L'Audiophile DIY-byggetråd

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Har akkurat fått alle L'Audiophile bladene på en cd, så er det bare å lære fransk :confused: Kan ikke ta mere tid en 1 uke
 
A

aair

Gjest
He, he. Du fikk bestilt de, ja. Jeg fant de på nett og lastet de ned.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Hei
Kyss og Klem, Aair - to tråder med Hiraga denne uka!
Trenger ingen flere julegaver.
Om du har stor tilgang på saker i Sakndinavisk, blir lykken komplett
- vet ikke hvor mange ganger jeg overlykkelig har lest L'Audiophile fra perm til perm uten å forstå et ord.
BB
 
R

RL69

Gjest
Bra tiltak aair!!!

Her er en link med noen artikler fra L'ADIOPHILE nr 1 - 32 : index


MVH
KOL69
 
A

aair

Gjest
Har dessverre artiklene kun på fransk, men "Trondmeg" har visstnok noen svenske oversettelser fra bladet AudioVideo.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jepp. Har flere svenske og alle franske. Skal scanne ved anledning. Har også skjema for en regulert ps for le monstre som skal være bra. Har le monstre i deler en dag jeg får anledning ....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.483
Antall liker
102.701
Torget vurderinger
23
Jepp. Har flere svenske og alle franske. Skal scanne ved anledning. Har også skjema for en regulert ps for le monstre som skal være bra. Har le monstre i deler en dag jeg får anledning ....
Si ifra dersom du IKKE har anledning..:cool:
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hehe, hver gang jeg ikke har anledning, som nå i bil på vei nordover .....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.483
Antall liker
102.701
Torget vurderinger
23
- da henter jeg bitene etterpå!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Har flere kretskort og halvledersett til disse jeg ....
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Har kort til 20 W klasse A og Kaneda pre. Med de fleste komponenter. Foretrækker Power Amps med flere hundrede watt.
 

zodiac

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
93
Antall liker
32
Beskrivelse for bygging av Le Monstre var også i danske High Fidelity. Såvidt jeg husker 1987. Hadde denne selv og mener fremdeles at det må være den beste effektforsterkeren jeg har hørt. 300 B som lydideal med en bass og dynamikk (med fullversjon strømforsyning inkl bilbatterier) jeg aldri har hørt maken til.
Lurer på en ting: Jeg ser det er mulig å få kjøpt nye kit av denne med med andre transistorer enn de J. Hiraga håndplukket til originaldesignet. Noen som vet noe om hvordan disse kitene er i forhold til originalen?
 

kwa

Medlem
Ble medlem
21.05.2010
Innlegg
21
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Scan fra Danske High Fidelity

Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
DSCF0456.JPG

Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.
 

Vedlegg

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vis vedlegget 171212
Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.
Kast broen og sæt de bedste Stealth-dioder i
For at de overlever,må du sætte støjspoler mellem ensrettere og forreste kondensatorer
Dette medfører langt,langt bedre lyd,befriet for switching-støj og stærkt reduceret varmeudvikling i både nettrafo,ensrettere og kondensatorer
Da maskinen kører i klasse A,vil der ingen dynamikbegrænsning ske!
God fornøjelse
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Ja steahlt dioder er super. Findes i 30 A . Har faktiskt brugt mange af dem selv og man slipper for de elendige kondensatorer på dem.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.483
Antall liker
102.701
Torget vurderinger
23

