Lake People og Violectric hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lake People G100_Violectric HPA V200.jpg

    Topp: Lake People G100, bunn: Violectric HPA V200 (Foto: Loevhagen)

    Trådens emne
    Dette er en paraplytråd for hodetelefonforsterkere fra Lake People og Violectric by Lake People.

    Den skal handle om emner som er felles for alle eller noen av disse hodetelefonforsterkerne, likheter og forskjeller mellom modellene, passende hodetelefoner o.l. Det vil også være nyttig og riktig å sammenligne disse hodetelefonforsterkerne med andre hodetelefonforsterkere (det er naturlig å sammenligne med).

    Det vil etterhvert kanskje i tillegg være naturlig å opprette separate tråder for en del av hodetelefonforsterkermodellene fra Lake People og Violectric by Lake People.

    Det er videre naturlig å inkludere DAK-modulene som kan leveres ferdigmontert eller ettermonteres i noen av hodetelefonforsterkermodellene fra Violectric by Lake People.

    Rene DAKer og andre produkter fra Lake People og Violectric by Lake People faller utenfor denne trådens emne.

    Navneform
    Videre i tråden benytter vi navneformene Lake People og Violectric fordi Violectric by Lake People er vel langt og tungt.

    Innleggstitler
    Jeg oppfordrer dere til å benytte feltet "Overskrift:" i vinduet "Svar på Tråd" for å gi det enkelte innlegg en god og dekkende tittel. Dette gjør det lettere å finne frem i tråden etterhvert som den (forhåpentlig) vokser.
    Man kan f.eks. benytte produsent, produktnavn eller modellbetegnelse som innleggstittel.

    Bilder
    Inkludér gjerne et bilde siden et godt bilde ofte kan fortelle mye om et produkt.
    Benytt knappen "Legg til bilde" og en av disse valgene slik at bildet lagres i tråden slik at vi unngår lenker til bilder som er forsvunnet fra den opprinnelige adressen:
    • Fra datamaskin -> Fil
    • Fra URL -> Hake for "Hent ekstern fil og lagre den lokalt"
    Referanser og lenker
    Inkludér gjerne referanser og lenker. Det gjør det enklere for andre å finne informasjon, og forfatteren viser hvor informasjonen er hentet fra.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Importør og forhandlere

    Importør
    Duet-Audio

    Man nyter dermed godt av norske lover og bestemmelser.

    Norske forhandlere
    Norske forhandlere er:
    Demonstrasjon/prøvelytting
    Det er mulig å få høre disse produktene før bestilling:
    • Audio Norge i Oslo har normalt demonstrasjonseksemplarer
    Pressemeldinger og kunngjøringer

    Listene oppdateres etterhvert som vi får ny informasjon.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200: Demping og gainjustering

    Paradokset for meg er at LCD-3 fremstår som mer kresen på komponentene oppstrøms enn hva HE-6 gjør. Sprøtt.
    Per i dag jeg har hatt LCD-3 et par måneder og har ikke så stor erfaring med den ennå. Calyx har 5V ut så jeg dempet V200 med 12dB (-12 dB pre-gain) slik at volumkontrollen kan skrus høyere opp - dette var muligens årsaken til at jeg fikk et godt resultat med LCD-3. Jeg har ikke sjekket på nytt ennå. Mvh.
    Min Violectric HPA V200 har volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator). Den skal derfor ikke ha fare for kanalubalanse i de laveste innstillingene slik mange potensiometre dessverre har.

    Jeg har så langt forgjeves forsøkt å finne ut om "pre gain" på Violectric HPA V200 er (reell) endring av forsterkerkretsens gain eller kun innkobling av et dempeledd før forsterkerkretsen. Er det noen av dere som vet dette?

    Hvis det er det siste, bør det vel (mer eller mindre) gå ut på ett om man demper med volumkontrollen eller "pre gain"?

    Har noen av dere informasjon og/eller synspunkter å bidra med som kan belyse et eller flere av spørsmålene?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fried Reim besvarer slike spørsmål ganske utførlig. Send ham en mail, og post svaret her. :)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Paradokset for meg er at LCD-3 fremstår som mer kresen på komponentene oppstrøms enn hva HE-6 gjør. Sprøtt.
    Per i dag jeg har hatt LCD-3 et par måneder og har ikke så stor erfaring med den ennå. Calyx har 5V ut så jeg dempet V200 med 12dB (-12 dB pre-gain) slik at volumkontrollen kan skrus høyere opp - dette var muligens årsaken til at jeg fikk et godt resultat med LCD-3. Jeg har ikke sjekket på nytt ennå. Mvh.
    Min Violectric HPA V200 har volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator). Den skal derfor ikke ha fare for kanalubalanse i de laveste innstillingene slik mange potensiometre dessverre har.

