Digitale avspillere Legge til harmonisk forvrengning

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Er det noen på forumet som har eksperimentert med å tilføre justerbar forvrengning til stereoanlegget sitt?

Tatt i betraktning hvor utbredd teknikk dette er i musikkproduksjon var det svært lite å finne om tema for hi-fi. Det finnes massevis av hardware produsenter som lager såkalte fargebokser for studio. Men det virker være bred enighet om at denne type farging av lyd med harmonisk forvrengning er godt egnet, om ikke bedre egnet for utførelse i det digitale domenet i studioets DAW hvor man derfor finner hundrevis av ulike plugger dedikert denne oppgaven.

Har søkt litt for hjemmebruk, men eneste jeg fant var FortVita sin analoge Audiovisore som henvender seg til studio og hjemmebruk og bruker ulike «magiske» transistorer. ForteVita

Egentlig lurer jeg på om det finnes en slik effektboks for kommersiell bruk? Eller eventuelt om dere kjenner til en oppdatert linux software spiller med bra brukeropplevelse som har støtte for VST plugger?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.663
Torget vurderinger
10
En enkel måte er vel å koble inn et rørbuffer?

F9C21605-7825-4E74-B29B-C80FB28757A8.jpeg




Ellers så har denne DSPn rørsimulering:

Analog-Precision
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Skal du ta `an helt ut, så finnes jo denne:

uln8.jpg


Software heter MIO Console

MioConsoleWindow_2d.jpg


Der ligger en lang rekke presets med forskjellige rør/transformatoremuleringer med dertil hørende forvrengningsspektra. Litt dyr, men den kan også brukes til pre, AD/DA, delefilter, delay, kompressor,osvosv.



Mvh
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Blir ikke dette litt som å putte 3 sukkerbiter i teen din, enda den som laget den til deg allerede har gjort det samme?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.843
Antall liker
10.663
Torget vurderinger
10
Blir ikke dette litt som å putte 3 sukkerbiter i teen din, enda den som laget den til deg allerede har gjort det samme?
Godt poeng. Men hadde vært gøy å høre.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.566
Antall liker
27.602
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er litt gøy, da, å leke seg med rør-, trafo- eller FET-vreng. Hos meg har jeg lagt på litt transformatorvreng, men det er en god del andre å velge i:

From Mild to Wild with the Twist of a Dial!
When we released the 2d card and MIO Console v.5 for our interfaces, we introduced a new feature called Character. To create Character we asked our beta testers to send us their favorite analog processing devices; the mic pres, DIs and EQs that they used for recording, mixing and mastering. We then used SpectraFoo TM to measure the ways that these processors changed the sound run through them, in particular the way the analog circuits add distortion. Finally, we modeled this distortion using our +DSP technology.

Transformer: Jensen transformer-coupled input.
Valve: A tube-based EQ input
FET: Model of a solid state (transistor) front end.
Soft Sat: Tube-based EQ with saturation.
Boutique Tube: Hand-made tube mic pre.
American Transformer 1: A variation of the “Transformer” model.
American Transformer 2: Second variation of the “Transformer” model.
California Tube Mic: American designed tube mic pre.
California Tube Line: American designed tube line input.
Modern Tube DI: Mastering quality tube DI.
Modern Tube EQ: Mastering quality EQ.
Modern Tube Soft Sat: Mastering quality EQ with saturation.
Modern Tube LG: A tube mic pre with a low gain setting.
Modern Tube MG: A tube mic pre with a medium gain setting.
Modern Tube HG: A tube mic pre with a high gain setting.
Modern Tube Sym: Mastering quality EQ
Modern Tube Soft Sat: Mastering quality tube mic pre with saturation.
Classic British Mic Pre: A favorite large console mic pre.
American Solid State: FET mastering EQ.
California Vocal Box: Transformer coupled tube vocal processor.
California Vocal Box Drive: Transformer coupled tube vocal processor with increased gain. British Mic Pre Clone: A popular clone of a favorite British mic pre.
Mvh
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Takker for innspill og interesse til tråden. Liker godt sammenligning med sukkerbiter og har lyst å kommentere hvordan jeg tenker her. Merk at jeg lytter lite til klassisk musikk og forstår at deler av sammenligningene brukt kan være mindre relevant for den sjangeren, men...

Som kjent foregår det meste av musikkproduksjon i dag med bruk av simuleringer av alt fra mikrofoner, miksepulter til instrumenter. I forsøk på forenkle bruk av slike finnes produkter som f.eks. https://www.softube.com/console1.php hvor programvaren simulerer det meste av EQ kurver/fase, forvrengningskurver på kanaler og miksbusser, kompressorer m.m fra SLL og Neve pulter. Med et enkelt menyvalg bytter man signaturlyd fra en million kroners miksepult til en annen million investering.

Tanken som har slått meg er at når så mye av det jeg lytter til er produsert på digitale signaturer av analoge kretser hvorfor har ikke samme skjedd innen konsumer hi-fi?
Vi strever etter å forsøke gjenskape det vi «tror» master teknikeren hørte da hen kjørte siste finstuss av EQ kurver og forvrenging. Det uten å vite noe som helst om lytterom, høyttalere eller forsterkere brukt. Dette fristiller oss i stor nok grad til at jeg tenker at 3 sukkerbiter kanskje heller er 2. Så kan jeg velge om jeg vil putte 0 eller flere ekstra i teen. Dette tenkesettet har i mange år tillat meg å benytte EQ i stereoen, men nå har jeg vurdert om jeg kan ta den enda litt lenger.

Når vi setter sammen våre ulike anlegg er det som skiller dem mest bortsett fra hvordan de påvirkes av rommet dets egenskap til å få ulike deler av frekvensbåndet til å «blomstre» for å bruke en hi-end utrykk. Og hen ansvarlig for produksjonen benytter ofte harmonisk forvrengning og dynamisk komprimering av frekvensbånd som verktøy til å få ønskede deler av lyd spektrum (instrumenter) til å ta større eller mindre plass i lydbildet ved behov.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Blir ikke dette litt som å putte 3 sukkerbiter i teen din, enda den som laget den til deg allerede har gjort det samme?
Jeg opplever selv at det meste spiller bra hvis anlegget og akustikken holder høyt nivå. Men for det første kan det være en utfordring å komme dit for mange av ulike grunner. For det andre finnes det mange dårlige innspillinger og mikser med så store avvik at det fort kan låte både ræva og slitsomt med litt høyt volum over lengre tid på et avslørende anlegg. Og da enten bruke EQ eller tilføre harmonisk forvrengning kan gjøre disse innspillingene mye mer spiselig. Fordelen med å legge på harmonisk forvrengning framfor å bruke EQ er at det går fort. Bruk av EQ går det gjerne mer tid til.

Dessuten er dette langt mer fleksibelt enn å kjøpe seg kulørt elektronikk som fungerer som en fastslåst EQ.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.387
Antall liker
3.568
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Orso, du får vel denne funksjonen i den nye preampen din også? Litt off topic: vet du om det vil være mulig å legge inn Audiolense korreksjons filer i den?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Orso, du får vel denne funksjonen i den nye preampen din også? Litt off topic: vet du om det vil være mulig å legge inn Audiolense korreksjons filer i den?
Ja, Analog-Precison har tube emulation.

Kan se ut til det skal være mulig å laste inn Audiolense filtre så sant de ikke har for mange taps. Se spørsmål under og svar fra utvikler.

This box looks very interesting indeed. One question about the DSP functionality: Is it possible to load filters generated from room correction software such as Acourate, Audiolense or Dirac?

You can load FIR filter tap coefficients from a file so I don't see why not.

Depends how many taps you need of course because that resource is not unlimited.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.291
Sted
Ytterst i havgapet...
Litt interessant, denne tankegangen, Problemet er vel at man i utgangspunktet kun ønsker like ordens harmoniske, da alle oddeordens fra 5. og oppover er direkte "umusikalske" da de faller utenfor og imellom i tonerekka. I tillegg slår et slikt resonnement totalt beina under alle diskusjoner om kabler, EQ og mye av det fjaseriet som nå preger bransjen og miljøet.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Litt interessant, denne tankegangen, Problemet er vel at man i utgangspunktet kun ønsker like ordens harmoniske, da alle oddeordens fra 5. og oppover er direkte "umusikalske" da de faller utenfor og imellom i tonerekka. I tillegg slår et slikt resonnement totalt beina under alle diskusjoner om kabler, EQ og mye av det fjaseriet som nå preger bransjen og miljøet.
Det er relativt enkelt å få en transistor eller et rør til å lage forvrengning. Men som du sier det å kontrollere hvilke harmoniske overtoner du får ut er mer utfordrende i det analoge domenet. Derfor interessen for å gjøre det digitalt. Linken min i første post er et godt eksempel på problemstilling da produsenten tilbyr produktet med 4 ulike transistorversjoner.

Dessuten er dette langt mer fleksibelt enn å kjøpe seg kulørt elektronikk som fungerer som en fastslåst EQ.
Jeg utelot å si dette med hensikt :D

Det jeg glemte å nevne i sukkerbit sammenhengen, men som Orso berører med å nevne at mange produksjoner ikke låter spesielt bra er at langt de fleste pop/rock produksjoner slett ikke er optimalisert for å bli spilt på et bra anlegg. Men heller generisk for å fungere noenlunde greit på alt fra smarttelefoner til boom-bokser. Da er det egentlig tilrettelagt for oss til å optimalisere media før det avspilles på et gitt anlegg.
 
Topp Bunn