Låter helt "live"...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
... fordi det er det.

Så spørsmålet er, helt oppriktig og uten syrlig undertone: Verden er full av fremføring av levende musikk med plass til flere, så hvorfor blir de fleste hjemme allikevel? Jeg har noen forslag til svar: man er interessert i lite av det som fremføres, barn skal passes, bor i indre Karasjok, trøtt og sliten, osv.

Til dere som bor nogenlunde sentralt til ikke har eneansvar for bleiebarn: hvorfor blir dere hjemme?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er tiltak å komme seg ut når man har fått barn. Da må landlov forhandles om hvis det betyr at den andre må være hjemme og passe barn alene.

Desuten blir kjerringa sur hvis jeg har det for bra.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Sist jeg var på jobbreise på et pent og sørligere sted fortalte en litt eldre kollega hva han hadde lært gjennom et langt ekteskap: ikke sende bilde av strandutsikt og sommervær hjem til vestlandskona i oktober.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Fordi jeg er glad i å drikke, og en taxi hjem koster rundt kr. 700. Da henger jeg heller på HFS. Mye billigere.

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Sist jeg var på jobbreise på et pent og sørligere sted fortalte en litt eldre kollega hva han hadde lært gjennom et langt ekteskap: ikke sende bilde av strandutsikt og sommervær hjem til vestlandskona i oktober.
Jeg har bestemt at neste gang jeg blir single, skal jeg bli homofil. Tipper det vil redusere sjansen for flere barn betraktelig, samt potensialet for drama i enhver situasjon.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
^^Det med mindre drama er jeg ikke helt sikker på. :rolleyes:

Dessuten finnes det så mye fint på husdyrfronten som kan fungere som barneerstatning. Papilloner og perserkatter come to mind.

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
^^Det med mindre drama er jeg ikke helt sikker på. :rolleyes:

Dessuten finnes det så mye fint på husdyrfronten som kan fungere som barneerstatning. Papilloner og perserkatter come to mind.

mvh
Høres ikke ut som det heller er noe for meg.

Neida, regner med at det går seg til etterhvert når arvingen blir litt større og kan sove alene noen timer og bytte bleiene sine selv ved behov. :) Inntil da får jeg nøye meg med å innbille meg at det låter live på loftet når jeg snurrer plater.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Har flere ganger etter en konsert tenkt at opplevelsen hadde blitt bedre hjemme med en konsert på bd, ikke minst mye mer behagelig. Kjøre inn mot Oslo, parkere, traske i en liten evighet i kø inn til Telenor Arena, stå i kø, finne plasser og så oppleve dårlig lyd.

Men så finnes det oppturer også da Diana Krall på Oslo Konserthus, eller Kari Bremnes i Moss nylig, fantastisk.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hallo, og gratulerer! Heile poenget er å innrette seg slik at ein har det godt heime. Så kunsten er å prioritere det viktigaste fyrst.

- Med eit utval preventiv kan barnetalet avgrensast etter engasjement og interesse for neste generasjon.
- Stereoanlegg og vinylplater kan ein kjøpe brukt via Internett.
- Hus får ein kjøpe rimeleg i utkanten.
- Helsa ivaretakast ved å ta til seg kortreist og sunn mat. For eige vedkomande er mine favorittproteinkjelder fisk og geitekjøt. Du burde vel kunne skaffe deg eit reinsdyrslakt og ryper ganske greitt? Sunne greier, har eg forstått.
- Kvinnfolk er kanskje største utfordringa....men kva veit eg? Her er smaken som... men det er lurt å ha ei som er i rimeleg posisjon når de møtest på halvvegen. (Det er noko drit å møtest på halvvegen når du ikkje har noko å gjere på den staden)

Så eigentleg har du det bra, vil eg. tru
Sentraliserte folk har anten for lite husvære til å ha eit skikkeleg anlegg, eller så har dei betalt så mykje for husværet/køyretøyet/bompengane at dei ikkje har råd til noko fornuftig.
Men eg har spaseravstanden til pub og eit par butikkar med øl i (om enn ikkje på søndagane)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Eventuelt bygging av ny opera som har gått under radaren?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
... fordi det er det.

