Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke, hvem som skrev den kronikken, men han er jo nermest DUM??

    "Alkohol gjør trafikken farlig, folk dør i drukning, ulykker og selvmord.
    Slutter man å drikke vil problemene forsvinne."

    :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    ^Sitatet ditt henviser til forbudstida 1919, Runar Døving er ikke påfallende dum, og han argumenterer MOT forbud, dersom man ikke skumleser..
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Credit where credit's due. 👏

     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Noen har ikke kommet så mye lengre siden Anders Anundsens famøse «jeg har min egen forskning».

     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Senterpartiet vil legalisere ulovlige tvangsmidler og bruker falske nyheter for å rettferdiggjøre det:


    Møkkaparti.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Senterpartiet vil legalisere ulovlige tvangsmidler og bruker falske nyheter for å rettferdiggjøre det:


    Møkkaparti.
    Heldigvis er de snart tilbake der de hører hjemme.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Men det er forstemmende at de tydeligvis har manglende forståelse for hvordan rettsstaten fungerer selv når de har justisministervervet. De skriver i sin uttalelse at Riksadvokatens rundskriv har (sitat) "gjort det vanskeligere for politiet", og mer enn antyder at Riksadvokaten har fratatt politiet maktmidler som tidligere var lovlige. Men det Riksadvokatens rundskriv i realiteten klargjorde, var at maktmidlene som politiet i utstrakt grad brukte allerede var ulovlige. Riksadvokaten instruerte politiet om å slutte med ulovlig trakassering av rusbrukere, hvilket tydligvis faller Senterpartiet tungt for hjertet. Så nå vil de endre loven og gjøre trakasseringen lovlig. Da kan de skrive det i stedet for å sutre over at Riksadvokaten har fratatt politiet virkemidler som de egentlig aldri har hatt lovhjemlet adgang til å bruke.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    At de i tillegg bruker tabloide avisoverskrifter som grunnlag for påstander om økt rusbruk, som ikke har dekning i noen av FHIs eller SSBs statistikker, er egentlig ikke annet enn å forvente. Man skal bare bla et par sider tilbake før nøyaktig det samme blir gjort også i denne tråden.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    At de i tillegg bruker tabloide avisoverskrifter som grunnlag for påstander om økt rusbruk, som ikke har dekning i noen av FHIs eller SSBs statistikker, er egentlig ikke annet enn å forvente. Man skal bare bla et par sider tilbake før nøyaktig det samme blir gjort også i denne tråden.
    Man kan for eksempel foreslå å stenge noen titalls vinmonopol i distriktene så skal vi se at pipa får en annen låt, men sprit er jo selvfølgelig ikke skadelig slik som NARKOTIKA!!!!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvilket bedre år enn 100års jubileet til vinmonopolet er det for å innføre et weedmonopol?
    Så kan man se hvem som feirer om 100år, jeg tipper weedmonopolet.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Men det er forstemmende at de tydeligvis har manglende forståelse for hvordan rettsstaten fungerer selv når de har justisministervervet. De skriver i sin uttalelse at Riksadvokatens rundskriv har (sitat) "gjort det vanskeligere for politiet", og mer enn antyder at Riksadvokaten har fratatt politiet maktmidler som tidligere var lovlige. Men det Riksadvokatens rundskriv i realiteten klargjorde, var at maktmidlene som politiet i utstrakt grad brukte allerede var ulovlige. Riksadvokaten instruerte politiet om å slutte med ulovlig trakassering av rusbrukere, hvilket tydligvis faller Senterpartiet tungt for hjertet. Så nå vil de endre loven og gjøre trakasseringen lovlig. Da kan de skrive det i stedet for å sutre over at Riksadvokaten har fratatt politiet virkemidler som de egentlig aldri har hatt lovhjemlet adgang til å bruke.
    Jeg kan ikke få meg til å tro at de ikke forstår. Hvis det er tilfelle er sentralstyret i SP mindre intelligente. Jeg tror de bruker Trump taktikk og prøver på å få et løgnaktig vrengebilde til å fremstå som en sannhet. Det handler om å presse en sak i en retning, og det kan se ut som SP driver et særdeles usselt spill
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg kan ikke få meg til å tro at de ikke forstår. Hvis det er tilfelle er sentralstyret i SP mindre intelligente. Jeg tror de bruker Trump taktikk og prøver på å få et løgnaktig vrengebilde til å fremstå som en sannhet. Det handler om å presse en sak i en retning, og det kan se ut som SP driver et særdeles usselt spill
    Det faktum at Sp i det hele tatt har et sentralstyre må vel anses som en fallitterklæring. 🤔
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Dropp det politiske kompasset, enklere å bare bruke denne. Grønn = minstemål av menneskelig anstendighet.

    avkrim.png
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Syns det var litt interessant å se hvordan NNPF-nestleiar Geir Evanger nærmest forherliget straff som noe som holder normalbefolkningen i sjakk så ikke de skal vandre av reservatet og prøve nye rusmidler som cannabis. Premisset er liksom at straff er bra, rus er dårlig, og derfor er det legitimt å straffe noen hvis de vil røyke hasj. Personlig syns jeg det er skremmende at vi lever i et samfunn hvor ordensmaktene har så autoritære holdninger.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Syns det var litt interessant å se hvordan NNPF-nestleiar Geir Evanger nærmest forherliget straff som noe som holder normalbefolkningen i sjakk så ikke de skal vandre av reservatet og prøve nye rusmidler som cannabis. Premisset er liksom at straff er bra, rus er dårlig, og derfor er det legitimt å straffe noen hvis de vil røyke hasj. Personlig syns jeg det er skremmende at vi lever i et samfunn hvor ordensmaktene har så autoritære holdninger.
    NOEN i ordensmakten. Ikke ordensmakten per se. Problemet er innflytelsen disse autoritære har klart å skaffe seg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Syns det var litt interessant å se hvordan NNPF-nestleiar Geir Evanger nærmest forherliget straff som noe som holder normalbefolkningen i sjakk så ikke de skal vandre av reservatet og prøve nye rusmidler som cannabis. Premisset er liksom at straff er bra, rus er dårlig, og derfor er det legitimt å straffe noen hvis de vil røyke hasj. Personlig syns jeg det er skremmende at vi lever i et samfunn hvor ordensmaktene har så autoritære holdninger.
    Det oppleves underlig for meg også, at Evanger fremstår som direkte faktaresistent.
    Norge ligger forferdelig dårlig an på flere negative statistikker som omhandler narkotika, mye dårligere enn mer liberale land. Hvorfor er han ikke en gang interessert i å finne ut hva sammenhengen er??
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det oppleves underlig for meg også, at Evanger fremstår som direkte faktaresistent.
    Norge ligger forferdelig dårlig an på flere negative statistikker som omhandler narkotika, mye dårligere enn mer liberale land. Hvorfor er han ikke en gang interessert i å finne ut hva sammenhengen er??
    Jada, det finnes nok mer balanserte synspunkt innen politiet også, men det kan jo virke som Evanger er den typen som er overrepresentert, no? Det var ikke mye varme i blikket hans mens han satt og betraktet debattmotstanderen sin, for å si det sånn. Kunne kanskje sagt at han virket mer følelses- enn faktaorientert også. Jeg fikk iallfall en sterk følelse av arroganse og entitlement under hele seansen. Man har bestemt seg, og sånn er det med den saken.

    Heldigvis tror nok også jeg at den oppmykningen som ser ut til å skje på cannabisfronten vil komme enten man vil eller ikke. Hører ingen steds hjemme at mørkemenn skal få sitte og dømme folk utfra om de ønsker andre rekreasjonelle rusmidler enn rødvin og sprit.

    Merker at jeg ble faktisk litt provosert av det stokk konservative synet til Evanger.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Syns det var litt interessant å se hvordan NNPF-nestleiar Geir Evanger nærmest forherliget straff som noe som holder normalbefolkningen i sjakk så ikke de skal vandre av reservatet og prøve nye rusmidler som cannabis. Premisset er liksom at straff er bra, rus er dårlig, og derfor er det legitimt å straffe noen hvis de vil røyke hasj. Personlig syns jeg det er skremmende at vi lever i et samfunn hvor ordensmaktene har så autoritære holdninger.
    Det er også påfallende når han anmoder Johansen til å se bort fra forskning og heller bruke "sunn fornuft", ikke ulikt enkelte her i tråden. Magefølelsen skal trumfe data, i hvert fall når man ikke liker dataene.

    Ellers synes jeg egentlig ikke at Arctander Johansen gjorde noen kjempesterk debatt heller, og, med forbehold om at det ble klippet bort i redigeringen, ikke tydelig nok fikk frem poenget om at det er skadefølger og ikke rusbruk i seg selv som er problematisk fra et samfunnsperspektiv. Da Evanger messet om at det totalt sett er lav rusbruk i Norge, så kunne Johansen lett kontret med å spørre om hvorfor vi da troner øverst på overdosestatistikkene og har en så høy andel rusbrukere som blir skadelidende. For det er nærliggende å anta at måten vi som samfunn, og ikke minst Evanger og hans like som representanter for ordensmakten, forholder seg til rusbrukere på som gjør at så mange får problemer og ender i fortapelsen. For straff skader enormt; å forfølge og straffe utsatte mennesker og sørge for at de mister jobbmuligheter og annen samfunnstilhørighet, er det stikk motsatte av hva velferdsstaten bygger på. Og det er den praksisen Evanger kjemper for å få fortsette med.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det er også påfallende når han anmoder Johansen til å se bort fra forskning og heller bruke "sunn fornuft", ikke ulikt enkelte her i tråden. Magefølelsen skal trumfe data, i hvert fall når man ikke liker dataene.

    Ellers synes jeg egentlig ikke at Arctander Johansen gjorde noen kjempesterk debatt heller, og, med forbehold om at det ble klippet bort i redigeringen, ikke tydelig nok fikk frem poenget om at det er skadefølger og ikke rusbruk i seg selv som er problematisk fra et samfunnsperspektiv. Da Evanger messet om at det totalt sett er lav rusbruk i Norge, så kunne Johansen lett kontret med å spørre om hvorfor vi da troner øverst på overdosestatistikkene og har en så høy andel rusbrukere som blir skadelidende. For det er nærliggende å anta at måten vi som samfunn, og ikke minst Evanger og hans like som representanter for ordensmakten, forholder seg til rusbrukere på som gjør at så mange får problemer og ender i fortapelsen. For straff skader enormt; å forfølge og straffe utsatte mennesker og sørge for at de mister jobbmuligheter og annen samfunnstilhørighet, er det stikk motsatte av hva velferdsstaten bygger på. Og det er den praksisen Evanger kjemper for å få fortsette med.
    Enig i dette. Syns også Arctander kunne vært litt mer offensiv og fikk kanskje inntrykk av at han holdt igjen litt for å holde tonen sivilisert eller noe? Og det er selvsagt helt på trynet som du sier, at en velferdsstat skal ha et sånt forhold til å straffe og ødelegge for folk som ikke gjør noe annet enn å ruse seg, som det NNPF-Evanger ga uttrykk for. Som sagt skremmer det meg.

    Hele konseptet med straff er jo egentlig veldig primitivt og middelaldersk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Trodde den pedagogikken om at straff og shaming er gode verktøy var forkastet for lengst.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Trodde den pedagogikken om at straff og shaming er gode verktøy var forkastet for lengst.
    Nei, vi følger vel fortsatt amerikanernes linje med nulltoleranse i sin war on drugs, og mye av vår forståelse stammer vel fra hva vi fikk høre på 70 og 80-tallet. Straff er viktig, for det har jo slik en preventiv effekt på misbrukere.

    Jeg husker godt vi hadde besøk av eks-narkomane på skolen som kunne fortelle at én eneste joint var alt som skulle til så var man narkoman for livet, og veien videre til hardere stoffer uunngåelig. :rolleyes:

    Mer interessant å høre om hvordan det har gått der man faktisk har gått for legalisering, riktignok med restriksjoner, som f.eks. i Uruguay.



    Montevideo/Uruguay: Det er slutten av oktober. I Uruguay er våren er i ferd med å gli over i sommer. De som driver med cannabisproduksjon, har det travelt med å få plantene i jorda.

    I hovedstaden Montevideo er Eduardo Carvalho (44) på vei til et apotek i gamlebyen for å kjøpe cannabis.

    – Å dyrke selv er ikke noe for meg, sier han.

    I apoteket henger en godt synlig plakat med prisene. Fem gram koster drøyt hundre norske kroner. På disken finnes det et stort utvalg rullepapir.

    Carvalho blir bedt om å identifisere seg og legger tommeltotten mot en liten skanner. Den ansatte sjekker skjermen sin og ser at alt er greit. Kunden er registrert som cannabisbruker og har fortsatt fem gram igjen av sin ukentlige kvote. Av personvernhensyn får ikke apotekets ansatte vite kundens navn.

    Apotekeren, som ikke ønsker navnet sitt på trykk, forteller at cannabis i hans øyne er som hvilket som helst produkt han selger. Ikke krever det spesielle sikkerhetstiltak heller.

    Før ordningen med salg over disk trådde i kraft i 2017, var mange redd for at apotekene kom til å bli ranet. Men det har ikke skjedd. Varene oppbevarer han lett tilgjengelig i et par pappkartonger bak disken. Hver dag kjøper om lag femti kunder cannabis her.

    Carvalho får sine fem gram og betaler kontant. Cannabis kan ikke betales med kort og skiller seg på den måten fra apotekets øvrige varer.

    Bakgrunnen er internasjonal: USA var sterkt imot Uruguays beslutning om legalisering, og så på det som sabotasje av deres egen «War on drugs». Da Uruguay likevel vedtok loven, begynte amerikanske banker å svarteliste virksomheter i Uruguay som var involvert i salg og produksjon av cannabis. Flere apoteker mistet banken sin.

    Men ved kontantbetaling kan ikke pengene spores. De amerikanske bankenes sanksjoner har likevel bremset utviklingen og skapt usikkerhet. Kun 29 apoteker i hele Uruguay selger cannabis over disk.

    Kan fortsatt jobbe
    Tilbake hjemme ved kjøkkenbordet ruller Carvalho en joint og tenner opp. Pakken han kjøpte, er like klinisk av utseende som norske sigarettpakker, med tydelig 18-årsgrense og advarsler til gravide, bilførere og andre.

    – Jeg liker ordningen, sier han.

    – Cannabisen fra apoteket er kontrollert og standardisert. Jeg risikerer ikke å kjøpe noe som ikke virker. Eller noe som er kjempesterkt og slår meg helt ut. Denne er mild, jeg får en «chill», men kan fortatt jobbe og fungere. Varene fra apoteket er dessuten billigere enn de som selges på gata.

    44-åringen, som har bakgrunn som markedsfører og besitter en mastergrad i filosofi, er opprinnelig fra Brasil, men har de siste åtte årene bodd i Uruguay. Og her blir han, sier han. Han elsker fredelige, lille Uruguay som er så nær man kommer et sosialdemokrati i Latin-Amerika, blant annet med gratis utdanning og helsehjelp.

    En av grunnene til at han valgte Uruguay, var nettopp landets cannabislovgivning.

    – For meg er det uforståelig at cannabis skal være ulovlig når alkohol, som gjør så mye mer skade, selges overalt.

    Selv har han røykt cannabis i noen tiår. Kvoten han får på apoteket, dekker imidlertid ikke hele hans behov, og han må spe på med varer kjøpt på gata.

    – Kvaliteten på de illegale varene har også økt etter konkurransen fra apotekene, forteller han.

