Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jim I Hendriksen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    5.220
    Jeg synes ikke man kan forvente at alle foreldre skal ha kunnskap om effekt, hvordan man bør dosere, hvilke rusmidler som er farlige å blande etc. Det må inn i lærebøkene på lik linje med andre livsmestringsemner.
    Enig. Dagens foreldregenerasjon er altfor opptatt av seg selv og sitt så de kan vi ikke stole på. Her kunne man jo lagt ut noen linker om hva politiet sa på 17 mai om nevnte foreldre men står over.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes ikke man kan forvente at alle foreldre skal ha kunnskap om effekt, hvordan man bør dosere, hvilke rusmidler som er farlige å blande etc. Det må inn i lærebøkene på lik linje med andre livsmestringsemner.
    Det er vel strengt tatt ikke det jeg har i tankene som foreldrenes hovedoppgave...... Skal se om jeg kan finne artikkelen, den var reflektert.
    Ad livsmestring, så finnes det så vidt jeg har registrert, få eller ingen lærebøker, og spørsmålet er om livsmestringsfokuset har livets rett på sikt. Eller "blir" det nødvendig, fordi de unge blir mer og mer skjøre...... Da må vi kanskje heller se litt mer på hvorfor det har utviklet seg som det har gjort, og heller gjøre noe med årsakene......
    Jeg er også mildt sagt betenkt over at du mener at de temaene over skal likestilles med andre viktige kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i skolen.....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    4
    Enig. Dagens foreldregenerasjon er altfor opptatt av seg selv og sitt så de kan vi ikke stole på. Her kunne man jo lagt ut noen linker om hva politiet sa på 17 mai om nevnte foreldre men står over.
    Da skal man kanskje vurdere å ta i litt ekstra, når man knipser dem på pungen......

mvh
    Proffen

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    459
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel strengt tatt ikke det jeg har i tankene som foreldrenes hovedoppgave...... Skal se om jeg kan finne artikkelen, den var reflektert.
    Ad livsmestring, så finnes det så vidt jeg har registrert, få eller ingen lærebøker, og spørsmålet er om livsmestringsfokuset har livets rett på sikt. Eller "blir" det nødvendig, fordi de unge blir mer og mer skjøre...... Da må vi kanskje heller se litt mer på hvorfor det har utviklet seg som det har gjort, og heller gjøre noe med årsakene......
    Jeg er også mildt sagt betenkt over at du mener at de temaene over skal likestilles med andre viktige kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i skolen.....

mvh
    Proffen
    Man lærer da om rusmidler på skolen. Det er vel ikke noe nytt? Synes du det er feil?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    4
    Man lærer da om rusmidler på skolen. Det er vel ikke noe nytt? Synes du det er feil?
    Joda, man har undervisning om rusmidler på skolen.
    Det jeg mente og forsøkte å formidle, var at " kunnskap om effekt, hvordan man bør dosere, hvilke rusmidler som er farlige å blande" kanskje ikke skal være førstepri hva gjelder innhold i rusmiddelundervisningen........

mvh
    Proffen

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    11.629
    Sted
    Kongsberg
    Det jeg mente og forsøkte å formidle, var at " kunnskap om effekt, hvordan man bør dosere, hvilke rusmidler som er farlige å blande" kanskje ikke skal være førstepri hva gjelder innhold i rusmiddelundervisningen........

mvh
    Proffen
    Det er nok mye bedre at de unge finner ut dette selv ved hjelp av prøving og feiling.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    11.629
    Sted
    Kongsberg
    Er ikke overbevist om at alle forstår at man vil spare liv ved å få det inn i undervisningen.
    Er mer bekymret for at enkelte er motstandere av slike ting fordi de rir et eller annet prinsipp, eller ikke evner å innrømme at de kan ha tatt feil om noe.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    5.414
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nei, det skulle tatt seg ut. :)

Jeg er fortsatt i stuss over å tviholde på en politikk vi med nedslående resultater har ført i 50 år, hvorfor skulle det plutselig fungere lurer jeg på.

Galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    459
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Proffen
    Men det er da en kunnskap alle som skal gjennom en normal ungdomstid absolutt bør ha. Hvis de ikke har god oppdatert kunnskap, er faren for at det går skikkelig galt tilstede. Informasjonen er allerede lett tilgjengelig, men unge trenger kloke voksne å sparre med om sånne ting. Det kan redde liv

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.407
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    4
    Men det er da en kunnskap alle som skal gjennom en normal ungdomstid absolutt bør ha. Hvis de ikke har god oppdatert kunnskap, er faren for at det går skikkelig galt tilstede. Informasjonen er allerede lett tilgjengelig, men unge trenger kloke voksne å sparre med om sånne ting. Det kan redde liv
    En normal ungdomstid bør bestå av sunne, gjerne helseFREMMENDE og sosialiserende interesser. F eks spille i band, korps, synge, speider, idrett osv.
    Å utforske/eksperimentere med dop er ikke sunne interesser!
    Men for all del, informasjon om disse og farer forbundet med dem, det kan formidles. Det samme gjelder opplæring i gode og dumme valg - det kunne jo vært en del av skoleringen i livsmestring. Men det største ansvaret hviler, også her, på foreldrene!

mvh
    Proffen

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    5.729
    Sted
    Oslo
    Og Norge er vel det eneste landet der oppladinga til avgangs eksamen er nesten en måned med rulling russefeiring og fyllafest.
    Tror bruken av cannabis ligger langt nede på lista over risiko adferd.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    459
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Og Norge er vel det eneste landet der oppladinga til avgangs eksamen er nesten en måned med rulling russefeiring og fyllafest.
    Tror bruken av cannabis ligger langt nede på lista over risiko adferd.
    Ja noe mer bortskjemt og idiotisk skal du lete lenge etter.
    Slik ser det ut i DK. Der er festen en langhelg etter eksamen er ferdig.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    3.318
    "Defund the police" fremstår etter hvert som en mer og mer fornuftig idé, altså å rive systemet opp med rota og bygge det opp igjen fra grunnen av. Overgrepskulturen har blitt alt for institusjonalisert.

Disqutabel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    8.666
    "Defund the police" fremstår etter hvert som en mer og mer fornuftig idé, altså å rive systemet opp med rota og bygge det opp igjen fra grunnen av. Overgrepskulturen har blitt alt for institusjonalisert.
    100% uenig.
    Til tross for at det skjer alt for mange feil, er det mye mer av et kontrollproblem, enn et grunnleggende systemproblem.
    Og til tanken om "defund", ville ideen om fullstendig reorganisering kreve enorme summer, samt gi et svært usikkert resultat.

Det som må til, er et fungerende "overpoliti"; Spesialenheten for Politisaker viser jo om og om igjen at de består av en gjeng bukker som passer på en havresekk som er infisert av skadedyr, og bukkene ønsker beviselig ikke å fjerne disse. Reorganiseringen må skje i denne organisasjonen, folk med bakgrunn fra politi og statlig rettsapparat må forbys ansettelse i dette organet, det må bestå av 100% uavhengige med bred bakgrunn fra samfunnet.

For til tross for at det skjer for mange feil, må vi ikke glemme at det å representere et maktmonopol, betyr at man tildeles et enormt ansvar, og dette vil uvegerlig komme til å skape situasjoner som får frem folks verste sider. Heldigvis er vi mye mindre plaget av dette i Norge, enn i de fleste andre nasjoner, systemet behøver kun forbedring, ikke restart.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    3.318

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    3.318
    Om meningsløsheten i å gjøre rusavhengighet til et juridisk begrep for å gjeninnføre ulovlig politipraksis:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn