Lav gain ved bruk av platespiller

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
391
Antall liker
404
Sted
Brøttum
Har en Classe DR-4 m/integrert riaa-trinn, en Thorens TD160 S m/SME3009 Improved med en Grado black mm pickup. 2* basstårn, 2* gulvstående, hver med 900w effekt klasse d.
Ved bruk av dac/streamer og cd-spiller ligger volumhjulet rundt klokka 9 på forforsterker. På phono-utgangen ligger samme volum rundt klokka 12 på forforsterker, kan ikke huske at det var så "ille" når jeg brukte det før. Alt går gjennom en Dbx venu360 dsp, vurderer et eksternt riaa-trinn og lurer på om jeg vil få mer gain før forforsterker?
Kun Consonance Cyber 40 eller PM-8 som er aktuelle kandidater til riaa-trinn forøvrig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Er det ikke kjekt å ha et brukbart område til volumkontrollen opp til kl12 ? Dvs med mindre du har problemer med å oppnå ønsket lydtrykk ved spilling av plater.

Jeg vil vel heller si at du muligens har for høyt nivå ut ac DAC. En volumkontroll som begynner å låte vel høyt like over kl 9 syns jeg er for snaut. EDIT selv har jeg komfortsonen for vulmkontrolen mellom kl 10-11 og kl 13-14, under kl 10-11 er «nattevolum» over kl 13-14 er «festvolum», avhengig av volumet i hermetikken.

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
911
Antall liker
531
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Enig med @KJ . Det er nok heller Dac som har for høgt utgangsnivå, enn RIAA som har for lågt.

Ein pre eg hadde, fekk vesentlig betre "lyd" etter at utgangsnivået vart justert, og lydnivået på "kl. 9" vart flytta til "kl. 12". "Null-forsterkningspunktet" i pre'en vart satt til ca. "kl. 2" (14).
Preen spelte etter dette klokkereint opp til maks utslag på volumkontrollen. Volumkontrollen var eit potmeter. Før justeringa var lydnivået uutholdelig lenge før volumkontrollen hadde hadde nådd kl. 12.

Mvh Arild :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.390
Antall liker
20.806
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
På nittitallet laget jeg en spenningsdeler på den linjeinngangen cd-spilleren var tilkoplet nettopp pga slike problemer.
Det er ikke riaaen som er for lav, det er det andre som er for høyt.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
391
Antall liker
404
Sted
Brøttum
Ønsker ikke at noen skal fikle med forforsterkeren min så da får det bare være slik. ;)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Er det ikke kjekt å ha et brukbart område til volumkontrollen opp til kl12 ? Dvs med mindre du har problemer med å oppnå ønsket lydtrykk ved spilling av plater.

Jeg vil vel heller si at du muligens har for høyt nivå ut ac DAC. En volumkontroll som begynner å låte vel høyt like over kl 9 syns jeg er for snaut. EDIT selv har jeg komfortsonen for vulmkontrolen mellom kl 10-11 og kl 13-14, under kl 10-11 er «nattevolum» over kl 13-14 er «festvolum», avhengig av volumet i hermetikken.

^ Dette. Jeg hadde selv en DR-6 i lang, lang tid og hvis RIAA-trinnet er rimelig likt så vil det koste litt å få samme lydkvalitet fra en ekstern dings. Ellers har jeg hatt samme problemer med lite brukbart område av volumkontrollen flere ganger, som hver gang har ført til skifte av utstyr siden maks volum ved kl. 9 er rimelig ubrukelig. Jeg ville kjøpt eller laget/fått laget dempeledd til DAC/CD slik at disse kommer nærmere maks volum ved kl. 12, slik det bør være.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Dempningen af linie indgangen kan være eksternt i forbindelse med kablet...
 

Oblivion

Medlem
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
30
Antall liker
7
Har en Classe DR-4 m/integrert riaa-trinn, en Thorens TD160 S m/SME3009 Improved med en Grado black mm pickup. 2* basstårn, 2* gulvstående, hver med 900w effekt klasse d.
Ved bruk av dac/streamer og cd-spiller ligger volumhjulet rundt klokka 9 på forforsterker. På phono-utgangen ligger samme volum rundt klokka 12 på forforsterker, kan ikke huske at det var så "ille" når jeg brukte det før. Alt går gjennom en Dbx venu360 dsp, vurderer et eksternt riaa-trinn og lurer på om jeg vil få mer gain før forforsterker?
Kun Consonance Cyber 40 eller PM-8 som er aktuelle kandidater til riaa-trinn forøvrig.
Hei,har du erfaring med pm-8 riaa?
Får et i hus på mandag vil jeg tro,om posten vil😊
Lurer på hva jeg kan forvente lydmessig,om du har testet det opp mot andre? Det som kommer er helt nytt I eske. NOS altså.
Mvh
Hans-Olav Kostveit
 
Topp Bunn