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vis vedlegget 171212
Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.
Kast broen og sæt de bedste Stealth-dioder i
For at de overlever,må du sætte støjspoler mellem ensrettere og forreste kondensatorer
Dette medfører langt,langt bedre lyd,befriet for switching-støj og stærkt reduceret varmeudvikling i både nettrafo,ensrettere og kondensatorer
Da maskinen kører i klasse A,vil der ingen dynamikbegrænsning ske!
God fornøjelse
Her var det mange merkelige påstander! Det er nettfrekvens vi snakker om, audiosignalet vil kortsluttes av filterkondensatorene. Det er ikke rare effektapet i likeretterene. Dette er produktet av forwardspenningen i diodene x diodestrømmen. Stealth-dioder er laget for å begrense switchetap, men har høy forwardspenning. Skal du redusere varme på noen som helst måte her, må du bruke en schottkydiode. (Med lav Vforward)
Hva du mener med at det ikke er noen begrensning på dynamikken aner jeg ikke. En klasse "A" forsterker klipper når den går i taket spenningsmessig akkurat slik som alle andre forsterkere. (Uansett klasse)
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vis vedlegget 171212
Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.
Kast broen og sæt de bedste Stealth-dioder i
For at de overlever,må du sætte støjspoler mellem ensrettere og forreste kondensatorer
Dette medfører langt,langt bedre lyd,befriet for switching-støj og stærkt reduceret varmeudvikling i både nettrafo,ensrettere og kondensatorer
Da maskinen kører i klasse A,vil der ingen dynamikbegrænsning ske!
God fornøjelse
Her var det mange merkelige påstander! Det er nettfrekvens vi snakker om, audiosignalet vil kortsluttes av filterkondensatorene. Det er ikke rare effektapet i likeretterene. Dette er produktet av forwardspenningen i diodene x diodestrømmen. Stealth-dioder er laget for å begrense switchetap, men har høy forwardspenning. Skal du redusere varme på noen som helst måte her, må du bruke en schottkydiode. (Med lav Vforward)
Hva du mener med at det ikke er noen begrensning på dynamikken aner jeg ikke. En klasse "A" forsterker klipper når den går i taket spenningsmessig akkurat slik som alle andre forsterkere. (Uansett klasse)
Har du prøvet?
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Prøvd hva da? Jeg har plukket av støvfolien på Quad'ene......
Mye mulig noen klarer å finne ut at en eller annen likeretterdiode låter bedre enn en annen, det er forsåvidt greit, det var kvasifysikken jeg gikk etter;-)
Dette er direkte feil:
"stærkt reduceret varmeudvikling i både nettrafo,ensrettere og kondensatorer"
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Anyway så får man mindre " kantet" mere letflydende lyd. Kvasifysik interesserer jeg mig ikke for. :)
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Prøvd hva da? Jeg har plukket av støvfolien på Quad'ene......
Mye mulig noen klarer å finne ut at en eller annen likeretterdiode låter bedre enn en annen, det er forsåvidt greit, det var kvasifysikken jeg gikk etter;-)
Dette er direkte feil:
"stærkt reduceret varmeudvikling i både nettrafo,ensrettere og kondensatorer"
Tjek current inrush inden du dummer dig!
Støjspolerne mellem ensrettere og kondensatorer gør tricket,og det kan du ikke argumentere imod - quasi eller ej.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
En modstand FØR dioderne er godt til alt andet end Power amps. Laver savtakker om til sinus. De der Stealht er sådan lidt snubber agtige mener jeg. Dæmper peaks på nettet. Har med succes brugt dem i en kæmpe Klasse D.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Ok
En stor lyt trækker tilsvarende stor strøm når sinuskurven peaker
Den strøm forplanter sig tilbage gennem ensretteren,og ud i nettrafoen,hvor der induceres ekstremt store strømpeaks - hvilket igen afsættes som varme i vindingerne!
Sætter man en resistor mellem ensretter og lytten,begrænses dette begge veje,men en spole er mere effektiv.
Jeg har et gammelt link hvor det vises og påvises på scope,men kan ikke længere finde det desværre.
Inrush er i sagens natur kun den ene vej,men problematikken er værre den anden vej,hvor ensretteren provokeres til at "gnistre qua sin on/off natur

Dette er en væsentlig årsag til at chokeinput generelt lyder bedre i audiosammenhæng.
Håber det belyser tilstrækkeligt?
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
I en pushpull som Monsteret vil klasse A driften garantere hvilestrømmen aldrig overgåes af peaks i musikken
Derfor vil en resistor eller spole aldrig virke som spændingstab i spidserne af den strøm signalet trækker!
Omvendt i klasse B hvor hvilestrømmen er langt lavere end peaks i den strøm signalet trækker fra psuèn.og derfor vil spolen reducere den krævede spænding.
Håber dettte giver mening?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ok
En stor lyt trækker tilsvarende stor strøm når sinuskurven peaker
Den strøm forplanter sig tilbage gennem ensretteren,og ud i nettrafoen,hvor der induceres ekstremt store strømpeaks - hvilket igen afsættes som varme i vindingerne!
Sætter man en resistor mellem ensretter og lytten,begrænses dette begge veje,men en spole er mere effektiv.
Jeg har et gammelt link hvor det vises og påvises på scope,men kan ikke længere finde det desværre.
Inrush er i sagens natur kun den ene vej,men problematikken er værre den anden vej,hvor ensretteren provokeres til at "gnistre qua sin on/off natur

Dette er en væsentlig årsag til at chokeinput generelt lyder bedre i audiosammenhæng.
Håber det belyser tilstrækkeligt?
Når du skriver spole,meiner du da choke?

Mvh.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
Ok
En stor lyt trækker tilsvarende stor strøm når sinuskurven peaker
Den strøm forplanter sig tilbage gennem ensretteren,og ud i nettrafoen,hvor der induceres ekstremt store strømpeaks - hvilket igen afsættes som varme i vindingerne!
Sætter man en resistor mellem ensretter og lytten,begrænses dette begge veje,men en spole er mere effektiv.
Jeg har et gammelt link hvor det vises og påvises på scope,men kan ikke længere finde det desværre.
Inrush er i sagens natur kun den ene vej,men problematikken er værre den anden vej,hvor ensretteren provokeres til at "gnistre qua sin on/off natur

Dette er en væsentlig årsag til at chokeinput generelt lyder bedre i audiosammenhæng.
Håber det belyser tilstrækkeligt?
Når du skriver spole,meiner du da choke?

Mvh.
Ja dog ikke nødvendigvis over 0,5H
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Liten avsporing her men....
Er det noen som har skjema til Hiraga sin lille rørforforsterker, den med seperat strømforsyning?
 
A

audiosan

Gjest
blir motstanden i CRC strømforsyningen så varm? da er det fare for at du har alt for høy motstand på den. bør ligge på ca 0.2ohm. og da skal ikke en 10W? bli varm over hode.

Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vis vedlegget 171212
Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
blir motstanden i CRC strømforsyningen så varm? da er det fare for at du har alt for høy motstand på den. bør ligge på ca 0.2ohm. og da skal ikke en 10W? bli varm over hode.

Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vis vedlegget 171212
Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.

Jeg har beskrevet løsningen på varmeudvikling i ensrettere og nettrafo,som består i at koble en støjspole ind mellem ensretter og forreste sæt lytter.
 
Topp Bunn