Lei av hele hifi greia..

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
noe har skjedd, gidder ikke høre på musikk eller anlegget lengreSer ikke vitsen av å sitte på "hobby rommet" og lytte mere, vil heller sitte på kjøkkenet og lese avisen... ??? ???

....er det farlig? kan det kureres?


hjælp.. :'(
Sleiven
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Helt normalt hvis man har gjort litt mye av det en periode.
Ta deg en måneds pause fra alt som har med hifi å gjøre så skal du se at hifignisten kommer tilbake i fullt monn ( enten du vil det eller ikke ::)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvor lenge har du hatt symptomene?
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Er det lenge siden du kjøpte noe nytt?
 
J

J.J

Gjest
Det skjer ifra tid til annen .. Gi deg selv en pause frem mot høsten .. det er jo tross alt MYE som er artigere nå på våren / sommeren enn å høre på HIFI... (now i`m getting killed) ;D Men det er sant assa ... :p
Kos deg med avisa og kaffekoppen... finn på noe annet en stund og så kommer hifi paranoia over deg tilslutt og fanger deg med sine klamme og farlige tentakler ...... IGJEN.... :D
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Ingen kløe... hevelser eller annen kvestelse? Kan være et virus..... Prøv å slappe av, ikke henge deg opp i problemet. Er ingen fare så lenge du tenker på det... hvis det hadde gått 6 uker uten at du hadde blitt bekymret... den er værre. Du har ikke forelsket deg vel...?? Det kan være skummelt for både det ene og hint....


I beste mening, god bedring!

-Y
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
forslag:
flytt anlegget ut i stua.
bruk det når du/familien vil høre på musikk.
drit i hobbyrom og "hi-fi".
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Lær deg et instrument. Kanskje å banne i kirka, men å spille/opptre sammen med andre gir meg ofte mer enn å sitte i godstolen og lytte.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Sunn reaksjon! Les avisen og drikk kaffe med god samvittighet. Hifi er ikke viktig. Musikk er viktig for noen. Hvis det gjelder deg kan du beholde anlegget, og hvis ikke så selg det og gjør noe annet.
 
M

musicus

Gjest
Gago skrev:
forslag:
flytt anlegget ut i stua.
bruk det når du/familien vil høre på musikk.
drit i hobbyrom og "hi-fi".
Støttes! hifi interessen har minsket, mens musikk gleden har økt...

mvh
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ingen fare Sleiven. For min egen del har jeg vært der du er mange ganger. Var faktisk borte fra Hi-Fi i 5-6 år, men så kom trangen etter god lyd igjen. Ikke minst gleden å samle på musikk. Tror det beste for deg er å pleie musikk interessen og la utstyrs manien få seg en god hvil. Kanskje det er en god idé om du kan få familie eller venner med på musikk interessen og glemme teknikken bak det hele?
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Hurra, du er kurrert!

Men, nei. Dette er vanlige vårsvingninger som dessverre er forbigående.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Plerier ofte å skje dette når man har nådd "målet".
Ofte er veien til målet det som driver en, og gjør hobbyen spennende. Når man så har oppnådd det man ønsket blir spenninga og dermed noe av interessen borte (for en periode).
Ofte veldig positivt for lommeboken og forholdet til kona ;D
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!
.....som mange sier det går i rykk og napp, noen ganger er nappet lengre enn rykket, men du kommer nok til og kose deg med Hi-Fien igjen!

Er litt selv der , litt lei av sirkuset, men det går over...! ;D

Vh

S
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Du kan også la interessen gå en annen retning. Jeg er en miljøvennlig audioarkelog som drar hjem apparater fra loppis, bruktmarkeder eller gjenvinningsstasjonen. Setter i stand og bruker noe, selger eller gir bort annet.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Men hvis du er fornøyd med anlegget, ikke selg det. Det tror jeg fort man kan komme til å angre.
Støtter Gago's forslag. Flytt anlegget ut i stua, hvis mulig. Driv med andre ting en stund, og nyt det.
Tror neppe behovet for god lyd forsvinner når man først har fått teften. Derfor dumt/dyrt å selge bare fordi man har en "downperiode".
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
noe har skjedd, gidder ikke høre på musikk eller anlegget lengreSer ikke vitsen av å sitte på "hobby rommet" og lytte mere, vil heller sitte på kjøkkenet og lese avisen... ??? ???