    Tre muligheter
    I Uruguay finnes det tre muligheter for å skaffe seg cannabis lovlig. Alle krever at man først registrer seg hos myndighetene. Det gjør man ved å gå på postkontoret og fylle ut et skjema.

    Å kjøpe på apoteket er billigst. Men en del kunder er misfornøyd med styrken: myndighetskontrollert cannabis inneholder maks ni prosent TCH, altså virkestoffet som gir rus.

    Den andre muligheten er å dyrke selv. Man har lov til å ha seks planter. Bartenderen på utestedet Vermut forteller at han har egne planter. De vokser veldig fort. Før høsting setter han pottene i vann en ukes tid, før han så henger dem opp ned til tørking. Det er blomstene fra planten som røykes.

    – Omtrent alle unge menn i Uruguay vet hvordan man dyrker cannabis, hevder bartenderen.

    Den tredje muligheten er å kjøpe medlemskap i en cannabisklubb. Antall klubber økte i fjor fra 219 til 263. Det er særlig folk fra øvre middelklasse som velger denne metoden.

    Middelklassens kvalitet
    Klubben The Animals ligger i det fine nabolaget Pocitos i Montevideo. Majo Miles, som er leder for paraplyorganisasjonen cannabisklubbene er underlagt, har hjulpet oss med innpass her. Hun er stolt av landet sitt, som hun mener har fått til en sivilisert måte å håndtere cannabis på. Men fordi klubbene bare har lov å slippe inn medlemmer, har vi måttet søke myndighetenes kontrollorgan IRCCA (Instituto de Regulación y Control del Cannabis).

    The Animals ligger i et toetasjes hus med gittergjerde foran. Utenfor er det ingen skilt. Ifølge loven regnes skilting som reklame, og reklamering for cannabis er forbudt. Et krav er også at klubbene skal ligge minst 150 meter fra skoler og andre steder hvor barn og unge samles.

    To medlemmer, begge menn i 30-årene, åpner døren og tar imot oss. Angel forteller at han jobber deltid i klubben og har ansvar for plantene. Mauricio tar seg av økonomien.

    Alle klubbene drives uten overskudd, men ut over det kan organiseringen være veldig ulik, ifølge Majo Miles. Noen har innmeldingsgebyrer på et par tusen kroner. The Animals finansierer driften kun ved salg. Som medlem i en klubb får man kjøpe 40 gram cannabis per måned.

    Angel beskriver medlemmene her som en uensartet gruppe fra middelklassen – i klubben finnes både advokater og leger. The Animals er opptatt av kvalitet på produktene, noe dette segmentet av befolkningen verdsetter, sier Angel.

    I et rom med en bardisk blir vi stående og snakke. I stedet for kaffe, rulles det en joint som sendes rundt. Etterpå får vi omvisning. Først i en avdeling med små planter, stående i skap der de får kunstig lys og varme. De større plantene vokser i potter på et friområde med gjennomsiktig tak over og delvis vegger.

    – I fjor høstet vi ti kilo bare på denne lille flekken, forteller Angel, tydelig stolt.

    Også klubbene er underlagt strenge regler. Maks 45 medlemmer. Og ikke mer enn 21 kilo cannabis produsert i året. Derimot er det ingen regler for TCH-innhold.

    – Det vi dyrker her, er iallfall tre-fire ganger mer potent enn varene på apoteket, forteller en 26-åring mann som heller ikke han vil oppgi navnet sitt.

    Han forteller at han aldri rører alkohol, men liker å røyke en joint.

    – Det er mye sunnere. Jeg tror mange i min generasjon tenker slik. Det er foreldrene våre som drikker.

    Eksport og jobber
    Visst kan cannabis ha negative effekter, som psykoser og avhengighet, men skadepotensialet er lite sammenlignet med en del andre nytelsesmidler, doserer Mercedes Ponce de León, leder for Cannabis Business Hub og arrangementet ExpoCannabis i Uruguay.

