Dette med å bruke en tett "membran" rundt dempematerialene er nytt for meg også. Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner alt du har skrevet i disse postene, men jeg ble i alle fall nysgjerrig!
Holder på å eksperimentere med Rockwool akustikkplater i hjørner og 1.-refleksjonspunkter for tiden. Dempingseffektene i høyere frekvenser er ikke vanskelig å fremprovosere. Jeg ser for meg at en høyfrekvent bølge vil oppholde seg "lenger" i isolasjonsmaterialet - "trykktopp" og "trykkbunnbunn" vil nås flere ganger i løpet av turen gjennom isolasjonen. Og hele tiden må bølgen flytte isolasjonsmateriale for å kunne spre seg eller fortsette.
En mer lavfrekvent bølge vil kun oppholde seg i isolasjonsmaterialet i en liten del av trykksvingningen, og dermed vil dempingen bli betydelig mindre, eller hva? Det er i alle fall det jeg erfarer. Dette stemmer jo også ganske bra overens med hva man erfarer fra "fester i nabolaget". Bølger med lav frekvens høres mye bedre enn mer høyfrekvente (diskant, vokaler osv.)
En løsning kan jo være å bruke meget tykke isolasjonsmaterialer. En 50Hz bølge har en bølgelengde på rundt 6.8m, hvis jeg ikke tar feil. En bølge på 50Hz vil altså kunne gjennomløpe hele trykkvariasjonen (eks. sinusbølge: null, topp, null, bunn, og ende på null igjen) èn gang på syv meter. En syv meter tykk bassfelle er ikke aktuelt for min del =)
Er man avhengig av at hele bølgelengden "får plass" inne i dempematerialet i løpet av en gjennomkjøring for å få brukbar/god demping? Det tror jeg ikke. Jeg ser flere nevner at dempingsmaterialet bør plasseres visse steder på trykkurven for å gi best effekt; nær ekstremalpunktene. Resonnementet er vel noe sånt som at det høyeste (eller laveste) trykket vil gi opphav til mest bevegelse i luftmolekylene.
La oss si at jeg har ett lag med 5cm akustikkplater og vil dempe så mye bass som mulig (100Hz i dette eksempelet). Dersom jeg antar at luften står stille ved veggen eller i hjørnet, så bør det altså være 0,85 meter (1/4 bølgelengde) mellom vegg og dempemateriale, ideelt sett? Dette tar også for mye plass, spør du meg. Dersom man tenker seg en hjørnefelle med 0,85 meter fra hjørne til slutten av dempingsmateriale ute i rommet, vil fellen oppta 1,2 meter langs hver vegg. Bredden på den diagonale platen i front vil bli 1,7 meter... Den ideelle bassfellen (med akustikkplater) er ikke særlig ideell med tanke på plassen den spiser opp.
Et spiselig kompromiss kommer ved å se litt nærmere på sinusbølgen som trykkfordelingen ligner på. Max trykk kommer etter 1/4 bølgelengde, men allerede på 1/8 av bølgelengde er man oppe i rundt 70% av maxtrykk. Det kan altså tenkes at man vil få god effekt selv om avstanden mellom vegg og dempingsmateriale halveres (fra 1/4 til 1/8 bølgelengde). For en bølge på 100Hz vil dette si en avstand på litt over 40cm, i stedet for 85cm. En meget akseptabel trade-off, spør du meg. Så kan man heller kompensere med å legge dobbelt lag med plater etc. Da ender en opp i samme størrelsesorden som de avbildede fellene på forrige side. En akustikkplate på høykant i hjørner, f.eks.
Så over til det jeg egentlig skulle frem til (sorry!). Jeg prøver å se for meg effekten av å plaste inn akustikkplatene. Tenker litt høyt.. For en bassfelle som skal plasseres i de fremre hjørnene spiller det ingen rolle med evt. refleksjon av høyfrekvente bølger, sånn jeg ser det. En bonus ved å plaste inn er jo også at støvet fra platene kapsles effektivt inn.
Men gir det en økt dempingseffekt? La oss si at en lydbølge treffer en akustikkplate innpakket i plast. Dette kan kanskje sammenlignes med en kule som treffer en skuddsikker vest? Kulen treffer vesten og fordeler kreftene ut over et større areal enn om vesten ikke hadde vært der. Litt dårlig bilde, men dog.
Jeg ser for meg at det er luftlaget på hver side av plasten som blir viktig her - luften rett på utsiden og innsiden av overflaten til dempingsmaterialet. Der luften før kunne bevege seg fritt gjennom overflaten på dempingsmaterialet vil det nå være helt tett. Luften vil presse mot plasten og sette denne i bevegelse. For at plasten skal kunne bevege seg må den også sette dempingsmaterialet i bevegelse (antar at plasten og dempingsmaterialet har god kontakt). Poenget er vel at lydbølgen nå vil sette et større areal av dempingsmaterialet i bevegelse (mer motstand)? Og dermed øker effekten av dempingen?
For å sette det litt på spissen: En lydbølge kan ikke komme seg forbi plasten uten å sette den i bevegelse, eller hva?