lakkering av høyttalere

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg skal pusse og lakkere et par høyttalere i yew finer, høyttalere som jeg har kjøpt brukt. Noe tips om hvilket lakk anbefales?
Regner med at det blir sprøyte lakkert med hjelp fra en kompis.
Alle god tips mottas :)
 
K

krille_krokodille

Gjest
Billakk er vel kanskje noe av det som blir best, rent kosmetisk. Men som med alt annet som skal lakkes eller males, er forarbeidet man gjør alfa og omega og absolutt helt avgjørende for sluttresultatet.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har du barn eller en kone som er glad i å tegne/male så vurder å bruke olje. Dagens miljøvennlige innendørs - lakk trekker inn alle mulige former for tusj-byant-farger som blir helvetes stygt. Liberon - olje produkter kan gi en finish som er tilnærmet sprøytelakk på treverk, men det krever masse tid og innsats med påføring og polering til riktig tid. Vanskelig er det derimot ikke.
 

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Innlegg
351
Antall liker
319
Sted
South of heaven
Så en noe interessant på minhembio.com. En billakkerer tok med sine dynaudio contour 3.4 på jobb. Skrudde de fra hverandre og wrappet dem rett og slett i hvitt. Han var vant til å gjøre dette med biler.
Resultatet så ut til å bli helt utmerket. Kun en digresjon altså. Fordelen var jo da at det var mulig og få tilbake til originalfargen hvis ønskelig.
Lykke til med lakkering!
 
J

J.J

Gjest
Vicarious skrev:
Så en noe interessant på minhembio.com. En billakkerer tok med sine dynaudio contour 3.4 på jobb. Skrudde de fra hverandre og wrappet dem rett og slett i hvitt. Han var vant til å gjøre dette med biler.
Resultatet så ut til å bli helt utmerket. Kun en digresjon altså. Fordelen var jo da at det var mulig og få tilbake til originalfargen hvis ønskelig.
Lykke til med lakkering!

Det finnes en returmulighet ;) hvis en legger på et par lag med klar lakk før en legger på farge så er det fint mulig og slipe seg tilbake om en angrer siden.

Been there done that ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Litt avhengig av om du skal ha en speilblank finish, og om det er finish på fineren fra før. Skal du gjøre jobben selv på ny finer er det beste alternativet å bruke Biofaolje som du pusser inn med fiberdisk. Ingen løsemidler eller gassing. Tre til fire lag og du ender opp med en en helt perfekt silkematt finish.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
En pasta som blandes i lakk for å bestemme hvilken glans du vil ha.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.577
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
lakki_luke skrev:
En pasta som blandes i lakk for å bestemme hvilken glans du vil ha.
Hvilke av disse pastaene ville du ha valgt mr. luke
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
De der er mer til kjøkkenbruk ;D
Tror at mattpasta lages av noe som vinnes ut i Titania gruvene i Sokendal.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Akkurat ja. Ellers blir alt knallblankt.

Vi innreder et lite lakkhjørne på jobben og jeg skal bli selvlært hobbylakkerer :)
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Lykke til!Og bare spør hvis du lurer på noe.Har sprøytet et par liter så kanskje jeg har noen gode råd på veien.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Flott. Regnet med at det var noen forumvenner som stiller opp. Følg med i H6 tråden til Håvard. Jeg skal lakke 2 par kloner i svart piano. Kanskje litt vel ambisiøst til en ivrig amatør på 41 år? :)
 
Topp Bunn