Forsterkere Legge mest penger i amp eller høytalere?

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.507
Antall liker
14.216
Sted
Langesund
Ok. Er det enklere å integrere dipol bass i ett vanlig rom? De fleste har nok refleksjoner som gir dipper fra 200hz og nedover - i større eller mindre grad.
I mitt tilfelle var dipol en åpenbaring i smekk. Brukes i området 60 til 500 Hz, men har vært kilent i forhold til dipper. Brukbart styr på det nå med hjelp fra DSP og litt Rocwool ;)
 

Rannis

Medlem
Ble medlem
13.06.2019
Innlegg
21
Antall liker
15
I mitt tilfelle var dipol en åpenbaring i smekk. Brukes i området 60 til 500 Hz, men har vært kilent i forhold til dipper. Brukbart styr på det nå med hjelp fra DSP
Interessant. Men hvordan eq’er du bort kanselleringer ?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
For min del har jeg god erfaring med både billig amp på dyre høytalere samt dyr amp på billig høytalere..

Så who knows :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.798
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Rannis skrev (og siteringen på nye HFS er jeg ikke godvenner med):
Er det enklere å integrere dipol bass i ett vanlig rom? De fleste har nok refleksjoner som gir dipper fra 200hz og nedover - i større eller mindre grad.
Derom strides det. Greia med dipol er at det er mulig å få til bortimot perfekt 8-tallspredning i horisontalplanet fra 5-6 kHz og til bunns, en fullstendig annerledes spredningskarakteristikk enn en godt konstruert kassehøyttaler, eller hornhøyttaler for den saks skyld.
Men Schoeder kommer ingen utenom
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Med tanke på at Japan scorer 105.....

Gammel klassiker til glede

Den er så bra. Særlig sekvensen med han som har så liten leilighet at han må flytte sofaen for å åpne kjøleskapet.

Denne videoen, den om de norske audiofile, en om gjengen i Hellas samt om en gjeng i Sverige, det er videoer jeg må finne frem med jevne mellomrom.
 
U

utgatt304361

Gjest
Den er så bra. Særlig sekvensen med han som har så liten leilighet at han må flytte sofaen for å åpne kjøleskapet.

Denne videoen, den om de norske audiofile, en om gjengen i Hellas samt om en gjeng i Sverige, det er videoer jeg må finne frem med jevne mellomrom.
Legg opp link til de andre videoene du nevner 'a! 😀
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei slik er det faktisk ikke. Tenk litt på det. :)
Vi snakker ikke om median, så det kan være hva som helst utifra standardiserte tester. En med 200 IQ trekker mer opp en to på 95 trekker ned osv. Intensjonen er at snittet skal være 100, men det er det altså ikke da kunnskapsnivået påvirker resultatet og derfor har man variasjoner mellom steder/grupper/land osv.

Som betyr at testene er ubrukelige da man løper høy risiko for at en uskolert gategutt i Brasil vil score dårlig per design av disse standardiserte testene.

Derfor inkluderte jeg at jeg spøkte. Men leseforståelse er noe jeg vil fortsette å klage på til dagen jeg dør, det er ikke mye imponerende sånn på det jevne. 😆

Edit; don't listen to the drunk one in the back!
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Vi snakker ikke om median, så det kan være hva som helst utifra standardiserte tester. En med 200 IQ trekker mer opp en to på 95 trekker ned osv. Intensjonen er at snittet skal være 100, men det er det altså ikke da kunnskapsnivået påvirker resultatet og derfor har man variasjoner mellom steder/grupper/land osv.

Som betyr at testene er ubrukelige da man løper høy risiko for at en uskolert gategutt i Brasil vil score dårlig per design av disse standardiserte testene.

Derfor inkluderte jeg at jeg spøkte. Men leseforståelse er noe jeg vil fortsette å klage på til dagen jeg dør, det er ikke mye imponerende sånn på det jevne. 😆

Edit; don't listen to the drunk one in the back!
Tja, du skrev nå gjennomsnitt, ikke median, og du skrev halvparten etc. Tror ikke det er noe galt med leseforståelsen.
Ikke meningen å fornærme noen men jeg gliste litt over denne.

Forøvrig støtter jeg tanken om at det er lurt å finne en høyttaler som passer rommet først. Eksperimentering med høyttalerplassering og lytteposisjon er helt sentralt. For min del justerer jeg også mye på høyttalernes vinkling mot lytteposisjon, både horisontalt og vertikalt.
Når man har fått maksimalt ut av høyttaler og plassering finner man en egnet forsterker til dette. For min del er jeg begeistret over den renheten i lyden jeg oppnådde ved å kjøre dac rett i effektforsterker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ketil: Du vet hvor usannsynlig tungdrevne Menuet er? ECI5 passer dessuten til signaturen deres. Resultatet er et SYSTEM! Derfor spiller de større enn "forventet". Om noen nyere Dali noen sinne har bevist at "overkill" ikke eksisterer, er det nettopp Menuet. Jeg har aldri sett en klarere anbefaling om å tenke logisk mht. forsterkervalg fra Hi-Fi Klubben. Bortsett fra på B&W 800-serie...Men både jeg og flere med meg veit at lettdrevenhet ALDRI har vært Dalis suverene styrke. Da må du se til andre himmelstrøk..
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Jeg tenker at pris nødvendigvis ikke er så tellende. Ihvertfall i noen tilfeller.
Spørsmålet til trådstarter er ganske rett frem og svaret er langt fra enkelt.
Eller det er ihvertfall lett å komplisere det.
I prinsippet er det jo selvfølgelig bare å finne den høyttaleren en liker best. Eller har mest troa på.

Problemet der er for en med liten erfaring er å vite hva han skal se etter. Jeg har selv kjøpt høyttalere etter demo hvor jeg har bedt selger være så snill å skru av. Fordi det rett og slett låt helt jævlig.
Normalt ville man ha hoppet over disse høyttalere.
Men pga erfaring så visste jeg at måten høyttalerne var satt opp på. Ikke ville bli bra.
Spesielt når rommet hadde en dybde på 3meter og naken murvegg bak meg.
Hos meg låt de behagelig og dynamiske.

Dette med priser synes jeg også er vanskelig. Det sier ofte lite om potensialet. Da tenker jeg i forhold til rommet også. Og hva man er villig til å gjøre med rommet.
Og om man kan plassere de optimalt.
Min erfaring er at de færreste utnytter rommet. Og mange får derfor ikke ut potensialet av høyttalerne.
For disse er kanskje små høyttalere og ett bassystem bedre.

Dette med priset kan jo slå feil ut. Eller bli knotete å bruke.
Hva er riktig pris på mine høyttalere?
Det finnes vel knapt ett bedre eksempel på at pris ikke sier alt.

Mine litt gamle Alto Utopia kostet meg 45k på brukten for 3 år siden.
Ny prisen på disse var 150k i 2008 før den nye modellen kom. Da ble de jeg har dumpet til 100k.
Og i dag koster den nye 395k.
Inflasjon gir jo en fin pris å skryte av. Samtidig så blir jo 2008 prisen feil i dagens prissetting.

Vet at det ble ett sidesprang i forhold til det direkte tråd spørsmål. Men en faktor som kan forvirre.
Spesielt om man kjøper 10år gammel høyttaler og ikke vil kjøpe brukt forsterker. Da kan forsterker fort bli dyrere.
Bare påpeker dette da det ikke er noen fasit selv om man legger til godviljen.
Jeg har hatt god erfaring med begge deler også om man kun tenker nye fullprisede ting.

Rom er viktigste inkludert akustikk behandling.
Høyttalere og plassering.
Og det er viktig med god forsterker som matcher/takler høyttalere.
Så kilder.
Ved valg av kilder tenker jeg at det bør legges såpass i det at det ikke holder igjen. Gjør det det så er det over noe bortkastet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
For min del har jeg god erfaring med både billig amp på dyre høytalere samt dyr amp på billig høytalere..

Så who knows :)
Prøv også dyre forsterkarar på dyre høgtalarar.... Men det er no uansett mest kostnadseffektivt å bruke pengar der ein merkar det mest. Såleis er vel effektforsterkaren den komponenten som er enklast, berre han er kraftig nok, og har passeleg feedback til høgtalarane. Effektforsterkaren er etter mi meining viktigare, om enn ikkje så viktig som signalkjelda.
 
Topp Bunn