera Audio armen virker ganske nøytral , dvs. den lar deg høre pickupen - uten å synge med slik mange eldre armer gjerne gjør. Jeg har lagt nåletrykk på 2,5 gram , og den sporer bra . Har så langt ikke fylt opp olje i lageret på armen , men kommer til å sjekke ut dette etter hvert. Første post nå blir å få en stabil forlengelse av senterspindelen på tallerkenen.

    Her er spilleren i aksjon , side om side med sin slektning ( jeg burde ha rydda først , men skitt au).

    L7.jpg

    L8.jpg
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.309
    Torget vurderinger
    5
    Veldig fine spillere! Kan du si noe om styrker og svakheter ved disse to comboene? Hvilken foretrekker du rent lydmessig?

    Skal se om jeg får børstet støv av min L75 etter hvert :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg må innrømme at jeg liker Denon 103 R. Den er ikke perfekt , men har en spillestil som var direkte årsak til at jeg begynte å stelle litt med gamle platespillere igjen.
    Det er lett å få fot med en Denon 103. Den har ikke stålkontroll på perspektiv , plassering av instrumenter osv. , men en herlig organisk klang og bra driv.
    Den andre spilleren er påmontert en Audio Technica AT33EV. Jeg skal innrømme at comboen med Grace armen kanskje ikke er optimal. Grace armen har en litt varmere og fyldigere klang i mellomtonen enn Opera Consonance , og AT33 EV heller jo også mot det varme - altså så kan det bli litt for mye av det gode. Det blir mye matching og personlige preferanser her. Kan være at jeg switcher pickuper og ser hvordan det bærer av sted. Jeg vil i så fall bli litt mere kjent ved egenskapene til de forskjellige armene. Om noen har forslag til en supermatch med Grace armen - som ikke koster skjorta , så er jeg lydhør !
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig fine spillere! Kan du si noe om styrker og svakheter ved disse to comboene? Hvilken foretrekker du rent lydmessig?

    Skal se om jeg får børstet støv av min L75 etter hvert :)
    Nå er det byttet Pickup's på riggene her - noe begge nyter godt av ! Har forøkt å finne ut av hva folk bruker på Grace 714 , og det er minst like mye synsing og mening som det er faktisk erfaring med disse. Noen mener at teoretisk skal ikke armen være god match for DL 103 serien , mens faktiske brukere har meldt at det er den beste armen de har prøvd en DL 103. SÅ - frem med skrutrekker / lesebriller ect.

    Lenco med Grace 714 og Denon DL 103 R spiller nå med saftig punch og tilstedeværelse. Litt sånn liten scene / klubbfeeling - og ganske så engasjerende.

    Lenco med Opera Consonance T988 og Audio Technica AT33EV handler i mye større grad om luft og perspektiv. AT33EV trives etter min mening bedre i denne armen. Lyden er mere laidback , og som sagt veldig luftig. God bredde og dybde med bra plassering på ting. Begge riggene har bra tonal balanse , og hvem man foretrekker kommer mye an på hva man spiller - jeg sier ja takk begge deler !

    Altså vinn - vinn dette her. 2 rigger som spiller bedre enn før. For meg handler dette først og fremst om å kose meg med å skape vakre spillere ut av vintage utstyr ,
    samtidig som jeg kjører på mest mulig value for money når det gjelder utstyr (les arm/pickup) - og ser hvor langt man kan dra den uten å selge skjorta.

    Jeg vet folk bruker ganske mye dyrere pickup's i en Opera C T988 enn jeg har nå , men det handler ikke for meg om best mulig til enhver pris.

    Vel - tiden vil vise om det blir flere Lenco prosjekter. Kan jo røpe at jeg har en arm på vei - den er kjøpt med en Thorens spiller , men kan meget mulig havne på en Lenco. Jeg har andre planer for Thorensen...........

    Denne montert på en blodtrimma Lenco - time will show :

    Rabco2.jpg
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Jeg har en beltedrevet L85 som har stått lite brukt i mange år. Beltet var noe stivt, så jeg kjøpte nytt i fjor, da ble jeg kvitt en "kink" for hver runde som kom av en permanent bøy i gummien, det kunne teoretisk skapt litt wow når den passerte. Nå er det bra.

    Problemet er at den går ørlite grann for sakte, synlig på det innebygde stroboskopet. Motoren er synkronmotor, men sakker selvsagt litt pga friksjon. Har smurt opp tallerkenlageret uten at det gjorde susen. Da den var ny var den perfekt på hastighet. I tillegg har den en trinnløs hastighetsjustering: en intern oscillator kan generere en egen 50 Hz +- 6% for pitch-korreksjon, og den må da stå på + maksimum for å få riktig hastighet. Dette tyder på at noe ikke er perfekt. Hvordan kan jeg i tilfelle få smurt opp selve motoren, jeg ser ikke noe logisk punkt å angripe den ørlille motoren. Det er ikke så mange andre kilder til friksjon.

    Er det noen med erfaring fra denne modellen? I 1971-72 syntes jeg denne spilte i en høyere divisjon enn L75, særlig med tanke på rumble fra mellomhjulet, og det mener jeg fortsatt, selv om L75 har oppnådd kultstatus.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fikk i dag litt småkjekke deler til mellomhjul-armen:
    teflon washers og collar.jpg

    Mellomleggs skiver i teflon som skal hindre slark i mellomhjulet og dermed forbedre hastighets stabilitet. De orginale brun-røde skivene er tynne og slitte på alle delearmene jeg har tilgjengelig. Og slarket i mellomhjulet er påtakelig selv om jeg strammer mutter/seger-ring som strammer kobling av hjulet. Monterte på nyprodusert mellomhjul av typen som er omtalt litt lenger oppe i tråden. Selv om dette hjulet går smoothere enn orginalhjulene opplever jeg fremdeles noe slark. I følge Lencoheaven brukere skal disse teflonskivene løse problemet. Settskruen har til hensikt å gjøre det enklere å justere/få av og på hjulet på den armen jeg har i bruk som har seger-ring. Betalte 8 Euro for kitet inkl. porto (sendes som brev). Skal rapportere om virkning når jeg får mekka litt i løpet av kvelden.
    Kan forøvrig anbefale de omtalte mellomhjulene. Med rød O-ring er det mer dynamikk og tydelige forbedringer i bassområdet. Har bare den røde O-ringen så jeg kan ikke uttale meg om forskjeller med de forskjellige O-ringene.

    Edit: Klarte ikke dy meg og har montert kitet med suksess! Slark i mellomhjulet er borte og settskruen gjorde det ganske enkelt å få korrekt moment og dermed var slarket borte. Målte med Dr. Feichert plate og platterspeed app og hastigheten er merkbart mer stabil. Når det er sagt, er armen med seger-ring kortere der man trer på mellomhjulet. Settskruen satt mye bedre på armen jeg har med muttere som holder mellomhjulet på plass. Der er behovet for en slik settskrue imo mindre. Det var ikke noe problem å få festet settskruen, men det krevde litt kløkt så ikke den ble dratt skjev da jeg strammet til.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei.
    Tilbake i denne tråden etter et lite avbrekk. Morsomt å se hva fingernemme folk får til. Bildene til Soundscape er fantastiske.

    Siden jeg nevnte plastlokk for en tid tilbake: Noen som har et lokk til L75 liggende, eller som vet et sted man kan få tak i et? Jeg kan bestille et på mål fra Tyskland (jf "plastlokk-tråden"), men det er liksom ikke helt det samme. Da blir det uten hengsler og sidestøtte. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hei, plukket opp en L75 fra en bruktsjappe i dag og prøver og lese meg litt opp. Hadde L78 i standardutførelse i 10-15 år og husker ikke hvor den ble av men uansett nå tenkte jeg og plukke litt på denne da. Starter med "olje og dekkskift" så skal jeg høre litt på den.

    Ser det går an å gå ganske langt med disse og det er jo gøy. Tenkte å bruke originalt chassi og arm i starten så får vi se om tenningen på ny plinth og arm plutselig er der.

    Men et en ting jeg lurer litt på, hva er greia med doble tallerkener?

    :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Leser Lenco stoff som rakker om dagen, her bilder av mine to spillere som ble erhvervet for noen hundre her om dagen...

    20160717_220901.jpg




    20160717_221012.jpg


    Begge er navngitt ITT og har norsk tekst. Ikke hatt tid til å begynne men til uken skal knivlager sjekkes, samt vask og smøring av lagere. Min 75 har plast mellomhjul. Er det dårlige greier? Forresten, er det noen som har de små proppene som skal stå der støvlokkets støtte hviler? Mangler et par. Et penere støvlokk er også interessant
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei! Det bor mye godt i disse spillerne.Mellomhjul fra Audiosilence er en fin oppgradering som ikke koster skjorta.Finner dette på E-bay.
    Dette er et mellomhjul med gummiringer som du lett kan skifte ut ved behov.Se mitt Lenco-album om du lurer på noe ang.mellomhjulet.
    Lykke til med de fine platespillerne.
    Mvh Kenneth
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    En liten update fra meg. Jeg hadde besøk av Wer (Werner) fra Lencoheaven forumet i begynnelsen av Juli. Det er han som selger de små settene med teflon mellomleggs skiver og settskruer m.m. Han påpekte at mellomhjulene fra Audiosilence kanskje ikke var optimale av flere grunner 1. akslingen på mellomhjulet hadde etter hans erfaring ikke tighte nok toleranser og ville dermed ha noe slark uansett om man brukte hans feflon-washer kit. Han anbefalte Norbert sine mellomhjul som etter hans mening var bedre laget med mindre toleranse for slark. 2. O-ringen er svært vanskelig å få på uten at den blir vridd. Er den vridd, vil dette bidra ytterligere til ujevnheter i kraft-overføringen mellom motor og tallerken og dermed påvirke hastighets stabilitet negativt.

    Werner inspiserte mitt mellomhjul og var ikke fornøyd med det. Han mente at det fremdeles var slark og han påpekte i tillegg vridning på O-ringen. Noe av det morsomme med Lenco spillerne er at det går an å eksperimentere med ny-produserte deler som er forholdsvis rimelige så jeg fulgte Werners råd og bestilte nytt mellomhjul fra Norbert x-L75diy, det kostet meg ca 55 Euro inklusiv frakt. Dette mellomhjulet er en eksakt kopi av orginalen, men har en merkbart tightere kobling rundt akslingen på mellomhjulsarmen. Lydmessig er første inntrykket at hastigheten nå er mye jevnere. Dette bekreftes med enda bedre målinger med Feickert appen, men noe av det jeg likte i bassen med Audiosilence hjulet mangler med Norberts hjul. Sistnevnte har mindre gummi rundt metallet enn Audiosilence hjulet og oppleves lydmessig å ha en tightere og strammere bass, mens hastighets stabiliteten med Norbert hjulet gir hørbar gevinst på f.eks lange orgel/synth toner og mer ro i lyden. Alt i alt fremstår Norbert's mellomhjul som mer nøyaktig maskinert med tightere kobling og mindre slark enn Audiosilence mellomhjulet. Har også tenkt å teste Norbert sine nye akslinger for å se om de har en ytterligere positiv effekt.

    Så har jeg også et større prosjekt på gang med nytt cnc frest plinth med forsenket PTP6 med plass til to armer og utskiftbare armbord. I tillegg går jeg for ekstern motorstyring (Nigel's Speed Controller) som liliya har sagt seg villig til å bygge for meg. Hadde jeg visst at jeg fikk laget en motorstyring litt før, hadde jeg bestilt PTP5. Ikke for at jeg er misfornøyd med Corian plinthet mitt, langt i fra. Det er bare det at jeg digger muligheten for å gjemme mest mulig av stålplater o.l under tallerken. Det nye prosjektet blir garantert knallfint! Så får jeg også gjort meg erfaring med tre plinth kontra corian plinth.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Brukte litt tid på å gi Lenco bastarden min litt omsorg når jeg likevel holdt på å fikle med mellomhjul. Smurte opp aksling og byttet olje på lageret. Lurte på om kanskje fjæren som står mellom mellomhjulsarmen og basen kanskje var noe slakk. Leste litt på Lencoheaven om Jean Nantais modifikasjon med vekter og ser at det er blandede erfaringer med dette. Så leste jeg om at noen hadde gjort en liknende modifikasjon med "buksestrikk" som ikke morkner like lett som gummistrikker. Raidet konas syskrin og testet litt frem og tilbake og voila, nå er hastigheten dønn stabil innenfor +/- 2% varierer mellom 33.2 og 33.4. Endte opp med en noe strammere stikk enn jeg trodde var lurt til å begynne med. Lydmessig var det også en opptur med mye mer fylde og sprett i mellomtone og vips så var den tøffe bassen jeg fikk med Audiosilence mellomhjulet der. Og det var ikke snakk om små nyanser. Forklaringen er nok at koblingen mellom motor og tallerken (torque) blir bedre. Billigste oppgraderingen på lenge! Dette burde jeg jo ha testet ut for lenge siden:rolleyes:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vi hadde en fin tur Kristihimmelfartsdag og endte opp på Sætre i Hurum.
    I bagasjen ble det plass til en flott L75 sammen med planter som var kjøpt inn på turen.
    Nå skal den få nye signalkabler og plugger.
    Neopren og Neutrik.
    Samt en USA-1 jeg har liggende.
    Jeg husker Lenco fra jeg var i militæret i Bodø rundt 1970. Den gangen valgte jeg Dual.
    Den er resirkulert for mange år siden. Nå er det altså et nytt forsøk med mellomhjulspiller.
    Vis vedlegget 321325
    Tiden har gått uten at noe har skjedd med min Lenco.
    Inntil for 2-3 uker siden.
    I dag:
    IMG_2740.jpg


    FullSizeRender (8).jpg


    Et par uker til så spiller den musikk :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn