L' Art du Son - Erfaringer?

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Hei,

Bestilte en flaske av dette rensemiddelet for vasking av vinylplatene. Er ikke så interessert i diskusjon om ulike rensevæsker osv her men litt omkring bruk og lagring men også konkrete erfaringer på resultatet. Personlig tenkte jeg ikke så mye på dette før jeg fikk flasken i posten. For det første må man bruke "destillert vann". For det andre må man oppbevare flaskene på, etter hva jeg kan skjønne, steriliserte "glassflasker" Bruker man plast vil dette føre til dannelse av mugg over tid. Flasken skal også oppvevares kjølig og mørkt og er forsåvidt ikke noe problem.

Mine spørsmål er da;
- Hva har dere brukt av vann? Apoteket jeg var på hadde kun sterilt vann og ikke destillert. Her er det visstnok en forskjell. Jeg endte med å kjøpe 4liter batterivann på Biltema da dette er det billigste. Tenkte også å kunne bruke denne til oppbevaring men det skjønner jeg blir feil. Hva kan man bruke og hvor får man kjøpt destillert vann?

- Hvor får man kjøpt steriliserte helst brune glassflasker?

Er takknemmelig for erfaringer her.

http://www.smartdevicesinc.com/Lart_tips.html

Erik
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Batterivann er destillert. Burde være godt nok. Flaskene kan du vel sterilisere selv i stekeovnen.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.954
Antall liker
28.014
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dersom du drikker vannet du får fra springen hjemme, er dette mer enn rent nok.
Er du nevroseplaget - kok det det opp.

Glassflasker desinfiseres i stekeovnen; 110 grader i 15 minutter så er du i havn.

Har du skrukorker med plasttetting, spørs det om du får desinfisert de uten at plasten
smelter, og da er du like langt.

Eller; du skyller ut en tom femlitersdunk (type spylevæske), hiver oppi supermiddelet
fra L'art du son, og etterfyller med vann fra springen, så er du ferdig, verre er det ikke.

Vennlig hilsen

Morten
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lagga; helt enig. Man kan ta av på rene romferden med vaskenevroser. Hakket før noen ikler seg hjelm av aluminiumsfolie noen ganger for å unngå urene stråler fra andre planeter under vaskingen, overdrivelse er som vanlig bare tull selvsagt. Har brukt hhv batterivann og springvann om hverandre i tjue år, det er ingen forskjell på resultatet.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kom til å tenke på; jeg går ut ifra at du EP bruker vakuum-maskin?

Ellers er jeg enig med de i linken din om at det lønner seg å la væska ligge en stund på, bruke lett børstekraft og gjenta prosessen noen ganger.

OBS; første vask (av 3-4) bør være svært kort og med omtrent null børstetrykk og en rask oppsuging, for å få fjernet evt løs skit som vi ikke vil ha der ved senere runders skrubbing.
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Takk for svar.

I prinsippet er jeg enig omkring dette med springvann, destillert og sterilt vann. Kanskje springvann gjør nytten men 4L på Biltema til 45 kr. er det jaggu verd.

Jeg gjorde følgende igår;
Kjøpte en 1 liter flaske på Jernia beregnet for sylting. Denne stekte jeg i ovnen 150 gr. i noen minutter. Istedet for å blande hele konsentratet delte jeg det opp i 4 og blandet en liter avgangen. På den måten slipper jeg problemet med lagring og mugg over lang tid. Flaska og konsentrat oppbevares mørkt og kjølig i kjelleren. Da her jeg vel vaskemiddel noen år!

Bruker VPI 16,5 og vasket en del plater igår. Funka utmerket ;D

Erik
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruker også en 16.5 og har hatt den iallefall mer enn 15 år. Effektiv maskin. Min erfaring etter mange tusen vaskede plater er at vasketeknikken og -rutinene er mye viktigere enn væska. Vil råde deg til å vaske flere ganger, helt lett først. Nye eller vaskede innercover er en selvfølge.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Bruker også en 16.5 og har hatt den iallefall mer enn 15 år. Effektiv maskin. Min erfaring etter mange tusen vaskede plater er at vasketeknikken og -rutinene er mye viktigere enn væska. Vil råde deg til å vaske flere ganger, helt lett først. Nye eller vaskede innercover er en selvfølge.
Er det virkelig noen som vasker innercovere? Hvordan gjøres det i såfall?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Vidar P skrev:
Bruker også en 16.5 og har hatt den iallefall mer enn 15 år. Effektiv maskin. Min erfaring etter mange tusen vaskede plater er at vasketeknikken og -rutinene er mye viktigere enn væska. Vil råde deg til å vaske flere ganger, helt lett først. Nye eller vaskede innercover er en selvfølge.
Er det virkelig noen som vasker innercovere? Hvordan gjøres det i såfall?
Som du kanskje vet bruker jeg Vidar P's rensevæske, ellers mye omtalt på forumet. Denne er anvendelig til vask av både vinyl, innercovere og yttercovere (såfremt sistnevnte ikke er av absorberende tørr papp e.l. selvsagt).

Om man har plater som har gode innercover, men som behøver en vask. La meg f.eks si de klassiske Decca innercoverene på 60-70-80-tallene da, siden de fleste sikkert kjenner de. Disse hadde trykt tekst på papir ytter og enten plast eller rispapir inner. Når jeg vasker en gammel SXL med høy verdi ønsker jeg selvsagt å konservere originalcoveret; jeg kaster det naturligvis ikke til fordel for et nytt innercover til under en femmer. Da har jeg to valg; jeg kan enten vaske det eller bruke det uvasket, og legge inn et nytt inner.

I langt de fleste tilfeller synes jeg det går mer enn bra nok å vaske det gamle inni. Jeg tar etpar-tre tørk av en Lambi tørkerull eller tilsvarende, dynker en side med Vidar P's rensevæske, og vasker inni innercoveret som om det var en kjøkkenbenk… så tørker jeg med den tørre siden av samme papir, og setter en penn eller liknende på høykant inni det liggende coveret slik at det står åpent og lufttørrer mens jeg driver med å vaske selve vinylplata.

Easy-peasy :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Da kan jeg bare takke for nok et nyttig vinyltips. Nå eier jeg riktignok ingen plater som er direkte verdifulle samlerobjekter (classicplatene stiger dog i verdi), men jeg liker jo å bevare mest mulig i original tilstand.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vannet i springen er gratis, men apoteket og Biltema er jaggu ikke langt unna de heller. Og så får du helt OK flasker å ha ferdigblanda på...

Ellers er vannet i springen av varierende kvalitet. Maridalsvann er fint, det jeg hadde på Jæren var smekkfullt av kalk. Litt etter lokal geologi, med andre ord.
 
Topp Bunn