Så spørsmålet er, helt oppriktig og uten syrlig undertone: Verden er full av fremføring av levende musikk med plass til flere, så hvorfor blir de fleste hjemme allikevel? Jeg har noen forslag til svar: man er interessert i lite av det som fremføres, barn skal passes, bor i indre Karasjok, trøtt og sliten, osv.

Til dere som bor nogenlunde sentralt til ikke har eneansvar for bleiebarn: hvorfor blir dere hjemme?
For min del er jeg på konsert rett som det er. Men nå har ikke jeg barn da, og jeg bor midt i sentrum med gåavstand til det meste. Gjør det hele så meget lettere.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eventuelt bygging av ny opera som har gått under radaren?
Nyare enn den i Oslo (som er frå 2008)....Nordfjordeid, byggeår 2009. Fantastisk symfonisk godlyd på rad 4 - 7. Opera bør du sitte så nær som råd; gjerne 3.- 5.rad
Eg bur ein times køyretur unna. Normalt føre, utan å bryte fartsgrenser. Har innimellom ganske så morosame ting, men det settast berre opp eit "storverk" kvart år. Av og til tradisjonelt, av og til skikkeleg sære greier (Fotballkampopera for einauga fotballfanatikarar, Sildefiskeopera for måløyværingar). I mars har dei dataspelemusikk for symfoniorkester... om det skulle freiste spelegalne ungdomar som treng kulturell oppseding....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er tiltak å komme seg ut når man har fått barn. Da må landlov forhandles om hvis det betyr at den andre må være hjemme og passe barn alene.

Desuten blir kjerringa sur hvis jeg har det for bra.
Akkurat som jeg skulle sagt det selv, bersekr. :(

Men før tiden med barn, var jeg veldig mye ute på både små og store konserter. Oslo Kammermusikkfestival, jazz, rock, opera...osv
Når barna vokser litt mer, blir det lettere å komme seg ut.

Inntill videre får man heller jobbe med å få artistene til å spille i sitt eget rom via musikkanlegget.
Å få live lyden inn i sitt eget hjem med full realisme & dynamikk er faktisk mulig, men det krever sin mann.
I enkelte tilfeller, faktisk bedre enn live.
(har vært i Slukoteket)

Stemningen med å være der, og dele opplevelsen sammen med andre blir vel ikke helt det samme da.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er tiltak å komme seg ut når man har fått barn. Da må landlov forhandles om hvis det betyr at den andre må være hjemme og passe barn alene.

Desuten blir kjerringa sur hvis jeg har det for bra.
Akkurat som jeg skulle sagt det selv, bersekr. :(

Men før tiden med barn, var jeg veldig mye ute på både små og store konserter. Oslo Kammermusikkfestival, jazz, rock, opera...osv
Når barna vokser litt mer, blir det lettere å komme seg ut.

Inntill videre får man heller jobbe med å få artistene til å spille i sitt eget rom via musikkanlegget.
Å få live lyden inn i sitt eget hjem med full realisme & dynamikk er faktisk mulig, men det krever sin mann.
I enkelte tilfeller, faktisk bedre enn live.
(har vært i Slukoteket)

Stemningen med å være der, og dele opplevelsen sammen med andre blir vel ikke helt det samme da.
Nei, det føles av og til litt ensomt å sitte alene på loftet foran et (etter mine standarder) gromt anlegg og høre på festmusikk, når man tidligere hadde anledning til å komme seg mer ut og oppleve noen av favorittartistene live. Win some, lose some. Men er jo ikke så ille med barn heller, sønnen min på snart to år er veldig kul og jeg gleder meg til å introdusere ham for musikk etterhvert som han blir større og mer mottagelig. Her om dagen fikk han sitte i bilen min og leke med knapper og brytere som vanlig når han klarte å skru på cd-spilleren, og Carcass strømmet ut i kupèen. Han begynte å le og syns tydeligvis det var dritkult, og sånt varmer jo et farshjerte godt. :) Er bare usikker på om jeg orker flere... :p
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er tiltak å komme seg ut når man har fått barn. Da må landlov forhandles om hvis det betyr at den andre må være hjemme og passe barn alene.

Desuten blir kjerringa sur hvis jeg har det for bra.
Akkurat som jeg skulle sagt det selv, bersekr. :(

Men før tiden med barn, var jeg veldig mye ute på både små og store konserter. Oslo Kammermusikkfestival, jazz, rock, opera...osv
Når barna vokser litt mer, blir det lettere å komme seg ut.

Inntill videre får man heller jobbe med å få artistene til å spille i sitt eget rom via musikkanlegget.
Å få live lyden inn i sitt eget hjem med full realisme & dynamikk er faktisk mulig, men det krever sin mann.
I enkelte tilfeller, faktisk bedre enn live.
(har vært i Slukoteket)

Stemningen med å være der, og dele opplevelsen sammen med andre blir vel ikke helt det samme da.
Nei, det føles av og til litt ensomt å sitte alene på loftet foran et (etter mine standarder) gromt anlegg og høre på festmusikk, når man tidligere hadde anledning til å komme seg mer ut og oppleve noen av favorittartistene live. Win some, lose some. Men er jo ikke så ille med barn heller, sønnen min på snart to år er veldig kul og jeg gleder meg til å introdusere ham for musikk etterhvert som han blir større og mer mottagelig. Her om dagen fikk han sitte i bilen min og leke med knapper og brytere som vanlig når han klarte å skru på cd-spilleren, og Carcass strømmet ut i kupèen. Han begynte å le og syns tydeligvis det var dritkult, og sånt varmer jo et farshjerte godt. :) Er bare usikker på om jeg orker flere... :p
Oppsedinga av neste generasjon bør absolutt prioriterast. Dei tre eg har, er ganske bortskjemde på godlyd. Kjenner godt att reaksjonen på klassisk musikk hos toåringar....no har eg eit barnebarn i den klassen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Er tiltak å komme seg ut når man har fått barn. Da må landlov forhandles om hvis det betyr at den andre må være hjemme og passe barn alene.

Desuten blir kjerringa sur hvis jeg har det for bra.
Akkurat som jeg skulle sagt det selv, bersekr. :(

Men før tiden med barn, var jeg veldig mye ute på både små og store konserter. Oslo Kammermusikkfestival, jazz, rock, opera...osv
Når barna vokser litt mer, blir det lettere å komme seg ut.

Inntill videre får man heller jobbe med å få artistene til å spille i sitt eget rom via musikkanlegget.
Å få live lyden inn i sitt eget hjem med full realisme & dynamikk er faktisk mulig, men det krever sin mann.
I enkelte tilfeller, faktisk bedre enn live.
(har vært i Slukoteket)

Stemningen med å være der, og dele opplevelsen sammen med andre blir vel ikke helt det samme da.
Nei, det føles av og til litt ensomt å sitte alene på loftet foran et (etter mine standarder) gromt anlegg og høre på festmusikk, når man tidligere hadde anledning til å komme seg mer ut og oppleve noen av favorittartistene live. Win some, lose some. Men er jo ikke så ille med barn heller, sønnen min på snart to år er veldig kul og jeg gleder meg til å introdusere ham for musikk etterhvert som han blir større og mer mottagelig. Her om dagen fikk han sitte i bilen min og leke med knapper og brytere som vanlig når han klarte å skru på cd-spilleren, og Carcass strømmet ut i kupèen. Han begynte å le og syns tydeligvis det var dritkult, og sånt varmer jo et farshjerte godt. :) Er bare usikker på om jeg orker flere... :p
Oppsedinga av neste generasjon bør absolutt prioriterast. Dei tre eg har, er ganske bortskjemde på godlyd. Kjenner godt att reaksjonen på klassisk musikk hos toåringar....no har eg eit barnebarn i den klassen.
Ja, klassisk er også noe jeg kan tenke meg å eksponere ham for. Ellers går det mye i Fantorangen, Bjørnen sover, og typiske barnesanger i den alderen. Kan bare forestille meg neuronene som fyrer avsted i nye nervebaner i hjernebarken hans når han får høre f.eks. Mozart for første gang.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
For dem som har barn og holder til i Oslo-området, i dag klokken 14:00 på Cafeteateret/Nordic black Theatre:
Barnas søndag: Baluba konsert: Kinnari og den magiske stein |
Fri entre. Jeg har aldri vært på "Barnas søndag", men kommer ofte rett etter at det er slutt og det fortsatt er igjen store og små som ikke har kommet seg avgårde ennå, og da er det forstatt et lite sirkus der inne. Tror bestemt det kan anbefales for dem som er i målgruppa.

Etterpå, kl 20, er det Maren Selvaag Trio på samme sted, i regi av Kampenjazz. Mer for voksne.
Kampenjazz presenterer: Maren Selvaag Trio |
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk for tips, totte.:)
Skal notere denne barnas søndag bak øret.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.150
Antall liker
6.724
Torget vurderinger
4
Ja, det blir absolutt færre konserter enn tidligere...

1. Jeg har en til tide jævlig irriterende fyr på min venstre side som kaller seg Tinnitus. Er nok resultat av at jeg var ivrig på konserter i ungdommen. Jeg er såpass glad i hørselen at jeg er livredd for å provosere en forverring.
2. På et tidspunkt fikk jeg nok av å stirre inn i de lysende telefoner fra de som stod foran meg og å høre siste sladder fra de som stod rundt meg. Det er helt utrolig hvor mange som betaler flere hundre kroner for gå på konsert uten den minste interesse for det som skjer på scenen, men kun ser det som en sosial arena som skal dokumenteres på sosiale media, og med like liter forståelse for at andre heller vil høre Bugge spille piano enn å bli oppdatert på hva Preben og Maren gjorde etter festen i går.

For øvrig har jeg for lenge siden lovet meg selv å aldri, aldri , aldri mer gå på en stadionkonsert, det være seg Valle, Telenor eller andre steder.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
... fordi det er det.

Så spørsmålet er, helt oppriktig og uten syrlig undertone: Verden er full av fremføring av levende musikk med plass til flere, så hvorfor blir de fleste hjemme allikevel? Jeg har noen forslag til svar: man er interessert i lite av det som fremføres, barn skal passes, bor i indre Karasjok, trøtt og sliten, osv.

Til dere som bor nogenlunde sentralt til ikke har eneansvar for bleiebarn: hvorfor blir dere hjemme?
Tipper svaret alltid finnes ved en eller annen kombinasjon av:

-bekvemmelighet
-forpliktelser
-tulling. Jeg går da på masse konserter!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Jeg innrømmer glatt at jeg har blitt for doven og lat til å styre med å dra inn til byen og dra på konserter.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.665
Torget vurderinger
23
Antall attraktive og hørverdige konserter har gått tilbake siden åtti- og nittitallet dessverre. Men man får da med seg et og annet.

For øvrig henvises det til # 16. :D


Hørte/så James Levine med The Mets "Siegfried" live overført til Ringen Kino i sin tid - låt nesten like bra som det eksakt samme mannskapet/stykket på CD hjemme! Men popcornet var bedre på Ringen. Tror det var typen med smør..
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Er ikke alltid de store konsertene med kjente utøvere som gir de beste opplevelsene heller da.
Har vel aldri vært flere dyktige norske musikere enn nå.
Og etter strømming tjenestene har tatt over er den eneste muligheten til musikerer til å tjene penger er att folk går på konsert..
Så kom dere ut av godstolen av og til og hør på live musikk!
Ikke noe anlegg i verden klarer å formidle den energien som skjer mellom musikerene på en scene, det må du være der for å kjenne...
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det er ikke mye som slår en skikkelig konsert når alt stemmer. Lyd, stemning og når alt klaffer 100%.
Har nevnt det før, Carmina Burana (Carl Orff) i universitetets aula på 90-tallet var storslagent, gåsehud under hele forestillingen.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.665
Torget vurderinger
23
Når gåsehuden går gjennom Gore Tex'en - da er det skikkelige musikere!
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Har tinnitus etter ett langt liv som platearbeider og tåler ikke mere en 70 db, på konsert blir det alt for høyt selv med gode ørepropper. Er veldig glad i musikk, og ønsker ikke å ødelegge hørselen ytterligere.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
652
Antall liker
453
Torget vurderinger
24
Har tinnitus etter ett langt liv som platearbeider og tåler ikke mere en 70 db, på konsert blir det alt for høyt selv med gode ørepropper. Er veldig glad i musikk, og ønsker ikke å ødelegge hørselen ytterligere.
Ser den, bruker selv propper stort sett selv.
Viktig å passe på ørene...
 
Topp Bunn