Lønnsomt å være amerikaner!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg skulle leie bil i spania for ferien i sommer. Så derfor dumpet jeg innom avis.com for å sjekke litt priser.
En golf skulle kunne gjøre jobben.

Om man er amerikaner får man herligheten i 2 uker for $298.
Om man derimot huker av for 'nordmann', koster den $824.

Samme selskap, samme bilen, samme sted, samme tidrom. Spenstig, eller hva?
 
N

nb

Gjest
Kalles tredjeordens prisdiskriminering innen økonomien - ved å si at man er norsk avsløres en sannsynlig høy betalingsvilje for varen. Avis vet nok at Nordmenn er vant til å betale dyrt for ting og priser deretter. Det er også en grunn til at en skalljakke fra ArcTeryx koster 6000 kroner i Norge og litt over 400 dollar kjøpt over disk på tjukkeste Manhattan. Nordmenn blir systematisk tatt hardt bakfra på prisene på mangt og meget i forhold til hva varene egentlig koster.

Av ren nysjerrighet- se hva det koster om du sier du er svensk og tysk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Price_discrimination

In third degree price discrimination, price varies by attributes such as location or by customer segment, or in the most extreme case, by the individual customer's identity; where the attribute in question is used as a proxy for ability/willingness to pay.

Additionally to third degree price discrimination, the supplier(s) of a market where this type of discrimination is exhibited are capable of differentiating between consumer classes. Examples of this differentiation are student or senior discounts. For example, a student or a senior consumer will have a different willingness to pay than an average consumer, where the reservation price is presumably lower because of budget constraints. Thus, the supplier sets a lower price for that consumer because the student or senior has a more elastic price elasticity of demand (see the discussion of price elasticity of demand as it applies to revenues from the first degree price discrimination, above). The supplier is once again capable of capturing more market surplus than would be possible without price discrimination.

Note that it is not always advantageous to the company to price discriminate even if it is possible, especially for second and third degree discrimination. In some circumstances, the demands of different classes of consumers will encourage suppliers to ignore one or more classes and target entirely to the rest. Whether it is profitable to price discriminate is determined by the specifics of a particular market.
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Hm, lurer på hva folk i USA må betale for å kunne bruke VISA kort.
Jeg betaler noe sånt som 250 kr i året, hvis jeg husker riktig. En artig ting jeg mener å ha lært da jeg prata med Nordea var at summen skal kunne tilbakebetales hvis man sier opp.

250 kr er jo ikke så mye i året, men men.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.483
Antall liker
102.701
Torget vurderinger
23
Amerikanerne har FÅTT penger for å bruke VISA ;D
 
N

nb

Gjest
Decoman skrev:
Hm, lurer på hva folk i USA må betale for å kunne bruke VISA kort.
USA har ikke BankAxept (eller Nets heter det vel nå) eller lignende, så kredittkortbruken er mye mer utbredt i junaiten enn i Norge.

Har du kredittkort så betaler først og fremst brukerstedet et gebyr, så tar selskapet/bankene seg betalt litt (tror det er 1.75%) for valutaveksling der det er tilfelle. Om du bruker VISA/MC mye i utlandet er de 250 kronene du betaler i året en liten del av din faktiske kostnad ved å bruke kortet. Handler du for rundt 15.000 kroner i fremmed valuta så er valutapåslaget like stort som årsgebyret.

Da jeg bodde i Svetis var bankkontoen min gratis å ha så lenge jeg var student, etterpå kostet det ganske mye i året bare å ha en konto (dette er riktignok en del år siden nå).
 
Topp Bunn