LandIslands byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Denne tråden er for alle mine kreasjoner. Kommer til å legge ut det jeg holder på med av høyttaler og forsterker bygg. Grunnen til en slik tråd må vel være å få mest mulig respons av dedikerte som holder på med det samme som meg og ikke bare litt begeistring fra venner. Dere er hjertelig velkommen til å kommentere både positivt og konstruktivt på de valg jeg har gjort i byggeprosessene.

    Jeg kan begynne med en forsterker jeg fullførte i går, det er et kit fra chipamp.com og jeg er veldig fornøyd med resultatet siden dette er mitt første skikkelige forsterkerbygg. Fronten, volumknappen og bak med høyttalerterminalene er det eik og chassiet er en hammond aluboks som er lakkert med biltema lakk.

    20150312_155258.jpg
    20150312_154959.jpg
    20150312_155431.jpg
    20150312_155156.jpg
    20150312_155207.jpg
     

    kaboy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2013
    Innlegg
    67
    Antall liker
    34
    Sted
    Giske
    Kul liten sak, hvilken trafo og volumpot er det du bruker?
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Volumpoten er en Alps 20k, burde egentlig vært 25k menmen. Og trafoen er en amplimo 2x25V 300VA
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Her er noen høyttalere jeg lagde etter tegning fra Vidar i HEL sin byggetråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...-tang-band-fulltone-og-cyburgs-needle-10.html

    Tenkte jeg skulle gi slotporten et forsøk da jeg synes det er litt stiligere. Så litt om elementet jeg valgte å bruke, det ideelle hadde vært å bruke de HEL bruker i sitt bygg, men siden dynabel ikke selger Tangband lenger måtte jeg se andre steder. Endte opp med å handle inn litt forskjellig fra Partsexpress. Der hadde de heller ikke riktig modell, og jeg gikk da heller for disse bambus-papir herlighetene. Lyden er ganske bra for å komme fra så små elementer. Ellers er de laget i spon og med eikeparkett på sidene
    20150306_063256.jpg
    20150306_063246.jpg
    20150306_063229.jpg
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Er ikke lite som har skjedd det siste halve året etter at jeg gikk inn i denne galskapen. Øvelse gjør mester og her er noen PA- høyttalere jeg laget ferdig for noen uker siden. Elementer er billigste sort kjøpt på partsexpress Pyle 6.5''mid og 10''basselement og en Gooldwood piezo diskant, prisen samlet på elementene er vel rundt 80dollar. Kjøpte i tillegg en forsterkermodul som er integrert i ene høyttaleren på 100W. Anlegget knuser hverken ruter eller får naboen sin bilalarm til å gå av, men det duger til småfester og div. Kan drives av 24V batteri eller bare plugg rett i veggen.
    20150115_212934.jpg
    20150115_212854.jpg
    20141231_151152.jpg
    20150122_163920.jpg
    20150316_214011.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Her var det mye bra,trenger ikke være dyrt for å ha det kjekt.
    Flott de tb høytt og chipampen.
    Hvilken modul bruker du i høyttalerene ?
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Her var det mye bra,trenger ikke være dyrt for å ha det kjekt.
    Flott de tb høytt og chipampen.
    Hvilken modul bruker du i høyttalerene ?
    Helt enig, tror det er lurt å starte med noe som ikke koster så mye og heller bli positivt overrasket enn å bruke mye og bli skuffet. Modulen i PA'ene er en Sure klasse D modul på sirka 100W og med en strømforsyning på 24V.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pent!
    Er det hobbyplater du bruker til sideplatene?
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    20150416_203259.jpg


    Sitter og lurer om dagene på et lite sommerprosjekt. Bilde over er planen for hvordan jeg vil ha kabinettet(dybde innv. 23cm, bredde utv. front 16.5cm). Litt usikker på høyden, men det blir en gulvstående høyttaler kanskje litt over meteren. Elementene jeg har sett meg ut er: Seas H1207 L12RCY/P - DYNABEL AS og Scan-Speak R2604/832000 - DYNABEL AS

    Lekte litt med Winisd og kom fram til et kassevolum på 4l tunet til 60Hz. Delefrekvensen tenker jeg rundt 1900Hz. Siden jeg ikke har så god erfaring så setter jeg stor pris på innspill!
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Har slått fra meg prosjektet nevnt en post opp. Dette er på grunn av salget dynabel hadde for litt siden, der ble det handlet inn: Seas H1215 CA18RNX - DYNABEL AS og Scan-Speak R2604/832000 - DYNABEL AS

    Så, hva er egentlig planen? Jo en toveis gulvstående:

    Tårn side12.jpg


    Så kan man sikkert spørre seg: hvorfor ikke velge et ferdigkit der alt ligger tilrette for god lyd til en rimelig penge? Jo det er nettopp fordi at det er mye gøyere å tro at man får det billigere og ikke minst å lage dette her selv. Ikke vær redd for å stille spørsmål eller komme med tilbakemeldinger!

    Andreas
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Sitter og venter på delefilterkomponentene og fineren til disse. Delefilterkomponentene kjøpte jeg fra hificollective og de har ikke inne spolene til jantzen, måtte derfor legge inn nøyaktig verdi og så skulle de spesiallages. Tar vist noen uker, bra jeg har god tid :)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende...
    Beregner du delefilteret selv?

    Sitter selv nå og venter spent på pakke fra hificollectivet. Måtte du vente lenge på de spolene fra Jantzen?
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Spennende...
    Beregner du delefilteret selv?

    Sitter selv nå og venter spent på pakke fra hificollectivet. Måtte du vente lenge på de spolene fra Jantzen?
    Beregner ikke selv nei, har brukt oppskriften som ligger på diyaudio forumet og den synes jeg er grei. Brukte den og på de stativhøyttalerene over.
    Sendte bestillingen 7.mai og fikk den nå på fredag, tror ikke det er noe å klage på.

    Er det prosjektet du bestilte scanspeak og accuton elementer til du holder på med?
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jupp, det og et par mindre basert på dayton audio elementer.
    Skal bestille en del ting fra PartsExpress også snart, men må vente til en del småtteri kommer inn på lager.
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    TEK;
    Høres bra ut! Liker partsexpress og utvalget de har, men dumt at det blir så dyrt med frakt og toll

    Kroppen;
    Når det gjelder pakker har jeg julaften minst annenhver uke :) PA'ene mine spiller greit, men desverre alt for lavt..
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    20150628_224918.jpg


    Og der ble de små plutselig aktive.. :) Veldig enkle som skrivebordshøyttalere nå, og tror de kommer til å like seg hos kollegaen min som snart er den nye eieren.
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Mye interessant LandIsland.
    Liker bruken av parkett og skjærefjøler ;)
    Har du noen linker til sider du benytter deg av?

    Mvh
    Slendrian
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Ja, da spør du vanskelig. De små har jeg som nevnt hentet tegninger fra vidar i HEL sin tråd tangband cyburgs needle. Har ellers kjøpt litt greier fra dynabel, europeaudio, partsexpress, chipamp, ebay ++ og så har jeg bladd gjennom utallige tråder og nettsider for å finne imformasjon og inspirasjon
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Sånn, da var jeg tilbake. Etter et år på folkehøgskole uten noen ordentlige høyttalere rundt seg er det befriende å komme hjem til et helt uferdig prosjekt med alt jeg trenger og der det eneste jeg trenger å gjøre er å bygge. Så skal det sies at jeg ikke har ligget helt på latsiden på skolen, der ble det nemlig bygget kopi av eskimo kajakk. Duken er lin og resten er treverk av ask, gran og bjørk uten en eneste spiker eller skrue bare hampetau og lintråd. Eneste som gjenstår med denne er å olje den to lag med linolje og høvle til åren. Rimelig fornøyd med den og gleder meg til å få den på vannet!
     

    Vedlegg

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    gøy med prosjekter på gang. :)

    hva sier kompisene til at du klorer med dette? er de også interessert, eller? spør, fordi jeg ser russedresser og det er ikke helt vanlig i diy-forumet her. :)
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    gøy med prosjekter på gang. :)

    hva sier kompisene til at du klorer med dette? er de også interessert, eller? spør, fordi jeg ser russedresser og det er ikke helt vanlig i diy-forumet her. :)
    Kompiser blir storfornøyd når jeg drasser med meg litt ordentlige høyttalere på fest og div. istedenfor sånne kjipe datahøyttalere. Tror jeg har engasjert noen med det, har en elektrokompis som skulle lage seg noen høyttalere og ellers sprer jeg lovord om Hifi til alle jeg møter på :) Som du sier tror jeg at jeg kanskje er i det yngste sjiktet her på sentralen, men det er jo bare ett pluss sånn at jeg får samlet opp kunnskap. Med en far som er tømrer og arkitekt som alltid har bygget ting selv, har jeg fått snekring og tømring inn tidlig. I tillegg har jeg fagbrev som tømrer så det hjelper veldig på.
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Bygget litt jevnt og trøtt den siste tiden uten å at jeg har fått lagt ut noen bilder, men her er en liten oppsummering:


    20160524_204656.jpg


    Testing av hullene
    20160524_204728.jpg


    Hjemmelaget jigg :)
    20160531_192045.jpg


    Så var den begynt å ta form
    20160601_190937.jpg


    Etter litt sparkling ligger nå kabinettene til tørk etter grunning
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Så var man kommet litt lenger. Nærmer seg slutten nå, mangler bare et strøk maling og testing så er de ferdig. Prøvde meg på finering for første gang. Det var ikke lett for å si det sånn, men etter lange timer i garasjen ble det dugelig syntes jeg. Litt glipe i noen av skjøtene, men tror det skal gå fint.
     

    Vedlegg

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Da var høyttalerne ferdig! Fikk gjort siste innspurt igår med lodding av elementer og diverse småting. Greit fornøyd med finishen utenom foten som burde vært svart eller mer nøytral på noen måte. De ble testet med min lm3886 chipamp og min far sin 100w Xindak forsterker. Hørte litt forskjellig musikk og vi fant ut at den mangler litt i bunn, men har veldig gode egenskaper i toppen. Alt i alt veldig fornøyd med resultatet. :)
     

    Vedlegg

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Da var høyttalerne ferdig! Fikk gjort siste innspurt igår med lodding av elementer og diverse småting. Greit fornøyd med finishen utenom foten som burde vært svart eller mer nøytral på noen måte. De ble testet med min lm3886 chipamp og min far sin 100w Xindak forsterker. Hørte litt forskjellig musikk og vi fant ut at den mangler litt i bunn, men har veldig gode egenskaper i toppen. Alt i alt veldig fornøyd med resultatet. :)
    De ble jo veldig pent.
    Kjekkt å ha gjort det selv..
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    De ble jo veldig pent.
    Kjekkt å ha gjort det selv..[/QUOTE]

    Takk skal du ha :)
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Bygde og ferdig en liten chip amp for en uke siden.


    Dette bildegreiene er jeg ikke helt rutta på. Noen som kunne forklart hvordan man får bildene opp som små forhåndsviste bilder som det går an å klikke på for å gjøre større?




    DSC06021.jpg
    DSC06023.jpg
    DSC06024.jpg
    DSC06025.jpg
    DSC06026.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Chip amp er jo lette å bygge og få til,ganske god lyd er det i de fleste også.
    Hvilken chip amp er det?
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Chip amp er jo lette å bygge og få til,ganske god lyd er det i de fleste også.
    Hvilken chip amp er det?
    Dette er den minste, en LM1875. Genererer vel noe rundt 20-25W. Ja valgte chip amp da de er relativt billige i forhold til andre og så er det mange som er fornøyd virker det som. Det er jeg og forsåvidt. Og opplever med både denne og den andre jeg bygget at de er nesten helt stille. Så og si ingen skurrelyd, da med DAC og pc som avspillingskilde.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Flott arbeid. Tipper venner og kjente er imponerte :)

    Har du simulert delefilteret til høyttalern selv?
     

    LandIsland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    67
    Antall liker
    25
    Sted
    Bergen
    Flott arbeid. Tipper venner og kjente er imponerte :)

    Har du simulert delefilteret til høyttalern selv?
    Takk, bruker den oppskriften som ligger på diyaudio forumet. Det er jo et relativt enkelt delefilter med få deler. Synes det høres bra ut, men det kan godt være det kunne vært bedre..? Skulle likt å få testet frekvensgangen på de for å se hvordan de presterer på papiret
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn