La mulig kjøper låne hifi med seg hjem

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Skal selge noen høyttalere og har blitt kontaktet av en mulig kjøper som ønsker å låne disse med seg hjem.
Er det noen som har erfaring med slikt?
Høyttalerne er strøkne og uten noen form for skavanker, hakk eller annen slitasje og er knapt innspilt. Er det noe jeg kan gjøre som gjør dette til en "sikker" sak dersom noe skulle skje? Har tatt en drøss med bilder av kabinett og elementene. Er første gang jeg begir meg ut på noe slikt.
Håper noen har tips og innspill:)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
957
Hvorfor låne? Lag en kjapp kontrakt på at de kan leveres tilbake i identisk tilstand innen <dato> og få kjøpesum i retur, så er vel begge parter langt bedre sikret? I hvert fall du, og det er sånn sett det som teller.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.576
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis en bor i nærheten så kan du besøke personen og ta med høyttalerne, hvis ikke så hadde jeg vært litt skeptisk.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.388
Antall liker
4.331
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Hadde jeg aldri gjort med fremmed kjøper gitt.
Men har både besøkt kjøper med salgsobjekt og tatt imot besøk med folk som har hatt med egen amp.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.814
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Inviter kjøper hjem, servér både vått og tørt og blir det ikke salg, så nei vel. Da har du fortsatt dine høyttalere
 

kail

Medlem
Ble medlem
03.09.2010
Innlegg
47
Antall liker
17
Takker så meget for innspill! Da får jeg ta meg en runde med kjøper og se hvordan han vil gå videre. Blir nok for dumt å la de seile avgårde herifra uten noen form for sikkerhet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvis kjøperen er i vennekrets eller familie, OK. Sålenge du selv har kontroll på status. Ellers, aldri tenk på det!
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Litt merkelig dette her.
De aller fleste mener at man "må" teste nytt utstyr hjemme hos seg selv.
Men dette er altså fantastisk "skummelt" når det gjelder bruktkjøp?
Det er vel ikke værre enn å skrive en avtale, og ev. ta et depositum (gjerne på kjøpesum) hvis man er usikker på kjøperen.

Har vært hos Gjallarhorn noen ganger, og fått lånt med utstyr hjem uten noe skriftlig avtale eller betaling. Fantastisk holdning og service.
 
  • Liker
Reaksjoner: 666

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.576
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har vært hos Gjallarhorn noen ganger, og fått lånt med utstyr hjem uten noe skriftlig avtale eller betaling. Fantastisk holdning og service.
Da har du i det minste vist deg for dem, så de vet hvem du er - og de få i det minste et inntrykk av deg. Ikke så lett det over finn.no...
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
En bruktkjøper får kjøpe høyttalerne før en tar de med seg. Er man misfornøyd så får vedkommende selge de videre. Man leker ikke butikk..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er forskjell på hjemlån fra forhandler og «lån» til ukjent, potensiell kjøper fra privat eie, Birk88. Vedkommende kjøper skal være kjent for deg fra før dersom dette er logisk. Ukjente kan påføre skade, for så å frasi seg ansvar for det inntrufne. For ikke å si ødelegge komponenten..Da står selger med tapet. En ekstra sikring FØR forsendelse og ETTER salg/betaling, er å sende med salgsmelding og tilstandsrapport på apparatet. På salgstidspunkt. Samt bruk av original emballasje..Det sikrer alle parter, også hvis forsendelsesoperatøren skulle skade pakken(e). Det er noe jeg bestreber å gjøre selv, dersom et salgsobjekt jeg har ute fordrer dette. Jeg ber også ofte om det, samtidig som jeg ønsker original emballasje. I min bok er det å ta vare på den ett av tegnene på en ansvarlig, forsiktig eier.
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Syns det er en uting at man skal teste det hjemme og dette må være unikt for hifi miljøet.
Selvfølgelig bør man teste funksjoner osv hos kjøper hvis man henter, men å ta det med hjem for å teste, og også ha mulighet til å returnere hvis man ikke er fornøyd?? Det hører ikke hjemme i brukthandel, greit nok at en butikk kan gjøre dette for de har marginer som evt tar høyde for returer etc
En privatperson selger som regel allerede med stort tap, og da er det ufint at den skal bære risiko for å måtte returnere penger, styre med ny annonse, gå over profuktet igjen, evt styre med skader etc
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
En bruktkjøper får kjøpe høyttalerne før en tar de med seg. Er man misfornøyd så får vedkommende selge de videre. Man leker ikke butikk..
Enig , har solgt mye gjennom årene og etter en lytteseanse og visuell sjekk hjemme skal ht betales før de forlater hjemmet !:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis det var noen jeg kjente fra før hadde jeg nok latt dem prøve det hjemme, men med en ujent hadde jeg ikke giddi. Da hadde jeg heller ventet på en annen kjøper.

Vet ikke om det var sant, men tror jeg leste her inne en gang om en bruktkjøper som hadde en tredvesiders kontrakt som måtte fylles ut for at vedkommende skulle kjøpe noen brukte høyttalere til noen veldig få tusenlapper. Hvis det er unormalt mye hassle tenker jeg at det er ikke verdt det. Move on.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg har "lånt bort" litt rimeligere utstyr og sagt at de kan betale hvis de er fornøyd og ellers returnere så lenge de henter og leverer tilbake selv.
Men ville aldri sendt noe i posten på den måten nei..
Og kun med folk jeg stoler sånn noenlunde på, for eksempel ved at de er gjengangere på sentralen og har litt å tape på å oppføre seg dårlig.
Og for gammelt utstyr som kanskje fortsatt kan være veldig bra så er gleden stor ved å gi det bort til en kollega eller andre som fortjener å se hvorfor hifi er så gøy, istedet for å rote med salg og tull for småpenger :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvis man- via brukt utstyr- bygger system for venner og kjente, slik det nevnes her oppe: Se hva du selv har tenkt å legge i, bruk klassisk matching for å se hva som ellers kan være i pakken. Og hold deg til et budsjett, men sørg for topp resultat. Med den nye eierens behov og preferanser i mente. Jeg gjorde dette for fatterns forlovede i sommer. Og det funker. Men tross alt: Penga for brukt utstyr er kapital for nytt. Og kan du overføre kompetanse begge veier, genialt. Da unngår du feilkjøp dersom den vanlige pakka med krav og spørsmål kan kombineres med erfaringer fra det utstyr som ligger på auksjonsblokka. Markedskunnskap, hva som passer hvor og til hvem, gode prisforhandlinger, riktig kjøper/-selger, dialog, godt nok kunnskapsnivå..alt det er en hjelp for alle parter.
 
Sist redigert:
Topp Bunn