Ønsker anbefaling Kvass lyd - hva bør byttes?

Khraen

Fersking
Ble medlem
01.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
2
Hei

Jeg har nylig kjøpt et sett brukt: Powernode 2i forsterker og Dali Opticon 1 høytalere.
Lyden synes å være i overkant skjærende og kvass - Hva er grunnen til det? Er forsterkeren for svak? Er det typisk høytalerne?
Har noen tips rundt hva jeg kan gjøre? Om jeg skal beholde enten høytalere eller forsterker er jeg usikker på hvilken jeg burde gå for.

Takk for hjelp!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Det er høyttalerne og rommet de er i. Er det mye harde flater og glass blir det værre. Ikke vinkle høyttalerne rett mot den men heller rett fram i rommet. Kan hende du og høyttalerne sitter slik at bassen blir borte, og da blir det enda tynnere lyd.
Noen anmeldere melder om aggressiv diskant på denne høyttaleren.
Om det ikke hjelper med tørkle elle sokk foran diskanten er det bare å selge dem...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.142
Antall liker
10.631
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Største bidragsytere er rom og høyttalere.
Her et utdrag fra whathifi
AGAINST
Over-enthusiastic treble
Lacking some weight and detail in the bass
Hvordan er rommet ellers?
Ikke sikkert disse HT er noe for deg rett og slett?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kjøpte du begge deler av samme selger? I så fall ville jeg tatt en prat med ham.

Ut fra omtale burde verken forsterkeren eller høyttalerne spille spesielt skarpt, selv om høyttalerne befinner seg på den lyse siden, men det kan være at kombinasjonen ikke er ideell. Selv om høyttalerne er små, har de temmelig lav følsomhet på 86 og impedanse på 4 ohm. Kraftbehovet vil da kunne være i overkant av komfortsonen til forsterkeren når man drar til litt på volumknappen. Hvis du har mulighet til å låne en kraftigere forsterker, ville jeg ha forsøkt det for å se om resultatet da ble bedre. Blir det ikke det, kan du jo bytte høyttalere.

Det kan også ha med rom å gjøre, slik andre har vært inne på.
Med andre ord flere muligheter.
 
Sist redigert:

Khraen

Fersking
Ble medlem
01.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
2
Mulig det er mange faktorer her, ja...
Rommet de står i er en liten stue med gipsvegger på sidene og mur foran og bak - neppe ideelt.
Jeg angrer sykt på kjøpet, for forsterkeren har ikke mulighet til å stille gain/volum ut i fra input. Bruker jeg spotify connect har jeg gjerne 15-20% av volumet, men bytter jeg til optisk (TV) må jeg opp på minst 50% før det er grei TV-lyd. Dersom jeg bytter tilbake til spotify da, uten å stille volumet ned krafitg, er jeg redd høytalerne skal ta kvelden.
Gid det var HDMI-arc versjonen av forsterkeren...

Jeg har mest lyst til å selge begge deler og starte fra scratch, men det er få kjøpere...

Jeg skal prøve sokke-trikset mens jeg venter på potensielle kjøpere.
Tusen takk for input! Jeg er rimelig fersk i gamet.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høyttalere fra Dali er konstruert for å spille rett frem, dette regner jeg med at du vet.
Hadde selv Mentor 2 for ca 10 år siden, det ble aldri bra i min stue.
Men har du «demping» bak eller rundt deg, som stol eller sofa laget av stoff, så hjelper det på.
I min stue har jeg skinnsofa, og panelvegger bak meg, men et teppe på bakveggen hadde nok vært til stor hjelp her.

Anbefaler deg ikke å selge høyttalerne, ser du har lagt de på torget allerede.
Snakk med folk på hifi-klubben, og forklar situasjonen din, gjerne med bilder av rommet ditt.
Akustikk er jo viktig for å utnytte høyttalerene og anlegget ditt.

Ser du skriver at du har svakt signal fra TV, såvidt jeg vet er det bare å skru opp lyden på TV, eller dekoder, for de pleier ikke å være innstil på maksimalt volum.
 
Sist redigert:

Khraen

Fersking
Ble medlem
01.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
2
Tror jeg har en del å gå på mtp. akustikk, ja... Det blir en irriterende ringing med en gang volumet er bittelitt høyt. Store vinduer og nakne murvegger...
Det er kanskje lurt å høre med Hifiklubben, ja. Hvorfor anbefaler du ikke å selge høytalerne, er det fordi problemet neppe løses med andre høytalere?

Angående TV-lyden har jeg lest om flere andre som har samme problem. Det virker som samsung har fast lyd på den optiske utgangen. Jeg har prøvd å sette TVen på max lyd og så bytte til optisk som utgang, men det skjer ingenting. Dekoder e.l. har jeg ikke.
ARC er ''Audio return channel'' som lar bildet i HDMI gå en vei og lyden motsatt. De nye powernode 2i'ene har 1 optisk og en HDMI-ARC inngang, men min har kun 2 optiske. Den eneste potensielle løsningen jeg ser er å kjøpe en converter fra hdmi til optisk, men har ikke noe erfaring med det. Vet bare at lyden lar seg justere ut via HDMIen på TVen, for det har jeg gjort før.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
I prisklassen 10-20k får du best lyd med aktive høyttalere. Et par KEF Wireless til 20k vil gi deg atskillig bedre lyd enn det du har nå.
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Hifiklubben har vel 60 dager full returrett. Hvis du kjøpte dette nytt. Kanskje du kan returnere?
 

Khraen

Fersking
Ble medlem
01.05.2020
Innlegg
4
Antall liker
2
Nå kom det akkurat en kar på døra og kjøpte hele pakken, så det var digg. Jeg kjøpte det brukt selv for noen uker siden, så retur var uaktuelt dessverre.
Jeg får ta meg litt bedre tid til å vurdere hva jeg vil ha, og sette meg inn i litt mer teori rundt Hifi.

Aktive høytalere skal jeg se mer på, spesielt om det er en smal sak å bytte mellom TV og musikk. Takk for hjelp folkens! Jeg føler jeg har litt mer kjøtt på bena nå! Skal prøve høytalerne i egen stue før kjøp, tror jeg.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
836
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg antar at du mener lyden er god på lavere volum, og hvis du da kjøper nye høyttalere som er mer dempet blir lyden «kjedelig» på lave nivåer, og akseptabel på høye nivåer.

På mine Respons har jeg «kjedelig» lyd på lave nivåer, om jeg ikke bruker loudness i AV-prosessoren min.
Så aktiv korrigering er jo et alternativ for deg også, enten ved DSP eller som foreslått, nye høyttalere med innebygget DSP.
Det var jo en tråd om høyttalere som spiller bra på lavt nivå her, jeg vet ikke om du leste den.
Der ble det også nevnt «loudness», noe som dessverre er forsvunnet hos veldig mange produsenter av forsterkere.

Å få både i pose og sekk er dessverre ikke så lett, med mindre en går inn for å aktivt korrigere lyden.
 
Topp Bunn