Legge in albumcovere i ettertid - EAC/Squeezebox

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg vet ikke om dette er et EAC-spørsmål eller et Squeezebox-spørsmål.

Saken er den at i begynnelsen var broen min og jeg ikke så nøye med å legge inn albumcovere da vi rippet CDer til FLAC. Vi hadde hver vår Squeezebox Classic - og da var det uansett lite coverbilder å se. Men nå - med Duet, Touch, iPad og mobil - er dette med coverbilder blitt litt mer interessant.

Kan man legge inn albumcovere i ettertid? - og i så tilfelle: hvordan gjør man det? En forklaring på teskje-nivå er nok nødvendig her.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
He he, kanskje EAC kan gjøre det automatisk, som iTunes kan. De iTunes ikke finder kan man legge inn manuelt.
Håper noen kan hjelpe deg deg....
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.808
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hehe, det er hverken et Squeezebox eller et EAC- spørsmål. Bare last ned et coverbilde, kall det folder.jpg , og kopier det til skivemappa.
Folder.jpg

f eks. LMS leser folder.jpg som default, og det er også defaulten for mange andre spillere. Slik får du bilde for hele skiva, men for å "embedde" coverbilde i taggen for hver enkelt "låt" må du hardere til verks. mp3tag er et greit og gratis verktøy for dette, og det finnes sikkert andre som er like gode. Før du begynner med den låt-tagginga i storproduksjon; tenk deg godt om hvorvidt ikke folder.jpg er mer enn godt nok. Retagging er rett og slett noe herk, og potensialet for skjæring er absolutt til stede.
Det torde være unødvendig å prøve det, av andre nevnte, Appleproduktet...
Mp3tag derimot kan jeg anbefale til husholdningsoppgaver innen tagging. Ikke la deg lure av navnet, den tar alt.

B
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Album Art Downloader er et bra, og gratis, program som er utmerket til å legge til cover. Du velger en mappe og så kan de gå igjennom den og du kan velge hvilke bilder og kvaliteter du vil bruke for hver plate. Henter bilder fra mange forskjellige steder på nettet. Installerer man med IE context man man høyreklikke på en mappe og velge... ''Browse for Album Art'

Album Art Downloader | SourceForge.net
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe, det er hverken et Squeezebox eller et EAC- spørsmål. Bare last ned et coverbilde, kall det folder.jpg , og kopier det til skivemappa.
Vis vedlegget 306191
f eks. LMS leser folder.jpg som default, og det er også defaulten for mange andre spillere. Slik får du bilde for hele skiva, men for å "embedde" coverbilde i taggen for hver enkelt "låt" må du hardere til verks. mp3tag er et greit og gratis verktøy for dette, og det finnes sikkert andre som er like gode. Før du begynner med den låt-tagginga i storproduksjon; tenk deg godt om hvorvidt ikke folder.jpg er mer enn godt nok. Retagging er rett og slett noe herk, og potensialet for skjæring er absolutt til stede.
Det torde være unødvendig å prøve det, av andre nevnte, Appleproduktet...
Mp3tag derimot kan jeg anbefale til husholdningsoppgaver innen tagging. Ikke la deg lure av navnet, den tar alt.

B
Et par forsøk med folder.jpg kopiert til de forskjellige mappene, fungerte ikke hos meg.

Vanskelige ting som retagging, våger jeg meg ikke på.

Så da rykker jeg nok tilbake til start og blir stående der.

Hvis jeg får ånden over meg, og hjelp av en av den yngre garden når de er innom en dag, kan det hende at Gjestemedlems forslag om å prøve Album Art Downloader vil kunne la seg teste. Men ikke uten hjelp - no way!
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.071
Antall liker
32.378
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Har du tatt et "tøm biblioteket og scan på nytt".
Da burde lms legge det inn. Bildefila må ligge side om side med musikkfilene i mappa.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har du tatt et "tøm biblioteket og scan på nytt".
Da burde lms legge det inn. Bildefila må ligge side om side med musikkfilene i mappa.
"Tøm biblioteteket..." - nei det må jeg prøve. Takk for tipset.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har du tatt et "tøm biblioteket og scan på nytt".
Da burde lms legge det inn. Bildefila må ligge side om side med musikkfilene i mappa.
"Tøm biblioteteket..." - nei det må jeg prøve. Takk for tipset.
"Tøm biblioteket og scan på nytt" løste problemet!

Da er det bare å sette i gang med å finne frem albumcovere og legge dem inn i musikkmappene.

Takk for hjelpen!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Retagging er ikke noe å være redd for.
Jeg gjør det på alt jeg ripper eller laster ned for å få noenlunde konsistent tagging. Spesielt årstall (jeg vil ha innspillingsår, ikke reissueår), albumnavn (jeg vil se hvilken versjon fx. reissue, SACD rip, CD eller highres) og artist (utrolig hvor mange måter navn kan skrives på). Da sjekker jeg alltid coverart også når jeg først er i gang, og søker opp så god kvalitet som mulig. Mye bra på AlbumArtExchange.

Anbefaler Tagscanner til retagging,
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.808
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Retagging er. som Trane sier, ikke farlig, men det lønner seg sterkt å gjøre det først; altså å redigere metadataene i rippeprogrammet før en starter rippen, evt umiddelbart etterpå. Å ta etter flere måneder/ års produksjon... Huff. Mye dårlige metadata/tagging her i gården, men pokker heller om jeg tar et skippertak.

B
 
Topp Bunn