Låt en kan spille for å få maks ut av anlegget.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hallo.

Så en tråd på avforum, som inspirerte meg:
Noen som har en idé til ei låt jeg/vi kan spille som imponerer på alle parametere? Dypt, sammensatt, oppløst, dynamisk, god mellomtone... Rett og slett ei audiofil låt..

Noen som har en idé? Hvilken som helst sjanger.

Mvh

PK
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Finner sikkert endel på cd/lp med god lydkvalitet"- delen av forumet 8)
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ikke sikkert dette er din musikksmak, men for å avprøve et anlegg er det to suverene innspillinger:

1. Orchestre National de Jazz (ONJ) - Close to Heaven. Stort orkester, med vekt på tre og messingblås med trommer, som tolker Led Zeppelin. Fra spor 2 og ut er du i himmelen. Stor dynamikk, masse detaljer, rikt med cymbaler og vanskelige overganger.

2. Store norske orkester - Denada. En annen musikkstill, arrangementer ved Helge Sunde, med opp til 11 topp musikere på instrumentene. Innspilt i Rainbow Studio av Kongshaug. Fra dypbass til lyse detaljer. Åpningssporet I/O er en utfordring for de fleste anlegg - spiller det ikke detaljert så får du graut.
 

norpimp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
310
Antall liker
4
en sang av seven ark som heter glass shattering under water. den er helt syk, spilte den på centeret, og de begynte med en gang og spørre om jeg kunne brenne den av til de. går ikke ann å få kjøpt den noen steder...
 
O

OivindJ

Gjest
Dette blir sikkert feil igjen, men det er masse masse detaljer på denne:


 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Soundproof skrev:
Ikke sikkert dette er din musikksmak, men for å avprøve et anlegg er det to suverene innspillinger:

1. Orchestre National de Jazz (ONJ) - Close to Heaven. Stort orkester, med vekt på tre og messingblås med trommer, som tolker Led Zeppelin. Fra spor 2 og ut er du i himmelen. Stor dynamikk, masse detaljer, rikt med cymbaler og vanskelige overganger.

2. Store norske orkester - Denada. En annen musikkstill, arrangementer ved Helge Sunde, med opp til 11 topp musikere på instrumentene. Innspilt i Rainbow Studio av Kongshaug. Fra dypbass til lyse detaljer. Åpningssporet I/O er en utfordring for de fleste anlegg - spiller det ikke detaljert så får du graut.
Disse skal jeg sjekke ut.
Lette å få tak i?
Nettbutikker helst.. ;)
norpimp skrev:
en sang av seven ark som heter glass shattering under water. den er helt syk, spilte den på centeret, og de begynte med en gang og spørre om jeg kunne brenne den av til de. går ikke ann å få kjøpt den noen steder...
Hørtes interessant ut..
Er du interessert i å brenne sangen å sende den mot kostnad?
Send PM i så fall...

Mvh

Pk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
OivindJ skrev:
Dette blir sikkert feil igjen, men det er masse masse detaljer på denne:
Må være mer! Mye mer.. skikkelig anlegg-killer.. ala feks store orkestere med mange solostemmer som skal klart fram.. Problemet er at jeg ikke kjenner til noe :(

Pk
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
pks skrev:
OivindJ skrev:
Dette blir sikkert feil igjen, men det er masse masse detaljer på denne:
Må være mer! Mye mer.. skikkelig anlegg-killer.. ala feks store orkestere med mange solostemmer som skal klart fram.. Problemet er at jeg ikke kjenner til noe :(

Pk
Kjører du ONJs Close to Heaven gjennom anlegget, så har du killeren du er ute etter.
 
K

kbwh

Gjest
Prøv Mahlers tredje symfoni i Boulez' innspilling med Wienerfilharmonikerne, pks.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Valentino skrev:
Prøv Mahlers tredje symfoni i Boulez' innspilling med Wienerfilharmonikerne, pks.
Takketakk.. enkel å få tak i?
Pk
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Test den linken er du grei.. det der er ikke riktig ;) hehe.. je masa fælt nå..

PK
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Gents, - dere nøster i feil ende !
 
O

OivindJ

Gjest
Theme from Lord of the rings?

Ble ikke den nevnt under testen av dCS multi/lifestyle-spilleren?

Sikkert ikke "maks", men alikevel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
"Can I get that funk" med Bluezeum (spor 2 på Bluezeum: Portrait of a Groove, Telarc) med volumkontrollen et stykke forbi klokka 12 er også en grei måte å tømme stua for kvinner, barn, husdyr og potteplanter på.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du vil imponere med anlegget, spiller du den musikken gjestene liker. Så enkelt er svaret under ''musikk''. La dem grave i hyllene dine på egen hånd, eller be dem om å ta med eget.

Under ''CD/LP med god lydkvalitet'' er det sikkert mye man kan foreslå, men dette er ikke interessant for ikke-audiofile. Audiofil dustemusikk og hunder som bjeffer i hagen er og blir for spesielt interesserte.

;)
 

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Innlegg
34
Antall liker
0
Malcolm Arnold,symfoni nr.5 - Chandos,Hickox!!
Dette er den råeste,tøffeste,klareste og bestlydende klassiske innspilling
jeg har vært borti. Anleggtest av dimensjoner- og klart egnet til å imponere
slekt og venner. Kompleks,ørevennlig,lett modernistisk musikk (men ikke vent noen
ny Mahler!!)
(CDnr.:CHAN 9385)
Lykke til!
 

Vedlegg

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Zomby_Woof skrev:
Hvis du vil imponere med anlegget, spiller du den musikken gjestene liker. Så enkelt er svaret under ''musikk''. La dem grave i hyllene dine på egen hånd, eller be dem om å ta med eget.

Under ''CD/LP med god lydkvalitet'' er det sikkert mye man kan foreslå, men dette er ikke interessant for ikke-audiofile. Audiofil dustemusikk og hunder som bjeffer i hagen er og blir for spesielt interesserte.

;)
Er egentlig mest for å ha ei slags ny testlåt, som imponerer meg sjøl (edit: og gjerne andre audiofile)!
Har bestillt den ONJ-cd'n og kommer til å prøve flere etter hvert..

PK
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Litt populærmusikk som setter anlegget på prøve;

Tim Rice - "The Rolling Stones Project" - Ekstemt dynamisk og detaljert innspilling av oppjazza Stones låter

Gladys Knight - "Before Me" - I mine ører en av nåtidens flotteste damestemmer, backet at storband. Dynamisk og flott innspilling.

Robert Walter - "Super Havy Organ" - Har du ikke skikkelig dynamikk i mellombassen så er det bare å bla forbi denne plata.

og min anlegg-killer

Metallica - "S&M" - SanFransico Symfoni Orkester (100 stk musikere) og Metallica som begge trøkker til.
Noen mener denne innspillingen ikke er spesielt god? Jeg er ikke enig. Det bare så mye informasjon og dynamikk at mange anlegg ikke klarer å formidle. Når dette fungerer så er det så stort og tøfft som det kan bli i egen stue!
 
O

OivindJ

Gjest
Erland skrev:
Metallica - "S&M" - SanFransico Symfoni Orkester (100 stk musikere) og Metallica som begge trøkker til.
Noen mener denne innspillingen ikke er spesielt god? Jeg er ikke enig. Det bare så mye informasjon og dynamikk at mange anlegg ikke klarer å formidle. Når dette fungerer så er det så stort og tøfft som det kan bli i egen stue!
Synes ikke dirrigenten henger helt med da. Dommer jo hele tida.
 
T

theStig

Gjest
Ja, denne låta kan få macho muskuløse forsterkere i kilowattklassen og verdenst mest hardføre mellomtone-elementer til å falle ned på kne, gråte og be om nåde.
 
Topp Bunn