Le Monster 8 watt og Quad 2905

tact1

Medlem
Ble medlem
13.06.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Koblet opp litt hifi historie på mine Quad 2905 i kveld.
Hiragas Le Monster 8 watt!!!
Gud den hadde flere watt for dette låter forbanna bra!

Spiller til daglig på en forsterker til 120k men denna 8 wattern har betydlig mer tyngde i bassen. Må vel legge til at den har en kondensatorbank på 2,6 Farad og i tilegg 2 bilbatterier. En morsom detalj er at denne klipper på spenning (over de 8 watt) gjerne i mellomtonen samtidig som den tråkker til i bassen med full kontroll.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Morro! 2905 er ikke akkurat det mest lettdrevne jeg har hatt her, så å fore den med 8w hadde jeg ikke sett for meg. :)
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Audiophile-Arve skrev:
Hiraga sin konstruksjon er så spennande at ein kunne nesten avgrense seg til å spele med bakgrunnsmusikknivå berre for å halde lydkvaliteten på topp...
En forforsterker med mye gain hadde vel vært kjekt å ha i kombinasjon med denne.
 

tact1

Medlem
Ble medlem
13.06.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Nei du kan ikke imponere nabon med disco nivå, men helt greit for sen kvelds lytting.
Det fine med Quad 2905 at de spiller med bra nivå i bassen også på lav lydstyrke. Og da med god kontroll i bånn blir det ikke så verst, men igjen " Gud den hadde flere watt".
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Overtar gjerne den Hiraga'en...
 
R

RL69

Gjest
Hmmm.... har besittet print og alle delene til selve forsterkeren siden tidlig på 90-tallet.
Bare å lodde sammen, men så var det den strømforskyninga da.

En ganske enkel og brutal forsterker etter ekte Otala-filosofi:
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm

@tact1: vær forsiktig! Det øyeblikket 8W'eren blir litt ustabil og DC spenningen på utgangen blir litt for høy, vil nok QUAD'ene sette inn forsvaret sitt og vips så har du en "atomrøyksopp-opplevelse" i stua (been there, done that).

MVH
KOL69
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
tact1 skrev:
Nei du kan ikke imponere nabon med disco nivå, men helt greit for sen kvelds lytting.
Det fine med Quad 2905 at de spiller med bra nivå i bassen også på lav lydstyrke. Og da med god kontroll i bånn blir det ikke så verst, men igjen " Gud den hadde flere watt".
Du må nok finne frem høvel og sag - ny mere sensitive høyttalere !
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
8 Watt er vel ein god orsaking for å kaste inn handduken i retning hornalliansen, men elektrostatar er nok ikkje dummaste kombinasjonen. Mine gamle InnerSound Eros greidde seg veldig godt med 25 w til elektrostatdelen, og hadde eigen forsterkar til å drive bassane med. Slike løysingar finnest også hjå Martin Logan, sjølv om eg trur Eros er lettare å drive enn ML.
Så har du gamle-Quaddane. Høgtalarar som under optmale tilhøve måler seg med det meste - bortsett frå djupbass og makrodynamikk/kraftige lydtrykk. 2905 er nok den beste allround-Quadden, når alt kjem til alt.
 
M

Mr-T

Gjest
Artig konstruksjon dette, jeg har hatt et par på besøk, og jeg har eid storebroren Hiraga LeClasse A 20W. Eneste ulempen med disse konstruksjonene er at de er ekstremt følsomme for strømforsyningen, derav behov for batterier osv...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ligger brukte 20wattere på dba.dk i Danmark om du trenger mere enn 8watt
mvh
Leif
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
tact1 skrev:
Koblet opp litt hifi historie på mine Quad 2905 i kveld.
Hiragas Le Monster 8 watt!!!
Gud den hadde flere watt for dette låter forbanna bra!

Spiller til daglig på en forsterker til 120k men denna 8 wattern har betydlig mer tyngde i bassen. Må vel legge til at den har en kondensatorbank på 2,6 Farad og i tilegg 2 bilbatterier. En morsom detalj er at denne klipper på spenning (over de 8 watt) gjerne i mellomtonen samtidig som den tråkker til i bassen med full kontroll.
Hvilken forsterker er det du normalt ellers bruker, og som du nevner har litt mindre tyngde i bassen?? Selv sliter jeg med litt for mye krefter på mine 2905, da jeg må "holde igjen" de siste 500 wattene på hver av sidene for ikke "trigge" sikkerhetskretsløpet i 2905'ne. Det er normalt ikke noe problem å holde seg under de 98dB som Quad ESL 2905 opererer innenfor, og det er bare unntaksvis at jeg kunne tenkt meg party-pådrag og bruk av de siste hestekreftene i min McIntosh MC602
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Hadde monsteret selv en gang i tida. Måtte kvitte meg med den da bilbatterier i stua ikke slo an hos ayatollaen. Mener fremdeles at dette er en av de beste forsterkerne som noengang er laget. Dro så mye strøm fra nettet at lyset blunka og cd-spilleren flippa ut hvis den var på samme krets.
Skulle gjerne hatt den til Tannoyene mine nå. Tror det hadde vært en perfekt match. Har kvitta meg med kjerringa så nå er jeg klar for ubåtbatterier i stua om så skal være.
Har noen peiling på om kopiene med andre transistorekvivalenter er bra? Hiragas originale hadde spesielt plukkede og parete typer.
Og han utviklet den med 300 B som lydideal!!
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
zodiac skrev:
... Har kvitta meg med kjerringa så nå er jeg klar for ubåtbatterier i stua om så skal være.
[/off-topic on]
Selve definisjonen på audiofil?
 

tact1

Medlem
Ble medlem
13.06.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Den forsterkeren som normalt er tilkoblet er Lyngdorf Milennium MK 4.
Meget bra forsterker, men det er vel ikke i bassen den er best. Forøvrig har Monstern knust alla andre forsterkere jeg har testet når det gjelder kontroll og dynamikk i bass. Husker godt Companiets 120 watter forlot meg i skam da Le Monster flyttet inn i 1994 (uten at dette er noen målestokk!). Har sammenlignet med zapsolut 78watt, zappuls, ic power 1000, crown plus div... Har ikke sammenlignet med Krell, Mcintosh, ML osv.
Jeg lagde en trimma utgave på 32 watt. Elfa hadde alle transistorene i sortimentet. Denne låt kanon denne også selv med moderat strømforskyning. Husker jeg hadde litt dårlig kjøling da tempratur på transistorene var på 95 grader! Den ene monoblokka døde desverre da "mor" åpnet døren heeeelt opp, i god fart, og glemte at gullforsterkern var strategisk plassert for kort kabellengde. Det resulterte i røyksignaler i SOS! Hadde et prosjekt den gang med en kollega der vi byttet ut effekttransistorene med sprekere sanken typer. Lagde også noen printkort. Får vel ta opp dette igjen en gang.
 
Topp Bunn