Lange quote´s - siteringer

2

2xJ

Gjest
Må åpne med at JEG syntes det og lese seg opp på tråd som er interessant, KAN være noe uoversiktlig når det blir lange sitatblokker.
Ofte så siterer man 4 -5 andre sitater for så og bare si seg enig.. dette tar i mitt hode for mye plass på siden (ikke i mot hode) :rolleyes:
Og gjør det litt rotete. Kan man gjøre noe med dette ? er det uoversiktlig for andre ... eller er det bare meg ?

Nå som vi kan legge til bruker og hash tagging så mener jeg at enn heller kan bruke det.... og evnt bare legge til trådinnleggsnummer.
Eventuelt sitere den linjen som du syntes passer best for det du vil si...


Eksempel Høvdingen #17 (det syttende innlegget i tråden)

Dette vil gjøre at det blir lettere og lese lengre tråder uten dem eviglange blå quote feltene......


/JR
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
2

2xJ

Gjest
Høvdingen #17

Det du sier her, er noe vi bør ta til etterretning O store ugh ugh, jeg foreslår at vi går for denne løsningen......
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke uenig, og det er kun to alternativ:

1. Sitere ett innlegg, og alle sitat som er i det innlegget vil ikke medfølge

2. Sitere ett innlegg hvorav alle sitat i innlegget medfølger (og hvor en manuelt må fjerne det som ikke skal være med) - slik det er i dag.

Det er for komplisert å ha en løsning hvor en kan velge å fjerne enkelte sitat med f.eks. en knapp. Dagens løsning er allerede en "hack" av systemet, og det er enten alternativ 1 eller alternativ 2.

Mvh
Høvdingen
 
2

2xJ

Gjest
Høvdingen #3

Jeg er ikke uenig, og det er kun to alternativ:

Men min er den tredje, altså det og prøve og få folk til ikke og quote ihjel en tråd... med det som jeg nå viser øverst i dette innlegget.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Enig i at det er mye ukritisk bruk av sitat-funksjonen på forumet. Et i utgangspunktet kort, nærmest intetsigende innlegg kan jo ende opp med å bli veldig langt på grunn av helt overflødig "quote-i-quote-i-quote", gjerne også med flere bilder inkludert. Slike unødvendige siteringer synes jeg er et betydelig irritasjonsmoment, og personlig redigerer jeg alltid bort det overflødige. Samtidig ser vi jo ofte at forsøk på slik nedkorting skaper feil i sitater - både at innlegg merkes med feil navn og at deler av "død" kode blir synlig på grunn av redigeringstabber. Synd å si det, men datakunnskapen til medlemmene ser ikke ut til å være skyhøy, så det spørs om ikke en innstramming av reglene vil skape mer krøll...

Nå som vi kan legge til bruker og hash tagging så mener jeg at enn heller kan bruke det.... og evnt bare legge til trådinnleggsnummer.
Dette er jo en idé, men så lenge det utføres korrekt så synes jeg sitering er mer praktisk for den som leser. En fordel med sitatboksen er også den lille pilen som leder direkte til det siterte innlegget.
 
2

2xJ

Gjest
particle #5

Dette er jo en idé, men så lenge det utføres korrekt så synes jeg sitering er mer praktisk for den som leser. En fordel med sitatboksen er også den lille pilen som leder direkte til det siterte innlegget.
Det og se blåfelt side opp og side ned, gjør ikke leser opplevelsen større ihvertfall.......:rolleyes:
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det og se blåfelt side opp og side ned, gjør ikke leser opplevelsen større ihvertfall.......:rolleyes:
Som sagt er jeg enig i det, men synes også at rasjonell bruk av sitat-funksjonen har sine fordeler. Konteksten blir lettere å følge når alt samles i ett innlegg, spesielt i lange tråder hvor man gjerne kommenterer innlegg fra forrige side. Ønsker man å lese det siterte innlegget i sin helhet så trykker man bare på linken i sitatboksen. Det Høvdingen nevner som alternativ to (å fjerne overflødig innhold) er i prinsippet en god løsning. Problemet er bare at slik redigering stiller visse krav til brukernes kunnskap og vilje.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Det Høvdingen nevner som alternativ to (å fjerne overflødig innhold) er i prinsippet en god løsning. Problemet er bare at slik redigering stiller visse krav til brukernes kunnskap og vilje.
Her fjernet jeg deler av siteringene, men dette må gjøres manuelt, og det er bortimot umulig å lage en "manual" for hvordan dette gjøres, og er vel egentlig noe en enten forstår eller ikke.

Det er en grunn til at de fleste forum kun har sitering av det aktuelle innlegg, og ikke viser alle gjengitte siteringer i en ny sitering. Personlig foretrekker jeg alternativ 1 (kun 1 sitering), men hvis tråden f.eks hopper frem og tilbake mellom off-topic - tema osv., så kan en sitering med flere siteringer være på sin plass, og her er det ikke noen gyllen middelvei. Det å lage f.eks. knapper og en enkel måte å fjerne uaktelle siteringer i en sitering er ingen "walk in the park". Det var ikke vanskelig å sørge for at alt innvendig i et innlegg blir sitert, men å lage en editor-mulighet for å endre på siteringen er langt mer komplisert.

Jeg ser at enkelte forum gir brukeren mulighet til å multisitere ved å trykke på de innlegg som skal være med i siteringen, men det er heller ingen åpenbar enkel løsning for den som ikke spesielt datakyndig, og kan fort medføre samme problem med at innlegget blir veldig langt ved valg av for mange innlegg. Da må det være en begrensning på hvor mange innlegg som kan trykkes på, så ikke brukeren velger 15 innlegg. Alle løsninger har sine utfordringer, og det enkle er ofte det beste. Det vil alltid være noen som ikke forstår hvordan ting fungerer, og en gitt løsning bør være så åpenbar enkel å bruke at en ikke kan ta feil.

Mvh
Høvdingen
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Her fjernet jeg deler av siteringene, men dette må gjøres manuelt, og det er bortimot umulig å lage en "manual" for hvordan dette gjøres, og er vel egentlig noe en enten forstår eller ikke.
Prøver på en mini-guide...

Det eldste innlegget havner alltid "innerst", og det er viktig å fjerne like mange kommandoer på hver side av selve teksten, i tillegg til øvrige formateringstegn. Hvis fragmenter av koden blir stående igjen så blir altså disse synlige som "ugress" i innlegget.

Slik fjernet jeg mitt eget innlegg fra sitatet over: "Grensene" til hvert innlegg markeres av den første og siste klammeparentesen før og etter henholdsvis "QUOTE" og "/QUOTE". Da markerer man teksten og formateringene som vist på skjermdumpen, og sletter innholdet. Er man usikker på hvordan resultatet blir er jo forhåndsvisning et nyttig verktøy.

quote.jpg
 
2

2xJ

Gjest
Her fjernet jeg deler av siteringene, men dette må gjøres manuelt, og det er bortimot umulig å lage en "manual" for hvordan dette gjøres, og er vel egentlig noe en enten forstår eller ikke.
Prøver på en mini-guide...

Det eldste innlegget havner alltid "innerst", og det er viktig å fjerne like mange kommandoer på hver side av selve teksten, i tillegg til øvrige formateringstegn. Hvis fragmenter av koden blir stående igjen så blir altså disse synlige som "ugress" i innlegget.

Slik fjernet jeg mitt eget innlegg fra sitatet over: "Grensene" til hvert innlegg markeres av den første og siste klammeparentesen før og etter henholdsvis "QUOTE" og "/QUOTE". Da markerer man teksten og formateringene som vist på skjermdumpen, og sletter innholdet. Er man usikker på hvordan resultatet blir er jo forhåndsvisning et nyttig verktøy.

Vis vedlegget 539093
Ofte så quotes det slik med bare teksten/e: "Dette er jeg enig i"


Det jeg ønsker er en kultur hvor man heller skriver:
Høvdingen #8

Enig !!!


Istendefor blåfelt hele veien....:rolleyes:
Ellers enig at et sitat bør holde som en "vanlig" option, men om en vil ha multisiteringer så kan en gå i "avanserte funksjoner! ??
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Istendefor blåfelt hele veien....:rolleyes:
Synes det er helt greit at man siterer, og beholder de deler av innlegget man ønsker å sitere.

Alternativt om det gjelder hele innlegget, så kan man beholde de innledende ordene og f.eks legge til: ...osv

Istendefor blåfelt hele ... osv.
Det er egentlig veldig enkelt.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
534
Torget vurderinger
7
2xJ #10 Selv om dette er ryddig tror jeg forslaget faller av 2 (3) grunner:
1) man gidder ikke å se oppover flere innlegg for å finne igjen kontekst
2) behov for dynamisk ref siden noen sletter eller redigerer sine innlegg. Bør i så fall da automatisk stå 2xJ #10 [redigert/slettet]
3) i diskusjoner har jeg sett at noen vil binde andre til tidligere argumenter/regelbrudd mtp mulig fremtidig sletting/redigering (kanskje ikke så viktig)
 
Topp Bunn