....er det farlig? kan det kureres?


hjælp.. :'(
Sleiven

Hva slags hjelp er det du trenger?

Det høres ut som et sunnhetstegn, IMO, at du tar en pust i bakken.

Kanskje er du i ferd med å gå fra "Audiophilia Nerviosa" som er en dyr og tidkrevende sykdom å dra på, til fordel for den mildere og mer godartede " Audiophilia Simplex".

Den sistnevnte fører bare til at du kan nyte musikk på det anlegget du nå engang har, uten å tenke så mye på lyden av musikk.

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Sleiven skrev:
noe har skjedd, gidder ikke høre på musikk eller anlegget lengreSer ikke vitsen av å sitte på "hobby rommet" og lytte mere, vil heller sitte på kjøkkenet og lese avisen... ??? ???

....er det farlig? kan det kureres?


hjælp.. :'(
Sleiven

Hva skjedde siste gangen du rota i jungelen av kabler bak racket, ble du bitt av noe, en kabel-snake, kanksje? Og sist du antistatbehandlet kablene dine, hva skjedde da?

Det står på boksen: ECO STATIC INHIBITOR, ikke ECO STATIC INHALATOR!!
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg er ikke Hi Fi intressert - men elsker musikken . Skal ikke musikken være medisin for sjelen da . Hvis ikke anlegget får frem disse følelsene /magien i musikken så har man nok et stykke igjen til målet . Musikk må man ha hver dag slik som mat og drikke -hvis ikke :'( :'( Jeg anbefaler Sleiven å begynne å synge foran speilet på badet -det kanskje hjelper ! ;D Hvalross.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Audiophile-Arve skrev:
Sannsynlegvis har du nådd ein farleg alder. Sjekk blodtrykk og hormonspeil. Et sunt, reduser mat- og alkoholinntak.
Nei, nei....en skikkelig god whisky er virkelig prikken over i'en til ei lyttestund hos meg!! Men også her har hifi-interessen gått i bølger. vinylen har vært parkert i flere år, men nå har den vært fremme igjen i over et års tid. Spilletida varierer imidlertid noe. Som nå i påska, har skiturer, kakao og kvikk-lunsj med familien vært "tingen". Og med våren i anmarsj, er det masse annet å finne på - så hvorfor ikke bare gi f...i hifi'en inntil lysten til å lytte, bytte litt på kabler osv. kommer tilbake. For det gjør den. Jeg tror ikke at sånn periodisk fidelity-impotens er permanent. Husk at summen av laster er konstant, så det er sikkert noe anna trivelig du gjør meir av!

;D Mvh. VilhelmW
 
U

utgatt60135

Gjest
Sleiven skrev:
noe har skjedd, gidder ikke høre på musikk eller anlegget lengreSer ikke vitsen av å sitte på "hobby rommet" og lytte mere, vil heller sitte på kjøkkenet og lese avisen... ??? ???

....er det farlig? kan det kureres?


hjælp.. :'(
Sleiven
Hm ....

Er det HiFi´n eller musikk du er mett av?

Hører du mye på samme musikk? Det er jo ikke noe rart at man kan bli lei av musikk i en periode, men 6 uker høres mye ut. At man mister noe interesse for HiFi er heller ikke så rart, og der er det mer naturlig at det kan vare over lang tid.

Jeg har ikke samme interessen for HiFi nå mye fordi jeg ikke har økonomi til å bytte ut noe og ingen stor grunn til å gjøre det heller. Man må nesten utøve hobbyen aktivt for å holde interessen oppe. Jeg hadde helt sikkert gått lei av musikk også om jeg ikke stadig fant nye flotte plater, men bare hadde spilt de samme gode.

Merkelig flytting fra Høvdingen forøvrig. OT?
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Musikk går i bølger for meg i hvertfall. Jeg har 2 sider av min musikkpersonlighet:

1. Punk, metal, ska, rock, alternativt
2. House, trance, techno, big beat, electronica

Jeg varierer mellom disse 2 med gjerne ett og et halvt års mellomrom. Nå er jeg HELT mettet på nummer 1, og interessen for sjangere i nummer 2 er på vei opp. Kanskje det kan ha noe med musikken å gjøre? Lenge siden du oppdaget noe nytt?

Hvis ikke er nok en pause som flere har foreslått ikke å forakte. Lysten kommer tilbake av seg selv! 8)
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
578
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Sett opp et gammalt "vintage" anlegg i stua. Høyttalere med pappmembraner, lampettledning-kabler og en gammel Tandberg receiver. Kloble til CD-spilleren og nyt musikk. Glem øretrettende hifi, og gled deg over musikken!!!

;-)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.807
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje du trenger nye musikalske impulser, Sleiven.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Tuxflux skrev:
Musikk går i bølger for meg i hvertfall. Jeg har 2 sider av min musikkpersonlighet:

1. Punk, metal, ska, rock, alternativt
2. House, trance, techno, big beat, electronica

Jeg varierer mellom disse 2 med gjerne ett og et halvt års mellomrom. Nå er jeg HELT mettet på nummer 1, og interessen for sjangere i nummer 2 er på vei opp. Kanskje det kan ha noe med musikken å gjøre? Lenge siden du oppdaget noe nytt?

Hvis ikke er nok en pause som flere har foreslått ikke å forakte. Lysten kommer tilbake av seg selv! 8)
Hmm.. Jo, musikk går i bølger, og det er forskjell på musikksmak. Personlig har jeg forståelse for at du blir lei av de 2 sidene av din musikkpersonlighet, men det kommer av at det er så langt fra min musikksmak. Hva med å forsøke med en del høydare innen jazz og klassisk? Da har du i alle fall to mulige utganger:

1 - Du blir begeistret over "ny" og spennende musikk
2 - Du synes dette er pyton og går tilbake til dine 1 og 2 sjangere.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
bambadoo skrev:
Kanskje du faktisk er "kurert"?
Har aldri hørt at det går an, men kansje det er unntaket som bekrefter...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Grunnen at jeg sier det er faktisk ikke bare er spøk. Det finnes en "definert" lidelse som sier noe når hobbier overtar endel av tankesettet til folk. Leste en artikkel for en tid tilbake. Dette kan resultere i dårlige forhold og innesluttethet samt mangel på sosial stimulans. En setter ikke pris på de "andre" ting i livet (mister fokus).

Klarer ikke å finne dokumentasjon på det nå.
 
T

timc

Gjest
Tipper det er forbigående. Selv går jeg i Hifi-Dvale om sommeren.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.468
Antall liker
31.824
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
kjoenik skrev:
Men hvis du er fornøyd med anlegget, ikke selg det. Det tror jeg fort man kan komme til å angre.
Støtter Gago's forslag. Flytt anlegget ut i stua, hvis mulig. Driv med andre ting en stund, og nyt det.
Tror neppe behovet for god lyd forsvinner når man først har fått teften. Derfor dumt/dyrt å selge bare fordi man har en "downperiode".
Støtter dette forslaget (som også mange andre gjør ;)), husk at nå kommer vår/sommer (HiFi-lavsesong) og da kan du ta tak i andre gode prosjekter (som jeg håper og tror du har), så ordner detta sæ sjæl uten noen medisiner eller piller ;D
I tillegg står anlegget inntakt når lysten kommer sigende, og det gjør den, tro meg ;)
Lykke til Sleiven!

gismo
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Gago skrev:
forslag:
flytt anlegget ut i stua.
bruk det når du/familien vil høre på musikk.
drit i hobbyrom og "hi-fi".
Har vært inne på tanken,men rom layouten er vanskelig og bestyrerinnen godtar ikke svære dingser i stua... ???
Nå går det på minibokser ala Yamaha i siste Fidelity..
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Dette kan løse mange problemer rundt om i de norske hjem. Alt i en pakke og fortsatt på et nivå, som bringer det glade budskapet frem i musikken. Sleng på Naim sin Sub og det spiller omtrent fullrange også. Så er det bare å glemme Hi-Fi og snurre skiver, streame musikk eller hva en du foretrekker :)

 
U

utgatt60135

Gjest
Hvor bliver det av Sleiven ::). Vi er her for å trøste og hjelpe deg ut av knipen ;).

Du har vel ikke blitt lei av HFS? Det er i såfall meget alvorlig og da må det kanskje en psykolog til eller innleggelse med kraftig kur.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
La hele lekerommet med stereoen stå i fred og kos deg med andre ting så lenge.
Ut på høsten tenker jeg du får en trang til å utforske den mørke side igjen.
God Sommer!

;)
 
Topp Bunn