    Jeg har så langt forgjeves forsøkt å finne ut om "pre gain" på Violectric HPA V200 er (reell) endring av forsterkerkretsens gain eller kun innkobling av et dempeledd før forsterkerkretsen. Er det noen av dere som vet dette?

    Hvis det er det siste, bør det vel (mer eller mindre) gå ut på ett om man demper med volumkontrollen eller "pre gain"?

    Har noen av dere informasjon og/eller synspunkter å bidra med som kan belyse et eller flere av spørsmålene?
    OK - trykkfeilen min er krysset hit.

    Jeg har undersøkt litt nøyere om utslaget til volumkontrollen har noe å si for min bruk av V200 og har kommet til at det har det ikke. I går var det ikke mulig å reprodusere det jeg trodde jeg hørte og som var grunnen til denne kommentaren "Per i dag jeg har hatt LCD-3 et par måneder og har ikke så stor erfaring med den ennå. Calyx har 5V ut så jeg dempet V200 med 12dB (-12 dB pre-gain) slik at volumkontrollen kan skrus høyere opp - dette var muligens årsaken til at jeg fikk et godt resultat med LCD-3 siden det var mye enklere å finne passende lyttevolum." som jeg skrev her. Det høres mao ut til at volumkontrollen er av god kvalitet og at "pre-gain" ikke innvirker negativt/positivt til lyden utover å dempe/heve signalnivået - hvilket er en særdeles tilfredsstillende observasjon.

    Mvh.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200 volumkontroll med stepped attenuator eller potensiometer?

    [...]
    Min Violectric HPA V200 har volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator). Den skal derfor ikke ha fare for kanalubalanse i de laveste innstillingene slik mange potensiometre dessverre har.
    [...]
    [...]
    Jeg har undersøkt litt nøyere om utslaget til volumkontrollen har noe å si for min bruk av V200 og har kommet til at det har det ikke. I går var det ikke mulig å reprodusere det jeg trodde jeg hørte og som var grunnen til denne kommentaren "Per i dag jeg har hatt LCD-3 et par måneder og har ikke så stor erfaring med den ennå. Calyx har 5V ut så jeg dempet V200 med 12dB (-12 dB pre-gain) slik at volumkontrollen kan skrus høyere opp - dette var muligens årsaken til at jeg fikk et godt resultat med LCD-3 siden det var mye enklere å finne passende lyttevolum." som jeg skrev her. Det høres mao ut til at volumkontrollen er av god kvalitet og at "pre-gain" ikke innvirker negativt/positivt til lyden utover å dempe/heve signalnivået - hvilket er en særdeles tilfredsstillende observasjon.
    Takk.

    Har din Violectric HPA V200 volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator) eller har den potensiometer?

    Loevhagen skrev for en god stund siden (høsten 2011/vinteren 2012) at Violectric hadde begynt å bruke stepped attenuator istedenfor potensiometer. Jeg tror endringen skjedde høsten 2011. Fint om Loevhagen kan informere oss bedre enn jeg kan.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, og håper du blir fornøyd. Hva plugger du inn i denne bortsett fra strøm og kilde?
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer, og håper du blir fornøyd. Hva plugger du inn i denne bortsett fra strøm og kilde?
    Takker!
    Er ganske heldig og kan plugge litt forskjellig.....og enda bedre skal det bli til uka :)
    Jeg gleder meg som en unge....everytime.

    Mvh

    rs
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lake People G103-P og G109-P i InnerFidelity

    InnerFidelity publiserte 09.07.2012 testomtalen "Lake People G103P and G109P Headphone Amplifiers" av John Grandberg.

    Den inneholder også en god del generelt om hodetelefonforsterkere og hodetelefonforsterkerkonstruksjon/-spesifikasjoner - en god del av det fra Lake People CEO Fried Reim.