    Hun har vært aktivist i 20 år og blir nesten rørt når 19. juli 2017 nevnes. Da kunne endelig apotekene starte salget av cannabis, etter fire år med utredning og planlegging.

    Ponce de León gleder seg over utviklingen. Svartmalingen som skeptikerne sto for før legaliseringen, er gjort til skamme.

    – Men statistikken viser vel at det er blitt flere brukere?

    – Ja, men økningen begynte flere år før legaliseringen. I 1998 hadde tre prosent av Uruguays befolkning prøvd cannabis, i 2006 hadde andelen steget til tolv. Økningen har fortsatt etter legaliseringen i 2013, men andre latinamerikanske land som ikke har lovlig cannabis, har samme utvikling.

    Spådommen om at mange flere unge ville begynne med cannabis har heller ikke slått til. Undersøkelser viser at før legaliseringen var de fleste nye brukerne under 18 år. Tallet nå er 25 år.

    – Ungdom dras mot det som er forbudt, sier hun.
    – Å teste noe som er lovlig er ikke like spennende.

    Hun liker å snakke om alle mulighetene legalisering og regulering har gitt. I 2021 eksporterte Uruguay cannabis for 800 millioner kroner, det meste til medisinsk bruk. Tusen mennesker jobber daglig med cannabis. Under innhøstingen er det så mange som 5000, et ikke ubetydelig antall i et land med bare 3,5 millioner innbyggere.

    Ponce de León spår at eksporten bare kommer til å vokse. Uruguay er et stabilt og regelstyrt land, og det setter investorer og utenlandske selskaper pris på. Men fortsatt er det hindringer, sier hun. Deler av byråkratiet henger etter lovgivningen. Det nye tenkesettet har ikke nådd helt gjennom.

    Ungdomsopprøret
    Verden måpte da Uruguays nasjonalforsamling klubbet gjennom loven som legaliserer og regulerer cannabis. De som kjente Uruguay, var ikke like overrasket. Landet var det første i Latin-Amerika som ga kvinner stemmerett, tilbake i 1927, 14 år etter Norge. Uruguay var også det første landet i Latin-Amerika som innførte røykelov.

    Kriminolog Clara Musto forklarer at cannabisrevolusjonen startet som et politisk ungdomsopprør like etter tusenårsskiftet.

    – De unge følte at deres saker og perspektiver ikke ble hørt av politikerne.

    Ifølge Musto var det flere ting ungdommen reagerte på. Blant annet at Uruguay var landet i Latin-Amerika med flest mennesker i fengsel per innbygger. Fengselskapasiteten var sprengt. Så mange som 1 av 80 i alderen 18–80 satt inne. Mange av dem hadde narkotikarelaterte dommer.

    – Folk ble fengslet for besittelse av små mengder cannabis, sier Musto.

    – Politiet brukte cannabis som unnskyldning for å pågripe. De unge mente legalisering kunne løse noe av det problemet.

    Ungdomsprotestene vokste og fikk kraft ved at grupper som kjempet for ulike saker, søkte sammen og støttet hverandre, forklarer hun. I en homoparade var det bannere med cannabissymboler og krav om selvbestemt abort.

    Det ga uttelling. Taktskiftet kom med den fargerike og kontroversielle presidenten José Mujica, kjent som en folkets mann, og som en som kjempet som geriljasoldat mot diktaturet. Han satt dessuten 14 år i fengsel, kjørte en gammel folkevogn som president og donerte 90 prosent av lønnen sin til landets fattige.

    Mellom 2010 og 2015 fikk han gjennom en rekke progressive lover. Homofile fikk lov til å gifte seg og adoptere. Selvbestemt abort ble innført, og transpersoner kunne selv bestemme juridisk kjønn.

    Legaliseringen av cannabis var en del av en pakke med endringer som handlet om individuell frihet, forteller Musto videre. Ett av argumentene var at brukerne har rett til å kjøpe cannabis på et trygt vis og slippe å forholde seg til det illegale markedet, preget som det er av vold og narkobander.

    President Mujica kontret internasjonalt press med at lovgivningen handlet om menneskerettigheter, helse og velferd.

    Den største forandringen etter legaliseringen av cannabis, ifølge Musto, er folks holdninger.

    – Før lovendringen fryktet mange at det med legalisering kom til å vandre zombier i gatene. Selv politikere i nasjonalforsamlingen snakket slik. 60 prosent av befolkningen var imot legaliseringen. Nå er det et flertall som støtter loven. Og 98 prosent er positiv til medisinsk cannabis.

    Påfallende normalt
    I Montevideos gater og parker er det påfallende lite cannabislukt å kjenne. Folk som sitter ute, drikker te fra de tradisjonelle runde koppene med et tykt sugerør i. I enkelte boligstrøk ligger en søtlig røyklukt, det samme på noen uteserveringer. Cannabis er underlagt samme røykelov som tobakk. Har man bord ute, er det imidlertid fritt frem for å røyke.

    På strandpromenaden treffer vi to unge menn som sitter og deler en joint i ettermiddagssolen. Cannabis kjøper de bare på gata, forteller de. Å registrere seg hos myndighetene frister ikke.

    Det som viser seg å være en professor i mediefag, forteller at denne skepsisen ikke er direkte uvanlig. At Uruguay var et diktatur frem til midten av 1980-tallet, er ikke så lett å legge bak seg for mange av landets innbyggere. Selv om myndighetene forsikrer folk om cannabisregistret har svært strengt personvern, finnes det mennesker som ikke stoler på det.

    – Det er lov å bruke cannabis nå, men det kan fort skje et maktskifte som endrer alt, sier professoren.

    Ingen melkeku
    Bare 70 000 av landets 230 000 antatte cannabisbrukere har registrert seg hos myndighetene. Meningsmålinger viser at over halvparten av befolkningen er negativ til registreringen.

    – Vi er likevel nødt til å ha dette systemet, sier Juan Ignacio Tastás, leder av myndighetenes kontrollorgan IRCCA.
    – Loven ble vedtatt med disse betingelsene. For å få gjennom forslaget i nasjonalforsamlingen, var det nødvendig med streng regulering og kontroll.
    Informasjonskampanjer på tv og radio er del av denne pakken. Befolkningen får jevnlig høre om risiko og skade forbundet med cannabisbruk.

    – Hva er hovedformålet med lovgivningen og reguleringen?
    – Å bekjemper det illegale cannabismarkedet og skaffe brukerne trygge produkter, sier Tastás.
    – Varene på apoteket er ikke bare kontrollert for styrke, men også forurensning, som tungmetaller. Å bruke cannabis er ikke noe myndighetene anbefaler, men når det likevel skjer, er produktene fra apoteket det tryggeste valget.

    Han poengterer at Uruguays cannabismodell oppsto som en menneskerettighetssak og et helsespørsmål. At staten skal tjene penger på skatter og avgifter var aldri et argument. Politikerne har dessuten bestemt at prisen til enhver tid skal ligge betydelig under nivået på det illegale markedet. Hele 70 prosent av summen som apotekene omsetter cannabis for, går tilbake til produsentene. Tastás ser likevel ikke bort fra noe av regelverket på sikt vil mykes opp. For eksempel regelen om at man bare får kjøpt ti gram i uken. For folk med lang vei til et apotek som selger cannabis, kan dette være svært upraktisk.

    Ifølge Tastás har IRCCA også erkjent at apotekene må utvide vareutvalget. Før jul lanserer apotekene en type cannabis med høyere THC enn dagens ni prosent. Og neste år kommer en som er enda litt sterkere.

    – Vi er nødt til det. Ellers handler bare folk på det illegale markedet.

    Uruguays cannabisreform

    • Uruguays koalisjonsregjering med president José Mujica i spissen vedtok i 2013 å legalisere cannabis til rekreasjon, som det aller første landet i verden.
    • Hensikten var å bekjempe det illegale markedet, samt å kunne tilby brukerne cannabis som var trygg og av god kvalitet.
    • Alle over 18 år har rett til å kjøpe ti gram på apoteket i uken, alternativt ha seks planter hjemme eller være medlem av en cannabisklubb.
    • Politikerne har vedtatt at prisen for et gram skal ligge betydelig under prisnivået på det illegale markedet.
    • Ti år etter at loven ble vedtatt, er det beregnet at det lovlige markedet dekker halvparten av cannabisforbruket i Uruguay.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Når man går tom for kvoten i butikken for sjokolade, så må man spe på med sjokolade fra det illegale markedet...
    Når jeg leser slikt så tenker jeg heller mer på en misbruker. Samme om han er filosof eller hva som helst av "yrke".

    Men nå kommer det sikkert noen her inne for å fortelle meg at sjokolade og sukker er mer skadelig og mer avhengighetsskapende enn cannabais også..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Når man går tom for kvoten i butikken for sjokolade, så må man spe på med sjokolade fra det illegale markedet...
    Når jeg leser slikt så tenker jeg heller mer på en misbruker. Samme om han er filosof eller hva som helst av "yrke".

    Men nå kommer det sikkert noen her inne for å fortelle meg at sjokolade og sukker er mer skadelig og mer avhengighetsskapende enn cannabais også..
    Litt enig i dette; han som ikke klarer seg med 5 gram i uka, har vel latt det skli ut litt....
    På den annen side er det mange som ikke klarer seg med ei flaske sprit i uka, heller, så det er ikke sikkert sjokoladeanalogien er den eneste som funker her.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Litt enig i dette; han som ikke klarer seg med 5 gram i uka, har vel latt det skli ut litt....
    På den annen side er det mange som ikke klarer seg med ei flaske sprit i uka, heller, så det er ikke sikkert sjokoladeanalogien er den eneste som funker her.
    Analogi?
    Så det er ikke mulig å bare skrive direkte om noe lengre? Alt skal tolkes i alle retninger?

    Og som alltid, alkohol MÅ jo dras inn i diskusjonen. Hva med å dra inn opiater med det samme og avhengigheter.. Generell pillemisbruk er også en form av misbruk det heller ikke snakkes så mye om, som er mer utbredt enn mange tror.

    Hvor mange åkre skal man heller dyrke Cannabis på istedet for mat? Hogge ned mer regnskog for å lage mer cannabis åkre?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Analogi?
    Så det er ikke mulig å bare skrive direkte om noe lengre? Alt skal tolkes i alle retninger?

    Og som alltid, alkohol MÅ jo dras inn i diskusjonen. Hva med å dra inn opiater med det samme og avhengigheter.. Generell pillemisbruk er også en form av misbruk det heller ikke snakkes så mye om, som er mer utbredt enn mange tror.

    Hvor mange åkre skal man heller dyrke Cannabis på istedet for mat? Hogge ned mer regnskog for å lage mer cannabis åkre?
    Det var da voldsomt! :)
    Du må jo gjerne få benytte den analogien du ønsker, og sukker er i høyeste grad både skadelig og vanedannende, selv om det ikke er et rusmiddel, så værsågod.

    I en hver debatt er vel tolkning av virkeligheten alltid del av diskusjonen, og at alkohol trekkes med i diskusjonen omkring cannabis, er vel ikke til å undres over, all den tid det er det eneste lovlige rusmiddel i store deler av verden.
    Et av problemene med dagens cannabis er at den ofte er betydelig farligere enn den naturlige formen, noe som også fremkommer i artikkelen fra Equador. I seg selv er jo det et argument for legalisering og medfølgende kontroll, all den tid vi ønsker å ha en ruspolitikk som begrenser uforutsigbarhet og faresituasjoner.

    Argumentet om at cannabisplantasjer vil overta for matproduksjon innebærer at forbruket går radikalt opp, og resultatene viser ikke at dette skjer i større grad over tid. Blir litt som å hevde at potetsprit (les: akevitt) er en fare for matproduksjonen i dette landet. Jeg tror ikke problemet er overveldende, for å si det sånn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn