Lei av ustabil spenning (også drittlei støy)....

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Har tanker om å bestille MGE Pulsar CT30 for å få stabil spenning døgnet rundt, er lei av å kun få fullt utbytte av anlegget sent på kveld og natt. Har fra før en Shunyata Hydra Model 8 som jeg fremdeles skal bruke, men kobler en Pulsar CT30 inn i nettet før denne. Regner med at dette vil gi en bedre løsning når det gjelder støy/dynamikk forholdet, fremfor å gå for feks. en løsning ala PSAudio Power Plant Premier. CT30 koster noen kroner, ca. 10.000kr for en CT30, men det er småpeng vurdert opp mot irritasjonen som ustabil spenning skaper. Vil plassere CT30 i et annet rom, og bruke en lengre strømkabel inn til Hydra 8 som står ved anlegget.

Power (VA/Watts) 3000/2400, det burde holde for mitt anlegg, og er faktisk nesten 1000w heftigere enn feks. en Power Plant Premier.



http://www.mgeups.com/products/pdt230/powcond/ct/index.htm
 
J

Jurassic

Gjest
Re: Lei av ustabil spenning....

Så det er spenningsvariasjonene du vil ha bort? Bare nysgjerrig jeg
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Så det er spenningsvariasjonene du vil ha bort? Bare nysgjerrig jeg
Både og egentlig (kunne kanskje tatt med støy også i overskriften ;) ), CT30 tar seg også av filterering, den har totalt elektrisk skille mellom inntaket og uttaket, altså støy fra nettet blir ikke tatt med videre inn til Hydra'en. I tillegg gjør Hydra'en en siste rensing av strømmen, før den blir matet inn i anlegget.
Stabil spenning vil som en bonus i tillegg til å gi bedre lyd, også forlenge levetiden på det elektriske utstyret.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Re: Lei av ustabil spenning....

Tror jeg skjønner hvor Jurassic vil... Det er overharmoniske (av 50 Hz) du er redd for. "Spennngsnivået" er vanligvis størst mellom sommer og vinterhalvåret. Normalt "stiller det lokale e-verket om" (trinnkobler på trafo) slik at spenningen er høyere om vinteren grunnet høyere strøm uttak
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Tror jeg skjønner hvor Jurassic vil... Det er overharmoniske (av 50 Hz) du er redd for. "Spennngsnivået" er vanligvis størst mellom sommer og vinterhalvåret. Normalt "stiller det lokale e-verket om" (trinnkobler på trafo) slik at spenningen er høyere om vinteren grunnet høyere strøm uttak
Omstilling mellom sommer/vinter er en bagtell, om spenningen ellers hadde vært konstant  innenfor halvåret ;) , har sett variasjoner fra 217v til 237v innenfor samme dagen. Det overharmoniske du nevner blir også elegant eliminert av CT30, så jeg krysser fingrene for at resultatet blir toppers  :)

Edit:
Står noe mer her for de som er interessert:
http://www.mgeups.com/download/doc_intl/powcond/ctuk.pdf
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.999
Antall liker
6.219
Re: Lei av ustabil spenning....

Spennende
 
J

Jurassic

Gjest
Re: Lei av ustabil spenning....

Du skjønte hva jeg mente du 2m.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.678
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Har akkurat kjøpt et fullt Tice- opplegg, Power Block, Tice Titan og Power Station, for å se om jeg kan gjøre noe mer spenningsvariasjoner og RF. Får det levert i morgen. Er veldig spent på virkningen.
mvh
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Re: Lei av ustabil spenning....

Omstilling mellom sommer/vinter er en bagtell, om spenningen ellers hadde vært konstant  innenfor halvåret ;) , har sett variasjoner fra 217v til 237v innenfor samme dagen. Det overharmoniske du nevner blir også elegant eliminert av CT30, så jeg krysser fingrene for at resultatet blir toppers  :)

Edit:
Står noe mer her for de som er interessert:
http://www.mgeups.com/download/doc_intl/powcond/ctuk.pdf
Var ikke meninga å ta motet fra deg. Mulig spenninga varierer så mye hos deg. Har ikke foretatt målinger hos meg selv, men vil tro det er avhengig av hva som er koblet på samme trafokrets som deg.
Galvanisk skille bør være et absolutt krav om du ønsker "ren og stabil spenning".
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

2m, MULIG spenningen varierer så mye her også...helt annen by enn Janhella. Her også varierer det mellom 218 og 237V HELE dagen og hele året, ingen endringer på sommer/vinter som nevnt over. Jojotendenser...

Har også som J gått lei av dette og bestilt meg PS Audio PPP. Iom. at jeg nettopp har lagt opp nye kurser og ledningsstrekk forkastet jeg selv tanken med evt. UPS el.l. som skal forsyne kursene(e) da kjelleren ville blitt noe full...

Håper på mere testresultater J når du får prøvd! :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Var ikke meninga å ta motet fra deg. Mulig spenninga varierer så mye hos deg. Har ikke foretatt målinger hos meg selv, men vil tro det er avhengig av hva som er koblet på samme trafokrets som deg.
Galvanisk skille bør være et absolutt krav om du ønsker "ren og stabil spenning".
Tar ikke motet fra meg ;D men jeg forutsatt vel for mye kjennskap til Hydra'en jeg har samt CT30 som jeg sendte linken til....
Der står alle de tingene du og Jurassic lurte/tenkte på som feks. galvanisk skille ;)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

2m, MULIG spenningen varierer så mye her også...helt annen by enn Janhella. Her også varierer det mellom 220 og 232V HELE året, ingen endringer på sommer/vinter som nevnt over.

Har også som J gått lei av dette og bestilt meg PS Audio PPP. Iom. at jeg nettopp har lagt opp nye kurser og ledningsstrekk forkastet jeg selv tanken med evt. UPS el.l. som skal forsyne kursene(e) da kjelleren ville blitt noe full...

Håper på mere testresultater J når du får prøvd! :)
PPP er nok bra saker, men er redd den ikke dekker mitt behov, og det kan fort bli dobbelt så dyrt.....
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Jepp, tenker på muligens 2 til...får prøve den første litt intensivt først! :)
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Re: Lei av ustabil spenning....

Huffda ;), var ikke meninga med for og mot her da.
Vi hang vel oss mer opp i tittelen for emne. Det er nå engang slik at det lokale e-verket har i sine leveringsbetingelser at de skal levere en spenning på 230V +/- 10 %
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Og det er nettopp problemet. Vi snakker da om spenning fra 207V og oppover. På mitt anlegg høres spesielt Preen ut som dritt jo lengre ned spenningen synker...problemet blir jo værre og værre når kravene til mere og mere forbruk av strøm blant folk stiger.

Og vi skal ikke engang begynne å diskutere både den forrige og denne regjeringen som sitter med begge henda opp i hekken uten å ha tatt tak for å rette på elektrisitetsforsyningen her i landet. Bor selv i Midt-Norge og gleder meg ikke fremover... :(
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Kikket litt på spec'en på CT-serien. Denne er vel ikke en regenerator men kutter alt av spenning over/under 230V +/-5% ? Ser ihvertfall slik du fra .pdf'en som ligger på weben deres.

Forskjellen til PS Audio PPP er at denne regenerer spenningen fullstendig til 230V +/- 0%, dvs. helt jevn spenning uavhengig av "normal" veggspenning, dvs. hvis veggspenningen blir "unormal" f.eks. under 200V og over 250V slår sikringsskretsene inn og stopper boksen. Iom. at spenningen er fullstendig regenerert vil heller ikke dritt fra forsyningssiden nå uttakssiden hos PPP.

Men, fordelen med CT er høyere belastningsmulighet enn PPPs 1500W.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Kikket litt på spec'en på CT-serien. Denne er vel ikke en regenerator men kutter alt av spenning over/under 230V +/-5% ? Ser ihvertfall slik du fra .pdf'en som ligger på weben deres.
Er ikke dette i prinsippet det samme som en isotrafo/skilletrafo gjør?

Slike er det jo mange som har prøvd med varierende resultat. Hadde en selv en på 2,5Kw. Fungerte bra på en preamp jeg hadde, men dårlig på andre ting..
Sammenlignet med f.eks PowerPlant var effekten bokstavelig talt som dag og natt.

Ligger forresten en på ebay:
http://cgi.ebay.com/Topaz-Ultra-Iso...2616892QQihZ014QQcategoryZ42881QQcmdZViewItem

Nye:
http://www.provantage.com/mge-t100h-2500~7MGES02R.htm
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Er ikke dette i prinsippet det samme som en isotrafo/skilletrafo gjør?

Slike er det jo mange som har prøvd med varierende resultat. Hadde en selv en på 2,5Kw. Fungerte bra på en preamp jeg hadde, men dårlig på andre ting..
Sammenlignet med f.eks PowerPlant var effekten bokstavelig talt som dag og natt.

og da mener du hvem virket hvorledes på dag og natt
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

og da mener du hvem virket hvorledes på dag og natt
Isotrafo gav hos meg små forskjeller og kun positiv på pre, mens PowerPlant gav større positive forskjeller på alle kompontene. Men setter selvsagt begrensninger hvis man har effekthungrige forsterkere.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Isotrafo gav hos meg små forskjeller og kun positiv på pre, mens PowerPlant gav større positive forskjeller på alle kompontene. Men setter selvsagt begrensninger hvis man har effekthungrige forsterkere.

så da er det å forstå slik at det ikke er noen vei utenom en
PowerPlant for og nå den perfekte lyden.

jeg lurer på enting.om vi da kjører rør amper ville ikke mye av nettstøyproblemene forsvinne da?
rør har større toleranse eller hur 8)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Kikket litt på spec'en på CT-serien. Denne er vel ikke en regenerator men kutter alt av spenning over/under 230V +/-5% ? Ser ihvertfall slik du fra .pdf'en som ligger på weben deres.

Forskjellen til PS Audio PPP er at denne regenerer spenningen fullstendig til 230V +/- 0%, dvs. helt jevn spenning uavhengig av "normal" veggspenning, dvs. hvis veggspenningen blir "unormal" f.eks. under 200V og over 250V slår sikringsskretsene inn og stopper boksen. Iom. at spenningen er fullstendig regenerert vil heller ikke dritt fra forsyningssiden nå uttakssiden hos PPP.

Men, fordelen med CT er høyere belastningsmulighet enn PPPs 1500W.
Du har lest om PPP som du ønkser at den skal være, ikke som den faktisk er ;D synes det er rart at PSAudio ikke har klart å fylle ut en standard tabell med alle tekniske karakteristikker som alle som driver med strømprodukter utenfor hifi-verdenen leverer....
PPP reduserer støy (THD) med en viss faktor, men den eliminerer den desverre ikke, PSAudio kommer med uttalelser som "reduserer THD med opptil 10 ganger", hva sier det?, man er da interessert i et nivå i prosent som uansett forhold innenfor arbeidsområdet er max støy på utgangen....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Er ikke dette i prinsippet det samme som en isotrafo/skilletrafo gjør?

Slike er det jo mange som har prøvd med varierende resultat. Hadde en selv en på 2,5Kw. Fungerte bra på en preamp jeg hadde, men dårlig på andre ting..
Sammenlignet med f.eks PowerPlant var effekten bokstavelig talt som dag og natt.

Ligger forresten en på ebay:
http://cgi.ebay.com/Topaz-Ultra-Iso...2616892QQihZ014QQcategoryZ42881QQcmdZViewItem

Nye:
http://www.provantage.com/mge-t100h-2500~7MGES02R.htm

Da har du kun tatt hensyn til det galvaniske skillet, men en CT boks er da mye mer enn bare det. Blir nesten som å sammenligne en Lada og Ferarri, begge er biler, men der stopper vel den sammenligningen........
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

::) Om denne ene hadde vært nok, ville jeg valgt PSAudio, men blir dyrt med 46.000,- for 2 stk.

Se på den da, bare ber om å bli tatt med hjem ;D come to daddy

 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

Lekker ja! :D

Gleder meg til å høre min i systemet, men TTT hos produsenten...blir vel like over nyttår er siste beskjed.

De driver og pakker opp og tester HVER boks med maks belastning før sending. OK med QC men hallo...
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Re: Lei av ustabil spenning (også drittlei støy)..

Har tanker om å bestille MGE Pulsar CT30 for å få stabil spenning døgnet rundt, er lei av å kun få fullt utbytte av anlegget sent på kveld og natt. Har fra før en Shunyata Hydra Model 8 som jeg fremdeles skal bruke, men kobler en Pulsar CT30 inn i nettet før denne. Regner med at dette vil gi en bedre løsning når det gjelder støy/dynamikk forholdet, fremfor å gå for feks. en løsning ala PSAudio Power Plant Premier. CT30 koster noen kroner, ca. 10.000kr for en CT30, men det er småpeng vurdert opp mot irritasjonen som ustabil spenning skaper. Vil plassere CT30 i et annet rom, og bruke en lengre strømkabel inn til Hydra 8 som står ved anlegget.

Power (VA/Watts) 3000/2400, det burde holde for mitt anlegg, og er faktisk nesten 1000w heftigere enn feks. en Power Plant Premier.



http://www.mgeups.com/products/pdt230/powcond/ct/index.htm
Vet du om det er noen som selger disse i Norge? Vurderer en selv.

OS
 
K

kiwi

Gjest
Re: Lei av ustabil spenning....

Testet strømrenseren fra Burmester i går, den målte 230/231 V i hele går så det lover vel bra for meg :)

Huffda   ;), var ikke meninga med for og mot her da.
Vi hang vel oss mer opp i tittelen for emne. Det er nå engang slik at det lokale e-verket har i sine leveringsbetingelser at de  skal levere en spenning på 230V +/- 10 %
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Re: Lei av ustabil spenning....

Er ikke dette i prinsippet det samme som en isotrafo/skilletrafo gjør?
Da har du kun tatt hensyn til det galvaniske skillet, men en CT boks er da mye mer enn bare det. Blir nesten som å sammenligne en Lada og Ferarri, begge er biler, men der stopper vel den sammenligningen........
En "ren skilletrafo" vil ikke eliminere ujevnt spenningsnivå. Kun dette med galvanisk skille som nevnt over. Ønsker du stabil og ren spenningsforsyning er det nok utstyr som CT boksen som Janhella har tipset om som gjelder (finnes selvfølgelig annet utstyr med tilsvarende funksjonalitet).
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning (også drittlei støy)..

Er det dokumentert hvorfor det lyder bedre på kvelden/natta?

Spennende om du får bukt med problemet. Du må poste resultat Janhella, er også drit lei de "dårlige" periodene!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

En "ren skilletrafo" vil ikke eliminere ujevnt spenningsnivå. Kun dette med galvanisk skille som nevnt over. Ønsker du stabil og ren spenningsforsyning er det nok utstyr som CT boksen som Janhella har tipset om som gjelder (finnes selvfølgelig annet utstyr med tilsvarende funksjonalitet).
Isotrafoer har galvanisk skille mellom primær og sekundærsiden så vidt jeg vet.

Her er data på den jeg hadde:
http://www.mgeups.com/products/pdt120/powerc/t1/t1.pdf

Er fortsatt usikker på hva som er forskjellen bortsett fra at de er ulike produkter innefor samme område som CT30.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
Re: Lei av ustabil spenning....

den har du ikke fortalt om...er det hørbar forskjell hos deg ? eller er det litt tidlig enda. håper jeg kan ta tøfflene en kveld til uka. spennende dette.
Testet strømrenseren fra Burmester i går, den målte 230/231 V i hele går så det lover vel bra for meg :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Isotrafoer har galvanisk skille mellom primær og sekundærsiden så vidt jeg vet.

Her er data på den jeg hadde:
http://www.mgeups.com/products/pdt120/powerc/t1/t1.pdf

Er fortsatt usikker på hva som er forskjellen bortsett fra at de er ulike produkter innefor samme område som CT30.

Et eksempel:
Ser ut som denne leverer lik spenning ut som inn, altså 217v inn 217v ut, CT30 har spennigsregulering feks. 217v inn kan reguleres til 230v ut.....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Lei av ustabil spenning....

Testet strømrenseren fra Burmester i går, den målte 230/231 V i hele går så det lover vel bra for meg :)
Du får altså det du betaler for, ihvertfall i går ;D
 
Topp Bunn