    Conclusions

    InnerFidelitys_Suff_We_Like_stuffwelike100x100.jpg


    The philosophy of headphone amplification, according to Lake People, is simple: high output voltage; high output power; high damping factor due to low output impedance; and low noise through low internal gain. These four essential ingredients are easy to describe but not always easy to achieve. With the G109, and to a lesser extent the G103, Lake People have accomplished those goals. In the process they have matched or even exceeded the already high performance of the Apex Butte, which is a very respectable accomplishment. I highly recommend each amp within their particular price points.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    G109-P (øverst) og G100 (nederst):

    De så mer ulike ut enn hva jeg ville trodd.

    LakePeople_HeadphoneAmps_Photo_G109Inside.jpg



    g100rckprofilkmh9a.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lake Peoples nye hodetelefonforsterkere

    Desk-Top Cases
    PHONE-AMP G103-S
    Stereo headphone amp, 2 unbal. inputs L/R
    PHONE-AMP G103-P
    Stereo headphone amp, 2 bal. inputs L/R
    PHONE-AMP G105
    Stereo headphone amp, 2 bal. inputs L/R
    PHONE-AMP G107
    Stereo headphone amp, 3 bal. inputs L/R/C
    PHONE-AMP G109-S
    High-End headphone amp, 2 unbal. inputs L/R
    PHONE-AMP G109-P
    As above but 2 unbal. + 2 bal. inputs L/R
    lotusblüte er i gang med "Lake People G103, G109 - die neuen Kopfhörerverstärker".
    Kurz noch die Preise:
    • G103P 295€
    • G103S 245€
    • G109P 495€
    • G109S 445€
    Duet-Audio importerer og Audio Norge selger Lake People i Norge.

    Lake People G103-P_3.jpg

    Lake People G103-P

    Lake People G103-P_back.jpg

    Lake People G103-P

    Lake People G103-S_back.jpg

    Lake People G103-S

    Lake People G109-P_2.jpg

    Lake People G109-P

    Lake People G109-P_back.jpg

    Lake People G109-P

    Lake People G109-S_back.jpg

    Lake People G109-S


    Innlegget ble første gang publisert 11.05.2012 som innlegg #3854 i "Den store hodetelefontråden", men er revidert ang. import og salg i Norge.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser fin og snerten ut den Lake People G109-P ampen
    Men hvorfor ingen mulighet for å kjøre balansert linjen ut...?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lake People G109-P: Innganger

    Ser fin og snerten ut den Lake People G109-P ampen
    Men hvorfor ingen mulighet for å kjøre balansert linjen ut...?
    Jeg er usikker på hva du mener med dette. Mener du ubalansert inn -> balansert ut?

    Lake People G109-P_2_back.jpg

    Lake People G109-P

    Lake People G109-P har balanserte og ubalanserte innganger. I databladet vedlagt innlegg #16 står det følgende om inngangene:
    [...]
    Some features:
    - Electronically balanced inputs
    - Unbalanced inputs with priority
    [...]
    The inputs are situated on the rear panel, they are equipped with electronically balanced XLR connectors and unbalanced RCA connectors.
    [...]

    TECHNICAL DATA PHONE-AMP G109-P
    Balanced inputs: 2 x XLR (L / R)
    Unbalanced Inputs: 2 x Cinch (L / R) with priority
    [...]
    Jeg tror at "with priority" betyr at ubalanserte innganger overstyrer/trumfer balanserte, men vet ikke om dette trigges av tilstedeværelse av signal, eller om det er tilstrekkelig med kabeltilkobling.

    Violectric HPA V200 har en lignende mekanisme som også omfatter digitalinngangen hvis den er utstyrt med en slik. De ubalanserte inngangene på Violectric HPA V200 kan kobles om til å være bufrede utganger (NB: ikke vanlig "pass-through").
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vanlig kabeltilkobling på RCA kobler ut XLR. Trenger ikke signal (gjelder i alle fall G100 og V200).

    Volumkontrollen på V200 er ikke aktiv når man router et signal som komme rinn på V200 og ut i gjen. Mao. ingen pre.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200: Inngangenes prioritet og ikke forforsterker

    Inngangenes prioritet
    Vanlig kabeltilkobling på RCA kobler ut XLR. Trenger ikke signal (gjelder i alle fall G100 og V200).
    Utdrag fra Violectric HPA V200 user's manual (vedlagt dette innlegget) side 19:
    Like mentioned above, the balanced signals are fed to differential amplifiers. From there - now being unbalanced - they get to the switching contacts of the cinch inputs. If a plug is inserted here, any balanced input signal possibly present is interrupted. I.e. unbalanced signals fed to the cinch inputs have priority.
    These signals are fed to buffer amplifiers - for left and right channel separately - which also provide the PRE-GAIN setting.
    Når Violectric HPA V200 er utstyrt med OPTO 24/96, mener jeg å huske at man kan ha både analog og digital kabel tilkoblet, og at det er signalet som overstyrer/trumfer. Det er dog en stund siden jeg (vel) prøvde og jeg må evt. dobbeltsjekke for å være sikker. Violectrics produktvevside ser dog ut til å indikere det samme:
    OPTO 24/96
    [...]
    The optical input has priority over all other inputs and will mute these when valid data is received.
    [...]
    Ikke forforsterker
    Volumkontrollen på V200 er ikke aktiv når man router et signal som komme rinn på V200 og ut i gjen. Mao. ingen pre.
    De ubalanserte inngangene på Violectric HPA V200 kan kobles om til å være bufrede utganger (NB: ikke vanlig "pass-through").
    Violectric HPA V200 er helt korrekt ikke en forforsterker med lydstyrkeregulerbare linjeutganger, men linjeutgangene er som ovennevnt, heller ikke ren "pass-through".

    Utdrag fra Violectric HPA V200 user's manual (vedlagt dette innlegget) side 21:
    The unbalanced inputs of your HPA V200 can be configured as unbalanced outputs. This function is provided in active manner - i.e. with buffer amplifiers - in order to decouple the output signal.

    Why does an active feed-through make sense ?
    Each electronic device presents input impedance as well as input capacitance. If several devices would be coupled passively - e.g. with "Y" adapters - the resulting input parameters could provoke malfunction and instabilities. A buffer amplifier "reconditions" the signal and makes it compatible with other devices due to its low-impedance output.
     

    Vedlegg

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testetG103s? Og hva tar Audio Norge for den, er ikke så lett å finne noe priser på hjemmsiden dems. Ser ut til å ha fått mye skryt her, så kanskje det er noe for meg som ikke er så flink til å høre store forskjeller på dyre vs billig produkter :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Priser

    Jeg tror jeg har sett Audio Norges priser på Lake People publisert på HFS, men nå fant jeg dem ikke.

    Du kan jo sende en PM til blekansikt, og deretter returnere med svaret.

    Tillegg:
    PM-forespørsel er sendt.
     
    Sist redigert:

    stolpe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2008
    Innlegg
    167
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Flott, da satser vi på at det kommer et svar her:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tid for å nyte musikk via en god, gammel kombinasjon: Violectric og LCD-2. Kombinasjonen er i mine ører så naturlig og herlig, at det er en sann fryd. :)

    Violectric-1.jpg

    Kjapt mobilbilde.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Har din Violectric HPA V200 volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator) eller har den potensiometer?
    stepped attenuator. Mvh.
    V200 har et vanlig potensiometer av høy kvalitet (som i mange tilfeller er bedre enn "stepped attenuator"). Fra Violectrics egen beskrivelse:
    "Volume control is provided with a high-grade ALPS RK 27 pot with a large full metal rotary knob."
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    PPA V600 kjenner jeg desverre lite til. Hva gjorde at du valgte nettopp den? :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V100, V181 og V200: Overgang fra potensiometer uten til med steg

    Har din Violectric HPA V200 volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator) eller har den potensiometer?
    stepped attenuator. Mvh.
    V200 har et vanlig potensiometer av høy kvalitet (som i mange tilfeller er bedre enn "stepped attenuator"). Fra Violectrics egen beskrivelse:
    "Volume control is provided with a high-grade ALPS RK 27 pot with a large full metal rotary knob."
    Se grundig informasjon fra Lake People CEO Fried Reim (også som sitat på slutten av dette innlegget):
    Violectric is measuring each pot during stock receipt.
    Differences > 0.3 dB at 12:00 are not accepted for V100 / V181 / V200


    Since November 2011 Violectric is using RK27 with 41-step detent for V100 - V200.

    Please note that this is only a mechanical detent, the travel is still analog with infinite resolution, meaning, you can also adjust the pot between two detents.
    Min Violectric HPA V200 har volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator). Den skal derfor ikke ha fare for kanalubalanse i de laveste innstillingene slik mange potensiometre dessverre har.
    Har din Violectric HPA V200 volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator) eller har den potensiometer?
    stepped attenuator. Mvh.
    Her har både jeg og achri-d trodd at hakkene betydde at det er snakk om en stepped attenuator, men det er altså galt.

    Jeg tror Loevhagens Violectric HPA V200 har potensiometer uten hakk. Både achri-d's og min Violectric HPA V200 har lydstyrkeregulering med mange hakk, men det er altså ikke en stepped attenuator (dermed lærte jeg noe nytt i dag). Den har 41 hakk, hvilket er rimelig mange i forhold til f.eks. Burson Audio HA-160 som har en stepped attenuator med kun 24 steg. Kombinert med Violectrics justerbare gain fungerer det, men vi kan altså også benytte posisjoner mellom hakkene.

    Byttet til hakk skjedde altså i november 2011. Loevhagen skrev et innlegg om det en stund senere, og da oppfattet jeg det som innføring av stepped attenuator. Han vet kanskje også mer om bakgrunnen for skiftet.

    vanlig potensiometer av høy kvalitet (som i mange tilfeller er bedre enn "stepped attenuator").
    Jeg spurte achri-d i håp om en ren saksopplysning, hvilket jeg fikk, fordi han skrev om et tema der dette kunne være relevant.

    Jeg er selv mest glad i gode potensiometre som har god kanalbalanse hele veien ned. De fleste lydstyrkereguleringer med steg har dessverre (alt) for få steg.

    Grace Design m903 har ca. 200 0,5 dB-steg, hvilket fungerer utmerket. Jeg har ikke følt behov for finere inndeling enn det.

    http://www.gracedesign.com/support/m903_manual_RevA.pdf

    The m903 features an extremely high precision analog volume control. Step size is 0.5dB and channel matching is within 0.05dB for all settings.

    http://www.head-fi.org/t/521166/gra...lifier-dac-monitor-controller/15#post_7045051

    Skrevet av mbgrace (Member of the Trade: Grade Design)

    Volume control

    The m903 volume control is based on the Cirrus CS3318. This is a really advanced volume control! It has 7dB lower noise than the PGA4311 and it runs on +/-9V power supplies. The channel matching is really tight (within several hundredths of a dB).
    Grundig informasjon fra Lake People CEO Fried Reim:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/#post_8167649"]post #1104[/URL] of 1614 2/22/12
    • fdg
    • Member of the Trade, CEO of Lake People
    • 41 Posts. Joined 10/2009
    • Location: on the shores of beautiful Lake Constance
    About volume control (pots)
    You are right, a manufacturer may save lots of money when choosing a dedicated volume control - or may spend lots of money.

    Mechanical pots are for sale in various qualities.
    Violectric is using Alps RK27 for V100 - V200 because it is a long lasting alternative.
    There are separate chambers for left and right signals, so it offers a quite good L-R separation.
    It´s got a metal shaft with low tolerance between shaft and bushing.
    Because of lots of grease there is a smooth feeling whilst turning.
    I personally have never faced a scrating RK27 in over 35 years of electronic experience.
    OK, the pots from "Nobel" offered die-cast cases with similar dimensions, unfortunately they´re out of business.

    Violectric is measuring each pot during stock receipt.
    Differences > 0.3 dB at 12:00 are not accepted for V100 / V181 / V200


    Since November 2011 Violectric is using RK27 with 41-step detent for V100 - V200.

    Please note that this is only a mechanical detent, the travel is still analog with infinite resolution, meaning, you can also adjust the pot between two detents.
    Also, if anybody noticed, meanwhile we are using special knobs designed by us and exclusively manufactured for us.


    General thoughts about stepped attenuators, there are several way to proceed:

    1. stepped attenuator made with mechanical 24-step switches.
    Advantages: from the electrical side a relatively good solution, good channel balance, depending on resistor tolerances. No sound issues !!
    Disadvantages: these designs suffer from the poor resolution of only 24 steps and high costs for quality 2 x 24-step switches. Also the signal may be interupted between two steps.

    2. stepped attenuation with DCAs (digital controlled attenuator)
    These had been available first from Cystal Semiconductors (CS 3311) now there are more makes in the market,
    also from other brands like Burr Brown / TI.
    Advantages: very good channel balance, very good resolution of 128 or even 256 steps
    Disadvantages: issues concerning THD and sound, partly limitations because of low operating voltage. Needs a processor to operate.
    See THD/Noise figures from gear with those parts inside.

    3. stepped attenuation with relais
    Advantages: no sound issues, good channel balance, depending on resistor tolerances.Very good resolution of 64, 128 or even 256 steps.
    Disadvantages: needs a processor to operate, long term stability of relais.

    In our upcoming amps we will offer three alternatives:
    1. RK 27, manual operation
    2. RK27 motor driven, remote and manual operation
    3. relais controlled attenuation, remote and manual operation by control pot, no incremental, no up/down buttons

    Greetz

    Fried
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    ble lurt av selger:cool:.hadde en del gode på hånden.men som sagt,selger snakket meg trill rundt.
    ok,lyd.må høre mye mere.bytte prøve riaa etter hvert.
    PPA V600 kjenner jeg desverre lite til. Hva gjorde at du valgte nettopp den? :)
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Her har både jeg og achri-d trodd at hakkene betydde at det er snakk om en stepped attenuator, men det er altså galt.

    Jeg tror Loevhagens Violectric HPA V200 har potensiometer uten hakk. Både achri-d's og min Violectric HPA V200 har lydstyrkeregulering med mange hakk, men det er altså ikke en stepped attenuator (dermed lærte jeg noe nytt i dag). Den har 41 hakk, hvilket er rimelig mange i forhold til f.eks. Burson Audio HA-160 som har en stepped attenuator med kun 24 steg. Kombinert med Violectrics justerbare gain fungerer det, men vi kan altså også benytte posisjoner mellom hakkene.

    Byttet til hakk skjedde altså i november 2011. Loevhagen skrev et innlegg om det en stund senere, og da oppfattet jeg det som innføring av stepped attenuator. Han vet kanskje også mer om bakgrunnen for skiftet.
    Enda mer om den "nye" volumkontrollen til V200. Sitat fra omtalen i hos Violectric V200: The German Solid State | Headfonia
    The volume control was changed to a 41 detent from Alps which is only made on demand. We like the detent feeling whilst turning because it has something to do with precision and eases repositioning to a specific level. Also the 41 detent matches the layout on the frontpanel. Every two steps a mark is hit. Please note that this is NOT a stepped volume control but still analog with infinite resolution. The new knob is an original Violectric design and manufactured only for us. It is solid aluminium as before but sightly bigger (25 to 23,5 mm) and higher (20 to 16 mm) thus using more material. It is glas blasted and the anodising quality is much better as it was before.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Priser på Violectric og Lake People

    Flere har etterlyst priser på Violectric og Lake People sine hodetelefonforsterkere. De kommer her:

    Violectric:

    HPA V90: kr. 3.990,-
    HPA V100: kr. 5.490,-
    HPA V181: kr. 7.150,-
    HPA V200: kr. 7.150,-

    HPA V100/181/200 kan leveres med et innebygd DAC-modul. Denne kan også ettermonteres.
    DAC'en kan enten leveres med optisk eller USB-inngang.

    USB16/48: kr. 850,-
    USB24/96: kr. 1.280,-
    OPTO24/96: kr. 1.280,-

    Lake People:

    G103S: kr. 2.290,-
    G103P: kr. 2.690,-
    G105: kr. 3.490,-
    G107: kr. 4.050,-
    G109S: kr. 4.090,-
    G109P: kr. 4.490,-


    Mvh
    Sture
    Audio Norge
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Har din Violectric HPA V200 volumkontroll med ganske mange steg (stepped attenuator) eller har den potensiometer?
    stepped attenuator. Mvh.
    V200 har et vanlig potensiometer av høy kvalitet (som i mange tilfeller er bedre enn "stepped attenuator"). Fra Violectrics egen beskrivelse:
    "Volume control is provided with a high-grade ALPS RK 27 pot with a large full metal rotary knob."
    Jeg gjør oppmerksom på at mitt svar kun var relatert til klikkingen/skrittene i volumknappen. Da jeg skrev svaret tenkte jeg ikke på at "stepped attenuator" impliserer en diskret konstruksjon. Mvh.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Violectric HPA V200 med Audeze LCD2 og LCD3

    Loevhagen om Violectric HPA V200 med Audeze LCD2 og LCD3:

    [...]
    Mitt mål med å anskaffe [Burson Audio Soloist] er LCD-3, [...] V200 fra Violectric er en perfekt match til LCD-2, men altså ikke en like god match til LCD-3 (av en eller annen rar grunn).

    Solist er derfor en av to nye forsterkere som skal prøves til LCD-3. Håper Solist "fits the bill". :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Denne tråden fokuserer på hodetelefonforsterkerne, men jeg poster allikevel noen små inntrykk av Violectrics DAC V800 fremfor å opprette en ny tråd.

    Nå har jeg fått brukt Violectrics DAC en god stund, og den har utfordret noe jeg har ment om Hegels HD10. Når jeg hadde HD10 fra Hegel og Rega DAC her hjemme samtidig over en periode, så var den subjektive opplevelsen av dem ulike. HD10 fremstod som mer nøytral og avbalansert i lyden. Begge var gode, og jeg var virkelig litt i tvil da jeg lot Regaen gå på bruktmarkedet. La gå Regaen hadde større "morrofaktor" enn HD10, men ble egentlig bittelitt lei all morroa ved lengre musikkseanser. Det kan høres litt rart ut, da ørene tilvenner seg en lydsignatur ganske fort og det er egentlig ikek før man switcher tilbake til noe annet man egentlig får et godt innblikk i forskjellene. Å sitte å switche frem og tilbake mellom komponenter på 1 minuttsnutter fungerer ikke for meg når det gjelder å finne produkt som jeg skal leve med. HD10 gjennintok jobben som DAC.

    V800 fra Violectric vaket i bakhodet som et alternativ jeg ville høre helt siden den kom, men synes den var for dyr. Som de fleste vet så er det slik at ser man på en pris lenge nok, så virker den spiselig - og en V800 ble kjøpt. Det var få reviews av V800, så jeg hadde begrensede muligheter til å lese meg opp på hva jeg skulle forvente. En av de få reviews som fantes var John Darkos omtale av V800, og hans beskrivelser gjorde meg skeptisk.

    Vel, V800 kom omsider hjem til V200 i head-fi-kroken. HD10 som jeg før synes var såkalt nøytral, fremstår nå etter lang tids bruk av begge DAC-ene, som ganske grovkornet (hvis man kan benytte det ordet) i forhold til V800 og mer farget.

    Vi har alle vår mening om hva som er nøytral lyd, og strengt tatt kan vel særdeles få (om i det hele tatt noen) komponenter egentlig presentere lyd nøytralt. Dessuten så står en DAC oppstrøms til musikkfila / innspillingen og nedstrøms til forsterker og hodetelefoner, så begrepet nøytral DAC gir de facto ingen mening. Men, i et relativt begrepsapparat innen det og omtale relative forskjeller i lydsignatur for ulike komponenter, så kan forsåvidt begrepet benyttes.

    Over en lengre periode med musikknytelse i enten stereo eller head-fi, så er Violectrics V800 den DAC som i mine ører og plassert i eksisterende oppsett, den DAC som er det beste kompromisset jeg har hørt. V800 er ingen Rega DAC. V800 er ingen Benchmark DAC. V800 definerer sin egen arena.

    New-toy-syndrome har ikke lenger noe momentum for min V800, og jeg betrakter den nå som en svært kapabel komponent i head-fi-riggen som gir meg en innsikt og bidrar til innsvøpelse i musikken sammen med enten Violectric V200 eller Burson Soloist.

    At V800 også er ganske fleksibelt med tanke på bruk, så mangler det egentlig bare en fjernkontroll.

    Dette er ikke DAC-en for alle. Det er det ingen produkter som er, heldigvis. V800 er bare en svært kapabel DAC jeg er glad jeg tok sjansen på. :) It's a keeper.

    Vil du lese hva andre synes? Her er noen reviews:

    Review: Violectric V800 DAC
    Digital Audio Review ? Violectric V800 24/192 DAC review
    Review: Violectric V800 DAC
    Violectric V800 DAC




    violectric_dac_v800_highres.jpg
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg kjøpte min Lake People G109 savnet jeg en matchende DAC.
    Eks:Slik som Violectric V200 har sin V800 DAC.(NICE rigg Loevhagen,me like :))

    Sendte derfor en forespørsel til Lake people.Dette er sånn omtrent det svare jeg fikk:

    The new headphone amps are very successful,So indeed we are thinking of
    some other gear to accompany these amps.

    A nice DAC,from price and features situated a bit below Violectric V800 would
    suite our program.

    So-when we have time to care for more developments,we will surely do so.But not in 2013!!

    Greetz

    Fried Reim


    (Bruker nå arcam rdac med G109 ampen.)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det går nok lite i norsk for tiden - men mer Das Ist Ein Groovy Beat, Ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn